Gå til innhold

Har reservert meg mot telefonsalg


Gjest Badebuksa

Anbefalte innlegg

Har du en kilde på det? 

Forøvrig er det ikke noe vits å være så sabla kvass, jeg sitter ikke her og juger med viten og vilje akuratt!

Ettersom det er du som hevder at man må reservere seg på nytt er det vel du som bør fremvise kilder. Dersom det er reellt bør jo flere få kjennskap til dette. Jeg finner ingen informasjon, verken på Reservasjonsregisteret sine sider eller i markedsføringsloven, at man må reservere seg på nytt etter en viss periode. Rundt halvparten av den voksne norske befolkningen er reservert mot telefonsalg. Jeg har liten tro på at to millioner mennesker i Norge årlig reserverer seg mot telefonsalg. 

Anonymkode: 9a265...830

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ettersom det er du som hevder at man må reservere seg på nytt er det vel du som bør fremvise kilder. Dersom det er reellt bør jo flere få kjennskap til dette. Jeg finner ingen informasjon, verken på Reservasjonsregisteret sine sider eller i markedsføringsloven, at man må reservere seg på nytt etter en viss periode. Rundt halvparten av den voksne norske befolkningen er reservert mot telefonsalg. Jeg har liten tro på at to millioner mennesker i Norge årlig reserverer seg mot telefonsalg. 

Anonymkode: 9a265...830

Og jeg finner ingenting om at man ikke må det, men det er det jeg har hørt de flere som reserverer seg si. Da gikk jeg ut i fra at de hadde rett, siden ringinga alltid tok slutt etter at de reserverte seg på nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha blitt terrorisert av "kraftkonsulenten" (hva nå enn det er for noe dritt) i lange tider så reserverte jeg meg for en uke sida. Da har de ikke lov til å ringe meg. En eller annen j.vel derfra ringte igjen istad (har sånn 1000 tlfnummere i avvisningslista på tlf, hvor mange forskjellige nummere har de der egentlig!?). Jeg vet det kan ta litt tid før de får med seg at de ikke skal ringe meg, men hvor lang tid er det normalt at det tar? Hvis jeg tar tlf og sier jeg er reservert, plikter de å notere det og aldri ringe meg mer? Aner ikke åssen det foregår, vil bare bli kvitt sånne terroriserende telefonoppringninger. 

Jeg registerte meg for 5 år siden i Brønnøysundregiseteret,men det er fremdeles noen som prøver seg.

Anonymkode: 3fedf...25b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk å være høflig hele veien, for du kommer aldri til å snakke med de som er ansvarlige for at du blir oppringt.

Joda, det spørs bare hvordan du ordlegger deg, og hvor mye du er villig til å legge i det. I mange år ble jeg oppringt av Vårt Land med spørsmål om abonnement, de hadde nr mitt etter at jeg som student takket ja til en mnds gratisabonnement, som jeg i hovedsak trengte for tv-guiden (dette var vel i 99 før internett var en stor greie). I mange år ringte de to ganger i året for å tilby nytt abonnement, jeg takket nei hver gang og ba de stryke meg fra lista. For ett par år siden begynte de å ringe 1-2 ganger i mnd. Da ba jeg tilslutt om navn på tlf.selger, org nr til selskapet og navn på den ansvarlige, samt ga beskjed om at selskapet og telefonselgeren personlig kom til å bli anmeldt for trakassering gjennom flere år. Jeg hadde da i over ti år blitt bedt om å bli slettet. Etter at kvinnfolket i telefonen begynte å grine og ville legge på, tvang jeg henne til å holde linjen, gjøre ferdig samtalen med meg eller fremskaffe en sjef jeg kunne snakke med øyeblikkelig. Ethvert annet tiltak ville føre til personlig forfølgelse av henne. Plutselig hadde jeg markedssjefen på tråden gitt, og når han fikk vite at anmeldelse var neste skritt, evt at jeg personlig troppet opp i resepsjonen med tv2 hjelper deg, balltre og anmeldelse, ja da har alle telefoner fra VL sluttet å komme  

