Gå til innhold

Jeg har råd til dyre julegaver til barna mine


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg vet at det er en av verdiene som tas fram i forbindelse med kristendom. Men realiteten er at kristne slett ikke oppviser mer nestekjærlighet enn andre (mindre enn f.eks ateister), så det er greit å få fram at dette er en mye når man driver å "drar det fram". 

Anonymkode: f3090...056

Jammen så fint da, da får unga lært at nestekjærlighet er bra. Samme hvilken måte det blir lært på eller? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Blomsterert

Tror mange barn og undommer også setter stor pris på julestemning jeg.Gavene betyr noe,mer for noen enn andre,men selv husker jeg atmosfæren og at alle var sammen som det koseligste.Sånn er det med mine unger også.Tror det å være sammen og gjøre ting,hygge seg i julepyntet hus,se julefilmer sammen osv betyr mest for veldig mange.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei. Ikke ditt barn.

Så da er det jo ikke noe problem. Jeg må få lov å sette pris på ungen min en gang i året, uten at andre skal dømme for det.

Anonymkode: 0900c...08e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnet mitt får "dyre" julegaver, eller altså, leker jeg ikke ville kjøpt henne fordi hun ville ha det.

Er ikke julen noe med å ønske seg noe? Husker mamma og pappa brukte; "Du får ønske deg det til jul" når jeg var liten.

Føler det er mer feil å kjøpe en Furby til et barn helt uten videre, men som en julegave er det kos. Bursdagsgave også. Handler egentlig ikke om at barnet mitt får alt hun vil ha, men at det for oss alle er koselig at hun får noe hun har ønsket seg lenge som kanskje er litt dyrt. Bedre å kjøpe det til jul enn at hun får det når vi er ute å handler uten videre.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fikk alltid dyre gaver, men selv om vi fikk det så er det selve julen vi husker best :) elsker julen 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jammen så fint da, da får unga lært at nestekjærlighet er bra. Samme hvilken måte det blir lært på eller? ;)

Barn bør selvfølgelig lære om nestekjærlighet. Men hva det har akkurat med julefeiringen, kan jeg desverre ikke se. Hvilke verdier vi overfører til barna våre, beror på hvordan vi oppfører oss gjennom hele året, ikke hva vi nevner i jula.

Barnet mitt får "dyre" julegaver, eller altså, leker jeg ikke ville kjøpt henne fordi hun ville ha det.

Er ikke julen noe med å ønske seg noe? Husker mamma og pappa brukte; "Du får ønske deg det til jul" når jeg var liten.

Føler det er mer feil å kjøpe en Furby til et barn helt uten videre, men som en julegave er det kos. Bursdagsgave også. Handler egentlig ikke om at barnet mitt får alt hun vil ha, men at det for oss alle er koselig at hun får noe hun har ønsket seg lenge som kanskje er litt dyrt. Bedre å kjøpe det til jul enn at hun får det når vi er ute å handler uten videre.

Jeg er enig i at det er fint å bygge opp forventinger, og at man kan gi andre ting i gave til jul enn ellers i året, men jeg kan ikke se at å få det "bare når vi er ute å handler" er alternativet. Gir dere virkelig barna leker utenom jul og bursdag? Det synes jeg høres ut som en dårlig ide. Vi gir kun leker til jul og bursdag, utenom det må de evt spare til det de ønsker seg. Man får ikke bare ting helt uten videre. 

Anonymkode: f3090...056

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Barn bør selvfølgelig lære om nestekjærlighet. Men hva det har akkurat med julefeiringen, kan jeg desverre ikke se. Hvilke verdier vi overfører til barna våre, beror på hvordan vi oppfører oss gjennom hele året, ikke hva vi nevner i jula.

Jeg er enig i at det er fint å bygge opp forventinger, og at man kan gi andre ting i gave til jul enn ellers i året, men jeg kan ikke se at å få det "bare når vi er ute å handler" er alternativet. Gir dere virkelig barna leker utenom jul og bursdag? Det synes jeg høres ut som en dårlig ide. Vi gir kun leker til jul og bursdag, utenom det må de evt spare til det de ønsker seg. Man får ikke bare ting helt uten videre. 

