Gå til innhold

Gjør jeg det riktig? Flaskebarn


Gjest mammanicolene

Anbefalte innlegg

Gjest mammanicolene

På føden hadde de blandet ut mme i kjøleskapet til alle døgnets tider og sa at man ikke trengte å lage for hver flaske. Men dette søkte jeg opp og NAN sier jo at man må blande for hver gang. Likevel sier både min jm og helsesøster at jeg kan lage ferdig mme i flasker for et døgn uten at det er noe fare. Regner med det ikke hadde blitt gjort på føden om det var risiko for bakterier?  Har avent sin flaskesterilisator og heller kokende vann rett i flaskene etter de er dampet. Heller så i mme pulver og oppbevarer fulle flasker for natten og litt ut på dagen neste dag i kjøleskapet.  Har også min egen melk i noen av flaskene av det jeg pumper ut. Når baby skal ha mat, varmer jeg bare flasken i et litermål med varmt vann. Gjør jeg det riktig?

Endret av mammanicolene
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest morhjertegod

Jeg fødte tvillinger, etter fire mnd måtte jeg spe på med MME. Jeg blandet opp flere flasker på morningen, lot de avkjøle seg, så satte jeg de i kjøleskapet, så de var klare for resten av dagen. Jeg fikk også beskjed at jeg kunne gjøre det slik på Helsestasjon, virket ikke som mine barn tok noe skade av dette. Jeg varmet de opp igjen som deg, i varm vann i en beholder. Stol på deg selv, kos deg med babyen :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig at du har fått denne informasjonen av HS. Her har vi fått streng beskjed om at ferdig blandet mme kun skal oppbevares i 45 minutter!

Vi steriliserte flaskene, kokte vann som vi helte over i flaskene før vi satte dem i kjøleskapet. Når det var klart for mat helte vi av litt av det kald vannet i flaskene, kokte nytt vann som vi hadde oppi flasken til ca. 50 grader (varierer for mmemerkene..). Så blandet deretter i pulveret i flasken og helte tilbake det avkjølte vannet til riktig mengde og temperatur. Gjort på noen få minutter!

Ville ikke oppbevart ferdigblandet mme.

Anonymkode: f7fa4...2e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mammanicolene

Så rart at det er så ulik anbefaling...Vi setter glovarm ferdigblandet  flaske i kjøleskapet. Skal flasken avkjøles først? Og lurer virkelig  på hvorfor de forhåndsblander og oppbevarer for et døgn på føden der det er nyfødte barn hvis det kan være skadelig.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så rart at det er så ulik anbefaling...Vi setter glovarm ferdigblandet  flaske i kjøleskapet. Skal flasken avkjøles først? Og lurer virkelig  på hvorfor de forhåndsblander og oppbevarer for et døgn på føden der det er nyfødte barn hvis det kan være skadelig.....

Du skal ikke ha glovarme ting I kjøleskapet!

Anonymkode: 6e88d...842

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest mammanicolene

Ble ikke klokere av den linken jeg :/ Hva i alle dager er riktig da når det gjøres så forskjellig? Og er det en big  deal at jeg putter de varme flaskene i kjøleskapet? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan bedere den andre maten du har I kjøleskapet blant annet. Ikke digg å bli matforgiftet.

Anonymkode: 6e88d...842

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mammanicolene

Du kan bedere den andre maten du har I kjøleskapet blant annet. Ikke digg å bli matforgiftet.

Anonymkode: 6e88d...842

huff ja det er sant. Får la flaskene stå på kjøkkenbenken  litt først før avkjøling da. Tenkte bare at det dannes fortere bakterier da når det først varmes, så avkjøles til romtemperatur  så i kjøleskapet...Men tørkes også flaskene før det helles vann i de? Jeg heller nemlig kokevannet rett i nydampede  flasker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viktig å huske på at produsentene helgarderer seg i bruksanvisningene og når de setter utløpsdato. Matvarer står seg stort sett mye lenger enn det som står skrevet. Jeg kan ikke fatte og begripe at det kan være et problem å lage alt om morgenen. 

Anonymkode: f2b7d...941

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mammanicolene

Hvordan gjør dere det om dere har termos eller flaskevarmer på soverommet? Lager dere ny melk hvor hvert måltid om natta da?  Jeg kan vel ikke ta ferdig blandet mme å la stå på soverommet i romtemperatur og varme opp? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har hatt to flaskebarn, og alltid laget fersk flaske til hvert måltid!

