Gå til innhold

Er ateisme en religion, et livssyn eller ingen av delene?


ajarRun

Anbefalte innlegg

Er ateisme en religion, et livssyn eller ingen av delene? Begrunn svaret ditt. Jeg håper nesten at det ikke er noen av delene slik at det ikke er straffbart å komme med hatefulle ytringer mot dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ingen av delene, vil jeg mene. Et livssyn vil vel bety at man har en overbevisning om å aktivt tro på et eller annet? Ateisme er å ikke aktivt tro på noe. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ateisme er vel mer en generell beskrivelse av de som ikke tror på det overnaturlige. 

Anonymkode: 02beb...7c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et livssyn 

Anonymkode: 22b96...079

Et livssyn må nødvendigvis bestå av et syn på mange forskjellige ting. Ateisme er ikke et sett med oppfatninger, men en beskrivelse av en mangel på gudetro. En enkeltting kan ikke utgjøre et livssyn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Annonse

Den 14.12.2015 at 1.32, ambivalentReaction skrev:

Er ateisme en religion, et livssyn eller ingen av delene? Begrunn svaret ditt. Jeg håper nesten at det ikke er noen av delene slik at det ikke er straffbart å komme med hatefulle ytringer mot dem.

Gjennom historien har det vært tusenvis av guder. 99% av disse gudene er alle enige om at var bare oppspinn. Ateister tror bare på en gud mindre enn deg. Synes du det er vanskelig å tro at Tor og Odin er bare tull? 

Endret av prt90
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ‎14‎.‎12‎.‎2015 at 1.32, ambivalentReaction skrev:

Er ateisme en religion, et livssyn eller ingen av delene? Begrunn svaret ditt. Jeg håper nesten at det ikke er noen av delene slik at det ikke er straffbart å komme med hatefulle ytringer mot dem.

Ateisme er mangel på religion om noe, man tror ikke på gud. Ateisme er like religion som det er hobby å ikke samle på servietter så nei. Det er heller ikke et livssyn, kan jo være en del av livssynet ditt at du ikke tror på guder, men et helt livssyn innebærer ofte litt mer da...

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 15.12.2015 at 23.10, jabx skrev:

Et livssyn må nødvendigvis bestå av et syn på mange forskjellige ting. Ateisme er ikke et sett med oppfatninger, men en beskrivelse av en mangel på gudetro. En enkeltting kan ikke utgjøre et livssyn.

Vel de tror at ingenting er eksplosivt, og starter big-banger i øst og vest. Videre tror de at sinsykt komplekse celler oppstår tilfeldig. Uten fnugg av evidens.Videre tror de at disse cellene formerer seg og utvikler seg til høyerestående livsformer. At prosessen motsier de mest grunleggende og prøvede loven i vitenskapen (termodynamikkens 2 lov) gir de blaffen i. Da de synes at vitenskap ikke er interessant om den ikke støtter  religionen dems.

Endret av debatant
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, debatant skrev:

Vel de tror at ingenting er eksplosivt, og starter big-banger i øst og vest. Videre tror de at sinsykt komplekse celler oppstår tilfeldig. Uten fnugg av evidens.Videre tror de at disse cellene formerer seg og utvikler seg til høyerestående livsformer. At prosessen motsier de mest grunleggende og prøvede loven i vitenskapen (termodynamikkens 2 lov) gir de blaffen i. Da de synes at vitenskapikke er interessant om den ikke støtter  religionen dems.

Dette er bare vås! Universet er omkring 14 milliarder år gammelt og vi har meget gode matematiske modeller som gir et godt bilde av hvordan universet ble til og hvordan det  så ut helt frem til 10−12 sekunder etter big bang. Det blir forsket masse på dette og det er ikke noe magi inn i bildet. 

Hvordan universet plutselig oppstod av "ingenting" er ikke mystisk det kan forklares med fysiske lover og matematikk. 

Det er heller ingen tvil om hvordan livet har utviklet seg gjennom evolusjon gjennom milliarder av år fra enkle livsformer til de komplekse livsformene vi har i dag. 

Termodynamikkens andre lov sier at Varme vil bevege seg fra et sted med høy temperatur til et sted med lavere temperatur. hva i alle dager har det med saken å gjøre? 

 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 14. desember 2015 at 1.32, ambivalentReaction skrev:

Er ateisme en religion, et livssyn eller ingen av delene? Begrunn svaret ditt. Jeg håper nesten at det ikke er noen av delene slik at det ikke er straffbart å komme med hatefulle ytringer mot dem.

