Gå til innhold

Jeg har råd til dyre julegaver til barna mine


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Julegaver til 0-6 åreinger kan ikke sammenlignes med gaver videre i livet deres.

Det er lett å overromantisere med småunger. Større barn har andre krav du som forelder vil ønske å imøtekomme.

Med voksne barn må jeg si at jeg har en erfaring som småbarnsforeldre ikke aner noe om enda....

Anonymkode: 04cfc...9e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er nok utrolig uvitende som ikke visste at solen snudde. Forresten på hvilken måte snur solen? Jeg har ikke sett annet enn at den går i sin faste bane, eller rettere sagt at vi, jorden, går i sin faste bane rundt solen.

Den blir speilvendt ;) 

Anonymkode: 04cfc...9e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du utdype dette?? Så vidt jeg vet ble jesus og kristendommen oppfunnet rundt år 0 mens vikingene levde på 800 - 1100tallet.. Hvordan stjal de kristne julen fra vikingene 800år senere??? Bare nysgjerrig :)

La meg.. 

Norge år 909, ikke særlig kristent og det ble feiret jol. Norge år 1100, kristent og det feires jul. Noen jolebjeller som ringer?

 

Anonymkode: 72934...f0b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det synes jeg høres ut som en betenkelig praksis. Da lærer dere henne at hun kan få ting uten videre, bare ved å være med på en butikk. Jeg synes det, i motsetning til dyre julegaver, er noe dere bør tenke gjennom om dere skal fortsette med.

Anonymkode: f3090...056

Nei vet du hva altså.

Vi gjør det som er best for vårt barn, og hvis hun noen ganger får noe av oss gjør ikke det at hun "forventer" å få noe hver gang vi er ute, for det gjør hun ikke.

Noen ganger handler jeg og hvis jeg finner noe jeg tror hun hadde likt eller noe jeg vet hun vil ha så hender det at jeg kjøper det til henne. Det gjorde mine foreldre til meg også, og jeg har lært å sette pris på ting. Jeg syntes det er litt feil at hun bare skal få noe to ganger i året (jul og bursdag) og at jeg skal la være å kjøpe henne et kosedyr, et akebrett eller et badedyr bare fordi det ikke er en høytid/bursdag. 

Og vi kommer ikke til å tenke gjennom om dette er noe vi vil fortsette med. Finn noen andre å belære.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ikke råd til julegaver i år. Men skal prøve så godt vi kan og kose oss med å lage fin julestemning likevel. 

Skulle selfølgelig ønske vi kunne gi gutten noe fint, men viktigeste er at han får seg pepperkaker og kose seg med. 

Det var trist å høre. Jeg kan desverre ikke hjelpe, da vi er i en ganske uheldig situasjon selv for tiden. Men jeg tenkte jeg skulle tipse deg om at julegaver til barn (jeg vet ikke hvor gamle dine er), kan være spennende og skape den ønskede forventingen selv om de ikke inneholder kjøpte gjenstander. Har dere mulighet til å få overta brukt sportsutstyr eller leker f.eks? Eller spørre på biblioteket om de har barnebøker de skal kvittte seg med (jeg har fått mange bøker gratis på biblioteket, både til meg selv og barna). Om man tenker litt kreativt, klarer man ofte å få lagt noe under treet selv om pengene ikke strekker til. Ønsker dere en best mulig jul med både kjærlighet og hygge.

Anonymkode: f3090...056

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei vet du hva altså.

Vi gjør det som er best for vårt barn, og hvis hun noen ganger får noe av oss gjør ikke det at hun "forventer" å få noe hver gang vi er ute, for det gjør hun ikke.

Noen ganger handler jeg og hvis jeg finner noe jeg tror hun hadde likt eller noe jeg vet hun vil ha så hender det at jeg kjøper det til henne. Det gjorde mine foreldre til meg også, og jeg har lært å sette pris på ting. Jeg syntes det er litt feil at hun bare skal få noe to ganger i året (jul og bursdag) og at jeg skal la være å kjøpe henne et kosedyr, et akebrett eller et badedyr bare fordi det ikke er en høytid/bursdag. 

Og vi kommer ikke til å tenke gjennom om dette er noe vi vil fortsette med. Finn noen andre å belære.