 

For øvrig opplevde jeg også stadige oppringninger fra et nr som la på hver gang jeg tok tlf. Litt undersøkelser på nettet viste at nr tilhørte et selskap som var leid inn for Egmont til å selge abonnement på Donald. Da ble det tlf til Egmont om forbrukerpolitikk, satt rett over til markedssjef og siden ble det slutt på terroren. Har gjort det samme med flere selskaper, funker hver gang. Og høflig er jeg kun første gangen. Alle kan gjøre feil en gang, neste gang samme selskap ringer møter de en juridisk helvetesversjon av meg som knekker det meste av selgere. Jeg har reservert meg i flere år, når selger ringer er de representant for et selskap som ikke respekterer det, da må de ta støyten. Jeg hater telefonselgere, jeg elsker å få de til å grine. Det er den sikreste måten å få de til å stryke meg fra listen på.  

Anonymkode: 671da...067

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du en kilde på det? 

Forøvrig er det ikke noe vits å være så sabla kvass, jeg sitter ikke her og juger med viten og vilje akuratt!

http://www.flytteportalen.no/info.php?p=7

Sitat: Reservasjonen kan når som helst endres eller slettes, og den vil gjelde helt til du aktivt gjør noe for å endre den. Det er med andre ord ikke nødvendig å fornye reservasjonen etter en viss tid.

Grunnen til at jeg er kvass er at du sier dette selv om du har jobbet som telefonselger. Og dette er en løgn jeg selv har fått servert fra selgere. Når løgner spres og forsøkes gjort til en realitet eller akseptert påstand av en tvilsom bransje, så er det noe vi skal og bør slå hardt ned på. Det er sjokkerende at du kan tro noe sånt og jobbe i bransjen samtidig. Jeg aner ikke hvem det sier mest om, deg eller bransjen, men jeg er ikke spesielt blid på eller imponert av noen av dere.

Anonymkode: 35547...a1f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

http://www.flytteportalen.no/info.php?p=7

Sitat: Reservasjonen kan når som helst endres eller slettes, og den vil gjelde helt til du aktivt gjør noe for å endre den. Det er med andre ord ikke nødvendig å fornye reservasjonen etter en viss tid.

Grunnen til at jeg er kvass er at du sier dette selv om du har jobbet som telefonselger. Og dette er en løgn jeg selv har fått servert fra selgere. Når løgner spres og forsøkes gjort til en realitet eller akseptert påstand av en tvilsom bransje, så er det noe vi skal og bør slå hardt ned på. Det er sjokkerende at du kan tro noe sånt og jobbe i bransjen samtidig. Jeg aner ikke hvem det sier mest om, deg eller bransjen, men jeg er ikke spesielt blid på eller imponert av noen av dere.

Anonymkode: 35547...a1f

Og det falt deg aldri inn at jeg ikke prøvde å juge? Du er kanskje ikke av den oppfatning at folk kan ta feil? Alt MÅ være en stor feit løgn med full viten og vilje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber som telefonselger, og jeg stortrives! Valgte ikke jobben fordi jeg ikke fikk noe annet, men jeg ville jobbe et sted hvor resultater blir lagt merke til, og at du faktisk får en fantastisk mestringsfølelse! Etter jeg begynte som telefonselger har jeg lært utrolig mye om meg selv, og synes at alle som takler jobben fortjener utrolig mye creds!! 

Og for de som ikke vet det, selvom man har reservert seg så har vi liv til å ringe deg om: du er aktiv kunde hos oppdragsgiver, om du er med i de konkurransene på face (da godtar du at sponsore får ringe deg) og denne listen er egentlig lang. 

Og en reservasjon må man oppdatere hver 6. Mnd! 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber som telefonselger, og jeg stortrives! Valgte ikke jobben fordi jeg ikke fikk noe annet, men jeg ville jobbe et sted hvor resultater blir lagt merke til, og at du faktisk får en fantastisk mestringsfølelse! Etter jeg begynte som telefonselger har jeg lært utrolig mye om meg selv, og synes at alle som takler jobben fortjener utrolig mye creds!! 

