Gå til innhold

Verste du kan få i julegave?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Stein? 

Jeg før hadde jeg en venn som ga meg steiner i julegave... Vi var jo barn da, men likevel, jeg ga henne alltid noe over 100 lappen, men fikk stein tilbake...

Anonymkode: 0a068...0c1

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Belle âme

Stringtruser av besteforeldrene mine(!) I tillegg er det festa sedler på den, det synast eg blir ein liten smule kleint.

 

Lys som ikkje er duftlys. Hello kitty truser. Hallo, eg er ikkje 5 år.

 

Må legge til noke positivt midt mellom alt negativiteten. Elsker å få heimestrikka ting! Tanta mi hadde strikka verdens deiligaste genser til jul i fjor. Sorgen blei gigantisk då mamma greidde å ødelegge den i vask 😭😭

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg før hadde jeg en venn som ga meg steiner i julegave... Vi var jo barn da, men likevel, jeg ga henne alltid noe over 100 lappen, men fikk stein tilbake...

Anonymkode: 0a068...0c1

:skratte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lister er en uting. 1. Du er ikke lenger 10 år gammel. 2. Det vitner om at du krever ting.

Det blir jo fort en liste når de kan velge mellom flere ting da. Hadde jeg bare bedt om en ting hadde jeg krevd, når de får 5-20 ting å velge mellom er det jo bare for de å velge det de føler for.

Anonymkode: a1521...ad7

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lys som ikkje er duftlys. Hello kitty truser. Hallo, eg er ikkje 5 år.

Jeg vil helst ikke ha duftlys, skal vi bytte noen gaver ? ;)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lister er en uting. 1. Du er ikke lenger 10 år gammel. 2. Det vitner om at du krever ting.

Nei. Du velger å tolke det sånn, men det er ikke et faktum.

Faktisk er det ganske ulogisk å mene at når A etterspør ønskelister, og B gjør som de blir spurt om og leverer ønskeliste, så krever B ting av A. B er da bare hyggelig og høflig som følger A sitt ønske om ønskeliste. En ønskeliste er ikke en liste over krav, men over forslag, og giveren står like fritt til å kjøpe/lage akkurat det de ønsker som om de ikke hadde fått en ønskeliste. De får bare litt ekstra hjelp i tilfelle de var litt tom for idéer.

Anonymkode: 1ee16...f94

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lister er en uting. 1. Du er ikke lenger 10 år gammel. 2. Det vitner om at du krever ting.

Hvorfor så påståelig? Du må bare innfinne deg med at din personlige mening ikke representerer noen slags universell sannhet. 

Du synes det er en uting med ønskelister, og det er helt greit. Du må likevel fint respektere at flesteparten ikke deler din oppfatning. 

Anonymkode: 5be64...3b3

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med mindre du er i familie med disse barna, eller er gudmor eller lignende, så er det vel strent talt nokså sære venner du har? Er ikke normalt å gi ting barna har lagd eller bilder av barna til de som er utenom familie/gudforeldre. 

Det er fra barna selv, får ordentlig julegave fra foreldrene. Det er sikkert fordi jeg gir julegave til ungene deres, så føler de at ungen må gi noe tilbake. Eller så har jeg nok sære venner :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-Billige/dårlige velværeprodukter. Som f.eks. body loation fra H&M. 
-Nips naps fra billigbutikker. Smykker, øredobber osv som mister fargen etter en uke, hvor stener faller av osv. 
-Gavekort som kun kan brukes i en butikk. Pleier å glemme vekk gavekortene, har det ikke med meg når jeg likevel skal ha noe i den butikken, ikke bruker å handle på den butikken osv. Da foretrekker jeg heller gavekort som gjelder for et helt senter f.eks. Så kan jeg, om jeg ikke finner noe kjekt til meg selv, bruke det på en matbutikk. 
-Undertøy. Tenker da ikke på truser/bher for det kjøper heldigvis ingen til meg. Men sportsundertøy, sokker o.l. Jeg er ganske kresen og foretrekker kun ull. Foretrekker også bomull/ullsokker, og ikke noe i syntetisk materiale. 
-Generelt klær, med mindre jeg har ønsket noe spesifikt. 
-Like pyntegjenstander som jeg har. Nei, det er ikke slik at jeg ønsker flere forskjellige størrelser og typer i en Käler-vase kun fordi jeg har en nøye plassert i vinduskarmen. 
-Toalettmapper/sminkemapper. Jeg har tonnevis...Har en som jeg bruker når jeg trenger mye toalettsaker med på ferie og en til sminke. Behøver ikke mer enn det. 
-Ferdig-sett med parfyme, deo, håndkrem osv. Stort sett liker jeg ikke luktene på slike ferdig-sett. 

Nå har jeg heldigvis familie og venner som stort sett tenker seg om før de kjøper gave. Og mange spør om jeg har spesielle ønsker som de går etter. Så dette er vanligvis ikke et problem. Men noen ting som har skjedd årene opp gjennom. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir jo fort en liste når de kan velge mellom flere ting da. Hadde jeg bare bedt om en ting hadde jeg krevd, når de får 5-20 ting å velge mellom er det jo bare for de å velge det de føler for.

Anonymkode: a1521...ad7

Poenget med gaver er at de skal være personlige. Det blir ikke mer materialistisk og upersonlig enn en liste.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nicecar

-Hjemmelagd stæsj, med mindre det er fra nevøer og nieser så vil jeg ikke ha noe crap som er laget for at jeg skal få noe personlig.

