Gå til innhold

Hjelp! Diabetes?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

I det siste har jeg vært mye tørstere enn normalt, og tisser ofte. Men pleier ikke å våkne og måtte på do om natten, bare to ganger mens jeg holder på å sovne og når jeg våkner.. Har også vært veldig slapp og trøtt. Det er mye diabetes i familien, så jeg kjenner godt til symptomene, men mulig jeg også er blitt litt vel oppmerksom. 

Har også hørt at et vanlig symptom er vekttap, noe jeg ikke har opplevd. Så når jeg ikke våkner om natten, og ikke har gått ned i vekt, er vel sannsynligheten liten? Eller bør jeg teste meg?

Skal kanskje nevnes at jeg tidligere har hatt litt høye målinger av hbac1, og enkeltmålinger, men bare sånn at det akkurat ligger over normalen. Er 16år forresten.

Anonymkode: b949a...f65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I det siste har jeg vært mye tørstere enn normalt, og tisser ofte. Men pleier ikke å våkne og måtte på do om natten, bare to ganger mens jeg holder på å sovne og når jeg våkner.. Har også vært veldig slapp og trøtt. Det er mye diabetes i familien, så jeg kjenner godt til symptomene, men mulig jeg også er blitt litt vel oppmerksom. 

Har også hørt at et vanlig symptom er vekttap, noe jeg ikke har opplevd. Så når jeg ikke våkner om natten, og ikke har gått ned i vekt, er vel sannsynligheten liten? Eller bør jeg teste meg?

Skal kanskje nevnes at jeg tidligere har hatt litt høye målinger av hbac1, og enkeltmålinger, men bare sånn at det akkurat ligger over normalen. Er 16år forresten.

Anonymkode: b949a...f65

Dette kan vi ikke svare på. Det må blodprøver og urinprøve til. Få deg en ny time hos legen

Anonymkode: 4cd17...4f3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

mål deg 30-60 min etter måltid :) er det høyere enn 10 vil det være stor mulighet for at du har fått type 1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal til legen om 10 dager og sjekke vitaminer osv, bør jeg gjøre det da?

Anonymkode: b949a...f65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal til legen om 10 dager og sjekke vitaminer osv, bør jeg gjøre det da?

Anonymkode: b949a...f65

ja

Anonymkode: 87081...8c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før min diabetes ble oppdaget så hadde jeg intense hodepine, var tørst, tisset ofte (våknet 5-6 ggr natten for å enten drikke eller tisse). Det er umulig å si om du har diabetes eller ei på grunnlag av at du er tørst og tisser ofte, det må sjekkes opp hos en lege. Det er vanlig å gå ned i vekt hvis man går med ubehandlet diabetes over lengre tid.

Endret av karlakarl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skal til legen om 10 dager og sjekke vitaminer osv, bør jeg gjøre det da?

Anonymkode: b949a...f65

Ville ikke ventet så lenge. Ta deg en tur på apoteket. Der kan du få målt blodsukkeret. Gjør dette etter at du har spist evt en liten sjokolade

Anonymkode: 4cd17...4f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Langtids-Blodsukker skal måles fastende.Synes du burde ringe fastlegen og høre hva h*n synes

 

 

Endret av Kårky
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut som du bør få sjekket det, ja. Det er langt fra sikkert det er diabetes, men har du familiehistorie med det så skader det ikke å kontrollere det. Det spørs også hva du mener med "i det siste" - er det bare noen uker det har vært annerledes, så kan det godt hende du har en liten infeksjon i kroppen eller lignende som endrer på ting. Samtidig kan infeksjoner trigge diabetes, så det er best å få det sjekket.

Man trenger ikke å faste for å ta langtidsblodsukker, det er poenget med langtids-.

"Ved bruk av HbA1c unngår man at pasienten må faste før målingen. Det er heller ingen døgnvariasjon i måleresultatene, og pasienten kan umiddelbart få resultatet av undersøkelsen. "

https://helsenorge.no/sykdom/hormoner/diabetes/hba1c-og-glukosebelastning

Få tatt blodsukkermåling når du er hos legen neste gang. Er det over 11,1 har du per definisjon diabetes selv om du har spist nylig. Fastende blodsukker skal normalt være under 6. Man kan også ha mellomverdier der man har redusert glukosetoleranse. Uansett bør du få målt og kartlagt det, og så må du begynne å se litt på livsstilsendringer og muligens medikamenter hvis det viser seg at det er diabetes.