Jeg forstår deg veldig godt. Jeg har valgt en litt annen vei, men også hos oss blir resultater lagt merke til, og man får en fantastisk mestringsfølelse. Etter at jeg begynte i denne gjengen har jeg lært utrolig mye om meg selv, og alle som takler jobben fortjener utrolig mye anerkjennelse! Vi har spesialisert oss på ran av gamle damer på gata.  

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Jeg var telefonselger i noen uker en sommer. Etter to dager opplæring, hovedsklig salgsteknikk og masse kunnskap om produktet, fikk vi et ark med et manus for salget. En halv dag ble brukt på å sette oss inn i manuset og lære oss å si det som om vi ikke hadde et manus. Så ble vi sendt ut for å selge.

Når vi skulle selge satt vi ved hver vår pc med hodetelefoner. På pcen var det et program som ringte ut til folk etter en liste vi aldri så. Når noen svarte fikk vi opp en del informasjon om kunden, og vi begynnte med manuset vårt. Om kunden ikke fulgte manuset var vår jobb å løse problemet raskest mulig og komme tilbake til manuset for å få et salg. Ofte la kunden bare på og mange ganger ble det ikke et salg.

Når samtalen var avsluttet uten et salg fikk vi opp flere valg:
Ring tilbake: Dette skulle vi bruke om kunden sa at vi skulle ringe tilbake senere. Vi kunne sette inn omtrent når maskinen skulle ringe tilbake om kunden hadde sagt at vi skulle ringe neste uke eller en annen kveld.
Nei: Dette skulle vi bare bruke om kunden klart avviste salget.
Feil nummer.
Flyttet
Ikke kunde

Når det var fylt ut satt vi der å ventet på neste svar.

Vi hadde ingen kontroll over hvem vi ringte. Hvis noen satte for mange på "nei" ble de irettesatt av salgslederen.

For dette fikk vi enten 100kr/timen pluss litt provisjon hvis vi solgte nok, eller ren provisjon. Dersom vi ikke solgte godt nok mistet vi jobben med noen timers varsel. Det var nok av andre som var villig til å jobbe for luselønn.

Som du kanskje ser har ikke selgerene så mye de skulle ha sagt. De som har noe de skulle sagt sitter et par hakk lengre opp i systemet, og har minimalt med kontakt med kunder. Å kjefte ut de som sitter i andre enden av telefonen har ingen hensikt, det blir litt som å kjefte på avisbudet for at det er for mye reklame i avisa.

Endret av Tekola
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår deg veldig godt. Jeg har valgt en litt annen vei, men også hos oss blir resultater lagt merke til, og man får en fantastisk mestringsfølelse. Etter at jeg begynte i denne gjengen har jeg lært utrolig mye om meg selv, og alle som takler jobben fortjener utrolig mye anerkjennelse! Vi har spesialisert oss på ran av gamle damer på gata.  

Morsom du! Det kommer jo faktisk helt ann på hvilket callsenter man jobber for, og hvor jeg jobber er det ikke noe snakk om å utbytte eldre damer! Vi ringer KUN kunder som faktisk er interessert i produktet, og/ eller folk som allerede er kunder! Jeg jobber da for en ting som heter godkjent callsenter! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er tydelig at du ikke vet så mye om hvordan det er å være telefonselger.

Jeg var telefonselger i noen uker en sommer. Etter to dager opplæring, hovedsklig salgsteknikk og masse kunnskap om produktet, fikk vi et ark med et manus for salget. En halv dag ble brukt på å sette oss inn i manuset og lære oss å si det som om vi ikke hadde et manus. Så ble vi sendt ut for å selge.

Når vi skulle selge satt vi ved hver vår pc med hodetelefoner. På pcen var det et program som ringte ut til folk etter en liste vi aldri så. Når noen svarte fikk vi opp en del informasjon om kunden, og vi begynnte med manuset vårt. Om kunden ikke fulgte manuset var vår jobb å løse problemet raskest mulig og komme tilbake til manuset for å få et salg. Ofte la kunden bare på og mange ganger ble det ikke et salg.

