Gå til innhold

Engangshansker ved toalettbesøk


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har det noe for seg eller er det bare ocd-lignende oppførsel styrt av en frykt for bakterier/et ønske om rene hender? Noen som bruker det? 

Jeg må innrømme at den første tanken var å skåne hendene for såpe (har meget tørre hender pga mye håndvask!), men man må kanskke vaske hendene endel med såpe selv ved bruk av engangshansker?

Anonymkode: 29661...cef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

har alltid sprit i lomma (sånn vask rens av hender)    er så mange som ikke vasker hender etter do besøk. og do er møkkete. så jeg har sikkert noe bakterie frykt. 

Anonymkode: 84a38...1b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har alltid sprit i lomma (sånn vask rens av hender)    er så mange som ikke vasker hender etter do besøk. og do er møkkete. så jeg har sikkert noe bakterie frykt. 

Anonymkode: 84a38...1b2

Du vet at sprit ikke tar bort organiske stoffer som urin og avføring? Det er kun vann og såpe som får bort de bakteriene

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vet at sprit ikke tar bort organiske stoffer som urin og avføring? Det er kun vann og såpe som får bort de bakteriene

Urin er sterilt. Avføring er ikke bakterier. Spriten dreper bakteriene, den trekker seg til og med inn i huden. Man blir ikke ren, men bakteriene dør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vet at sprit ikke tar bort organiske stoffer som urin og avføring? Det er kun vann og såpe som får bort de bakteriene

Sprit desinfiserer 99,9 % så lenge det ikke er synlige rester av organisk materiale. Så lenge man ikke er tilsølt med synlige mengder blod, avføring eller urin, er sprit effektivt. 

Anonymkode: 8de7a...286

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sprit desinfiserer 99,9 % så lenge det ikke er synlige rester av organisk materiale. Så lenge man ikke er tilsølt med synlige mengder blod, avføring eller urin, er sprit effektivt. 

Anonymkode: 8de7a...286

jeg e forsatt uenig. Jeg hadde eksamen om dette for ikke så lenge siden. Men for all del, fortsett å bruk sprit. Jeg syns det er ekkelt

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Urin er sterilt. Avføring er ikke bakterier. Spriten dreper bakteriene, den trekker seg til og med inn i huden. Man blir ikke ren, men bakteriene dør.

Urin er langt fra sterilt, det var noe man trodde før. Og avføring består av mengder bakterier! E-coli er bla den bakterien som det er mest av i avføring. E-coli i svelg og mage gir problemer.

 

Det beste er faktisk en skikkelig håndvask. Noroviruset tåler f.eks sprit. Sprit er for når man har det travelt.

Klart du kan bruke hansker, men det regnes ikke som rent for det. Helsepersonell skal vaske/sprite seg inn og ut av hansker for å være sikker på å ikke føre videre smitte.

 

Anonymkode: 2cf8e...187

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg e forsatt uenig. Jeg hadde eksamen om dette for ikke så lenge siden. Men for all del, fortsett å bruk sprit. Jeg syns det er ekkelt

Da har du nok steøket på den eksamen ;) Neida. Jeg har også årelang utdanning innen helse, og vet hva jeg snakker om. Dette ble vi drillet i som studenter, Håndsprit dreper flere mikrober enn håndvask, så lenge det ikke er synlig organisk materiale på hendene. 

Anonymkode: 8de7a...286

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Får ikke bort denne sitatboksen!! Men uansett, nei jeg fikk faktisk toppkarakter på eksamen :P men jeg syns sprit er en snarvei... ingenting slår en god håndvask og jeg hadde ikke følt meg ren ved bruk av sprit etter dobesøk :kvalm:

men hver sin mening :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har lært at du skal sprite hendene, unntatt når hendene er synlig tilsølt, ELLER man har hjulpet noen på do :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får ikke bort denne sitatboksen!! Men uansett, nei jeg fikk faktisk toppkarakter på eksamen :P men jeg syns sprit er en snarvei... ingenting slår en god håndvask og jeg hadde ikke følt meg ren ved bruk av sprit etter dobesøk :kvalm:

men hver sin mening :)

Så lenge man ikke har bæsj på hendene, så går det bra med sprit. Og de færreste har vel det. Bæsjebakterier tar spriten seg av. :P

Anonymkode: 8de7a...286

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis noen hadde brukt sprit når de hadde bæsj på hendene hadde jeg søren meg begynt å lure altså:fnise:smøre bæsjen utover:kvalm: haha fysj

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det snakk om engangshansker, da, ikke sprit...