Jeg er enig med deg. Tror det er dette som er normalt :) Å kalle dette for "betenkelig praksis" er helt merkelig.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er enig med deg. Tror det er dette som er normalt :) Å kalle dette for "betenkelig praksis" er helt merkelig.

Om gjennomtenkte valg mhp hvordan barn lærer seg at ting anskaffes er "merkelig" så får jeg ta det til etterrettning. 

Men jeg er likevel veldig trygg på vårt valg om å tidlig la barna lære at kjøp må spares til, og de skal være planlagte og gjennomtenkte. Jeg kjenner alt for mange mennesker som kaster bort store pengersummer hvert eneste år, fordi de har for vane å "unne seg" småting jevnt og trutt. Massevis av penger og ressurser som kastes bort på ting som i stor grad havner på søppeldynga. Mine barn er 5 og 7, og er allerede godt vant til å planlegge ønsker frem i tid, spare opp penger fra f.eks flaskepanting, og å se etter tilbud på ting de ønsker seg. 

Anonymkode: f3090...056

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 åringen får store ting hun ønsker seg til jul og bursdag. Det blir mye store gaver, for hun har noen besteforeldre som slår på stortrommen også. Hun har vært år fått mange gaver under treet, og mange av de har vært stor leker ol. Det betyr så absolutt ikke at hun ikke setter skikkelig pris på julen likevel!

Hun er ett "familie menneske" som setter familien over alt, og spør du henne hva hun ønsker seg er svaret hennes at hun vil ha en fin jul sammen med familien, med god julemat og snø.

En av gavene hun var aller mest fornøyd med i fjor var lappen med beskjeden "Du har gitt skoleutstyr til ett barn i ett helt år".

 

Så det er absolutt ingen automatikk i at store gaver gir bortskjemte barn som driter i alt hva julen handler om!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var jeg som skrev at de kristne tok jula fra solsnu og vikingene. Jeg skrev dette fordi TS hevdet å lære barna om hva julen EGENTLIG handler om. Jeg mener alle skal få feire akkuratt det de vil, enten det er hardcore materalisme og tilbedelse av Coca Cola-nissen, gudstjeneste og Jesu fødsel, eller solsnu og norsk kulturarv. Jeg reagerte på den nedlatende tonen mot alle som feirer annerledes enn TS selv. Det stemmer rett og slett ikke at jul er en kristen høytid for alle. Det er ikke mer riktig å feire en kristen jul enn noe annet, snarere tvert imot. Selv feirer jeg med nisser og godteri, og er fornøyd med det.

God jul 

Anonymkode: a234c...d92

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vena Cava

Kan bruke masse penger på julegaver til dem :)00

 luksusgjenstander, dyre klær, dyr elektronikk... men jeg skal bruke 500kr på dem. Babyen får et par smokker og en sutteklut. Hvorfor det? Fordi jeg bestemt mener at jula handler om noe helt annet. Jeg vil ikke oppdra bortskjemte barn som krever dyre gaver, jeg skal ta dem med ut og leke med dem i snøen, gå turer, ha juleverksted og se julefilmer. Vi skal feire en kristen jul der barna vet hvorfor vi feirer jul og ikke tro at alt handler om nisser og dyre gaver. Jeg tror det å sette pris på jula, ikke bare gavene, er den mest verdifulle gaven en kan få i jula. Og den varer hele livet.

Anonymkode: 6cb4f...d6e

kunne ikke sagt der bedre selv. 

Jula bør ikke handle om prisen på gavene men om tiden man har sammen og minnene man sitter igjen med. Gavene blir fort glemt. Men den fine julestemningen og når familien samles husker man livet ut. Og det er det som betyr noe:)

i år gir vi ikke gaver til hverandre vi voksne. Vi gir bare til barna. Normalt prisede gaver. 

Når vi får bedre råd når jeg er ferdig meg utdanningen min og har fått jobb, skal vi slutte å gi ting til barna. Men helle gi gaver i form av opplevelser. Gi dem en helg på hotell i Sverige for eksempel. Så kan vi være sammen hele helga og stå på ski, spise på restaurant og kose oss. Eller gi dem en tur med hurtigruten. Så blir det ikke mer enn det. Tror de hadde satt mer pris på slike ting enn å få telefoner og ipads osv, ihvertfall på lang sikt. Materielle ting får de jo av alle andre:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om gjennomtenkte valg mhp hvordan barn lærer seg at ting anskaffes er "merkelig" så får jeg ta det til etterrettning. 

