Gå til innhold

Navnetradisjon i familien. Hvordan forholde seg til dette? Krise...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

I alle dager, driver folk med sånt tull i våre dager? Det er jo helt idiotisk, og jeg hadde driti glatt i det. Ingen skal ha forutbestemt hva jeg og min mann skal kalle vårt felles barn. Ærlig talt. Gro dere en ryggrad, kall barnet deres det dere selv ønsker, og sørg med det for å gjøre kommende generasjoner i familien glade ved å bryte en idiotisk tradisjon som virkelig hører hjemme i en annen tidsalder. :klaske:

Anonymkode: b71cb...92f

Helt enig. 

Vi bor på en gård med lange tradisjoner, og dog ikke like fastlåst så var det visse forventninger til at vi skulle velge et navn på vår sønn som var ett av de 4 navnene alle tidligere odelsgutter hadde fått (dog ikke alle som overtok, da det faktisk har vært både småbrødre og jenter som har overtatt i praksis). Men vi valgte et annet navn, uten skurpler. Et solid og tradisjonelt norsk navn det også, men et annet enn det som var "tradisjonen".

 

Anonymkode: 8da57...48c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Får assosiasjoner til Elvis Aron , som jo er et kongelig navn. Vilhelm Ronny. (Liker navnet bedre med enkelt-V) Det kan fungere. Ellers er tradisjoner til for å brytes. Det kan godt være at gamle-Ronny også ville gjøre opprør mot tradisjonen men ikke turte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er snakk om et mellomnavn dere kan velge å ikke bruke i dagligtale, du har et godt forhold til mannen det skal kalles opp etter og viktigst av alt - det er en tradisjon som samboeren din gjerne vil videreføre. OK, så er det ikke favorittnavnet og neppe et navn jeg heller ville valgt selv, men det vil ha minimal betydning både for deg og ungen i det daglige og betyr mye for andre i familien. Så ja - jeg synes du overdriver og krisemaksimerer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser virkelig ikke problemet. Det er ett mellomnavn som ikke vil bli brukt. Og så ille er det virkelig ikke. Det er ikke Bottolf liksom.

Anonymkode: 134c3...b6f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser virkelig ikke problemet. Det er ett mellomnavn som ikke vil bli brukt. Og så ille er det virkelig ikke. Det er ikke Bottolf liksom.

Anonymkode: 134c3...b6f

Ha ha. Jeg hadde faktisk foretrukket Bottolf. 

Men uansett; hvorfor skal de ta med et mellomnavn de ikke ønsker i det hele tatt? At det ikke vil bli brukt, er da ikke akkurat et argument for å ta det med, er det vel?

Anonymkode: 8da57...48c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ha ha. Jeg hadde faktisk foretrukket Bottolf. 

Men uansett; hvorfor skal de ta med et mellomnavn de ikke ønsker i det hele tatt? At det ikke vil bli brukt, er da ikke akkurat et argument for å ta det med, er det vel?

Anonymkode: 8da57...48c

nå har jo faren til ungen sitt å si å da. Og han vil følge tradisjonen. Jeg ser ikke poenget med å trumfe vilja si og såre folk på veien for å unngå ett navn som er fullstendig ordinært.

Anonymkode: 134c3...b6f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå har jo faren til ungen sitt å si å da. Og han vil følge tradisjonen. Jeg ser ikke poenget med å trumfe vilja si og såre folk på veien for å unngå ett navn som er fullstendig ordinært.

Anonymkode: 134c3...b6f

Er det å vedto et navn når foreldrene diskuterer navnevalg å "trumfe viljen sin"? Jeg mener at det må være den som inisterer på et navn ikke begge liker som forsøker seg på en form for "trumfing av vilje".

Vi hadde vedtorett begge to, vi. Og fant et navn begge likte -uten forbehold. Men det blir vel for enkelt og hyggelig, det kanskje?

 

Anonymkode: 8da57...48c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det å vedto et navn når foreldrene diskuterer navnevalg å "trumfe viljen sin"? Jeg mener at det må være den som inisterer på et navn ikke begge liker som forsøker seg på en form for "trumfing av vilje".

