Gå til innhold

baby på 10 dager spiser hyppig


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Din ti dager gammel baby sultestreiker? Virkelig?

Anonymkode: 6b0b9...666

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Wanda Maximoff

Din ti dager gammel baby sultestreiker? Virkelig?

Anonymkode: 6b0b9...666

Ja, det reagerte jeg også på. Ts, du burde slutte å overanalysere alt, det kommer ingen til gode. 

At du ikke gidder å sitte timevis i strekk er vell så opp til deg, men produksjonen din er ikke stabil og du kommer ikke til å mette henne. Da er det mye bedre å gå over til MME istedenfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wanda Maximoff

Nei det har jeg ikke konkludert med. Akkurat NÅ har jeg for lite melk, og derfor supplerer vi. Som sagt sitter jeg ikke i timesvis i strekk å ammer en baby som sultestreik og ikke blir fornøyd. Mme er nok en enklere løsning og akkurat nå funker den løsningen for oss. Jeg pumper hver 3 time og gir pupp til hvert måltid. Mme får hun etter pupp. Kanskje jeg får mer melk etterhvert og det er selfølgelig  supert, men ikke noe must for meg. Det fungerer fint å supplere også.

Anonymkode: 64aa6...84f

Pumpen kommer aldri til å produsere på samme måte som babyen gjør. Skal du opprettholde produksjonen så må du bare la det stå til og amme flere timer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Økedøgn - kan vare i flere dager. For å øke DIN produksjon.

Enten må hun ligge ved brystet så ofte hun ønsker for å kontinuerlig tømme brystet og øke produksjonen (og du kan gi liten mengde mme hvis hun hyler og skriker og er ekstremt sulten ETTER at 20 min på hvert bryst.

ELLER så må du egentlig bare gi mme, for ellers vil aldri melkeproduksjnen din kunne tilfredsstille henne.

 

Du kan også pumpe litt etter hun har tatt fra begge bryst for å øke produksjonen ytterligere.

Anonymkode: 584a0...456

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Baby er ti dager gammel og det er altfor tidlig å konkludere med noe som helst. Jeg fikk ikke melk før etter fem dager med en baby som hang konstant i puppen og selv da pumpet jeg bare 7,5 ml fra hver pupp. Det tok nesten to uker før melka var på plass og jeg kunne pumpe 150 ml på 5 minutter - på én pupp! 

Økedøgn er slitsomt og jeg har skreket meg gjennom timer med amming og blødende brystvorter, men nå; 12 uker senere er jeg så glad for at jeg "holdt ut". Produksjonen er stabil, baby er fornøyd og det er superenkelt å gi mat. Og jeg har alltid sagt at jeg skulle forsøke amming, men at jeg nok kom til å ville gi MME. :ler: 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanlig at babyen går ned i vekt de første dagene, nettopp fordi melkeproduksjonen ikke er i full sving ennå. De første dagene er det mange som bare har råmelk (meg selv inkludert), og da er det viktig å amme ofte. Råmelken er næringsrik, så babyen vil stort sett klare seg fint. Etter 4-5 dager kommer som regel melken, men ennå er det ikke de store mengdene, Heldigvis trenger ikke babyen så veldig mye i starten, da magesekken er veldig liten. Først når babyen ikke har nådd fødselsvekten sin etter omtrent to uker, så vil det være aktuelt å gi erstatning sånn som jeg har forstått det. Selvsagt, det blir noe anne om helsepersonell mener at babyen har gått ned for mye for fort før dette, så du får ta det jeg skriver med en klype salt.

Det at babyen din drikker 200 ml på en time... ja, det er veldig mye. I løpet av et døgn (de første månedene), så trenger barnet 15% av kroppsvekten sin i morsmelk. Det vil si - har du en baby på 3500 gram, så spiser den ca. 500 ml i døgnet. På et tidspunkt rundt 2-3 måneders alder, så stagnerer dette tallet, og babyen legger seg på et relativt fast inntak. Forutsetter da at babyen ikke gulper opp mye av det den spiser. Om dere gir 200 ml på en time, så vil jo dette utgjøre veldig mye av det totalet behovet for melk det aktuelle døgnet. Regner med babyen spiser mer enn tre ganger i døgnet...

