Gå til innhold

"Rasister" henges ut i den moderne formen for gapestokk


WubWub

Anbefalte innlegg

Har avisene brått glemt "Vær varsom plakaten" ? Det begynner jo bli en stund side Tore Tønne saken og konsekvensene det medførte så kanskje det er på tide de blir minnet på dette igjen.

Jeg sikter da til artikler i de største avisene som henger ut enkelte individer i en moderne form for offentlig gapestokk hvor egg, spytt og råtten frukt blir byttet ut med hetsende og krenkende utsagn i kommentarfeltene. 

Det er ikke så lenge siden tv2 og et par andre store aviser hengte ut ei alvorlig psykisk syk dame som har historikk med utagering i det offentlige rom (det er en rekke videoer av hu på youtube hvor hu langer ut i øst og vest med psykotiske utbrudd og tirader mot både skoleelever, pensjonister og buss sjafører).

Når hun havnet i medias søkelys ble det vinklet som om denne sinnsforvirrede damen var selve personifiseringen av all ondskapen og rasismen i samfunnet når hun fikk et raseri anfall mot ei innvandrer kvinne på toget. Her hadde ikke journalistene gjort noe research for det kom senere frem at damen de hengte ut å la med video av i sine artikler var svært syk til sinns. PFU gav tv2 noen solide doser med refs etter denne "lille" glippen.

Men nå er det VG som tar opp tråden der tv2 slapp :

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/sosiale-medier/nrk-haddy-utsatt-for-grov-rasistisk-hets/a/23571691/

Nå går jeg selvfølgelig ikke god for å kalle noen halvape eller nigger, ei heller jeg enig i resten av innholdet. men å bli hengt ut i Norges største avis med fullt navn? Det er drøyt. For alt folk vet kan dette mennesket også være alvorlig sykt og kanskje ikke takle denne påkjenningen. 

Nå skriver jeg "rasister" i gåsetegn i trådens tittel rett og slett fordi vi ikke vet om mennesket som skrev denne kommentaren faktisk er rasist eller om han er psykisk syk og i en dårlig periode.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Men hallo media er jo den 4 statsmakt har du connections er får du publisert hva det skal være, tror du sånne bryr seg. De virkelige rasistene dreper folk grunnet utseende og tanker og hudfarge etc. Dette kommer ikke på tv .

Anonymkode: 417e0...bd9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at det er politiet, statsadvokaten og domstolene som skal dømme i slike saker. Nettopp fordi det kan være sykdom med i bildet. Og man kan volde skade på feil person. Et raskt søk bringer opp at det er en til med samme navn på Facebook, bare med initialen "A" som mellomnavn. Jeg håper han ikke blir trukket inn i dette.

Uttalelsene om halvape og nigger burde absolutt anmeldes, og N'jie sladde navnet hun har lagt ut.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skriver jeg "rasister" i gåsetegn i trådens tittel rett og slett fordi vi ikke vet om mennesket som skrev denne kommentaren faktisk er rasist eller om han er psykisk syk og i en dårlig periode.

Da har den perioden vart veldig lenge for hans del. Dere blir virkelig aldri fornøyde? "PK-media vil ikke skrive om oss!" "Faen! PK-media skriver om oss!"

Nå har også høyresidens talerør nettavisen omtalt saken med sladd.

Anonymkode: c1fc6...5f0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har den perioden vart veldig lenge for hans del. Dere blir virkelig aldri fornøyde? "PK-media vil ikke skrive om oss!" "Faen! PK-media skriver om oss!"

Nå har også høyresidens talerør nettavisen omtalt saken med sladd.

Anonymkode: c1fc6...5f0

Hvorfor tiltaler du meg i flertall og ikke entall? Jeg er et individ, ikke flere. Jeg har heller aldri sagt "pk-media vil ikke skrive om oss!" så nå må du slutte røre.

Hvor lenge det har vart har jeg ikke noe peiling på, men jeg er enig med Ops2 at det er politiet og dommerne som skal dømme og straffe. Det er ikke media sin jobb. Og jeg er enig i at vedkommende som ytret disse dehumaniserende kommentarene bør blir anmeldt. 

Bra at nettavisen sladdet navnet, det burde også VG gjort.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er uenig i at vedkomme bør straffes. Hatske ytringer bør selvsagt tillates. Jeg synes også det er helt greit at media omtaler interessante personer med navn, man må da kunne stå for sine ytringer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Trolletrine

Jeg mener det er helt på sin plass at media siterer denne personen, samt offentliggjør hans navn. Han som er så barsk at han ytrer seg i slike ordelag til et annet menneske, bør også være mann nok til å stå for det han sier. 

