Gå til innhold

PPu + årsstudium eller lektor?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!  Jeg er til høsten ferdig med en bachelor i sykepleie. Dessverre så hater jeg det jeg driver med. Alle praksisperioder går jeg og teller minutter til å kunne gå hjem, og jeg gruer meg til å legge meg før jeg må opp igjen til praksis. Jeg har jobbet lenge på sykehjem, hjemmesykepleie på dag og alarmtjeneste på natt.  Og jeg hater det! 

Jeg har tenkt å fullføre, men jeg vil ikke jobbe som sykepleier når jeg er ferdig. Jeg er 23 år når jeg er ferdig med bacheloren min. Jeg har aller mest lyst til å bli lærer i fransk og engelsk på videregående skole. Så spørsmålet mitt er:

Hva vil lønne seg for meg?  Å gå 5-årig lektorutdanning, eller ta årsstudium i engelsk, fransk og et år ppu?  Jeg har ingen interesse av å undervise for helse og sosial.  Jeg er og redd for det masterkravet skal gjøre det vanskelig å komme inn på ppu om noen år, og at det skal gjøre det vanskelig å få seg jobb når man ikke er lektor.  Noen som har mer peiling på dette enn meg? :)

Anonymkode: 3bbf0...837

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er nok lurest å ta integrert lektorutdanning, for da får du både flere praksisperioder underveis så du blir tryggere på klasseromssituasjonen, du får studere sammen med andre som vil bli det samme som deg, og du får en kombinasjon av fag du kan undervise med + en mastergrad. 

Det er snakk om at det blir innført krav om mastergrad for PPU allerede fra 2017.. Og søkertallene er ENORME. på UiO var det nesten 800 (!) stk på venteliste nå i høst (blant annet meg selv), som vil si at de fleste som blir tatt opp på PPU uansett har mastergrad og minst 2 undervisningsfag i boks, og vanskeligere blir det garantert når masterkravet kommer. Så om du har muligheten vil jeg anbefale å ta lektorløpet :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Jeg har mest lyst å ta lektor-løpet, men føler det er sååå lenge å gå 5 år til når jeg har tatt en bachelor.  :fnise:

Anonymkode: 3bbf0...837

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...