Om morgenen steriliserte jeg flaskene, så helte jeg på ca halv mengde kokt vann, som jeg avkjølte å satte i kjøleskapet. Så fyldte jeg en termos med kokene vann, og en aventboks med pulver i rikig mengde.

Så når babyen skulle ha mat, tok en jeg kald flaske fra kjøleskapet, helte oppi rikitg mengde varm vann fra termosen og ett kammer med pulver. FERDIG! tok under 1 min....

Dette er den enkleste og mest hygieniske måten å gjøre det på.

Evt. kan du bruke ferdigblandet MME på kartong, men det gjør det ikke noe enkere

Anonymkode: 6d056...1ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en sønn på snart 6 mnd som nesten har fått kun MME fra dag én.

Jeg koker vann har det på termos og blander flaskene jeg trenger på morraskvisten. De står i kjøleskapet og blir varmet opp i microen uten problem. Er flere som både har sagt jeg kan gjøre det slik, og flere som gjør det.

Ingen skade er skjedd :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vi har fått beskjed om at mme alltid skal blandes rett før hver servering. Altså, ikke oppbevares ferdigblandet lenger enn 30-45 min, og hvertfall ikke varmes opp igjen etter at man har blandet i melken. Flere her har skrevet gode fremgangsmåter med termos med kokt vann f.eks. Selv hadde vi flasker for 1 døgn med ferdigkokt vann i kjøleskapet. Når han skulle ha mat varmet vi de i en flaskevarmer og blandet i melken når den var riktig temperatur. 

Både sykehuset og helsesøster forklarte at det var den måten vi skulle gjøre det på.

På barselavd på St.Olavs blandet de også mme hver gang man skulle ha, ikke snakk om noen ferdigblandet i kjøleskap der nei. I tillegg hadde de ferdigblandet mme fra kartong som er drikkeklar.

Dere som mener dere har opplevd at mme stod ferdigblandet i kjøleskapet på barsel, var det ikke drikkeklar mme, altså kjøpt på kartong? Den kan nemlit oppbevares 24 timer i kjøleskap etter åpning, og dermed helles over på flasker så det står klart til oppvarming. 

Jeg håper dere virkelig slutter å blande mme pulver og oppbevare det, for så å varme opp igjen! Det koster så lite å følge bruksanvisningen på mme pakken! Det har dere tid til!

Anonymkode: 2c938...61e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mitt tilfelle blander jeg pulver i kaldt (tidligere kokt vann), så står det i kjøleskapet til det er mating. Både de på sykehuset og helsesøster har sagt at det er helt i orden.

Det er vel strengt tatt ikke rom for bakteriene å utvikle seg på samme måte i kaldt vann i kjøleskap, som hvis man har det stående på benken i romtemperatur.

 

I begynnelsen blandet vi hver eneste flaske helt fra starten, men når man er oppe fire ganger per natt for å mate, så leter man etter effektive metoder. Og det var da de på sykehuset sa vi kunne gjøre det på denne måten.

 

Noen enkle løsninger bør vi kunne ha vi også, vi som ikke bare kan slenge ut puppen når det trengs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magnifiq

 

I begynnelsen blandet vi hver eneste flaske helt fra starten, men når man er oppe fire ganger per natt for å mate, så leter man etter effektive metoder. Og det var da de på sykehuset sa vi kunne gjøre det på denne måten.

 

Noen enkle løsninger bør vi kunne ha vi også, vi som ikke bare kan slenge ut puppen når det trengs.

Man bør følge retningslinjene. Jobbet på nyfødtintensiv tidligere, og da viste jeg æ ikke bedre når det kom til MME, og kunne absolutt gitt samme råd som du fikk.

Og det finnes da enkle metoder for oss flaskemammaer også.

jeg hadde alt klart på nattbordet jeg. Blandet først varmt vann fra termos med ferdig oppmålt pulver på flasken, før jeg spedde på med kokt kaldt vann til riktig mengde/temp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som bruker flaske på natten, hvor streng er dere med å stå opp, skylle og vaske flaska? Har nettopp sluttet å amme og gått over til flaske, derfor jeg lurer:-)

Anonymkode: a45ed...e15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...