Gå til innhold

baby på 10 dager spiser hyppig


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gir 50% mm og mme og frem til nå har hun drukket en mengde (ca 80 ml) og så sovet 3 timer,  men siden i går har hun plutselig  begynt å ønske mye mer. Etter vi gir 80 ml, blir hun døsig og etterhvert våken og søker mat så igjen ila 15 min.  Gir da 40 ml og hun blir døsig og mett men søker igjen etter 15 min eller max en halvtime. Slik holder hun på i ca 4 omganger til hun endelig er fornøyd og sovner med smokk. Jeg ammer henne nesten hver gang når hun søker, for så å supplere med flaske når jeg ser hun ikke blir mett. Når hun er mett, faller hun som sagt til ro med smokken. Hun skriker om hun ikke får mat når hun ber om det. Er dette normalt?  Regner ut at hun kan jo få opptil 200  ml på en time før hun er fornøyd..Er ikke det mye? 

Anonymkode: 64aa6...84f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gir 50% mm og mme og frem til nå har hun drukket en mengde (ca 80 ml) og så sovet 3 timer,  men siden i går har hun plutselig  begynt å ønske mye mer. Etter vi gir 80 ml, blir hun døsig og etterhvert våken og søker mat så igjen ila 15 min.  Gir da 40 ml og hun blir døsig og mett men søker igjen etter 15 min eller max en halvtime. Slik holder hun på i ca 4 omganger til hun endelig er fornøyd og sovner med smokk. Jeg ammer henne nesten hver gang når hun søker, for så å supplere med flaske når jeg ser hun ikke blir mett. Når hun er mett, faller hun som sagt til ro med smokken. Hun skriker om hun ikke får mat når hun ber om det. Er dette normalt?  Regner ut at hun kan jo få opptil 200  ml på en time før hun er fornøyd..Er ikke det mye? 

Anonymkode: 64aa6...84f

hun ønsker nærheten fra brystet

Anonymkode: be15a...b0e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slutt med den mme'en og gi henne puppen når hun vil. Blir bare tull for både din produksjon og hennes behov. 

Anonymkode: 16ed9...472

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tolker det som at hun har økedag.

Hun har mer behov for mat etterhvert som hun vokser, derav ordet økedag,(Google det ;-))  gir du mme får du ikke opp produksjonen. Økedager kommer innimellom og er helt normalt. 

Kan være slitsomt når det står på, men vil du amme så er det viktigt å følge babys behov. Da er det bare å slippe alt annet å nyte nærheten til barnet. Husk å få i deg nok drikke.

 

 

Endret av Barenzrotta
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wanda Maximoff

Slutt med den mme'en og gi henne puppen når hun vil. Blir bare tull for både din produksjon og hennes behov. 

Anonymkode: 16ed9...472

Forsåvidt enig. Du burde holde deg til en av tingene, ihvertfall nå i starten 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gir 50% mm og mme og frem til nå har hun drukket en mengde (ca 80 ml) og så sovet 3 timer,  men siden i går har hun plutselig  begynt å ønske mye mer. Etter vi gir 80 ml, blir hun døsig og etterhvert våken og søker mat så igjen ila 15 min.  Gir da 40 ml og hun blir døsig og mett men søker igjen etter 15 min eller max en halvtime. Slik holder hun på i ca 4 omganger til hun endelig er fornøyd og sovner med smokk. Jeg ammer henne nesten hver gang når hun søker, for så å supplere med flaske når jeg ser hun ikke blir mett. Når hun er mett, faller hun som sagt til ro med smokken. Hun skriker om hun ikke får mat når hun ber om det. Er dette normalt?  Regner ut at hun kan jo få opptil 200  ml på en time før hun er fornøyd..Er ikke det mye? 

Anonymkode: 64aa6...84f

Hvis du vil fullamme må du slutte å gi babyen mme. 

Legg babyen til brystet HVER gang den viser tegn til sult. Det er eneste måte å få opp melkeproduksjonen på. Det er fryktelig slitsomt, men verdt det når du etterhvert får nok melk. 

Da min yngste var nyfødt lå hun ved brystet nesten sammenhengende fra kl 17 til 23 hver kveld de første tre/fire ukene. Jeg fikk en liten dopause innimellom, ellers satt jeg der i sofaen med puppen ute. Slitsomt mens det stod på, men verdt det da jeg etterhvert fikk nok melk og kunne fullamme 😊 

Som en over her skrev; ikke analyser så mye, følg babyen din! 

Anonymkode: 42593...4dd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor tror du at babyen ikke blir mett? Er det noe medisinske indikasjoner som gjør at hun trenger mme? (Du trenger ikke svare meg, men om det ikke er det verken for deg eller baby så er nok sulttegnene hennes helt normale uten at du trenger gi erstatning).