At baby din gråter ofte henger ikke nødvendigvis sammen med sult. Hva tilsier vektoppgangen hos babyen? Og hva sier jordmor/helsesøster om vekten?

Det er helt greit å velge å ikke amme, men hvis du har lyst til å amme/delamme, så ville jeg ikke konkludert med at det er for lite melk i brystene. Dersom min baby har vondt i magen eller er overtrøtt, så blir den stille akkurat når den ligger til brystet eller får melk fra flakse. MEN babyen vil fortsette å gråte når den ikke får melk lengre, selv om den er mett. Jeg gir maks 130/140 ml morsmelk på flaske til min baby per måltid, og den er mye eldre enn din. Gir jeg mer, så blir det mye gulping. Og jeg ser på vekten at han legger på seg akkurat som han skal med så "lite".

En baby som får melk fra flaske merker gjerne ikke at den er mett med en gang fordi det går så fort å drikke fra flaske. Da blir det opp til dere foreldrene å regulere måltidene til babyen. Og magesekken til en ti dager gammel baby... den skal ikke ha 200 ml på en time. Gir du erstatning, så skal en baby på 2-4 uker bare ha 60 ml, seks ganger om dagen eller hva det er.

Tar litt tid å finne ut av dette med størrelsen på måltidene på flaske når det gjelder morsmelk... men tenk kroppsvekten til babyen... femten prosent, delt på antall måltider. Det var en god pekepinn vi fikk (og ligner på størrelsen på måltidene man finner bakpå pakkene med morsmelkerstatning) . Dersom vi en dag gir et måltid med erstatning, så regner vi dette som et måltid med morsmelk (trekker altså fra den mengden fra det totale behovet for morsmelk). Det har fungert veldig greit.

Et annet tips er å stikke innom helsestasjonen og veie babyen før og etter amming. Kan hende den drikker mer enn du tror. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva i all verden er det slags svar jeg får. Kjenner jeg blir passe provosert nå. Jeg laget ikke denne tråden for å spørre om å gi mm fulltid. Jeg lurte på hvorfor hun ble sulten like etter et måltid, og det har jeg nå fått svar på. Trolig økedøgn eller hun har suttebehov/rekker ikke fordøye maten før hun tror hun er sulten igjen. 

At jeg velger å gi mme i tillegg til mm er da vel mitt valg? Jeg ønsker IKKE å sitte i timesvis for å øke produksjonen og når jeg tok opp dette med helsesøster og spurte om jeg virkelig skal gjøre det og om det er DET man faktisk gjør, sa hun nei, det er fåtallet som orker å holde på slik, og det gjør en bare helt utslitt og man mister mye av kosen med sitt barn. Jeg vet at det er det som skal til for å fullprodusere. Ihvertfall hos de som ikke har super produksjon fra starten av. Helsesøster har observert oss og sagt at vi gjør alt korrekt. Ammer først. Hun tømmer brystene, så gråter hun da etter mer og får da mme. Helsesøster mente det var galskap å sitte i timesvis å amme og at dette ikke var en god løsning. Sikkert noen som orker det og synes det er verdt det i fremtiden, men jeg vil gjerne ha overskudd og tid med mitt barn i våken og opplangt stilling. Jeg prøvde en dag med amming hele dagen - konstant, omtrent uten en tissepause engang. Det var ikke en god løsning. Jeg fikk veldig vondt i skuldre og ledd, ble sliten og grinete og stressa pga ungen aldri ble mett. Hun sovnet ikke før mange timer den dagen, helt til hun endelig fikk mme. Jeg har som sagt ingen problemer med å gi mme og delamme. Og dere som sier jeg da bare burde gi mme, så er ikke det aktuelt. Jeg vil gi henne det jeg kan gi. Jeg vil amme før hvert måltid og også pumpe til jeg ikke orker mer. Jeg mener litt mm er bedre enn ingenting. Det er gulldråper som jeg unner ungen min. Å jeg har ikke sagt noe om at jeg ikke ønsker å amme. Jeg elsker å amme. Det er min og baby sin tid sammen og jeg synes det er kjempe koselig! Men det finnes en grense. Man skal være opplagt som foreldre og dette presset mange av dere driver med, må dere slutte med. Det gjør at slike som meg blir stresset, sliter med samvittigheten og gir nedstemthet. Jeg skjønner at mange kommer med velmenende råd, men jeg spurte faktisk ikke om "hvordan fullamme" . Det finnes ikke bare et svar, en løsning. For oss er løsning mm og mme og det fungerer veldig fint. I dag har vi prøvd å avbryte i måltidet for å få opp en rap, for så å ta oss god tid å fullføre måltidet. Hun har nå blitt tilfredsstillt etter 60 og 80 ml (pluss pupp) til hvert måltid, så disse døgnene hun har spist og spist har nok vært en kombinasjon av økedøgn, rastløshet og å søke nærhet tror jeg. Føler ihvertfall at det går fint nå. 