Anonymkode: f3090...056

Ja, det har hendt at vi har vært ute å handlet og hun har fått en leke. 
Ikke en spesielt dyr en, men en bamse eller noe lego. Ikke hver gang, men en sjelden gang i blant. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdragelsen av barn skjer hele året, Om du gir ungene dine superdyre gaver til jul men modererer deg resten av året, så får du ikke bortskjemte barn. Èn dag med fint og flott og dyrt ødelegger ikke for verdiene du har lagt de forrige 364 dagene i året. Hvis en dag gjør at de blir superbortskjemte og ikke evner å sette pris på alle de andre fine tingene jula handler om, så har du mest sannsynlig feilet massivet i oppdragelsen de andre dagene. Selv gir jeg heller ungene dyre gaver på juleaften som de faktisk trenger enn billige ting de ikke trenger, og jammen syns de resten av julen er trivelig også med samholdet og tradisjonene, maten og kosen.

Anonymkode: 5e2bb...195

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vokste selv opp med foreldre hvor den ene av de tjener nesten 1mill i året, og den andre litt mer enn halvparten av det. Har aldri fått dyre ting av de, hverken data eller mobil eller andre ting. Det dyre jeg fikk var ting som vintersko og vinterjakker, som jeg trengte uansett.

Syns det har fungert veldig greit jeg:) Jeg gledet meg mest til maten og at besteforeldre kom på besøk :D og moro å gi gaver til andre. Var jo morro å få gaver selv også, men det var liksom hele kvelden til sammen som var bra.

Anonymkode: afbf2...9c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det har hendt at vi har vært ute å handlet og hun har fått en leke. Ikke en spesielt dyr en, men en bamse eller noe lego. Ikke hver gang, men en sjelden gang i blant. 

Det synes jeg høres ut som en betenkelig praksis. Da lærer dere henne at hun kan få ting uten videre, bare ved å være med på en butikk. Jeg synes det, i motsetning til dyre julegaver, er noe dere bør tenke gjennom om dere skal fortsette med.

Oppdragelsen av barn skjer hele året, Om du gir ungene dine superdyre gaver til jul men modererer deg resten av året, så får du ikke bortskjemte barn. Èn dag med fint og flott og dyrt ødelegger ikke for verdiene du har lagt de forrige 364 dagene i året. Hvis en dag gjør at de blir superbortskjemte og ikke evner å sette pris på alle de andre fine tingene jula handler om, så har du mest sannsynlig feilet massivet i oppdragelsen de andre dagene. Selv gir jeg heller ungene dyre gaver på juleaften som de faktisk trenger enn billige ting de ikke trenger, og jammen syns de resten av julen er trivelig også med samholdet og tradisjonene, maten og kosen.

Anonymkode: 5e2bb...195

Helt enig!! :nissekonekyss:

Anonymkode: f3090...056

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan bruke masse penger på julegaver til dem :)00

 luksusgjenstander, dyre klær, dyr elektronikk... men jeg skal bruke 500kr på dem. Babyen får et par smokker og en sutteklut. Hvorfor det? Fordi jeg bestemt mener at jula handler om noe helt annet. Jeg vil ikke oppdra bortskjemte barn som krever dyre gaver, jeg skal ta dem med ut og leke med dem i snøen, gå turer, ha juleverksted og se julefilmer. Vi skal feire en kristen jul der barna vet hvorfor vi feirer jul og ikke tro at alt handler om nisser og dyre gaver. Jeg tror det å sette pris på jula, ikke bare gavene, er den mest verdifulle gaven en kan få i jula. Og den varer hele livet.

Anonymkode: 6cb4f...d6e

Flott da 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Vi feirer jul pga nisser og gaver vi. Det er i alle fall det som er mest stas med jula. ;)

Jeg har for øvrig også råd til dyrere gaver enn jeg gir sønnen min, men det er mest fordi alt han ønsker seg koster under 200 kroner. Og må nesten begrense antallet litt så ikke han går lei. :P

Vi også! Og god mat og familiehygge :) Jeg synes det er kjempestas med gaver :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så da er det jo ikke noe problem. Jeg må få lov å sette pris på ungen min en gang i året, uten at andre skal dømme for det.