Når samtalen var avsluttet uten et salg fikk vi opp flere valg:
Ring tilbake: Dette skulle vi bruke om kunden sa at vi skulle ringe tilbake senere. Vi kunne sette inn omtrent når maskinen skulle ringe tilbake om kunden hadde sagt at vi skulle ringe neste uke eller en annen kveld.
Nei: Dette skulle vi bare bruke om kunden klart avviste salget.
Feil nummer.
Flyttet
Ikke kunde

Når det var fylt ut satt vi der å ventet på neste svar.

Vi hadde ingen kontroll over hvem vi ringte. Hvis noen satte for mange på "nei" ble de irettesatt av salgslederen.

For dette fikk vi enten 100kr/timen pluss litt provisjon hvis vi solgte nok, eller ren provisjon. Dersom vi ikke solgte godt nok mistet vi jobben med noen timers varsel. Det var nok av andre som var villig til å jobbe for luselønn.

Som du kanskje ser har ikke selgerene så mye de skulle ha sagt. De som har noe de skulle sagt sitter et par hakk lengre opp i systemet, og har minimalt med kontakt med kunder. Å kjefte ut de som sitter i andre enden av telefonen har ingen hensikt, det blir litt som å kjefte på avisbudet for at det er for mye reklame i avisa.

Og derfor burde hele bransjen vært avskaffet. Å snakke "ydmykt" til de som ringer løser ikke noen verdens ting for noen. 

Anonymkode: 35547...a1f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og derfor burde hele bransjen vært avskaffet. Å snakke "ydmykt" til de som ringer løser ikke noen verdens ting for noen. 

Anonymkode: 35547...a1f

Jeg har ikke sagt at du skal snakke ydmykt til telefonslegere, men du trenger ikke kjefte dem huden full. Litt normal høflighet kan du komme langt med. Du kan være ganske bestemt selv om du er høflig, bare se på engelskmenn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har reservert meg (ca 2 måneder siden nå) og fremdeles ringer de. Senest i dag ringte enda en, så jeg sa ifra om at jeg ikke ønsket å delta og har blokkert nummeret. Har begynt å blokkere alle som ringer meg med sånne forespørsler :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er tydelig at du ikke vet så mye om hvordan det er å være telefonselger.

Jeg var telefonselger i noen uker en sommer. Etter to dager opplæring, hovedsklig salgsteknikk og masse kunnskap om produktet, fikk vi et ark med et manus for salget. En halv dag ble brukt på å sette oss inn i manuset og lære oss å si det som om vi ikke hadde et manus. Så ble vi sendt ut for å selge.

Når vi skulle selge satt vi ved hver vår pc med hodetelefoner. På pcen var det et program som ringte ut til folk etter en liste vi aldri så. Når noen svarte fikk vi opp en del informasjon om kunden, og vi begynnte med manuset vårt. Om kunden ikke fulgte manuset var vår jobb å løse problemet raskest mulig og komme tilbake til manuset for å få et salg. Ofte la kunden bare på og mange ganger ble det ikke et salg.

Når samtalen var avsluttet uten et salg fikk vi opp flere valg:
Ring tilbake: Dette skulle vi bruke om kunden sa at vi skulle ringe tilbake senere. Vi kunne sette inn omtrent når maskinen skulle ringe tilbake om kunden hadde sagt at vi skulle ringe neste uke eller en annen kveld.
Nei: Dette skulle vi bare bruke om kunden klart avviste salget.
Feil nummer.
Flyttet
Ikke kunde

Når det var fylt ut satt vi der å ventet på neste svar.

Vi hadde ingen kontroll over hvem vi ringte. Hvis noen satte for mange på "nei" ble de irettesatt av salgslederen.

For dette fikk vi enten 100kr/timen pluss litt provisjon hvis vi solgte nok, eller ren provisjon. Dersom vi ikke solgte godt nok mistet vi jobben med noen timers varsel. Det var nok av andre som var villig til å jobbe for luselønn.