Anonymkode: 64aa6...84f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det reagerte jeg også på. Ts, du burde slutte å overanalysere alt, det kommer ingen til gode. 

At du ikke gidder å sitte timevis i strekk er vell så opp til deg, men produksjonen din er ikke stabil og du kommer ikke til å mette henne. Da er det mye bedre å gå over til MME istedenfor.

Det skulle stå sulteskriker (autocorrect) Skjønner at hun ikke sultestreieker.

 

ts

Anonymkode: 64aa6...84f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva i all verden er det slags svar jeg får. Kjenner jeg blir passe provosert nå. Jeg laget ikke denne tråden for å spørre om å gi mm fulltid. Jeg lurte på hvorfor hun ble sulten like etter et måltid, og det har jeg nå fått svar på. Trolig økedøgn eller hun har suttebehov/rekker ikke fordøye maten før hun tror hun er sulten igjen. 

At jeg velger å gi mme i tillegg til mm er da vel mitt valg? Jeg ønsker IKKE å sitte i timesvis for å øke produksjonen og når jeg tok opp dette med helsesøster og spurte om jeg virkelig skal gjøre det og om det er DET man faktisk gjør, sa hun nei, det er fåtallet som orker å holde på slik, og det gjør en bare helt utslitt og man mister mye av kosen med sitt barn. Jeg vet at det er det som skal til for å fullprodusere. Ihvertfall hos de som ikke har super produksjon fra starten av. Helsesøster har observert oss og sagt at vi gjør alt korrekt. Ammer først. Hun tømmer brystene, så gråter hun da etter mer og får da mme. Helsesøster mente det var galskap å sitte i timesvis å amme og at dette ikke var en god løsning. Sikkert noen som orker det og synes det er verdt det i fremtiden, men jeg vil gjerne ha overskudd og tid med mitt barn i våken og opplangt stilling. Jeg prøvde en dag med amming hele dagen - konstant, omtrent uten en tissepause engang. Det var ikke en god løsning. Jeg fikk veldig vondt i skuldre og ledd, ble sliten og grinete og stressa pga ungen aldri ble mett. Hun sovnet ikke før mange timer den dagen, helt til hun endelig fikk mme. Jeg har som sagt ingen problemer med å gi mme og delamme. Og dere som sier jeg da bare burde gi mme, så er ikke det aktuelt. Jeg vil gi henne det jeg kan gi. Jeg vil amme før hvert måltid og også pumpe til jeg ikke orker mer. Jeg mener litt mm er bedre enn ingenting. Det er gulldråper som jeg unner ungen min. Å jeg har ikke sagt noe om at jeg ikke ønsker å amme. Jeg elsker å amme. Det er min og baby sin tid sammen og jeg synes det er kjempe koselig! Men det finnes en grense. Man skal være opplagt som foreldre og dette presset mange av dere driver med, må dere slutte med. Det gjør at slike som meg blir stresset, sliter med samvittigheten og gir nedstemthet. Jeg skjønner at mange kommer med velmenende råd, men jeg spurte faktisk ikke om "hvordan fullamme" . Det finnes ikke bare et svar, en løsning. For oss er løsning mm og mme og det fungerer veldig fint. I dag har vi prøvd å avbryte i måltidet for å få opp en rap, for så å ta oss god tid å fullføre måltidet. Hun har nå blitt tilfredsstillt etter 60 og 80 ml (pluss pupp) til hvert måltid, så disse døgnene hun har spist og spist har nok vært en kombinasjon av økedøgn, rastløshet og å søke nærhet tror jeg. Føler ihvertfall at det går fint nå. 

