Gå til innhold

Navnetradisjon i familien. Hvordan forholde seg til dette? Krise...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva heter faren til mellomnavn da? Kan dere ikke bruke det i stedet?

Evt. lag et annet navn ut av Ronny. Ronald er veldig lite lekkert, verre enn Ronny spør du meg.

Eller bare dropp det (hva heter faren din? kanskje dere også har en sterk tradisjon, som du bare har "glemt"?), men lov å kalle dattera deres Ronja... 

Anonymkode: 014b1...3aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kall ungen Kurt-Ronny og vær happy for en sunn og velskapt gutt. 

Anonymkode: deeed...fde

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis Bestefar er en flott mann, hadde jeg kalt opp med mellomnavn for å ære ham. Og aldri brukt det, annet enn initial. Det er mange fine folk her i verden med stygge mellomnavn.

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelpes. Jeg hadde absolutt ikke gått med på å kalle barnet mitt Ronny. Man må bare akseptere realiteten, og det er at man ikke gir barnet sitt navnet Ronny nå til dags. Det sender helt feil signaler og barnet kommer til å lide under assosiasjonene navnet gir.

Er det noen andre menn i familien man kan oppkalle ham etter? En onkel, oldefar eller lignende?

Lide rett og slett, ved å hete Wilhelm R. Bjørsvik, og på spørsmål oppgi "Ronny, ja jeg er oppkalt etter bestefar"? Jeg kjenner  noen hyggelige Ronnyer, og det er da helt i samme gate som Raymond (Johansen), Roy (Jacobsen), Rene, Remi etc, og det kunne faktisk vært verre. Det kunne vært Glenn. 

TS, mannen din og du må nesten avgjøre dette, hvor viktig er det for ham, og hvor viktig er det for deg å unngå det?

Anonymkode: 57bc2...7e8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi var i samme situasjon. Giftet meg med odelsgutten på en gård, hvor det var laaaaang tradisjon for at førstefødte gutt blir kalt annenhver gang Jakob og Olav (fiktive navn). Jeg likte ikke så godt det navnet som "sto for tur" når vi ventet vår første, og håpet egentlig på å få jenter så jeg slapp å forholde meg til det. Men det viste seg å være en gutt, og da det ble kjent i familien, begynte alle automatisk å kalle gutten i magen for "Jakob". Mannen og jeg valgte imidlertid et helt annet navn, og det ble ramaskrik - i noen uker, før alle aksepterte det.

Jeg synes altså ikke at du skal gi ham det navnet, mellomnavn eller ei, hvis du ikke liker det. Ungen skal leve med navnet hele livet, du må bare forholde deg til litt surmuling en stund før alle kommer over det. 

 

Anonymkode: 6099f...c2f

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh jesus. Nei det hadde vært uaktuelt.  Jeg hadde kjørt på en en liten hvit en, og sagt at av hensyn til egen familie som ville finne det sårt hvis mannens familie ble prioritert, velger jeg heller å droppe det. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes denne typen tradisjoner er til for å brytes. Man kan faktisk ikke legge føringer for hva foreldre skal kalle barna sine, basert på hva deres foreldre, besteforeldre, oldeforeldre osv valgte.

Og det mener jeg helt uavhening av hva navnet er. Om dere så hadde syntes det var et fint navn "tradisjonen la opp til", synes jeg absolutt dere burde føle dere helt frie til å velge noe annet likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mann har ett mellomnavn som "går i arv" til alle sønnene i familien. Det er ett navn jeg IKKE liker men skulle vi få en sønn så gjør jeg ikke mer ut av det. Mannen min bruker mellomnavnet kun på papiret og blir aldri kalt ved det og bruker det ikke.

Det er jo bare ett mellomnavn og man trenger ikke bruke det aktivt. Om det er viktig for de i familien så synes jeg ikke du skal gjøre noe sak ut av det. Slike ting (etternavn, navn som går i arv) kan bety mye for familien og jeg tror det vil bli mer bråk og ubehag om du gjør deg vanskelig enn hva det er verdt.

Anonymkode: 285bc...5cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jo godt hende sønnen din vil sette stor pris på at tradisjonen opprettholdes? Kjenner en som har et slikt litt snålt navn som sin far og farfar, og det har alltid bare vært kult.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ronny kan kanskje byttes ut med Robin, Ron/Ronn, Roger, Rolf eller lignende. Eller hvis dere finner et annet mellomnavn som begynner på R som dere liker.

skjønner deg godt, TS:p Jeg hadde enten avbrutt tradisjonen, eller gått for et navn på R som over. Hvis man velger navn som ikke klinger bra ilag eller er tungvint å bruke i dagligtale, så blir navnet uansett bare på papiret. 