Vi hadde vedtorett begge to, vi. Og fant et navn begge likte -uten forbehold. Men det blir vel for enkelt og hyggelig, det kanskje?

 

Anonymkode: 8da57...48c

igjen,jeg skjønner det er vanskelig for deg, navnet følger tradisjon og mannen vil følge tradisjonen. 

Anonymkode: 134c3...b6f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

igjen,jeg skjønner det er vanskelig for deg, navnet følger tradisjon og mannen vil følge tradisjonen. 

Anonymkode: 134c3...b6f

Det er ikke vanskelig for meg å forstå at det er det mannen vil.

Det jeg ikke verken forstår eller aksepterer, er at det i seg selv er en grunn til å velge et navn ikke begge liker. Å tro at man skal få trumfet gjennom viljen sin (for å bruke dine ord) bare fordi det er en "tradisjon" er for meg en meget utdatert tankegang, som jeg ikke ville tatt noe hensy til.

Anonymkode: 8da57...48c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får assosiasjoner til Elvis Aron , som jo er et kongelig navn. Vilhelm Ronny. (Liker navnet bedre med enkelt-V) Det kan fungere. Ellers er tradisjoner til for å brytes. Det kan godt være at gamle-Ronny også ville gjøre opprør mot tradisjonen men ikke turte.

Festlig :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde ikke vært greit. Mitt argument hadde vært at denne tradisjonene er utdatert. Man heter ikke Ronny lenger og ferdig med det.

Jeg kan nesten love at jeg hadde vunnet den kampen ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TS her. Takk for svar:) Etter diskusjon har jeg bestemt meg for å videreføre tradisjonen, og kunne ha det som et mellomnavn som ikke blir brukt. Eksempelnavn "Wilhelm R. Godvik". Tradisjonen ligger så langt bak i slekten, gjerne 9-10 generasjoner tilbake, at det blir feil å bryte den bare pga jeg ikke liker navnet.

Anonymkode: f40f4...cc6

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tradisjonen ligger så langt bak i slekten, gjerne 9-10 generasjoner tilbake, at det blir feil å bryte den bare pga jeg ikke liker navnet.

Anonymkode: f40f4...cc6

Fint at dere har tatt et valg. Men hvorfor mener du det er feil å bryte tradisjoner? Jeg synes det er strålende å bryte utdaterte tradisjoner. Særlig slike med kjønnsdiskrimnierende tilsnitt.

Anonymkode: 8da57...48c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Supersnella

Men hva tenker svigerfaren din om sitt eget navn da? Er han stolt av å hete Ronny eller ville han helst hatt et annet navn. Tror de fleste som har et sånt type navn vet at det er litt belastet og det er ikke sikkert han ønsker at det skal bli direkte overført til generasjon barnebarn, men heller vil at dere skal bruke første bokstav feks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg synes ærlig talt at Ronny er adskillig bedre som guttenavn enn Wilhelm. For meg er Ronny et helt vanlig guttenavn, mens Wilhelm er en som foreldrene synes er mye bedre enn alle andre. De har valgt navn ut fra den sosiale status de ønsker å ha. 

For meg er Wilhelm på linje med Marco, Liam og andre statusnavn. 

Anonymkode: ac306...e6e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er Wilhelm på linje med Marco, Liam og andre statusnavn. 

Anonymkode: ac306...e6e

Marco og Liam er IKKE statusnavn. LAVstatus, mente du vel?

Anonymkode: 8da57...48c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ærlig talt at Ronny er adskillig bedre som guttenavn enn Wilhelm. For meg er Ronny et helt vanlig guttenavn, mens Wilhelm er en som foreldrene synes er mye bedre enn alle andre. De har valgt navn ut fra den sosiale status de ønsker å ha. 

For meg er Wilhelm på linje med Marco, Liam og andre statusnavn. 

Anonymkode: ac306...e6e

Enig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marco og Liam er IKKE statusnavn. LAVstatus, mente du vel?

Anonymkode: 8da57...48c

Forsøk på status da :)  

Anonymkode: ac306...e6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...