Anonymkode: 29661...cef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sprit desinfiserer 99,9 % så lenge det ikke er synlige rester av organisk materiale. Så lenge man ikke er tilsølt med synlige mengder blod, avføring eller urin, er sprit effektivt. 

Anonymkode: 8de7a...286

Feil. Er du tørr på hendene er sprit effektivt. Ikke ellers. 

Urin er sterilt. Avføring er ikke bakterier. Spriten dreper bakteriene, den trekker seg til og med inn i huden. Man blir ikke ren, men bakteriene dør.

Det er mange bakterier i avføringen din. Har du fått noe avføring eller urin på hendene er det som fjerner bakteriene da å vaske med vann og såpe i minimum 40 sekunder. Er du tørr på hendene kan du sprite de, men det er ikke nødvendig i eget hjem. Vi skal ikke være overhysteriske heller. 

Anonymkode: 6bc6d...643

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det snakk om engangshansker, da, ikke sprit...

Anonymkode: 29661...cef

Ja, det er hysterisk å bruke engangshansker eller sprit for den saks skyld i eget hjem med egen kropp. Jeg bruker kun sprit hjemme når jeg har smittsomme sykdommer, og har aldri brukt engangshansker hjemme. Hvis jeg f.eks skulle være uheldig under forkjølelse og det drypper litt snørr ned på bordet tørker jeg det og overflatedesinfiserer for å hindre smittespredning i tillegg til at jeg spriter hendene mine med jevne mellomrom. Men jeg bor sammen med noen som har svært svekket immunforsvar og kan bli veldig syk ved bare forkjølelse, så det er kun derfor egentlig. Hadde jeg ikke bodd med denne personen hadde jeg heller ikke spritet hendene mine så ofte hjemme. Det ødelegger huden på hendene. Jeg er i tillegg sykepleiestudent, så jeg har i grunn fått innlært viktigheten av å ikke ødelegge det viktigste arbeidsredskapet vi har ved unødvendig håndvask og desinfeksjon :) 

Anonymkode: 6bc6d...643

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feil. Er du tørr på hendene er sprit effektivt. Ikke ellers. 

 

Anonymkode: 6bc6d...643

Ja, jeg tok det som en selvfølge. Vann er vel kanskje også organisk materiale? Så lenge man ikke har rester av det, er sprut effektivt, som sagt. Mer effektivt enn håndvask i de tilfellene.

Anonymkode: 8de7a...286

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ja, jeg tok det som en selvfølge. Vann er vel kanskje også organisk materiale? Så lenge man ikke har rester av det, er sprut effektivt, som sagt. Mer effektivt enn håndvask i de tilfellene.

Anonymkode: 8de7a...286

Nei, det er ikke karbon i vann så det er ikke organisk materiale. Det er like fullt slik at hvis du f.eks er klam på hendene etter hanskebruk eller har fått vann på hendene o.l så må du vaske dem fordi sprit ikke er effektivt på våte hender. 

 

Anonymkode: 6bc6d...643

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har lite for seg med hansker ved toalettbesøk. Du kjenner ikke om du er våt eller skitten på hendene ved berøring med saker og ting med hansker på. Dermed vil du ta på mange andre ting og spre bakterier ubevisst. Har u ikke hansker vil du kjenne dette, og vaske deg uten å ta eller være borti mange unødvendige saker. Går du på do i bushen uten mulighet for å vaske hendene kan hansker og håndsprit være en ide. Men hjemme eller i Norge og innefor normale sanitære forhold er hansker ved do besøk tull, eller OCD.

Anonymkode: b552a...acb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...