Men det er klart, synd å bryte tradisjoner, det kan lage litt dårlig stemning. Skjønner dilemmaet 😂 

Anonymkode: f9388...b97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På generell basis er jeg for å bryte tradisjoner, men akkurat denne kamelen tror jeg at jeg hadde svelgt faktisk. Ronny er da ikke verdens verste navn, og det er jo tross alt bare et mellomnavn.

Jeg er oppkalt selv, med et ganske spesielt navn. Syns det er hyggelig å være oppkalt, gir på en måte et spesielt bånd mellom meg og slektningen :jepp: 

Anonymkode: c5337...942

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I hjembygda finnes det noen relativt store historiske gårdsbruk. På grense til å kunne betraktes som gods.

Folk fra de gardene har vært litt viktigere enn andre i kraft sin formue og makt. Og de har selvsagt en navnetradisjon så alle generasjoner har sin senior og junior. Har alltid lurt på hvordan de har solgt inn disse navnene til stadig nye svigerdøtre. Den ene garden har et Severin (ikke det rette men samme gate) og da må de vel være inneforstått med at må bli en ny Severin :) og kjøper den i bytte mot statusen som fremtidig frue på storgården. Evt krysser fingrene og håper på bare jentebarn:laugh:

Anonymkode: 7c298...4b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke vil kalle ungen din for Ronny, så LAR DU VÆRE å kalle han Ronny!

 

Er det så vanskelig? Du er mor, du har ikke noen forpliktelser for å følge opp en utdatert tradisjon. Dersom stemningen blir dårlig av det, er det latterlig teit - men de kommer nok over det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marillia

Jeg tenker at om dette er på en gård der deres sønn blir odelsgutt - og navnet har vært brukt i mange hundre år, så hadde jeg valgt å gi sønnen min mellomnavnet om det så var aldri så lite fint. Er det derimot sånn at det er kun mannen din, svigerfar og bestefaren som har dette som mellomnavn, så hadde jeg valgt å droppe det. Det er stor forskjell på om det ligger tradisjoner bundet til feks en gård eller til noe en bestemor synes er sjarmerende....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg tenker at om dette er på en gård der deres sønn blir odelsgutt - og navnet har vært brukt i mange hundre år, så hadde jeg valgt å gi sønnen min mellomnavnet om det så var aldri så lite fint. 

Der navnet Ronny har vært brukt i flere hunder år ;) Det sier seg selv, at det ikke er det det dreier seg om her. Men ellers er jeg enig med deg. En Noralf i 12. generasjon hadde vært en tradisjon jeg også ville opprettholdt.

Anonymkode: 8da57...48c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg hadde bitt i det sure eplet og tatt navnet, men aldri brukt det. Ei venninne av meg var i samme situasjon (ikke samme navn, men lignende kategori). Er valgte et flott første fornavn, mens det andre bare er på papiret. De få gangene deg andre navnet blir nevnt, er hun rask med å presisere hvorfor han har det 😄😄😄.

Anonymkode: 0f598...f1f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har seg slik at i min samboers familie er det tradisjon at den førstefødte sønnen får bestefarens navn som mellomnavn (altså samboers far). Dette er en kjempehyggelig tradisjon som har pågått i mange generasjoner. Nå venter vi en liten gutt, og vi har ikke bestemt fornavn enda, men lurer på Wilhelm, Vetle, Nicolai, Niklas... Samboer er veldig for at vi skal fortsette tradisjonen... Eneste problemet er at faren heter Ronny, ja RONNY. Selve kriminalitetsnavnet (faren er en flott mann altså). Hvis vi ikke fortsetter tradisjonen blir nok faren og resten av familien veldig fornærmet. Jeg har en veldig god tone med de og ønsker ikke å såre de, og samboer skjønner og vet at jeg ikke vil - men ønsker sterkt å holde tradisjonen videre. Helt ærlig, er jeg teit og overdriver? Hvordan ville dere løst denne situasjonen?

Anonymkode: f40f4...cc6

Spør dem. Tidene forandrer seg. Det er ikke lenger så "nødvendig" å kalle opp den ene etter den andre i familien. Å bryte sånne tradisjoner som den, har blitt mer og mer vanlig. Du har uansett også din familie du kan finne et navn fra, hvis det er viktig med oppkalling. Uansett så er det dere som skal ha siste ordet, - selv om dere spør resten av familien. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I alle dager, driver folk med sånt tull i våre dager? Det er jo helt idiotisk, og jeg hadde driti glatt i det. Ingen skal ha forutbestemt hva jeg og min mann skal kalle vårt felles barn. Ærlig talt. Gro dere en ryggrad, kall barnet deres det dere selv ønsker, og sørg med det for å gjøre kommende generasjoner i familien glade ved å bryte en idiotisk tradisjon som virkelig hører hjemme i en annen tidsalder. :klaske:

Anonymkode: b71cb...92f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...