Hva mener du med den siste setningen? Det kan bli straffbart om du kommer med hatefulle ytringer mot ateister også, avhengig av hva du har tenkt å si, akkurat som med alle andre mennesker i verden

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, prt90 skrev:

Dette er bare vås! Universet er omkring 14 milliarder år gammelt og vi har meget gode matematiske modeller som gir et godt bilde av hvordan universet ble til og hvordan det  så ut helt frem til 10−12 sekunder etter big bang. Det blir forsket masse på dette og det er ikke noe magi inn i bildet. 

Hvordan universet plutselig oppstod av "ingenting" er ikke mystisk det kan forklares med fysiske lover og matematikk. 

Det er heller ingen tvil om hvordan livet har utviklet seg gjennom evolusjon gjennom milliarder av år fra enkle livsformer til de komplekse livsformene vi har i dag. 

Termodynamikkens andre lov sier at Varme vil bevege seg fra et sted med høy temperatur til et sted med lavere temperatur. hva i alle dager har det med saken å gjøre? 

 

Alderen din er noe helt annet Sagan lærte oss var fakta på 80 tallet. Så dine "fakta" er rett og slett mdlertidlige. Sagans Big bang er det ingen som tror på lenger. Hvorfor ikke forkaste en selvmotsigende bb modell? Hawkings sier at det eneste vi kan si med sikkerhet er stjernenes farge :)

Fortell gjerne om et eksempel der ingenting er eksplosivt......

Fortell, please....Hvordan oppstod den første cellen!

Termodynamikkens 2 lov sier at entropien alltid stiger, Det betyr uordenen, nøyaktig det motsatte av hva evolusjonsteorien til Darwin sier. Der Darwin mener at liv blir mer og mer komplekst.

Endret av debatant
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Blondie65

Jeg er ateist og jeg tror ikke på noen gud eller noe overnaturlig. Jeg har ikke alltid vært ateist.

Jeg er dessuten stor tilhenger av den vitenskapelige metode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I utgangspunktet mener jeg det er ingen av delene, men noen er så opptatt av å ikke ha noen gud og unngå alt som er religiøst at det blir et slags livssyn igjen.

Anonymkode: 4e9e1...d2f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil si det ikke er noen av delene, men det betyr ikke at det ikke er straffbart å komme med hatefulle ytringer mot ateister. Man faller ikke utenom lovens beskyttelse avhengig av om man har religion/livssyn eller ikke.

Anonymkode: d5f94...d9b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Blondie65
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

I utgangspunktet mener jeg det er ingen av delene, men noen er så opptatt av å ikke ha noen gud og unngå alt som er religiøst at det blir et slags livssyn igjen.

Anonymkode: 4e9e1...d2f

Denne tankegangen forstår jeg virkelig ikke. Jeg er enig i at noen ateister er veldig opptatt av å si "bah humbug" i mange sammenhenger, men fordi om noen ateister ikke kan begrense sin forakt for andres tro betyr ikke det at ateisme er et livssyn. Ateisme er fravær av tro på gud - intet mer og intet mindre. Å disse andres livssyn i enhver sammenheng og anledning er fravær av folkeskikk i tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, debatant skrev:

Vel de tror at ingenting er eksplosivt, og starter big-banger i øst og vest. Videre tror de at sinsykt komplekse celler oppstår tilfeldig. Uten fnugg av evidens.Videre tror de at disse cellene formerer seg og utvikler seg til høyerestående livsformer. At prosessen motsier de mest grunleggende og prøvede loven i vitenskapen (termodynamikkens 2 lov) gir de blaffen i. Da de synes at vitenskapikke er interessant om den ikke støtter  religionen dems.

Termodynamikkens andre lov er definert for lukkede systemer. Jorda er ikke et lukket system, vi får energi fra den enorme gule gassballen i himmelen. Du har kanskje sett den?

Anonymkode: d3937...8d7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Termodynamikkens andre lov er definert for lukkede systemer. Jorda er ikke et lukket system, vi får energi fra den enorme gule gassballen i himmelen. Du har kanskje sett den?

Anonymkode: d3937...8d7

Nå er universet et lukket system. Harvardprofessorer sier at loven og gjelder åpene systemer.

Solens energi er dødelig og destruktiv, og inneholder ikke informasjonen dna'et trenger, om det var det du mente??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...