Som du kanskje ser har ikke selgerene så mye de skulle ha sagt. De som har noe de skulle sagt sitter et par hakk lengre opp i systemet, og har minimalt med kontakt med kunder. Å kjefte ut de som sitter i andre enden av telefonen har ingen hensikt, det blir litt som å kjefte på avisbudet for at det er for mye reklame i avisa.

Jeg har aldri gitt uttrykk for at jeg kjefter på selgerne. Selgerne er likevel noen som representerer bedriften og er noen som invaderer mitt privatliv til tross for at jeg har reservert meg. Dette du driver med er ansvarsfraskrivelse. Dersom listene ikke er oppdatert er det muligens en idé å be arbeidsgiver om å oppdatere listene som faktisk er noe som er pliktig å gjøre hver måned? Det er strenge regler vedrørende dette da de som er reservert mot markedsføring ved telefon ikke skal bli oppringt av noen som bedriver markedsføring. 

Avisbudet har ingenting med avisen å gjøre annet enn å levere den. Avisbudet er dermed forbundet med levering, og ikke avisene. Selgerne representerer en aktør innenfor markedsføring. Det er dermed ikke en gyldig sammenligning. Dersom avisbudet konstant legger opp i reklame i en postkasse der det står at reklame ikke er ønsket hadde det vært en gyldig sammenligning, og dermed er det helt greit å ta det utover avisbudet. Avisbud invaderer heller ikke privatlivet til andre mennesker, så sammenligningen faller også bort på dette punktet. 

Jeg ser heller ikke hva du vil med innlegget ditt. Jeg vet godt hva telefonsalg innebærer og jeg er sterkt imot det. Jeg ønsker ikke å få oppringninger fra aktører som driver med markedsføring, og det er nettopp derfor jeg har reservert meg. Det er også derfor halvparten av Norges voksne befolkning har reservert seg. Telefonsalg bringer med seg ingen nytteverdi. Kun irritasjon og sleipe salgsteknikker, og jeg fatter ikke hvorfor noen har lyst til å bedrive slik suspekt arbeid med mindre man er i en krisesituasjon 

Anonymkode: 9a265...830

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke sagt at du skal snakke ydmykt til telefonslegere, men du trenger ikke kjefte dem huden full. Litt normal høflighet kan du komme langt med. Du kan være ganske bestemt selv om du er høflig, bare se på engelskmenn.

Hvem er det som uttrykker at de kjefter telefonselgere huden full? Gjerne vis meg bestemte innlegg. 

Er telefonselgere høflige som invaderer andres privatliv? Å oppsøke privatpersoner for å få en profesjonell vinning, særlig når dette er uønsket, er vel ikke helt samsvarende med normal høflighet. 

Anonymkode: 9a265...830

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har ikke sagt at du skal snakke ydmykt til telefonslegere, men du trenger ikke kjefte dem huden full. Litt normal høflighet kan du komme langt med. Du kan være ganske bestemt selv om du er høflig, bare se på engelskmenn.

Jeg har aldri forsvart å kjefte noen huden full, men svarene du kommenterer var rettet mot en som hevdet vi skulle være ydmyke mot telefonselgere (noe som må være en rimelig latterlig påstand). 

Jeg unngår i svært stor grad å snakke med telefonselgere (har vært reservert mot telefonsalg i over ti år, og har en lang avvis-liste på telefonen min), men de få gangene i året jeg får en telefon fra noen jeg skjønner er en selger sier jeg bare "jeg skjønner at dette dreier seg om telefonsalg, noe jeg er reservert mot og ikke interessert i, så nå legger jeg på" Og så legger jeg på. Hvorfor det da ringes fra samme nummer dagen etter (om jeg ikke har fått somlet meg til å legge inn det nye nummeret i avvis-lista) skjønner jeg ikke. Hva innbiller de seg at de skal skvise ut av noen som svarer sånn?

Anonymkode: 35547...a1f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg ikke fatter er at noen faktisk kjøper noe fra telefonselgere!

