Gå til innhold

Hjelp med statistikkoppgave


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg sitter å gjør eksamensoppgaver, og sliter litt med denne oppgaven i statistikk:

- Normalfordelt med forventning μ = 170cm, standardavvik σ = 11cm

Hvis du trekker to kvinner uavhengig fra folkeregisteret, hva er sannsynligheten for at den ene er lavere enn 154 cm og den andre er høyere enn 154 cm (rekkefølgen de trekkes i er ikke av betydning).

Sannsynligheten for å trekke noen som er under 154 cm høy er .0735.

Jeg er ikke helt sikker på hvordan jeg skal gå frem for å løse denne. Om noen har tips blir jeg veldig veldig glad! :-)

Anonymkode: 87322...2f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå kan jeg lite matte, men er ikke dette grunnleggende sannsynlighetsregning med to uavhengige variabler? Hvis du kjenner noen som går på ungdomsskolen kan de kanskje slå opp i boken sin?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

P(X>154) = 1 - .0735. 

 

Sannsynet for at den eine er over og den andre under 154 er 0.0735*(1-0.0735). Det er to måter dette kan skje på (enten er den første du trekker over og den andre under, eller så er den første under og den andre over. Du må følgelig gange produktet over med to. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

P(X>154) = 1 - .0735. 

 

Sannsynet for at den eine er over og den andre under 154 er 0.0735*(1-0.0735). Det er to måter dette kan skje på (enten er den første du trekker over og den andre under, eller så er den første under og den andre over. Du må følgelig gange produktet over med to. 

Jeg fikk halvveis rett svar på egenhånd.

.0735(1-.0735) = .068

Etter dette sjekket jeg opp i fasiten, der jeg ser at jeg bare manglet å gange svaret med to. Jeg forstod bare ikke helt hvorfor vi måtte gange det med to? :-) Burde ha sagt at jeg klarte noe i HI, men tenkte ikke over det til å begynne med. sori'

Takk for hjelp! ^-^

Anonymkode: 87322...2f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...