Gå til innhold

Norsk elev i Norge


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er 17 år og bor i en av de byene i Norge som har flest innvandrere i forhold til innbyggertallet. I klasserommet er jeg en av få "hvite", og en av få jenter som ikke bruker hijab. Jeg føler at jeg og vi andre norske blir utsatt for rasisme. "Jævla hviting", "Vi tar igjen for våre forfedre", "White girl". Hver uke påpekes det at jeg er hvit. De klager på Norge og norsk kultur, sier at Norge er et taper-land, alt som er norsk er teit og dårlig og vi som er norske er dumme.

I disse juletider er visst vi norske ekstra dumme og jeg opplever at de latterliggjør vår kultur og religion. I gruppearbeid hender det at jeg kommer på gruppe med to eller flere som snakker samme språk, og da snakker de med hverandre på sitt morsmål slik at jeg ikke forstår. Andre kan verken norsk eller engelsk, da ender det som regel opp med at jeg må gjøre alt. 

Det er også en stor gjeng med innvandrer-gutter på skolen. Disse holder seg for seg selv og driver og tar bilder av oss norske jenter med mobilene sine. Når vi ber dem om å slutte, later de som de ikke forstår. De ler alltid når jeg går forbi, ofte plystrer de, og her om dagen ropte de "That body!"  etter meg (nei, jeg er ikke innbilsk, det var ingen andre jenter i korridoren akkurat da, så det var meg de ropte til). 

Vet ikke hvor jeg vil med dette egentlig, har ikke deltatt så mye i flyktningdebatten, men følte for å dele dette. Vil også poengtere at dette ikke er snakk om rasisme. Jeg synes alle mennesker er like mye verdt uavhengig av etnisitet og hudfarge og hva det nå enn måtte være, men jeg synes det er sårt at vi slipper noen inn i landet vårt, for så å bli behandlet som dritt tilbake.

Anonymkode: ff2b3...a3f

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ser lærerne dine på skolen din dette? Hvis ja, hva gjør de for å få slutt på dette? Har du vurdert å bytte skole?

Dette er dessverre det som skjer når hvite blir en minoritet. Da kommer all rasismen fram:( 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette bør du ta opp med rektor/lærere. Slik skal ikke skolehverdagen være både med tanke på at du blir utsatt for rasisme og trakassering, og at både du og medelever (med dårlig språk f.eks.) mister læring. Det er feil at du som kan norsk skal gjøre alt under gruppearbeid. Og det er feil at ikke oppgaver tilrettelegges slik alle skal forstå og kunne ta del i det. Dette er noe læreren må gjøre noe med.

Nå kan ikke jeg si hva du skal gjøre...Men det kan hende du gjør det lurt i å bytte skole. Det vil ta laaaang tid for en skole å få orden på problemer som dette. Det er ikke bare skolens ansvar, men også kommunens og statens. F.eks. bør jo alle kunne lære seg godt norsk før de blir sendt til en Norsk skole som ikke har ressurser til å gi tilpasset undervisning til hver enkelt. Samtidig i de fleste tilfeller forblir vel oppførselen til dine klassekamerater den samme...Det skal mye til før slik oppførsel endres.  

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir litt trist når jeg leser innlegget ditt. Trist fordi du må oppleve dette, og trist fordi jeg vet at veldig mange av dine norske, politisk korrekte medmennesker på venstresiden, kommer til å kalle deg rasist, nazist, fordomsfull og trangsynt. 

Men hold ut! Snart er du ferdig med VGS, og da blir det bedre! Du skriver bra og virker oppegående, intelligent og reflektert. Du kan nå langt om du holder ut. 

Ellers vil jeg legge til at du bør ta opp dette med klasseforstanderen din og med rektor. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir litt trist når jeg leser innlegget ditt. Trist fordi du må oppleve dette, og trist fordi jeg vet at veldig mange av dine norske, politisk korrekte medmennesker på venstresiden, kommer til å kalle deg rasist, nazist, fordomsfull og trangsynt. 

Men hold ut! Snart er du ferdig med VGS, og da blir det bedre! Du skriver bra og virker oppegående, intelligent og reflektert. Du kan nå langt om du holder ut. 

Ellers vil jeg legge til at du bør ta opp dette med klasseforstanderen din og med rektor. 

For noe tøys!