Anonymkode: 64aa6...84f

Det høres jo mer riktig ut nå når hun blir mett av 60-80, så det var sikkert økedøgn. Min gråter også til rapen er oppe etter mat... mener å ha lest at babyene gjerne får mer luft i magen av flaskemating, men synes min raper like mye etter amming egentlig, så vet ikke helt jeg altså. Synes flaske er vel så praktisk som å dra frem brystet i tide og utide.

Og bare så det er sagt - jeg er helt enig i at fullamming ikke er løsningen for alle. Det er ikke noe for meg heller. Bare det at mannen kan være alene med babyen mer enn til neste måltid (og det går jo gjerne kort tid mellom måltidene), er viktig for oss. Jeg hadde blitt gal om jeg måtte være tilgjenelig for mating hver tredje time. Delamming fungerer helt flott her, og med pumping så kan babyen få morsmelk selv om man ikke er der selv.

Et tips herfra (om du ikke har kjøpt det ennå) er å investere i elektrisk pumpe. Jeg bruker mendela swing, og er fornøyd med den. Skulle jeg kjøpt pumpe nå, så hadde jeg gått for double - man sparer nok en del tid på det. Jeg har prøvd håndpumpe, men synes den er helt eledig nå når jeg har prøvd elektrisk. Så langt har jeg klart å holde produksjonen oppe med elektrisk pumpe og delamming, så du skal ikke se bort fra at du kan trives med en sånn løsning du også.

Og sånn PS...! Jeg synes amming/pumping og alt gikk mye lettere etter at de første ukene var over. Syntes det var stress med renselsen, lite søvn, vondt i underlivet etter fødsel osv. osv., og amming på toppen av dette ble ganske heftig når man allerede følte seg ganske rævva. Kroppen trengte litt tid på å hente seg inn, og alt ble veldig mye mer slitsomt enn det ellers ville vært. Så bare vit at det blir lettere bare om en uke eller to, og delamming fungerer helt supert. Fint for de som synes fullamming er topp, men personlig... ikke noe for meg. Og moren trenger også å ha det bra for å være en god mor for barnet sitt, og en god partner for kjæresten sin. Gjør det som passer dere best.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kommer jo ikke til å ha nok melk hvis du holder på slik, produksjonen din vil jo ikke øke.

Og hun helsesøsteren er nok litt lite.oppdatert.

Ikke mange som orker å fullamme og gå igjennom økedøgn? Det er snalk om noen mnd av ens liv. 

Nå er det jo valgfritt å få barn da (for de som kan)

Anonymkode: 584a0...456

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres jo mer riktig ut nå når hun blir mett av 60-80, så det var sikkert økedøgn. Min gråter også til rapen er oppe etter mat... mener å ha lest at babyene gjerne får mer luft i magen av flaskemating, men synes min raper like mye etter amming egentlig, så vet ikke helt jeg altså. Synes flaske er vel så praktisk som å dra frem brystet i tide og utide.
Og bare så det er sagt - jeg er helt enig i at fullamming ikke er løsningen for alle. Det er ikke noe for meg heller. Bare det at mannen kan være alene med babyen mer enn til neste måltid (og det går jo gjerne kort tid mellom måltidene), er viktig for oss. Jeg hadde blitt gal om jeg måtte være tilgjenelig for mating hver tredje time. Delamming fungerer helt flott her, og med pumping så kan babyen få morsmelk selv om man ikke er der selv.

