Gå til innhold

Tvinge barna til å dusje på skolen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Helt enig! Klutvask fungerer fint for de fleste barn, spesielt i barneskolen etter en gymtime. 

Gym gikk fra å være et fag jeg likte sånn passelig (ikke særlig sportslig i utgangspuinktet) til et fag jeg HATET pga garderobene. Både ekle garderober og ukomfortabelt å stå i åpen dusj med mange andre. 

Gjorde at jeg først i voksen alder har begynt å like trening. 

Synes du skal slå et slag for å slippe dusjing jeg! :P

Anonymkode: 5aedd...850

Nei....!

Så klart man må dusje i disse dusjene.... Det er jo ikke slik at fordi det er noe ekkelt med noe så skal man la være. Her er det viktig å lære seg coping mekanismer i ung alder for slike ting. Så jeg sier nei, nei og nei.

Å lære barna at det er greit å "glemme" håndleet etc frem til de får viljen sin og slipper å dusje er feil...

Man up sier jeg...Vi menn har måttet bite tennene sammen mhp ekle ting ellers så er vi "pingler" og ikke mannlige. På tide at den nye generasjonen jenter lærer ikke tar med mødres holdninger videre i generasjonene....

Anonymkode: b5a31...d72

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Godt de fleste svømmebasseng på skolene er stengt mtp dusjnektingen i tråden her..

Huttetu. 

Ikke lærer barna å svømme og ikke lærer de et normalt og avslappet forhold til kropp. Det er bare trist hele greia.

Jeg sørger i alle fall for egne barn. Tar dem med i svømmehallen hver uke og både dusjer og skifter i vanlige garderober. Går man forann med et godt eksempel og viser barna normal trygghet og ro, tror jeg mye vil løse seg.

Anonymkode: c325a...5d4

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vena Cava

Har man hatt gym og har svettet så skal man dusje Ferdig med den saken. Hørt om hygiene før eller? 

Om det er sopp dere er redde for så finnes det sandaler man fint kan bruke i dusjen. Jeg gjorde det i mange år! Gjør det fortsatt om jeg dusjer offentlig.

Litt slitte og "utdaterte" dusjer tåler vi vel også? Måte på hvor mye vi skal sy puter under armene på ungene. 

Og om det er så forferdelig å være nakne med andre rundt seg så får man da bare vente til alle er ferdige da og dusje til slutt? Problem solved. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På det glade 80-tall dusjet også læreren med barna der hvor jeg gikk for å gi oss et "naturlig" forhold til kropp. Det hjalp ikke. Det hjalp heller ikke med mannlige gymlærere som kom i jentegarderoben for å sjekke at barna hadde dusjet. Mennesker, inkludert barn, har ulike grenser for hva de føler er naturlig. De grensene skal vi respektere.

Det er jo ganske merkverdig at vi i alle andre situasjoner oppdrar barna våre til at det er deres kropp, nei betyr nei og ingen kan tvinge dem til å gjøre noe med kroppen de ikke syns er naturlig, og så skal de tvinges til å kle seg nakne og dusje forran andre. 

Ville latt henne droppe dusjen nå. Når hun begynner å lukte svette vil hun nok selv finne en eller annen måte å få tatt den dusjen på.

Anonymkode: eb31a...8ce

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke man skal tvinge barn til å dusje.Barn på en barneskole blir jo ikke svette på samme måte som ungdommer i puberteten,så det går vel fint om de som ønsker det vasker seg med klut under armene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De dusjet bare når de hadde svettet, ikke hver gang, kanskje 3-5 ganger i året. Det hjalp kanskje litt, men det var liksom ikke "HEI NÅ DUSJER VI FOLKENS"-stemning med de avlukkene uansett...

Men da har ihvertfall skolen tilrettelagt for elevene, da mener nå jeg at det er elevene som gjør dette vanskelig.. Hva mer kan elevene egentlig kreve? Man har do man kan kle av seg på, man har eget avlukke man kan dusje alene i. Hva var ditt "problem" egentlig? Hørtes ut som du var en av de som ikke dusjet..? Ingen fordommer, bare lurer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange gode svar og inspill! Jeg har tatt en prat med rektor i tillegg til gymlærer, samt snakket med datteren min. Jeg varslet rektor om at jeg kom til å spille inn via FAU at det må sjekkes opp om garderobene er helsefarlige, og håper at de er det, for det vil tvinge kommunen til å måtte ta tak i det. Hun var faktisk takknemlig for det, for det har vært lite gehør når skolen selv har ønsket å ha renovering på budsjettet. Men det hjelper jo lite om det er dusjingen i seg selv som er problemet. Etter mye om og men har gymlærer godtatt at hun ikke kan tvinge igjennom dusjing, og avtalen er at min datter skal ha med seg det som trengs,men velge selv om hun vil dusje. Så blir hun heller med på å rydde opp etc. og dusjer når hun kommer hjem fra skolen. Så får vi bare følge med, det er en pottesur kvinne som måtte inngå denne avtalen med meg, får håpe hun er profesjonell nok til å ikke la det gå ut over jenta. Det var klar beskjed om at hun ikke skulle ha noe smitteeffekt  på de andre jentene av dette... Men det er ikke bare vi som har barn som gruer seg.  Jeg er oppgitt over at hun ikke forstår at verden er slik som dere beskriver og må stå så hårdnakket på sitt... Jaja. Min datter kan slutte å grue seg, og jeg tror jeg skal ta meg en GOD tur med bikkja...!