Anonymkode: 3678f...72a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Trollkarlen

Du må nok bare holde ut. Skolen kommer aldri i verden til å gjøre noe med dette. Du er fint nødt til å bytte skole hvis dette problemet skal bli løst for deg. Skolen har absolutt ingenting å tjene på å hjelpe deg. Dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anbefaler deg å gå til media også, hvis dette er et stort problem for deg. Sjansen er stor for at media kommer til å ignorere deg siden temaet er så politisk ukorrekt, men kanskje en lokalavis eller to vil skrive noe. Lokalpresse er ihvertfall bedre enn de store tabloidene. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo helt grusomt, men dette er faktisk vanlig på skoler som er dominert av ikke-etnisk norske elever. Jeg ville aldri ha gått på en slik skole selv, og jeg vil heller aldri plassere mine fremtidige barn på en slik skole. Mangfold er bra, men når norsk kultur er en minoritet og blir hengt ut er ikke dette greit lenger. Hvor er ledelsen på slike skoler?? 

Anonymkode: efc6a...480

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir litt trist når jeg leser innlegget ditt. Trist fordi du må oppleve dette, og trist fordi jeg vet at veldig mange av de på FrP og SD-siden kommer til å bruke dette som et argument for å kaste ut alt og nekte adgang til landet for alle som ikke er etnisk norske eller lyse i huden.

Jeg jobber som lærer på en ungdomsskole, og her har vi et system for å fange opp mobbing og generelt dårlig miljø. Jeg vet også at det er lett for oss lærere å ikke se skjult mobbing og overhøre slengkommentarer når vi ikke er der - derfor er det viktig at du snakker med kontaktlærer som kan ta dette opp videre med rektor og begynne gjøre noe med saken. De kan vel ikke være helt blinde for hva som foregår? Det er sikkert flere enn bare deg som blir utsatt for mobbing og utestenging også,men som ikke sier noe om det. Jeg vet hvor vanskelig det er å ta det steget og varsle om sånt.

Ingen elever skal måtte grue seg til å gå på skolen og ingen elever skal måtte være i det så dårlig skolemiljø - dette har du KRAV på. Involver gjerne dine foreldre,og om du har flere på skolen som har opplevd det samme så kan det også hjelpe om dere kan gå sammen og klage.

 

Anonymkode: c5b3a...0a7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir litt trist når jeg leser innlegget ditt. Trist fordi du må oppleve dette, og trist fordi jeg vet at veldig mange av de på FrP og SD-siden kommer til å bruke dette som et argument for å kaste ut alt og nekte adgang til landet for alle som ikke er etnisk norske eller lyse i huden.

 

Anonymkode: c5b3a...0a7


De fleste på FrP- og SD-siden bruker ikke hudfarge eller etnisitet som noe kriterium for hvorvidt noen er velkomne til Skandinavia. Derimot ser de på kulturen, verdiene og menneskesynet til de som kommer. Har de nyankomne middelalderske, kvinnefiendtlige og anti-sekulære holdninger, kan de heller dra tilbake til landet de "rømte" fra, og praktisere sin tro og kultur der -- sammen med venstrefolkene som på død og liv vil forsvare deres rett til å praktisere kvinneundertrykking, homohat og sharialovgivning. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde det vært motsatt, at norske gutter ropte etter utenlandske jenter så hadde det blitt baluba og møter på skolen. Veldig synd at det skal være sånn. 

Hvis du har mulighet til å bytte skole, så gjør for all del det! Hvis ikke så må du snakke med læreren din og helst så burde foreldrene dine ta kontakt med rektor.

Jeg er sjeleglad for at mine barn kom på en skole med nesten bare nordmenn. Vi ligger nemlig midt mellom to skoler og den andre skolen er det overtall av utlendinger og jeg vet at den skolen har mye problemer med mobbing, uro pga språkproblemer osv. 

Anonymkode: 907c3...7fe

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

http://www.aftenposten.no/meninger/debatt/Slutt-pa-skoletur-med-overnatting-i-Oslo-ost--Inga-Ragnhild-Holst-8266165.html

og Aftenposten lar faktisk kommentarfeltet sitt være åpent under slike skriverier, slik at folk kan skrive at de er enige og fortelle om lignende historier.

Anonymkode: d3300...562

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

http://www.aftenposten.no/meninger/debatt/Slutt-pa-skoletur-med-overnatting-i-Oslo-ost--Inga-Ragnhild-Holst-8266165.html

og Aftenposten lar faktisk kommentarfeltet sitt være åpent under slike skriverier, slik at folk kan skrive at de er enige og fortelle om lignende historier.