Et tips herfra (om du ikke har kjøpt det ennå) er å investere i elektrisk pumpe. Jeg bruker mendela swing, og er fornøyd med den. Skulle jeg kjøpt pumpe nå, så hadde jeg gått for double - man sparer nok en del tid på det. Jeg har prøvd håndpumpe, men synes den er helt eledig nå når jeg har prøvd elektrisk. Så langt har jeg klart å holde produksjonen oppe med elektrisk pumpe og delamming, så du skal ikke se bort fra at du kan trives med en sånn løsning du også.

Og sånn PS...! Jeg synes amming/pumping og alt gikk mye lettere etter at de første ukene var over. Syntes det var stress med renselsen, lite søvn, vondt i underlivet etter fødsel osv. osv., og amming på toppen av dette ble ganske heftig når man allerede følte seg ganske rævva. Kroppen trengte litt tid på å hente seg inn, og alt ble veldig mye mer slitsomt enn det ellers ville vært. Så bare vit at det blir lettere bare om en uke eller to, og delamming fungerer helt supert. Fint for de som synes fullamming er topp, men personlig... ikke noe for meg. Og moren trenger også å ha det bra for å være en god mor for barnet sitt, og en god partner for kjæresten sin. Gjør det som passer dere best.

Det høres jo mer riktig ut nå når hun blir mett av 60-80, så det var sikkert økedøgn. Min gråter også til rapen er oppe etter mat... mener å ha lest at babyene gjerne får mer luft i magen av flaskemating, men synes min raper like mye etter amming egentlig, så vet ikke helt jeg altså. Synes flaske er vel så praktisk som å dra frem brystet i tide og utide.
Og bare så det er sagt - jeg er helt enig i at fullamming ikke er løsningen for alle. Det er ikke noe for meg heller. Bare det at mannen kan være alene med babyen mer enn til neste måltid (og det går jo gjerne kort tid mellom måltidene), er viktig for oss. Jeg hadde blitt gal om jeg måtte være tilgjenelig for mating hver tredje time. Delamming fungerer helt flott her, og med pumping så kan babyen få morsmelk selv om man ikke er der selv.

Et tips herfra (om du ikke har kjøpt det ennå) er å investere i elektrisk pumpe. Jeg bruker mendela swing, og er fornøyd med den. Skulle jeg kjøpt pumpe nå, så hadde jeg gått for double - man sparer nok en del tid på det. Jeg har prøvd håndpumpe, men synes den er helt eledig nå når jeg har prøvd elektrisk. Så langt har jeg klart å holde produksjonen oppe med elektrisk pumpe og delamming, så du skal ikke se bort fra at du kan trives med en sånn løsning du også.

Og sånn PS...! Jeg synes amming/pumping og alt gikk mye lettere etter at de første ukene var over. Syntes det var stress med renselsen, lite søvn, vondt i underlivet etter fødsel osv. osv., og amming på toppen av dette ble ganske heftig når man allerede følte seg ganske rævva. Kroppen trengte litt tid på å hente seg inn, og alt ble veldig mye mer slitsomt enn det ellers ville vært. Så bare vit at det blir lettere bare om en uke eller to, og delamming fungerer helt supert. Fint for de som synes fullamming er topp, men personlig... ikke noe for meg. Og moren trenger også å ha det bra for å være en god mor for barnet sitt, og en god partner for kjæresten sin. Gjør det som passer dere best.