-Bodylotion/krem, har allerede en haug hjemme som jeg ikke bruker. Hvorfor? Har ikke sjangs til å bruke de opp når jeg har egne favoritter som jeg kjøper inn. Desutten er jeg ingen storforbruker av kremer uansett.

-Nips, og andre pyntegjenstander.

Utover det så er jeg egentlig takknemlig for det meste :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det er en uting at familie etterspør hva vi ønsker oss? Må si jeg syntes det er du som er sær ja.

Anonymkode: a1521...ad7

Ekstremt sær!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget med gaver er at de skal være personlige. Det blir ikke mer materialistisk og upersonlig enn en liste.

Det kan da være personlig selv om det er på en liste?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kan da være personlig selv om det er på en liste?

Kommer helt an på hva du lister opp, men jeg går ut ifra at en vanlig ønskeliste består av diverse husartikler, klær og andre upersonlige ting.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer helt an på hva du lister opp, men jeg går ut ifra at en vanlig ønskeliste består av diverse husartikler, klær og andre upersonlige ting.

Nei, slike ting får jeg ikke av min familie. Kanskje med unntak av sportsutstyr. En grunn til at man om liste er f.eks at de vil gi meg noe til en hobby, men vet ikke hva som mangler..

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, slike ting får jeg ikke av min familie. Kanskje med unntak av sportsutstyr. En grunn til at man om liste er f.eks at de vil gi meg noe til en hobby, men vet ikke hva som mangler..

Det blir jo noe annet, men et helt spesifikt tilfelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Forskjellen er at noen spør deg hva du ønsker deg. Da trenger de veiledning. 

Nei. I begge tilfellene spør noen hva man ønsker seg. Det trenger ikke kun å foregå i muntlig tale? Ettersom jeg studerer ser jeg familie og mange av vennene mine kun i ferier. De fleste spør dermed over melding hva jeg ønsker meg eller om jeg kan sende ønskeliste. Jeg svarer dermed på melding tilbake. 

Du virker fryktelig sær. De aller fleste er opptatt av å pønske ut noe som gleder mottakeren, og da er en ønskeliste et godt utgangspunkt. Som sagt: ingen gir ønskeliste til andre med mindre de spør etter det (eller det går i tradisjon som noen andre nevner). Jeg vil heller gi noe en person ønsker seg, enn å finne noe overflødig som vedkommende kanskje ikke får like stor glede av kun for å være krass og se på en ønskeliste som en kravsliste. En ønskeliste er jo nettopp en veiledning. Det er forslag til hva giveren kan kjøpe. 

Jeg mistenker heller at det er du som har et meget anstrengt forhold til ønskelister og julegaver. Din oppfatning gjelder heldigvis ikke for alle. 

Anonymkode: c7f69...dc5

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer helt an på hva du lister opp, men jeg går ut ifra at en vanlig ønskeliste består av diverse husartikler, klær og andre upersonlige ting.

Mens alle andre julegaver som ikke er hentet fra en ønskeliste, slik som kremer fra butikkjeder, sokker eller en billig vinflaske, er så fryktelig personlige? 

Min ønskeliste er svært personlig og består av mye som er typisk for meg som person. Det blir ikke noe mindre personlig enten man sier det i en samtale eller man fører det opp på en liste. Jeg har også blant annet fått et ønske om hjemmestrikkede ullsokker. Vedkommende vet at jeg liker å strikke og ville selvsagt ikke har spurt dersom jeg ikke ønsket det eller ikke hadde tid.  Selv om det bare er sokker føler jeg at det er en personlig gave. En personlig julegave er som regel opp til giveren, og ikke mottakeren. 

Anonymkode: c7f69...dc5

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes mange virker utakknemlige og materialistiske her. Noen har faktisk brukt både tid, penger og omtanke på å kjøpe en gave til deg, og så settes det altså ikke pris på, og til og med kastet i søpla. Jeg setter pris på alle gaver jeg får, selv om ikke alle er like nyttige og passende. Men jeg setter pris på dem uansett, fordi noen har tenkt på  meg.

Men en gang fikk jeg en Butplug i julegave, og den kan jeg ikke si at jeg satte noe pris på. Det får da være grenser også! Jeg hadde aldri gitt uttrykk for at jeg ønsket meg noe sånt, så jeg forstår ikke hva giveren tenkte på. Men jeg fikk meg i alle fall en god latter i ettertid, selv om det er den flaueste gaven jeg har pakket opp foran familien noensinne. :fnise: 

Butplugen ble aldri testet ut, og endte sine dager nedgravd i en potetåker.

Anonymkode: 8ecb5...b5b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det verste jeg vet er vaser og nips. Som jeg overhodet ikke ville kjøpt selv. Eller skåler og former og gud vet hva, tilfeldig utplukket fra f.eks en serie hos nille som er utgått fra sortimentet allerede. Jeg er kresen, og liker ikke ting som ikke harmonerer. Gi meg heller en flaske vin, konfekt, kaffe, te, sokker, kubbelys etc, som jeg kanskje får bruk for! Fælt å innrømme det men en del av rælet kaster jeg faktisk. Noe kan kanskje gis videre til andre neste år. 

Anonymkode: b239d...e5f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...