Anonymkode: d3300...562

Aftenpostens artikkel, samt beretningen til ts er nok en realitet som vil bli ganske mye mer omfattende med årene, og da snakker jeg bare om de neste fem årene. At vi nå ser en oppvåkning, der ting som dette blir mer åpent, så tviler jeg på at vi får en faktisk endring. Slike holdninger og kultur har fått fotfeste, og for deler av Norge så er det ikke noe å integrere seg til. Derimot vil segregasjon eksplodere, og med det så får anti-rasistiske organisasjoner godt med stoff å ta tak i, med deres ovenfra og ned analyser (starter med konklusjon). Alt dette gir en stygg snowball-effekt. Oppvåkningen blir med det litt for sent, og konsekvensen er at Norge vil slite med slike kulturelle spenninger i noen generasjoner.

 

Til ts... Er det mye hjelp å få fra lærere hvis du snakker om dette? Har du prøvd? Du burde iallefall ta det fram, selv om det ikke er garantert at det hjelper. Har mistanke om at lærere er konflikt sky, og kan forstå det, der man kanskje har med aggressive foreldre og ungdommer å gjøre...? Selv om lærere/foresatt skulle se alvoret i situasjon, så kan de likevel føle seg hjelpesløst der vi snakker om holdninger som kommer hjemmefra. Ser for meg en samtale der alle sier seg enig, men i det virkelige liv så er virkeligheten den samme. Tror dette fordi jeg har lest historier om slikt i forhold til jøder, samt miljø der det er umulig, og kanskje direkte farlig å argumentere for Israel, kritisere religion eller ha noen sterke meninger i forhold til Midtøsten osv. Gjelder både for elever og lærere. Klassiske emner som skaper mye polarisering. 

 

Er glad jeg vokste opp i en skole med en etnisk norsk majoritet, der man kunne være for Israel, kritisere religion, islam, innvandring, selv om flertallet mente noe annet. Var fortsett venner og kunne dra på fest og mer. Har stygg mistanke om at realiteten ikke er slik i de innvandrings-sterke områdene i for eksempel Oslo...? 

 

Apropos; Du blir du faktisk utsatt for reell hverdags-rasisme.

Endret av Snof
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreslår at du tar en titt på dette http://www.udir.no/Regelverk/Finn-regelverk-for-opplaring/Finn-regelverk-etter-tema/Laringsmiljo/Udir-2-2010---Retten-til-et-godt-psykososialt-miljo-etter-opplaringsloven-kapittel-9a/Del-I/3-Elevens-rett-til-eit-godt-psykososialt-miljo--/

Du har rett på et godt psykososialt miljø. Det vil si at du har rett på å ikke bli behandlet slik du blir i dag. Dette er en individuell rettighet som du og foreldrene dine kan klage på. I første omgang til skolen/rektor. Hvis det ikke blir tatt tak i problemene så kan dere klage videre til fylkesmannen.

Jo flere som tar slike saker, jo mer blir skolen tvunget til å ta problemet på alvor.

 

Kan også nevne at ved å ha dokumentasjon på at det psykososiale miljøet ikke er bra nok, og at skolen ikke har gjort det de kan for å forbedre det, så stiller du sterkt dersom du en gang i fremtiden får problemer som kan knyttes til rasismen du nå opplever.

Anonymkode: 4473a...77d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir litt trist når jeg leser innlegget ditt. Trist fordi du må oppleve dette, og trist fordi jeg vet at veldig mange av de på FrP og SD-siden kommer til å bruke dette som et argument for å kaste ut alt og nekte adgang til landet for alle som ikke er etnisk norske eller lyse i huden.

Jeg jobber som lærer på en ungdomsskole, og her har vi et system for å fange opp mobbing og generelt dårlig miljø. Jeg vet også at det er lett for oss lærere å ikke se skjult mobbing og overhøre slengkommentarer når vi ikke er der - derfor er det viktig at du snakker med kontaktlærer som kan ta dette opp videre med rektor og begynne gjøre noe med saken. De kan vel ikke være helt blinde for hva som foregår? Det er sikkert flere enn bare deg som blir utsatt for mobbing og utestenging også,men som ikke sier noe om det. Jeg vet hvor vanskelig det er å ta det steget og varsle om sånt.

Ingen elever skal måtte grue seg til å gå på skolen og ingen elever skal måtte være i det så dårlig skolemiljø - dette har du KRAV på. Involver gjerne dine foreldre,og om du har flere på skolen som har opplevd det samme så kan det også hjelpe om dere kan gå sammen og klage.

 

Anonymkode: c5b3a...0a7

Jeg jobber også på skole, og ser i noen situasjoner der barn mobber at det er vanskeligere å løse hvis foreldre ikke er på skolens lag. Noen innvandrerbarn har jo dessverre holdningene sine fra hjemmet. Dette er en tøff utfordring syns jeg..