Men jeg er likevel veldig trygg på vårt valg om å tidlig la barna lære at kjøp må spares til, og de skal være planlagte og gjennomtenkte. Jeg kjenner alt for mange mennesker som kaster bort store pengersummer hvert eneste år, fordi de har for vane å "unne seg" småting jevnt og trutt. Massevis av penger og ressurser som kastes bort på ting som i stor grad havner på søppeldynga. Mine barn er 5 og 7, og er allerede godt vant til å planlegge ønsker frem i tid, spare opp penger fra f.eks flaskepanting, og å se etter tilbud på ting de ønsker seg. 

Anonymkode: f3090...056

Det er forskjell på å barbere seg og skjære av seg hodet.

Jeg fikk de største av mine gaver til bursdag og jul, men jeg fikk ting jeg ønsket ellers i året óg uten at jeg har ikke tatt skade av det. Det er fult mulig å lære barn om økonomi uten å ha kjøpenekt også. Bare gjør barnet oppmerksom på hva ting koster, hvor mange timelønner den tingen koster, la barna disponere og bruke penger selv. Og selv om barna har penger selv er det ikke galt av foreldre å hjelpe til når de ønsker seg noe.

 

Mange veier til rom, uten at du trenger å kalle andres barneoppdragelse "betenkelig praksis".

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Har ingenting i mot juleevangeliet eller religiøs tro generelt, så lenge det ikke blir presentert til barn som en vedtatt sannhet. Mitt inntrykk er at "kristen jul" i de fleste tilfeller innebærer nettopp dette, men det gjelder selvsagt ikke alle. 
 

 

Men jeg regner med at du til dine barn presenterer det som en vedtatt sannhet at å ikke tro er det eneste riktige? Eller? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg regner med at du til dine barn presenterer det som en vedtatt sannhet at å ikke tro er det eneste riktige? Eller? ;)

Jeg er ikke den du spør, men min erfaring er at de fleste som ikke tror er litt mer gjennomtenkte og nyanserte enn det. Jeg tror ikke selv, men setter pris på at barnet mitt lærer om juleevangeliet i barnehagen f.eks. Det er en del av vår kultur og noe jeg mener det er viktig å vite om, uten at det trenger å presenteres som det eneste riktige av den grunn.

Når/hvis barnet mitt spør meg om dette så kommer jeg til å si at noen tror at det er sånn, andre tror noe annet, og at han velger selv hva han vil tro på.

Bortsett fra alle de fæle tingene i gamle testementet om pinslene som rammer deg hvis du ikke gifter deg med mannen som har voldtatt deg og ting i den gata der. Det kommer jeg faktisk til å si er bare sprøyt. Regner med de fleste synes det er greit...

Anonymkode: 29764...c7f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om gjennomtenkte valg mhp hvordan barn lærer seg at ting anskaffes er "merkelig" så får jeg ta det til etterrettning. 

Men jeg er likevel veldig trygg på vårt valg om å tidlig la barna lære at kjøp må spares til, og de skal være planlagte og gjennomtenkte. Jeg kjenner alt for mange mennesker som kaster bort store pengersummer hvert eneste år, fordi de har for vane å "unne seg" småting jevnt og trutt. Massevis av penger og ressurser som kastes bort på ting som i stor grad havner på søppeldynga. Mine barn er 5 og 7, og er allerede godt vant til å planlegge ønsker frem i tid, spare opp penger fra f.eks flaskepanting, og å se etter tilbud på ting de ønsker seg. 

Anonymkode: f3090...056

Syntes det er mer "betenkelig praksis" å ikke unna barna noe som helst utenom jul og bursdag.

Datteren min er 3 år. Hun er for ung til å ha en deltidsjobb ved siden barnehagen, og får ikke stipend eller lån. Hun kan heller ikke gå på butikken å pante flasker selv, og hun er for ung til å få ukelønn. (Eller hun får, vi setter inn penger til henne på sparekonto, men disse ser jo ikke hun før hun blir voksen.)