Se på denne her:

Størrelse på baby sin magesekka5c0a724032f2314b55aa383da39dfad.jpg

 

Anbefaler deg absolutt å ta kontakt med en ammehjelper for å få tips til akkurat din situasjon, for mange hjelper det godt å høre at man gjør alt riktig, eller få tips til små justeringer på veien.

Lykke til og gratulerer med barnet!

Anonymkode: f1b9e...f68

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å her kom presset om amming ja. Jeg har ikke nok melk rett og slett og jeg akter ikke å sitte flere timer i strekk å amme der hun aldri blir fornøyd. Dette har jeg prøvd og hun sultestreik helt grusomt.  Jeg synes det er helt i orden å gi mme . Hun blir ordentlig mett og jeg slipper å bli totalt utslitt. Jeg synes ikke man skal amme for en hver pris og å sitte hele dagen å kun amme, er ikke kos for meg og jeg vet at det er det som øker produksjonen. Nå gir både far og meg og det er helt ok for meg.  Hadde aldri fått henne til å sove sammenhengene flere timer med kun min melk. Det er et enormt press på amming og dette har irritert meg siden fødselen. Hvorfor må mnd på død og liv kun amme? Det krever utrolig mye og tærer på kroppen og hadde ihvertfall  gjort meg til en dårligere mor. Hun er fornøyd med å få både flaske og pappa og jeg tror ikke hun lider noen nød av å få mme. Det er ikke nærkontakt hun søker når hun gråter nei, det er mat. Dette ser jeg tydelig forskjell på. Hun sovner ikke før hun er mett. Nærhet og pupp får hun så ofte hun vil. Tolker det dag som økedøgn  som noen sier her.

Anonymkode: 64aa6...84f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun er TI DAGER - ikke ti måneder! Hvordan kan man vite noe som helst om hvor mye barnet trenger etter ti dager? Melkeproduksjonen har ikke stabilisert seg en gang, ungen veit knapt hva frisk luft er for noe. 

Rop så mye du vil om ammepress, men dette er langt fra det. 

Anonymkode: f1b9e...f68

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var da voldsomt til furting. Du er på et diskusjonsforum, og da må du tåle å få innspill som ikke bare er enige med og støtter oppunder det du selv synes. For all del - mamming er viktigere enn amming, men kombinasjonen er aller best. Babyen er 10 dager, og du har forlengst konkludert med at du ikke har nok melk? Meget spesielt, og du har prøvd altfor kort etter min mening. Men den vil du jo uansett ikke høre, tydeligvis...

Anonymkode: 16ed9...472

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun er TI DAGER - ikke ti måneder! Hvordan kan man vite noe som helst om hvor mye barnet trenger etter ti dager? Melkeproduksjonen har ikke stabilisert seg en gang, ungen veit knapt hva frisk luft er for noe. 

Rop så mye du vil om ammepress, men dette er langt fra det. 

Anonymkode: f1b9e...f68

Hun får melk når hun er sulten og slutter å spise når hun er fornøyd så er vel ikke så vanskelig å skjønne hvor mye melk hun vil ha da. 

Anonymkode: 64aa6...84f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ilke vil amme kam du vel bare gi mme? Men å holde på å amme og så gi mme til en så liten baby er bare tull. Du vil aldri få opp produksjonen om du gjør det.

Anonymkode: 95a0a...83b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det var da voldsomt til furting. Du er på et diskusjonsforum, og da må du tåle å få innspill som ikke bare er enige med og støtter oppunder det du selv synes. For all del - mamming er viktigere enn amming, men kombinasjonen er aller best. Babyen er 10 dager, og du har forlengst konkludert med at du ikke har nok melk? Meget spesielt, og du har prøvd altfor kort etter min mening. Men den vil du jo uansett ikke høre, tydeligvis...

Anonymkode: 16ed9...42

Nei det har jeg ikke konkludert med. Akkurat NÅ har jeg for lite melk, og derfor supplerer vi. Som sagt sitter jeg ikke i timesvis i strekk å ammer en baby som sultestreik og ikke blir fornøyd. Mme er nok en enklere løsning og akkurat nå funker den løsningen for oss. Jeg pumper hver 3 time og gir pupp til hvert måltid. Mme får hun etter pupp. Kanskje jeg får mer melk etterhvert og det er selfølgelig  supert, men ikke noe must for meg. Det fungerer fint å supplere også.

Anonymkode: 64aa6...84f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ilke vil amme kam du vel bare gi mme? Men å holde på å amme og så gi mme til en så liten baby er bare tull. Du vil aldri få opp produksjonen om du gjør det.