Anonymkode: 9e3aa...dd1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg jobber også på skole, og ser i noen situasjoner der barn mobber at det er vanskeligere å løse hvis foreldre ikke er på skolens lag. Noen innvandrerbarn har jo dessverre holdningene sine fra hjemmet. Dette er en tøff utfordring syns jeg..

Anonymkode: 9e3aa...dd1

Dersom nordmenn hadde fått bedre opplæring i kulturbakgrunnen til innvandrerne, samtidig som språkopplæringen hadde blitt lagt opp slik at nordmenn må lære det basale innen de mest aktuelle "innvandrerspråk" (i tillegg til bedret norskopplæring for innvandrerne), kunne mange konflikter vært unngått. Konfliktene er ikke først og fremst innvandrernes skyld, evnen til etnisk norske når det gjelder å forstå og ta hensyn til fremmedkulturelle er minst like viktig. Nordmenn bør gå i seg selv før de kritiserer sine nye landsmenn.

Anonymkode: 53418...950

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 17 år og bor i en av de byene i Norge som har flest innvandrere i forhold til innbyggertallet. I klasserommet er jeg en av få "hvite", og en av få jenter som ikke bruker hijab. Jeg føler at jeg og vi andre norske blir utsatt for rasisme. "Jævla hviting", "Vi tar igjen for våre forfedre", "White girl". Hver uke påpekes det at jeg er hvit. De klager på Norge og norsk kultur, sier at Norge er et taper-land, alt som er norsk er teit og dårlig og vi som er norske er dumme.

I disse juletider er visst vi norske ekstra dumme og jeg opplever at de latterliggjør vår kultur og religion. I gruppearbeid hender det at jeg kommer på gruppe med to eller flere som snakker samme språk, og da snakker de med hverandre på sitt morsmål slik at jeg ikke forstår. Andre kan verken norsk eller engelsk, da ender det som regel opp med at jeg må gjøre alt. 

Det er også en stor gjeng med innvandrer-gutter på skolen. Disse holder seg for seg selv og driver og tar bilder av oss norske jenter med mobilene sine. Når vi ber dem om å slutte, later de som de ikke forstår. De ler alltid når jeg går forbi, ofte plystrer de, og her om dagen ropte de "That body!"  etter meg (nei, jeg er ikke innbilsk, det var ingen andre jenter i korridoren akkurat da, så det var meg de ropte til). 

Vet ikke hvor jeg vil med dette egentlig, har ikke deltatt så mye i flyktningdebatten, men følte for å dele dette. Vil også poengtere at dette ikke er snakk om rasisme. Jeg synes alle mennesker er like mye verdt uavhengig av etnisitet og hudfarge og hva det nå enn måtte være, men jeg synes det er sårt at vi slipper noen inn i landet vårt, for så å bli behandlet som dritt tilbake.

Anonymkode: ff2b3...a3f

Synd at slike saker må holdes anonymt pga AP/SV/MDG sin heksejakt via media på alle som er uenige med deres meninger. 

De gode nyhetene er at det ikke vil vare lenge med internettet, jo flere som har får nyhetene sine fra andre kilder på internett og informasjon blir delt så vil denne politikken bli sett på som en vits. Visste du at feks SV var i regjering for 6 år siden, idag er de 1% over sperregrensen.  

Jeg foreslår at du flytter vekk med dine foreldre. Men du er jo 17 år da, da kan du godt studere ferdig, før dere flytter vekk. 

Og husk, alltid stem på Høyre eller FrP. Dersom dette ikke er en god nok grunn , så vet ikke jeg hva som er god grunn. :)

Anonymkode: afd37...be9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom nordmenn hadde fått bedre opplæring i kulturbakgrunnen til innvandrerne, samtidig som språkopplæringen hadde blitt lagt opp slik at nordmenn må lære det basale innen de mest aktuelle "innvandrerspråk" (i tillegg til bedret norskopplæring for innvandrerne), kunne mange konflikter vært unngått. Konfliktene er ikke først og fremst innvandrernes skyld, evnen til etnisk norske når det gjelder å forstå og ta hensyn til fremmedkulturelle er minst like viktig. Nordmenn bør gå i seg selv før de kritiserer sine nye landsmenn.

Anonymkode: 53418...950

så du mener at læreplanen skal endres mot å lære seg mer om kulturen til disse andre landene? Og i tillegg lære seg grunnleggende innen språket? Hva skal det gå på bekostning av? Jeg vet det eksisterer skoler der de tar inn innvandrerbarn og fokuserer mest på norskopplæring; både språk og kultur. Jeg syns det er en bedre ide.

Anonymkode: 9e3aa...dd1

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...