Betyr det at hun ikke skal få noen leker utenom bursdag og jul? Hun har forresten bursdag tidlig på året når det fremdeles er vintersesong. Det vil si at ifølge din praksis så blir det ingen ny leker på sommeren. Det høres helt rart ut i mine ører for mange leker er sesongbasert og det hun leker med i år er ikke sikkert det samme som hun lekte med i fjor. Er også begrenset hvor mange sesonger en badeball varer. Syntes det er mer "betenkelig praksis" å mene at barn på 5(!) år skal "spare" til alle leker. Det er noe jeg mener barn lærer i det de begynner å få ukelønn og blir eldre. 

Vi har forresten en tradisjon med å handle julegaver til fattige barn i Norge hvert år. Da pleier hun å ta med penger hun har spart opp igjennom året som hun vil bruke på barn som ikke har det så godt. Så joda, hun lærer seg å gi bort og å dele, mens kanskje dine barn lærer seg å bli litt mer egoistiske? -Siden de tross alt må spinke og spare til egne (små)leker, og da får et høyt fokus på å ikke bruke noe penger på noe annet enn det en selv vil ha i fremtiden.

:) 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntes det er mer "betenkelig praksis" å ikke unna barna noe som helst utenom jul og bursdag.

Datteren min er 3 år. Hun er for ung til å ha en deltidsjobb ved siden barnehagen, og får ikke stipend eller lån. Hun kan heller ikke gå på butikken å pante flasker selv, og hun er for ung til å få ukelønn. (Eller hun får, vi setter inn penger til henne på sparekonto, men disse ser jo ikke hun før hun blir voksen.)

Betyr det at hun ikke skal få noen leker utenom bursdag og jul? Hun har forresten bursdag tidlig på året når det fremdeles er vintersesong. Det vil si at ifølge din praksis så blir det ingen ny leker på sommeren. Det høres helt rart ut i mine ører for mange leker er sesongbasert og det hun leker med i år er ikke sikkert det samme som hun lekte med i fjor. Er også begrenset hvor mange sesonger en badeball varer. Syntes det er mer "betenkelig praksis" å mene at barn på 5(!) år skal "spare" til alle leker. Det er noe jeg mener barn lærer i det de begynner å få ukelønn og blir eldre. 

Vi har forresten en tradisjon med å handle julegaver til fattige barn i Norge hvert år. Da pleier hun å ta med penger hun har spart opp igjennom året som hun vil bruke på barn som ikke har det så godt. Så joda, hun lærer seg å gi bort og å dele, mens kanskje dine barn lærer seg å bli litt mer egoistiske? -Siden de tross alt må spinke og spare til egne (små)leker, og da får et høyt fokus på å ikke bruke noe penger på noe annet enn det en selv vil ha i fremtiden.

:) 

Signerer denne.

Anonymkode: 0d5b6...da3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Men jeg regner med at du til dine barn presenterer det som en vedtatt sannhet at å ikke tro er det eneste riktige? Eller? ;)

Nei, jeg ønsker å oppdra mitt barn til å ta selvstendige og informerte valg. Stimulere han til å tenke selv, være kritisk, utfordre egne meninger og få impulser fra mange ulike miljøer. At det ikke fins noen vedtatt sannhet for mange eksistensielle spørsmål, man må lære, utvikle seg og finne ut hva som er riktig for en selv. Men alt til sin tid. Å ta stilling til om Gud eksisterer eller ikke, har som sagt ikke barn forutsetninger for å mene noe om. De kopierer foreldre sitt verdensbilde: "mamma sier at Gud fins, så da gjør han det". Det er vanlig praksis for kristne å helt bevisst "presentere barna for den riktige troen" så tidlig som mulig, nettopp fordi barn er så lettpåvirkelige. Det er dette jeg finner helt absurd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntes det er mer "betenkelig praksis" å ikke unna barna noe som helst utenom jul og bursdag.

Datteren min er 3 år. Hun er for ung til å ha en deltidsjobb ved siden barnehagen, og får ikke stipend eller lån. Hun kan heller ikke gå på butikken å pante flasker selv, og hun er for ung til å få ukelønn. (Eller hun får, vi setter inn penger til henne på sparekonto, men disse ser jo ikke hun før hun blir voksen.)