Dette er for øvrig en person som også ble filmet av Tv2 da han fornærmet en reporter, så helt ukjent er han da ikke.

Håper dette blir anmeldt og at vedkommende må stå til rette for det han har ytret.  Det er stor forskjell på ytringsfrihet og trakassering,- noe denne guttevalpen tydeligvis ikke skjønner helt.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Psykisk syke har ikke straffeansvar om de er utilregnelige i gjerningsøyeblikket, i dette tilfellet ytringsøyeblikket.

Er det ikke stakkarslig nok å se et psykiskt syk menneske. Jeg har opplevd mye rasisme selv, men fra hakket skadeligere personer enn en psykaitrisk tilfelle.

Anonymkode: 417e0...bd9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener det er helt på sin plass at media siterer denne personen, samt offentliggjør hans navn. Han som er så barsk at han ytrer seg i slike ordelag til et annet menneske, bør også være mann nok til å stå for det han sier. 

Dette er for øvrig en person som også ble filmet av Tv2 da han fornærmet en reporter, så helt ukjent er han da ikke.

Håper dette blir anmeldt og at vedkommende må stå til rette for det han har ytret.  Det er stor forskjell på ytringsfrihet og trakassering,- noe denne guttevalpen tydeligvis ikke skjønner helt.

 

VAr ikke dette snakk om et psykiatriske tilfelle da? De sier ting i psykose de ikke nødvendigvis mener.

Anonymkode: 417e0...bd9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trolletrine

VAr ikke dette snakk om et psykiatriske tilfelle da? De sier ting i psykose de ikke nødvendigvis mener.

Anonymkode: 417e0...bd9

Det vet jeg ingenting om. Jeg kjenner ikke mannen. Men ser hva han har skrevet og hva han sa til Tv2-reporteren. Utifra det lille jeg så av filmklippet, tenker jeg andre ting enn psykose. men det blir bare spekulasjoner uansett.

Jeg er nok av den oppfatning at det ofte er litt for lett å skylde på at man er psykotisk, eller psykotisk i gjerningsøyeblikket. Jeg mener at ofte bør stå til ansvar for sine handlinger uansett, på ene eller andre måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vet jeg ingenting om. Jeg kjenner ikke mannen. Men ser hva han har skrevet og hva han sa til Tv2-reporteren. Utifra det lille jeg så av filmklippet, tenker jeg andre ting enn psykose. men det blir bare spekulasjoner uansett.

Jeg er nok av den oppfatning at det ofte er litt for lett å skylde på at man er psykotisk, eller psykotisk i gjerningsøyeblikket. Jeg mener at ofte bør stå til ansvar for sine handlinger uansett, på ene eller andre måten.

Det er en grunn for at straffeloven gir unntak for utilregnelighet, stå til ansvar må man uansett, men en person som er psykotisk er ikke som andre som kan tenke klart, personen lider av vrangforestillinger, feks paranoia eller delusions de grandeur. Dette er vondt og trist nok om man ikke skal henges ut offentlig. En dyp splittelse i sinnet, en forferdelig sykdom å  ha.

Godt mulig dette er noe HELT annet enn psykose.

Anonymkode: 417e0...bd9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vet jeg ingenting om. Jeg kjenner ikke mannen. Men ser hva han har skrevet og hva han sa til Tv2-reporteren. Utifra det lille jeg så av filmklippet, tenker jeg andre ting enn psykose. men det blir bare spekulasjoner uansett.

Jeg er nok av den oppfatning at det ofte er litt for lett å skylde på at man er psykotisk, eller psykotisk i gjerningsøyeblikket. Jeg mener at ofte bør stå til ansvar for sine handlinger uansett, på ene eller andre måten.

Altså.... Er man syk så tenker man ikke rasjonelt. Da kommer det ut ting man ellers ikke ville sagt.

Det blir da dobbel påkjenning og kan meget vel forverre sykdomsbildet om vedkommende blir hengt ut i de største mediene til spott og spe for hele Norge. Dette er ikke akseptabelt og det er ikke slik media bør eller skal operere. 

Avisene tok livet av Tore Tønne og etter det har PFU om og om igjen prøvd få avisene til å leve etter Vær varsom plakaten.

