Gå til innhold

0% stilling-må man ta vaktene man er satt opp på?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har for tiden to jobber: en 50% stilling og en 0%. 

På 0%jobben får vi listene bare to uker før vi skal jobbe, og jeg ser på den jeg fikk i dag at jeg er satt opp på begge plassene samtidig flere dager. Har prøvd å bytte men da vi er få ansatte skal nesten alle andre allerede jobbe de dagene. (Julestria vet dere..) 

Har jeg krav om å ta de vaktene jeg er satt opp på samtidig siden det er en 0% stilling? Eller har det ikke noe å si, og er "hvis du er satt opp må du ta vakten" ? 

Ekstrahjelp stillingen har jeg forresten sagt opp, oppsigelsestid ut januar.

Anonymkode: ba311...06a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvordan går det an å ha en 0% stilling?

Anonymkode: 04e14...f2e

Det er det jeg har i kontrakten. Går vel under kategorien ekstrahjelp, selv om jeg hele tiden har blitt satt opp 2-3 dager i uken det året jeg har jobbet der. 

Er snakk om butikkjobber begge to forresten, slik at dager som julaften osv er de som kolliderer. 

Anonymkode: ba311...06a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke har noen faste vakter regner jeg med du må bli spurt før du blir satt opp på vakter. I allefall sånn det fungerer der jeg har jobbet/jobber. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke har en fast stillingsprosent skal du spørres minst 14 dager før vakta, og du er i din fulle rett til å si at vaktene ikke passer. Mange arbeidsgivere "glemmer" å informere om dette til ekstrahjelpene sine, og så prøver de seg på at det er ditt ansvar å bytte vakta eller lignende, men det er feil. Hvis din sjef prøver seg på en slik eller tilsvarende unnskyldning får du ta igjen, og si at du strengt tatt ikke må ta en eneste vakt da du ikke har fått en stillingsprosent engang.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ts her. Takk for svar alle sammen! Har jobber der i snart 1 år, men aldri blitt spurt før jeg har blitt satt opp på vakter.. Står 0% i kontrakten min, men jeg står som fast ansatt. De ringer hvis noen er syk, men de kommer utenom de "faste" vaktene mine. 

Blir satt opp på i gjennomsnitt 3 vakter i uken, men aldri hatt en uke der jeg ikke har jobbet i det hele tatt. Blir aldri spurt om jeg kan ta en vakt, blir bare satt opp. Hvis det ikke passer å jobbe har jeg fått beskjed om å finne noen å bytte med selv. :) 

Anonymkode: ba311...06a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så lenge det ikke er faste vakter så kan du si fra deg en vakt inntil 24 timer før vakten skulle ha startet. mulig det er forskjellig fra sted til sted, men sånn er det der jeg jobber (i kommunen). siden du ikke har en stillingsprosent regner jeg med at det er ekstravakter og ikke faste vakter du har, selv om du blir satt opp på vakter hver uke. det er ikke ditt ansvar å finne noen som kan ta de vaktene du ikke kan ta i hvertfall :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...