Anonymkode: 0900c...08e

Du mente det sikkert ikke sånn, men hvis dette er måten du setter pris på barnet ditt, er det bare trist. 

TS: Jeg synes det er flott at du er bevisst på dette, og handler etter egne verdier og overbevisning. Folk henger seg bevisstløst på kjøpefesten, og tror jula blir bedre desto mer penger man bruker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har ikke råd til julegaver i år. Men skal prøve så godt vi kan og kose oss med å lage fin julestemning likevel. 

Skulle selfølgelig ønske vi kunne gi gutten noe fint, men viktigeste er at han får seg pepperkaker og kose seg med. 

Endret av Thefrost
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flott at du lærer dem om solsnu og hvordan de kristne stjal julen fra vikingene. For du lærer dem om hva jul egentlig handler om, ikke sant? Du trodde vel ikke seriøst at jul er kristent? I Norge heter det Jul, ikke Christmas, og det av en grunn. 

Anonymkode: a234c...d92

Jeg er nok utrolig uvitende som ikke visste at solen snudde. Forresten på hvilken måte snur solen? Jeg har ikke sett annet enn at den går i sin faste bane, eller rettere sagt at vi, jorden, går i sin faste bane rundt solen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du mente det sikkert ikke sånn, men hvis dette er måten du setter pris på barnet ditt, er det bare trist. 

TS: Jeg synes det er flott at du er bevisst på dette, og handler etter egne verdier og overbevisning. Folk henger seg bevisstløst på kjøpefesten, og tror jula blir bedre desto mer penger man bruker. 

Nei, jeg mente selvsagt ikke slik :)

Anonymkode: 0900c...08e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

 

Jeg trur at å feire kristen jul med barn som regel vil si å oppfordre til nestekjærlighet og de fine verdiene, jeg trur ikke det er så voldsomt hjernevasking eller standpunkt-tagning på gang i julen. Det var det hvertfall aldri i min barndom, vi leste juleevangeliet til middagsbordet og sang de vanlige julesangene rundt treeet et stund...

Har ingenting i mot juleevangeliet eller religiøs tro generelt, så lenge det ikke blir presentert til barn som en vedtatt sannhet. Mitt inntrykk er at "kristen jul" i de fleste tilfeller innebærer nettopp dette, men det gjelder selvsagt ikke alle. 
 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nok utrolig uvitende som ikke visste at solen snudde. Forresten på hvilken måte snur solen? Jeg har ikke sett annet enn at den går i sin faste bane, eller rettere sagt at vi, jorden, går i sin faste bane rundt solen.

https://no.wikipedia.org/wiki/Solverv

 

Anonymkode: f3090...056

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme her. Vår snart 3-åring kommer til å få noe symbolsk fra oss (en julepynt-serie "hun" samler på", og en liten leke. Bruker bare noen hundrelapper på henne. Dette er ikke fordi vi ikke elsker henne høyere enn himmelen, men fordi hun har ALT. De få tingene hun faktisk trenger/ønsker seg skal øvrig familie få gleden av å gi henne. Hun har jo uansett liten oversikt over hvem hun får hva fra. Sist jul ble pakkene pakket opp over flere dager, hun ble rett og slett lei av å pakke opp nye leker. Helt usmakelig med tanke på hvor mange som ikke får noe ekstra. Vi bruker derfor de pengene vi ikke bruker på henne på gaver til barn som ikke får så mye til jul. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ikke råd til julegaver i år. Men skal prøve så godt vi kan og kose oss med å lage fin julestemning likevel. 

Skulle selfølgelig ønske vi kunne gi gutten noe fint, men viktigeste er at han får seg pepperkaker og kose seg med. 

hvor bor du? Her jeg bor er det julegaveaksjon for familier som ikke har råd til gaver. Er det kanskje noe slikt du kan melde deg på? Ikke fordi jeg tror at gutten din ikke får en super jul uten pakker, men det er jo litt stas å kunne gi han en gave. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...