Se på denne artikkelen : http://www.tv2.no/2015/07/29/nyheter/kollektivtransport/rasisme/vold/7201788

Hun ble hengt ut for hele Norge. Det viste seg i ettertid at hun er alvorlig syk, klinisk sinnsyk. Dette er da en sak for psykiatrien og ikke rasisme politiet!

Så å bruke dette forstyrrede individet som eksempel på den grusomme rasismen i Norge så har man bommet til de grader! 

Endret av WubWub
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trolletrine

Altså.... Er man syk så tenker man ikke rasjonelt. Da kommer det ut ting man ellers ikke ville sagt.

Det blir da dobbel påkjenning og kan meget vel forverre sykdomsbildet om vedkommende blir hengt ut i de største mediene til spott og spe for hele Norge. Dette er ikke akseptabelt og det er ikke slik media bør eller skal operere. 

Avisene tok livet av Tore Tønne og etter det har PFU om og om igjen prøvd få avisene til å leve etter Vær varsom plakaten.

Se på denne artikkelen : http://www.tv2.no/2015/07/29/nyheter/kollektivtransport/rasisme/vold/7201788

Hun ble hengt ut for hele Norge. Det viste seg i ettertid at hun er alvorlig syk, klinisk sinnsyk. Dette er da en sak for psykiatrien og ikke rasisme politiet!

Så å bruke dette forstyrrede individet som eksempel på den grusomme rasismen i Norge så har man bommet til de grader! 

Hvor i all verden står det opplyst at vedkommende er psykotisk? Jeg kjenner ikke mannen, og forholder meg derfor til det jeg vet. Det jeg vet, er at denne personen har hetset en annen person på det groveste. Det er dette jeg forholder meg til i denne saken slik den står nå. 

Forøvrig jobber jeg med psykotiske mennesker fem dager i uken, så jeg er meget klar over hva en psykose kan gjøre med et menneske. Likevel kan jeg foreløpig ikke se hva dette har me denne saken å gjøre. Det finnes faktisk andre årsaker til at noen velger å hetse noen. Noen ganger kan det selvfølgelig være psykisk, men andre ganger kan det rett og slett være fordi personen er en drittsekk. Man blir kanskje ikke drittsekk uten grunn,- det være seg sosiale forhold eller annet. Men det får da være måte på hvor langt man skal strekke seg og forstå seg ihjel på.

så fremt du ikke er en psykiater eller psykolog som har testet og undersøkt denne personen, så blir det bare synsing om psykose for min del. Flott at du forsvarer mannen, - alle kan trenge noen som står opp for seg. Jeg derimot, ser på vedkommende som en stakkarslig fyr som må hetse andre for å føle seg ok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Problemet er at mennesker i noen tilfeller glemmer at de selv kan være neste "offer" når de sitter bak skjermen sin og lar fingrene hamre over tastaturet mens de spyr ut eder og galle, samtidig er det relativt vanskelig å ha kontroll med slike mennesker da de bruker ytringsfriheten som et vern i tillegg, mens de gjerne ukritisk deler nettopp slike videoer som TS viser til i alle sine sosiale medier - dette bygger dem opp, de føler seg viktige, de har en mening og de får et publikum. Denne følelsen det gir dem er en sterk dragning som igjen bidrar til at de neste gang er ennå mindre selektive, selvtenkende eller selvkritiske.

 

Slike burde strengt tatt fratas internett - eller belyses i programmer på TV som de nettroll de er etter min mening; men da er det igjen uthenging og vips så er sirkelen igjen i gang.. :P

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Generelt er jeg skeptisk til å henge folk ut i riksdekkende medier. En ting er at man ikke kjenner til om personen det er snakk om er frisk eller ikke, og dermed risikerer som norske medier gjorde for en stund tilbake da de skulle beskrive "hverdagsrasismen". Var vell en sak i England for en stund siden der en britisk "trolljegerne"-derivat hang ut en psykisk syk person, som endte med å ta selvmord. Kanskje like viktig er at dette fort kan viske ut grensene rundt hva som er greit å henge folk ut for i avisene, og jeg har ikke nok tillit til norske journalister til at det er et ansvar de er voksne nok til å ta.

Forøvrig stusser jeg litt over at "person mottok ufin kommentar på facebook" er en nyhetssak. Hvordan kan det ha seg at noe så dagligdags blir slått stort opp i en av landets største nettaviser?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider


Spør deg selv hvem som tjener på dette. Hvem som tjener på Roslands uttalelser og på at disse blir slått stort opp i mediene. 

Så kan du spørre deg selv hvem Christian Rosland egentlig jobber for. 
 

Anonymkode: 57189...6bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...