Anonymkode: 95a0a...83b

litt mm er bedre enn ingenting  og jeg vil gjerne gi henne den verdifulle  melken  :)

Anonymkode: 64aa6...84f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

litt mm er bedre enn ingenting  og jeg vil gjerne gi henne den verdifulle  melken  :)

Anonymkode: 64aa6...84f

Ser den, men du vil aldri kunne få nok melk til å fullamme om du gir mme i tilegg nå så tidlig. :)

å amme i timesvis er dessverre en del av det å få opp produksjonen i starten.

Anonymkode: 95a0a...83b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Baby har tydeligvis økedøgn. Og når du ikke gidder å følge opp så får du ikke mere melk heller. 

Skjønner ikke helt hvorfor du gidder å amme hvis det er så slitsomt for deg....baby er bare 10 dager gammel, og det er snakk om en liten periode av ditt liv. Det er de første ukene som er tøffest med amming, man skal få opp produksjonen og man skal etablere en god ammeteknikk. Dette vil ikke du få til pga du velger å ta den lettvinte veien med mme. 

Anonymkode: 98f0a...d0b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å her kom presset om amming ja. Jeg har ikke nok melk rett og slett og jeg akter ikke å sitte flere timer i strekk å amme der hun aldri blir fornøyd. Dette har jeg prøvd og hun sultestreik helt grusomt.  Jeg synes det er helt i orden å gi mme . Hun blir ordentlig mett og jeg slipper å bli totalt utslitt. Jeg synes ikke man skal amme for en hver pris og å sitte hele dagen å kun amme, er ikke kos for meg og jeg vet at det er det som øker produksjonen. Nå gir både far og meg og det er helt ok for meg.  Hadde aldri fått henne til å sove sammenhengene flere timer med kun min melk. Det er et enormt press på amming og dette har irritert meg siden fødselen. Hvorfor må mnd på død og liv kun amme? Det krever utrolig mye og tærer på kroppen og hadde ihvertfall  gjort meg til en dårligere mor. Hun er fornøyd med å få både flaske og pappa og jeg tror ikke hun lider noen nød av å få mme. Det er ikke nærkontakt hun søker når hun gråter nei, det er mat. Dette ser jeg tydelig forskjell på. Hun sovner ikke før hun er mett. Nærhet og pupp får hun så ofte hun vil. Tolker det dag som økedøgn  som noen sier her.

Anonymkode: 64aa6...84f

Det var absolutt ikke min intensjon å være ammepoliti, derfor skrev jeg også "hvis" du vil fullamme. 

Men det er som andre sier her: babyen er ti dager gammel. Selvfølgelig har du ikke nok melk da. Det tar tid å opparbeide nok melk. Amming er fulltidsjobb de første ukene. Helt greit å ikke ville det, men da bør du skrive det i HI, og ikke furte og bli sur når du får råd om hvordan du kan øke produksjonen. 

Hvis du fortsetter å gi mme nå vil du ikke klare å få opp produksjonen til fullamming. Gjør som du vil, bare vit hva du velger! 

Anonymkode: 42593...4dd

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Babyen er TI DAGER! Melkeproduksjonen din er LANGT ifra stabilisert seg! Eneste måten å få nok melk på, er å amme hyppig og enda hyppigere i starten. Det tar ca 3 måneder å stabilisere produksjonen, og innimellom der vil barnet ha økedøgn, hvor det søker mye bryst. Vil du fullamme, bør du legge bort flaska til produksjonen er stabilisert. Hun trolig kaver og "blir ikke mett", fordi du ikke ammer nok (det ER sånn i starten, det har vært det med alle mine barn den første tiden. Det var amming hele døgnet!). Vil du ikke fullamme (og det er selvfølgelig ok), bør du uansett ikke "ta fra" henne økedøgnene, i så fall risikere du å i hvert fall ikke ha nok melk. Får du ikke opp produksjonen, kan det være hun til slutt gir opp brystet og kun vil ha flaske (det er dessverre vanligere enn man kanskje tror).

Det at hun våkner hyppig kan ha mange grunner. Rap, promp, mageknip eller refluks (ikke alle gir uttrykk for ubehag annet enn ved å våkne hyppig til det går over). Jeg tenker økedøgn først og fremst - men det kan også være hun bare søker nærhet. Brystet gir mye nærhet, som smokk ikke gir. Selv er jeg blitt brukt som levende smokk for alle mine barn... Og når de er under 3-4 måneder, mener jeg det er helt ok, fordi bare det å ha barnet på brystet, om det suger effektivt eller ikke, vil stimulere produksjonen. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvis du synes det er så stort press med amming, hvorfor ammer du da?

Det er lov å gi mme,men når du skriver på forum og stiller spørsmål så får du alle sine meninger. Hvis du Googler økedag  så ser du hvorfor hun vil ha bryst hele tiden fra i går. Orker du ikke det, så kjenn på deg selv og magefølelsen din. Men én ti dager gammel baby bør og MÅ få mat og ikke sultestreikes! 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...