Anonymkode: 721d8...871

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut som du bør få sjekket det, ja. Det er langt fra sikkert det er diabetes, men har du familiehistorie med det så skader det ikke å kontrollere det. Det spørs også hva du mener med "i det siste" - er det bare noen uker det har vært annerledes, så kan det godt hende du har en liten infeksjon i kroppen eller lignende som endrer på ting. Samtidig kan infeksjoner trigge diabetes, så det er best å få det sjekket.

Man trenger ikke å faste for å ta langtidsblodsukker, det er poenget med langtids-.

"Ved bruk av HbA1c unngår man at pasienten må faste før målingen. Det er heller ingen døgnvariasjon i måleresultatene, og pasienten kan umiddelbart få resultatet av undersøkelsen. "

https://helsenorge.no/sykdom/hormoner/diabetes/hba1c-og-glukosebelastning

Få tatt blodsukkermåling når du er hos legen neste gang. Er det over 11,1 har du per definisjon diabetes selv om du har spist nylig. Fastende blodsukker skal normalt være under 6. Man kan også ha mellomverdier der man har redusert glukosetoleranse. Uansett bør du få målt og kartlagt det, og så må du begynne å se litt på livsstilsendringer og muligens medikamenter hvis det viser seg at det er diabetes.

Anonymkode: 721d8...871

Takk for utfyllende svar! Har lungebetennelse nå, så muligens det er det? Men det har jeg jo hatt i 4 uker, dette har pågått i rundt en uke. Er bare 16år og godt trent, og lever sunt, så tror ikke det er pga livsstil. Men skal måle blodsukker og langtidsblodsukker neste torsdag:))

Anonymkode: b949a...f65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her. Var innom apoteket og målte blodsukkeret, det var 9,4. Hadde ikke spist så mye men drukket en brus, er dette normalt eller høyt?

Anonymkode: b949a...f65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er i høyeste laget og det er mulig du havner i kategorien "redusert glukosetoleranse" (blodsukker over 7,8 etter glukosebelastning). I så tilfelle bør legen hjelpe deg med råd og veiledning om kosthold og livsstil. Med redusert glukosetoleranse må man være mer nøye med å spise sunt og trene regelmessig for for ikke å utvikle reell diabetes mellitus. Kanskje bør du be om henvisning til en diabetessykepleier eller lignende som kan hjelpe deg å kartlegge hva du bør og ikke bør spise.

Anonymkode: 721d8...871

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du hadde drukket en brus kan det godt være det som ga deg det blodsukkeret, ja. Du burde ta prøven om morgenen før du spiser eller drikker noe, så får du et bedre svar. Men du kan også ringe legen og få hastetime, ved mistanke om nyoppstått diabetes så vil det prioriteres :) Ring i dag, så kan du kanskje komme inn i morgen.

Anonymkode: 61d5f...270

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er i høyeste laget og det er mulig du havner i kategorien "redusert glukosetoleranse" (blodsukker over 7,8 etter glukosebelastning). I så tilfelle bør legen hjelpe deg med råd og veiledning om kosthold og livsstil. Med redusert glukosetoleranse må man være mer nøye med å spise sunt og trene regelmessig for for ikke å utvikle reell diabetes mellitus. Kanskje bør du be om henvisning til en diabetessykepleier eller lignende som kan hjelpe deg å kartlegge hva du bør og ikke bør spise.

Anonymkode: 721d8...871

Jeg husker nå at tanten min, som har diabetes, målte blodsukkeret mitt for en stund siden og da var det 10. Kan det være mulig at jeg utvikler disbetes sakte men sikkert? Er bare 16år og lever forholdsvis sunt og aktivt, så da må det jo isåfall bli type 1? Har mye familiehistorie med type 1 på både mors og farssiden, men ikke foreldrene mine, bortsett fra pappa som har en veldig sjelden og mild type etter sykdom.

Anonymkode: b949a...f65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her. Var innom apoteket og målte blodsukkeret, det var 9,4. Hadde ikke spist så mye men drukket en brus, er dette normalt eller høyt?

Anonymkode: b949a...f65

Det skal ikke være over 7 etter man har spist/drukket, er det over 7 har man insulinresistens, som er veien til Diabetes type2.

Alt mellom 7-11 er insulinresistens, over 11 er diabetes.