Åå du aner ikke hvor mye dette svaret betyr for meg. Tusen takk! Føler meg litt alene med denne delammingen når det tydelig er et press overalt på nettet om fullamming og man hører og leser om mødre som sitter time etter time ute med puppen de første ukene og insisterer på at det er det eneste rette for baby. Jeg får jo dårlig samvittighet...Men helsesøster sa klart i fra om at det ikke var vanlig, og at det var fåtallet som faktisk gjorde dette og at hun personlig ikke ville anbefale det, da det gikk utover livskvaliteten til mor og far og kunne resultere i utmattehet allerede før baby var en måned gammel. Hun mente overskudd, tid med baby og en uthvilt mor var MYE bedre. Hun anbefalte meg å melde meg ut av ammegruppen på fb og å slutte å lese og følge råd fra de som mente kun fullamming var riktig. Jeg synes også forøvrig at det er kjempe viktig at pappa får gi melk også. Han i tillegg elsker å mate henne og ser på dette som en verdifull stund. Skulle jeg fullammet, hadde jeg kun sittet med ungen på brystet konstant, og pappa hadde blitt tilsidesatt. Synes ikke det er riktig heller. Og det at begge kan gi på natten, er gull verdt. Vi er begge uthvilte. Så lenge hun får den morsmelken jeg har, vet jeg ihvertfall at hun får en del gode næringsstoffer fra meg i sin kost og det er viktig for meg. Jeg var innstillt på å fullamme før jeg fødte, men ante ikke at det var slik at baby skulle ligge på brystet i timesvis, at jeg ble anbefalt å bare benke meg ned på en stol og ha en flaske vann vedsiden av meg å innstille meg på å sitte der KONSTANT i mange timer (uten å ta pause). Det synes jeg høres helt umenneskelig ut. Hadde det bare vært hver tredje time, kunne jeg overlevd, men amming konstant i ukesvis? Nei. Herregud for et liv. Hadde jo ikke kunnet gått ut, fått besøk eller noe? 

 

Ang pumping, ja jeg har også medela swing! Synes den er kjempe god! Pumper ca 30 ml fra hvert bryst 3 ganger om dagen, og har da en del til flaskemating :)

 

Anonymkode: 64aa6...84f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kommer jo ikke til å ha nok melk hvis du holder på slik, produksjonen din vil jo ikke øke.

Og hun helsesøsteren er nok litt lite.oppdatert.

Ikke mange som orker å fullamme og gå igjennom økedøgn? Det er snalk om noen mnd av ens liv. 

Nå er det jo valgfritt å få barn da (for de som kan)

Anonymkode: 584a0...456

Har jeg sagt at jeg trenger å øke produksjonen? Jeg har det helt fint sånn som det er nå. Gå å lek et annet sted. 

 

Og helsesøster er utrolig flink og oppdatert!

Anonymkode: 64aa6...84f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke hvorfor noen ikke orker å mate babyen flere timer om kvelden. Kanskje jeg hadde et enkelt barn, ikke vet jeg. I hvert fall var dette noen av de roligste og deiligste ukene jeg har hatt med baby. Jeg lå i sengen og ammet liggende i fire-fem timer hver kveld i rundt 3 uker. TRE UKER. Hvis du ikke liker det, så er det bare snakk om noen få uker av ditt liv, som sannsynligvis vil gjøre at babyen din kan fullammes. Når jeg ammet så jeg på serier eller hørte på lydbok, spilte litt på telefonen. Babyen min lå med øynene lukket og diet eller bare sov med puppen i munnen. Jeg hadde verdens beste unnskyldning til å bare ligge i sengen hele kvelden å gjøre ingenting... Kjenner at jeg savner det :-) 

Anonymkode: b036e...f84

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og helsesøster er utrolig flink og oppdatert!

Anonymkode: 64aa6...84f

Vel, jeg hadde ikke stolt på en HS som fraråder å amme en ti dager gammel baby og påstår at de færreste gjør det. Økedøgn er helt naturlig og nødvendig for å kunne få nok melk og det varer ikke i ukesvis heller. Jeg må også legge til at jeg slettes ikke opplevde økedøgn som "utmattende" og jeg og baby fikk masse fin tid sammen liggende på sofaen. Pappa følte seg ikke tilsidesatt heller fordi han forstod at disse dagene var nødvendige - og igjen, det er noen dager i løpet av et helt liv.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle jeg vet om har sittet med puppen uten hele dagen i de første ukene, det er helt normalt. Det er bare å slå på netflix, ha vann og mat innen rekkevidde og tenke på at det bare er en periode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kommer ikke til å ha nok melk om du ikke har økedøgn, da babyen spiser mer etter hvert... 

Og jo, det er HELT normalt at man sitter i timevis og ammer de første ukene. De FLESTE (som ikke gir flaske fra dag 1 og aldri kan/vil amme) gjør dette. 