Betyr det at hun ikke skal få noen leker utenom bursdag og jul? Hun har forresten bursdag tidlig på året når det fremdeles er vintersesong. Det vil si at ifølge din praksis så blir det ingen ny leker på sommeren. Det høres helt rart ut i mine ører for mange leker er sesongbasert og det hun leker med i år er ikke sikkert det samme som hun lekte med i fjor. Er også begrenset hvor mange sesonger en badeball varer. Syntes det er mer "betenkelig praksis" å mene at barn på 5(!) år skal "spare" til alle leker. Det er noe jeg mener barn lærer i det de begynner å få ukelønn og blir eldre. 

Vi har forresten en tradisjon med å handle julegaver til fattige barn i Norge hvert år. Da pleier hun å ta med penger hun har spart opp igjennom året som hun vil bruke på barn som ikke har det så godt. Så joda, hun lærer seg å gi bort og å dele, mens kanskje dine barn lærer seg å bli litt mer egoistiske? -Siden de tross alt må spinke og spare til egne (små)leker, og da får et høyt fokus på å ikke bruke noe penger på noe annet enn det en selv vil ha i fremtiden.

:) 

Å bli enige om at det er lurt å kjøpe noen sandkasseleker fordi det er sommer og de fra i fjor er ødelagt eller borte osv, er noe helt annen enn å bare kjøpe med noen når man er på butikken, mener jeg. Og jeg synes ikke det å kjøpe leker til ungene stadig vekk er å "unne dem" ting, men derimot å lære dem et uheldig og materialistisk forbruksmønster. 

Ja, min 5 åring sparer til leker. Og hun setter seg ned sammen med oss og snakker om hva de ønsker seg og hva av det vi skal prioritere og hvorfor. 

Anser du det å ikke kontinuerlig kjøpe nye leker som å "spike og spare"? I såfall understreker du bare mitt poeng om et uheldig forbruksmønster. Jeg synes det å lære seg å verdsette det man har og ta vare på det er mye nyttigere lærdom enn å ha følelsen av å ha så mye at det ikke spiller noen rolle å gi bort. 

Å gi av vår tid og våre ressurser for å hjelpe andre, er noe vi som familie gjør gjennom hele året, og ikke i større grad til jul enn ellers i året. 

Anonymkode: f3090...056

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å ta stilling til om Gud eksisterer eller ikke, har som sagt ikke barn forutsetninger for å mene noe om. De kopierer foreldre sitt verdensbilde: "mamma sier at Gud fins, så da gjør han det". 

Jeg er vokst opp med kristne foreldre og tok likevel stilling til dette spørsmålet alle rede på barneskolen. Jeg skjøte, i relativt ung alder, at dette trodde jeg faktisk ikke på.

Anonymkode: f3090...056

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å bli enige om at det er lurt å kjøpe noen sandkasseleker fordi det er sommer og de fra i fjor er ødelagt eller borte osv, er noe helt annen enn å bare kjøpe med noen når man er på butikken, mener jeg. Og jeg synes ikke det å kjøpe leker til ungene stadig vekk er å "unne dem" ting, men derimot å lære dem et uheldig og materialistisk forbruksmønster. 

Ja, min 5 åring sparer til leker. Og hun setter seg ned sammen med oss og snakker om hva de ønsker seg og hva av det vi skal prioritere og hvorfor. 

Anser du det å ikke kontinuerlig kjøpe nye leker som å "spike og spare"? I såfall understreker du bare mitt poeng om et uheldig forbruksmønster. Jeg synes det å lære seg å verdsette det man har og ta vare på det er mye nyttigere lærdom enn å ha følelsen av å ha så mye at det ikke spiller noen rolle å gi bort. 

Å gi av vår tid og våre ressurser for å hjelpe andre, er noe vi som familie gjør gjennom hele året, og ikke i større grad til jul enn ellers i året. 

Anonymkode: f3090...056

Unnskyld meg men hva!

Har dere et "familiemøte" hvor dere setter dere ned å diskuterer hvilke leker de skal kjøpe? Hva er det som foregår hjemme hos dere? 
Må barna deres sitte å argumentere for hvorfor de ønsker seg en Frost dukke, mens dere skal motargumentere og fortelle at de heller burde kjøpe Duplo byggesett, men så går alle inn for et kompromiss og det ble Frost Duplo for sparepengene til barnet i år?

Hvor du har det fra at jeg kontinuerlig kjøper nye leker vet jeg ikke, men jeg holder i hvert fall ikke et "møte" med barnet mitt om hvorfor hun ønsker seg noe og hvordan vi som en familie skal prioritere det. 

Makan!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...