Anonymkode: 04e02...060

Så bra du tok tak i dette og fant en løsning. Men hva gjør du når dattern din begynner på ungdomskolen og videregående og svetter som ungdommer gjør? Skal ungdomskolen og vgs også pusse opp slik at det blir mer behagelig å dusje? Jeg mener at du ikke har løst et problem, men all creds for at du fant en ordning som fungerer for din datter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du får finne ut den egentlige grunnen ja. Mugg i veggene kan det ikke være vel? Det er jo ikke greit,MOG om skolen er litt seriøs hadde de gjort noe med det. Kan godt hende at det bare er noe som ser ut som mugg også, men som ikke er farlig.

At dusjene er stygge skal ikke gjøre noe så lenge de fungerer. Vi må også tåle at ting ikke er helt luksus i Norge, og jeg syns det er direkte usunt å lære opp barn i å kreve at alt skal være nytt og moderne og "fint".

Hvis det er sånn at andre snakker stygt om henne eller lignende så er det jo selvfølgelig noe å ta tak i og videreformidle til lærer/kontaktlærer. Hvis det er sånn at hun er usikker på egen kropp, så går det jo an å prate om det i stedet for å bare feie hele problemet bort. Om hun har problemer med kroppen sin, så hjelper det ikke henne i lignende situasjoner senere at hun slapp å dusje på skolen.

Husker selv da jeg gikk på skolen, så tenkte jeg aldri over at det var et problem å være nakne foran andre fordi det var så naturlig med nakenhet hjemme hos oss. Vi dro ofte og bada her og der, og da skulle alle dusje nakne. Og hver vinter løp pappa naken rundt hytta :P Og foreldrene våre fikk ikke hetta om vi så dem nakne eller omvendt. De kunne fint traske nakne fra dusjen og inn til soverommet for å kle på seg og ingen brydde seg om det. Jeg var og er også noen ganger samtidig på badet med mamma selv om en av oss bare står i trusa. Om vi bada ute og var de eneste der, så bare skifta vi der vi sto. Ingen lagde noe sak ut av det. Da jeg ble fjortis ble det jo LITT mer usikkerhet, men foreldra mine brydde seg ikke og i dag kunne jeg ikke brydd meg mindre om andre så meg naken i en garderobe. Hvis foreldre har sånne holdninger, er det nok større sannsynlighet for at barnet får det også. 

Anonymkode: e9ed0...c7b

Jeg leser siste avsnittet ditt, og føler at du har null forståelse for at andre kan være annerledes enn deg selv.

Jeg bryr meg også null om nakenhet. Her går jeg kliss naken fra soverommet til kjøkkenet for å hente meg vann, jeg kan nakenbade foran både venner og familie, barnet har arvet dette og vi er lite sjenerte av oss mildt sagt. MEN; å dusje i flombelysning i en garderobe med andre mennesker jeg ikke har valgt selv? Ikke pokkern. Fra jeg var 9-10 år var dette et stort problem for meg. Enda min mor er like avslappet som jeg er når det gjelder nakenhet hjemme og blant kjente. Jeg har vokst opp med toppløssoling, og gjør det selv. Men jeg nekter å dusje på utstilling. Klarer du å se at dette faktisk ikke hører sammen? Mitt barn begynner nå å ymte frempå at det er ubehagelig å stå naken foran andre. Det er hennes valg, ikke mitt. Jeg kjenner meg igjen så godt. Samtidig er det samme jenta som går naken gjennom stua for å hente klær etter hun har dusjet hjemme. Tilogmed hvis jeg har ei venninne på besøk, eller det er annen familie her. 

Det handler om valg og frihet til å si nei. Og den retten har alle mennesker. Man kan ha et naturlig forhold til kropp og nakenhet uten å ønske og stå naken foran 15 andre i en godt opplyst garderobe. De to tingene er ikke motsetninger, som du later til å tro. 

Anonymkode: 11e18...9be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si at jeg blir litt sjokkert av å lese denne tråden.

Vi dusjet etter hver gym-time fra vi startet med gym på barneskolen til vi gikk ut videregående. Dusjet også før og etter hver gang vi hadde svømming. Aldri noensinne opplevde jeg at noen ble mobbet - ikke engang ertet litt for kroppen sin. Fra videregående husker jeg enda hvor godt det var å se at skolens vakreste jente hadde litt mage og pupper som "hang". Dette husker jeg gav meg enda mer selvsikkerhet og da forstod jeg at jeg måtte slutte å være misfornøyd med meg selv. 

Nå når jeg er blitt voksen så har jeg heller ingen problemer med å kle av meg og dusje sammen med andre. Jeg sykler til jobb og dusjer sammen med andre syklister før jobbdagen starter. Dusjer også på treningssenter dersom jeg skal rett avgårde på noe etter trening. 

Hva skjer med barn og unge idag? Hvorfor lar foreldre slikt skje uten å gjøre noe med det som er det virkelige problemet? Å skrive melding om at barnet skal få slippe å dusje er IKKE å gjøre noe med problemet - da lærer man bare barnet hvordan man kan unngå alt som er ubehagelig i livet. 

Hva blir det av disse barna senere i livet?

Anonymkode: aff58...d0f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hatet gymmen på skolen pga at vi måtte dusje etterpå.
Mitt problem var at jeg var utsatt for sexuelle overgrep og trodde alle kunne se det når jeg var naken. Var barn på 60 tallet.
I tillegg var jeg tidlig utviklet, begynnende kjønnshår når jeg var 9 år og det var ikke vanlig eller moro den gangen.
Så det er faktisk flere med meg som har fått ødelagt kroppsbildet sitt av voksne og ikke klarer eller vil kle av seg foran andre.

 

Anonymkode: 8a3b5...1ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...