Det er jo sånn det skal være! Vi er lagd for det. Det er dødtid - du kan sove imens, lese bok, se tv, netflix, spille på mobil... Hva du vil. Sleng deg på sofaen, i senga... Deiligste ukene med baby er jo akkurat den kosestunden hvor ungen ligger helt stillferdig og dier i timevis... 

Kjære vene - åpne øynene. Helsesøsteren din er utdatert. 
Jeg er enig i at det er mye ammepress, men det er IKKE derfor de fleste velger å amme i timevis. Ikke "bare" fordi de mener det er det beste for deres barn, men også fordi det er koselig og avslappende. Kan du sove mens du gir flaske? Kan du bare slenge hen flaska uten å lee på deg når ungen knyr om natten og så sove videre?

Jeg mener bare å si at du trolig trenger økedøgnene for at ungen i det hele tatt vil ønske puppen etter hvert. Kommer det bare noen dråper, vil den foretrekke flaske og ikke engang gidde å ta puppen. 

Anonymkode: dc3d8...754

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Da helsesøster var på besøk hos oss to uker etter fødselen var jeg sliten og lei av å amme konstant. Hun anbefale at jeg supplerte med mme fordi hun trodde jeg hadde for lite melk. Så jeg gjorde det. Ga en til to flasker i døgnet ekstra, men babyen hang i puppen likevel og brukte meg som smokk. Da jeg dro på ammepoliklinikken to uker etter det igjen, så hadde babyen gått opp mer enn han burde og jeg fikk beskjed om å kutte ut flaska fordi jeg hadde mer en nok melk. Takk og lov at babyen likevel hang i puppen etter hs sitt besøk og stimulerte produksjonen, ellers hadde ammingen gått i vasken. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg velger å se bort ifra alt andre har skrevet her og vil kun si en ting til deg ts. Mamming er viktigere enn amming. Det viktigste er at babyen får mat, ikke hvor maten kommer fra. Gjør det du føler er riktig for baby og deg. Det vil stabilisere seg, og da vil det bli lettere for deg å forutse tiden det går mellom måltidene. Stå på, du vet hva som passer best for dere. Ikke vi! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje dere synes det er en ren nytelse og avslappende å sitte i fem timer i en seng å amme, men det synes ikke jeg. Jeg kan ikke sovne med baby der. Hun slipper også pupp en ca hvert 10 sekund og da må jeg koble henne på igjen. I tillegg må jeg bruke skjold på den ene vorten da den er innsunken. Jeg kan sitte en halvtime med henne, men da er det utrolig godt å legg henne fra seg etterpå ettersom jeg da er sliten. Skulle jeg sittet 5 timer i strekk hver kveld, hadde jeg blitt utbrent og trolig veldig lei av min kjære baby. I tillegg blir man jo isolert...Kanskje ikke så lenge, men lenge nok for meg. Jeg har behov for å også gjøreandre ting, også gi far ansvar og å få litt luft. Så, kjære dere, igjen - det finnes ikke en løsning. Fint at dette funker for dere, men det gjør det ikke for meg og jeg lever som sagt helt fint med å delamne og synes det er supert at far også kan gi. Jeg tror ikke produksjonen min kommer til å gå ned i.o.m at jeg ammer hver 3 time i tillegg til å pumpe 3 ganger i døgnet. Men om produksjonen  plutselig tar slutt, jaja så er det også greit faktisk! Ikke verdens undergang å gi mme. Men så lenge jeg har melk kommer jeg til å gi og være takknemlig  for hver dråpe jeg har. 

Anonymkode: 64aa6...84f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg velger å se bort ifra alt andre har skrevet her og vil kun si en ting til deg ts. Mamming er viktigere enn amming. Det viktigste er at babyen får mat, ikke hvor maten kommer fra. Gjør det du føler er riktig for baby og deg. Det vil stabilisere seg, og da vil det bli lettere for deg å forutse tiden det går mellom måltidene. Stå på, du vet hva som passer best for dere. Ikke vi! 

Takk for det kjære deg :)

Anonymkode: 64aa6...84f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...