Stotrende på et manus, men så smale kunskaper om produktet at jeg hadde visst mer selv med et kjapt google-søk. Ikke respekterer de nei, og ofte hjelper det knapt å gjennta rolig (og høyt) at man IKKE er interessert. 

Spesielt festelig den typen som begynner med å kritisere firmaet som de da ringer til (firmaer får dessverre ikke reservere seg) for dårlig hjemmeside, søkermotorinnstillinger eller you name it! og så liksom skal forsøke å dra i land et salg! 

Har en blokkeringsliste lang som et vondt år, og den vokser stadig! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår deg veldig godt. Jeg har valgt en litt annen vei, men også hos oss blir resultater lagt merke til, og man får en fantastisk mestringsfølelse. Etter at jeg begynte i denne gjengen har jeg lært utrolig mye om meg selv, og alle som takler jobben fortjener utrolig mye anerkjennelse! Vi har spesialisert oss på ran av gamle damer på gata.  

Herlig!

Nokså sammelignbar bransje, må jeg si. Bare at de som raner på gata er enklere å bli kvitt og gjerne forsyner seg med mindre. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Veslemøøy

Det er tydelig at du ikke vet så mye om hvordan det er å være telefonselger.

Jeg var telefonselger i noen uker en sommer. Etter to dager opplæring, hovedsklig salgsteknikk og masse kunnskap om produktet, fikk vi et ark med et manus for salget. En halv dag ble brukt på å sette oss inn i manuset og lære oss å si det som om vi ikke hadde et manus. Så ble vi sendt ut for å selge.

Når vi skulle selge satt vi ved hver vår pc med hodetelefoner. På pcen var det et program som ringte ut til folk etter en liste vi aldri så. Når noen svarte fikk vi opp en del informasjon om kunden, og vi begynnte med manuset vårt. Om kunden ikke fulgte manuset var vår jobb å løse problemet raskest mulig og komme tilbake til manuset for å få et salg. Ofte la kunden bare på og mange ganger ble det ikke et salg.

Når samtalen var avsluttet uten et salg fikk vi opp flere valg:
Ring tilbake: Dette skulle vi bruke om kunden sa at vi skulle ringe tilbake senere. Vi kunne sette inn omtrent når maskinen skulle ringe tilbake om kunden hadde sagt at vi skulle ringe neste uke eller en annen kveld.
Nei: Dette skulle vi bare bruke om kunden klart avviste salget.
Feil nummer.
Flyttet
Ikke kunde

Når det var fylt ut satt vi der å ventet på neste svar.

Vi hadde ingen kontroll over hvem vi ringte. Hvis noen satte for mange på "nei" ble de irettesatt av salgslederen.

For dette fikk vi enten 100kr/timen pluss litt provisjon hvis vi solgte nok, eller ren provisjon. Dersom vi ikke solgte godt nok mistet vi jobben med noen timers varsel. Det var nok av andre som var villig til å jobbe for luselønn.

Som du kanskje ser har ikke selgerene så mye de skulle ha sagt. De som har noe de skulle sagt sitter et par hakk lengre opp i systemet, og har minimalt med kontakt med kunder. Å kjefte ut de som sitter i andre enden av telefonen har ingen hensikt, det blir litt som å kjefte på avisbudet for at det er for mye reklame i avisa.

Jeg har aldri jobbet som telefonselger, men jeg skjønner frustrasjonen din over hvor tilbakestående mennesker kan være. Jeg forstår ikke hvorfor folk ikke bare dropper å ta telefon, eventuelt blokkerer nummeret. Jeg er selv ikke reservert, men blir stort sett aldri oppringt av noen andre enn mennesker som utfører diverese undersøkelser. Da sier jeg stort sett at jeg ikke ønsker å være med, for å så ønske de en fin dag videre. Jeg skjønner ikke hvorfor folk ikke kan se hvor enkelt det er. 

Ser mange her hevder at de blir "terrorisert" når de blir ringt toppen 2 ganger i månenden. Det er virkelig ikke terrorisering, og hvis det er det minste problemet i livene deres så har de veldig få problemer i livet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...