Gå til innhold

Jeg har råd til dyre julegaver til barna mine


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kan bruke masse penger på julegaver til dem :)00

 luksusgjenstander, dyre klær, dyr elektronikk... men jeg skal bruke 500kr på dem. Babyen får et par smokker og en sutteklut. Hvorfor det? Fordi jeg bestemt mener at jula handler om noe helt annet. Jeg vil ikke oppdra bortskjemte barn som krever dyre gaver, jeg skal ta dem med ut og leke med dem i snøen, gå turer, ha juleverksted og se julefilmer. Vi skal feire en kristen jul der barna vet hvorfor vi feirer jul og ikke tro at alt handler om nisser og dyre gaver. Jeg tror det å sette pris på jula, ikke bare gavene, er den mest verdifulle gaven en kan få i jula. Og den varer hele livet.

Anonymkode: 6cb4f...d6e

  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har også råd til dyre julegaver til barna mine. Og det får de også.

Anonymkode: 3548e...0ca

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint for deg. Selv skal jeg ikke påtvinge barna mine noen religion hvis jeg får noen, og heller ikke overøse dem med gaver.

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra for deg. Er enig i at man trenger ikke bruke en formue på barn, men jeg skal innrømme at nå når mine er blitt større så er ønskene blitt dyrere. Feirer også en Katolsk Kristen jul vi da, men nisser og gaver er likevel en del av feiringa + det å gi til veldedighet (her er ungene mine aktive i divsere humanitære aksjoner).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så flott at du lærer dem om solsnu og hvordan de kristne stjal julen fra vikingene. For du lærer dem om hva jul egentlig handler om, ikke sant? Du trodde vel ikke seriøst at jul er kristent? I Norge heter det Jul, ikke Christmas, og det av en grunn. 

Anonymkode: a234c...d92

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tjohei så provosert folk blir av ett slikt uskyldig innlegg! Må le litt :)

Anonymkode: 88366...c81

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare vent til babyen er 11.

Anonymkode: c12fc...a7a

Tja, hvis barna lærer å feire en moderat jul er det det de blir vant til også. Våre tenåringer setter like mye pris på maten og det sosiale som på gavene. De får gaver, selvfølgelig, men ikke i luksusklassen, og det blir ingen sure miner av det :)

Anonymkode: 03791...3a2

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint for deg TS. Jeg er helt enig i at man ikke skal skjemme bort barna med unødvendig luksus. 
Men den dag kommer at det de trenger til skole, fritidsaktiviteter, osv faktisk er i det noen dyrere sjiktet. 

Når det kommer til hva julen egentlig handler om.... 
Hvorfor påtvinge barn slikt tull som kun er ment for å styre de som ikke klarer å tenke selv og ta selvstendige valg om hva som er rett og galt? 
Hjernevask.... 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flott at du lærer dem om solsnu og hvordan de kristne stjal julen fra vikingene. For du lærer dem om hva jul egentlig handler om, ikke sant? Du trodde vel ikke seriøst at jul er kristent? I Norge heter det Jul, ikke Christmas, og det av en grunn. 

Anonymkode: a234c...d92

Kan du utdype dette?? Så vidt jeg vet ble jesus og kristendommen oppfunnet rundt år 0 mens vikingene levde på 800 - 1100tallet.. Hvordan stjal de kristne julen fra vikingene 800år senere??? Bare nysgjerrig :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flott at du lærer dem om solsnu og hvordan de kristne stjal julen fra vikingene. For du lærer dem om hva jul egentlig handler om, ikke sant? Du trodde vel ikke seriøst at jul er kristent? I Norge heter det Jul, ikke Christmas, og det av en grunn. 

Anonymkode: a234c...d92

Dette er kanskje din grunn til å feire jul - betyr ikke at alle andre nødvendigvis må feire av samme grunn.

Ja, jeg veit at vikingene opprinnelig feiret juleblot, og at å overføre dette til en kristen tradisjon gjorde hele greia lettere å svelge. Men det er en grunn til at samme dag feires verden over, det er ikke sånn at vikingene har enerett på denne tiden...

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bra det Ts...! Jeg fikk det til og det gjør du og...! :D

Anonymkode: 4e5c1...08c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, hvis barna lærer å feire en moderat jul er det det de blir vant til også. Våre tenåringer setter like mye pris på maten og det sosiale som på gavene. De får gaver, selvfølgelig, men ikke i luksusklassen, og det blir ingen sure miner av det :)

Anonymkode: 03791...3a2

Sånn er det her også, og det har det vært så lenge jeg kan huske. Barna (og andre) får moderate gaver til jul, og så får de dyrere gaver til bursdag.

Vi har også råd til dyre gaver til jul, men har valgt å la det være.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Vi feirer jul pga nisser og gaver vi. Det er i alle fall det som er mest stas med jula. ;)

Jeg har for øvrig også råd til dyrere gaver enn jeg gir sønnen min, men det er mest fordi alt han ønsker seg koster under 200 kroner. Og må nesten begrense antallet litt så ikke han går lei. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kan du utdype dette?? Så vidt jeg vet ble jesus og kristendommen oppfunnet rundt år 0 mens vikingene levde på 800 - 1100tallet.. Hvordan stjal de kristne julen fra vikingene 800år senere??? Bare nysgjerrig :)

Du får lese deg litt opp på når kristendommen kom til Norge.

https://snl.no/Kristendommens_historie_i_Norge

Anonymkode: b8169...f0c

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med deg i at å gi barna tid/fine opplevelser er mye mer verdifullt enn noe som har en prislapp på. Men å feire en "kristen jul" er ikke ensbetydende med gode verdier. Barn har ikke forutsetninger for å ta religiøse standpunkt. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flott at du lærer dem om solsnu og hvordan de kristne stjal julen fra vikingene. For du lærer dem om hva jul egentlig handler om, ikke sant? Du trodde vel ikke seriøst at jul er kristent? I Norge heter det Jul, ikke Christmas, og det av en grunn. 

Anonymkode: a234c...d92

Da regner jeg med at du feirer jul den 12. januar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med deg i at å gi barna tid/fine opplevelser er mye mer verdifullt enn noe som har en prislapp på. Men å feire en "kristen jul" er ikke ensbetydende med gode verdier. Barn har ikke forutsetninger for å ta religiøse standpunkt. 

Jeg trur at å feire kristen jul med barn som regel vil si å oppfordre til nestekjærlighet og de fine verdiene, jeg trur ikke det er så voldsomt hjernevasking eller standpunkt-tagning på gang i julen. Det var det hvertfall aldri i min barndom, vi leste juleevangeliet til middagsbordet og sang de vanlige julesangene rundt treeet et stund...

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...