Anonymkode: 0ece4...016

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her. Var innom apoteket og målte blodsukkeret, det var 9,4. Hadde ikke spist så mye men drukket en brus, er dette normalt eller høyt?

Anonymkode: b949a...f65

Trur det er innenfor men jeg ville sjekket opp i det uansett siden du har diabetes i familien. Brus inneholder mye sukker og gir en kraftig stigning i blodsukkeret.

Endret av karlakarl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ja, det er nokså arvelig, selv om arvegangen er såpass komplisert at man ikke kan si akkurat hvem som får det og hvem som ikke får det. Det er ikke uaktuelt å utvikle type 2 diabetes i ung alder, men det er vanligst med type 1 hvis man er nokså sunn og aktiv, slik du er, og med positiv familiehistorie med type 1 er også det mest sannsynlig. Ja, det kan gå gradvis, men det er vel vanligst ved type 2 diabetes, tror jeg? Usikker på det dog. Og det er ikke helt uvanlig at immunforsvaret går litt i surr etter en ellers ufarlig infeksjon, slik at insulinproduksjonen får seg en knekk og blodsukkeret øker/symptomene debuterer. Det går ikke an å konkludere med noe uten at legen har kontrollert blodsukker og helst langtidsblodsukker, eventuelt med glukosebelastningstest hvis de første prøvene er uklare. Så det er bra du skal få det sjekket. Hvis det viser seg å være diabetes er det jo knotete og kjedelig, men heldigvis fungerer de fleste bra med behandling! Og har du allerede en normalt sunn livsstil så er jo det kjempepositivt. Har du noen symptomer på diabetes? Uforklart vektnedgang, trøtt og slapp, drikker mye, tisser mye.

Anonymkode: 721d8...871

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er nokså arvelig, selv om arvegangen er såpass komplisert at man ikke kan si akkurat hvem som får det og hvem som ikke får det. Det er ikke uaktuelt å utvikle type 2 diabetes i ung alder, men det er vanligst med type 1 hvis man er nokså sunn og aktiv, slik du er, og med positiv familiehistorie med type 1 er også det mest sannsynlig. Ja, det kan gå gradvis, men det er vel vanligst ved type 2 diabetes, tror jeg? Usikker på det dog. Og det er ikke helt uvanlig at immunforsvaret går litt i surr etter en ellers ufarlig infeksjon, slik at insulinproduksjonen får seg en knekk og blodsukkeret øker/symptomene debuterer. Det går ikke an å konkludere med noe uten at legen har kontrollert blodsukker og helst langtidsblodsukker, eventuelt med glukosebelastningstest hvis de første prøvene er uklare. Så det er bra du skal få det sjekket. Hvis det viser seg å være diabetes er det jo knotete og kjedelig, men heldigvis fungerer de fleste bra med behandling! Og har du allerede en normalt sunn livsstil så er jo det kjempepositivt. Har du noen symptomer på diabetes? Uforklart vektnedgang, trøtt og slapp, drikker mye, tisser mye.

Anonymkode: 721d8...871

Ja, tisser og drikker veldig mye, men det har jeg gjort i perioder opp igjennom. Har gått ned rundt 5kg på et par måneder, men i starten prøvde jeg å gå ned, før jeg innså at jeg ikke trenger å slanke meg men sist jeg veide meg hadde jeg fortsatt gått ned noen kg, men det trenger jo ikke bety så mye.. Er ganske trøtt og, men det er jo lett å bli trøtt når det er vinter, mørkt og masse skole. Men skal til legen i overimorgen uansett så da tar jeg en test i samme slengen:))

Anonymkode: b949a...f65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har type 1 vil du utvikle symptomer ganske raskt, det er da snakk om dager eller uker. Type 2 kan du ha i mange år uten å merke så mye, og mye mildere symptomer når de først kommer. Ved type 1 føler man seg dårlig, kvalm, slapp, kan ha vondt i magen, hyppig vannlating, acetonlukt av ånden, hodepine osv. Insulinproduksjonen har falt over en viss tid, men begynner å bli så lav at kroppen ikke kan holde det i sjakk lenger. Det er veldig lite sannsynlig å få type 2 i din alder, så det er nok type 1 som er mest aktuelt. 

Anonymkode: 61d5f...270

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, føler jeg får litt hypokomdertenser her, men fant en blodsukkermåler hjemme og målte igjen. Da var det 10.2. Men hadde spist en del godteri, så det er vel kanskje ikke så rart?

Anonymkode: b949a...f65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...