Gå til innhold

Navnetradisjon i familien. Hvordan forholde seg til dette? Krise...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det har seg slik at i min samboers familie er det tradisjon at den førstefødte sønnen får bestefarens navn som mellomnavn (altså samboers far). Dette er en kjempehyggelig tradisjon som har pågått i mange generasjoner. Nå venter vi en liten gutt, og vi har ikke bestemt fornavn enda, men lurer på Wilhelm, Vetle, Nicolai, Niklas... Samboer er veldig for at vi skal fortsette tradisjonen... Eneste problemet er at faren heter Ronny, ja RONNY. Selve kriminalitetsnavnet (faren er en flott mann altså). Hvis vi ikke fortsetter tradisjonen blir nok faren og resten av familien veldig fornærmet. Jeg har en veldig god tone med de og ønsker ikke å såre de, og samboer skjønner og vet at jeg ikke vil - men ønsker sterkt å holde tradisjonen videre. Helt ærlig, er jeg teit og overdriver? Hvordan ville dere løst denne situasjonen?

Anonymkode: f40f4...cc6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Åh, hjelpes. Der hadde jeg hatt store problemer jeg også ... Det er leit å si det, men akkurat det navnet der er helt uaktuelt å bruke på et barn. Jeg ANER ikke hvordan jeg hadde løst problemet! Beklager for tidenes minst hjelpsomme innlegg, men jeg føler med deg!

Anonymkode: b6194...1f4

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å ta et nesten likt navn, som Ronald? Det må de vel gå med på?

Anonymkode: f025d...7b1

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, hjelpes. Der hadde jeg hatt store problemer jeg også ... Det er leit å si det, men akkurat det navnet der er helt uaktuelt å bruke på et barn. Jeg ANER ikke hvordan jeg hadde løst problemet! Beklager for tidenes minst hjelpsomme innlegg, men jeg føler med deg!

Anonymkode: b6194...1f4

Han kommer kun til å hete det på papiret, men likevel...

Anonymkode: f40f4...cc6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For husfreden/familiefreden/tradisjonen sin del så tror jeg at jeg bare hadde gått med på deg hadde jeg vært deg....men jeg skjønner deg godt, Ronny er et av de navnene jeg liker minst her i verden! 

Velg et flott fornavn dere liker, putt på Ronny og la vær å bruke Ronny i det daglige. Omtal gutten bare ved fornavnet. Og dere trenger heller ikke skrive det. Skriv f.eks Wilhelm R. Olsen.... 

(og sørg for at dere velger et bra fornavn iallefall, sånn at hvis deres gutt en gang får en gutt så blir det lettere å velge navn for han :) ) 

(Ronny liksom, herlighet!)

Endret av skruf
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er blitt undersøkt og bevist at det ikke er flere kriminelle som heter Ronny enn alle andre navn. Bare så det er sagt. 

Anonymkode: c252b...254

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den tradisjonen hadde jeg ikke gått med på. Da burde de vært litt mer talentfulle i valg av barn, om de ønsket en alik tradisjon. Ronny er et av de styggeste navnene jeg vet om, og mange forbinder det med kriminalitet og konkurs o.l. Selvsagt kan man vøre en hyggelig mann selv om man heter Ronny, men det navnet hjelper ingen.

Anonymkode: ecf6a...ddd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså....aldri i verden om jeg hadde kalt sønnen min det der. Jeg kan faktisk ikke komme på et eneste annet navn jeg har like stor aversjon mot, så det der var maks uflaks.

Anonymkode: abd3b...ad3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi var i en lignende situasjon og valgte å bryte med tradisjonen. Er veldig glad i svigerforeldre og ville ikke såre de, men for meg var det uaktuelt å kalle barnet mitt noe jeg ikke likte. Ville heller ikke legge opp til fremtidig press på barnet mitt om å følge tradisjonen senere (syntes dette var verre, egentlig!). Tilfeldigvis likte vi et annet navn mye bedre, som viste seg å være navnet til bestefaren til svigerfar, så vi brukte dette som mellomnavn istedet. Hadde det vært mulig for dere å gjøre noe sånt, kanskje?

Anonymkode: cd2cd...ba6

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å ta et nesten likt navn, som Ronald? Det må de vel gå med på?

Anonymkode: f025d...7b1

Ja, siden Ronny er diminutiv av Ronald så er det et argument som bør holde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor gi et barn et navn du egentlig ikke vil ha, kun for husfredens skyld? Hvordan forklare det for barnet når det blir eldre og spør om hvorfor han bærer det navnet.... (Her svarer jo de fleste foreldre at vi fant det fineste navnet og ga deg det.)

Om du ikke liker det, så dropp det. Jeg ville ikke vært komfortabel med å gi mitt barn et navn jeg ikke liker selv. Familien vil enten ha forståelse, eller bli skuffet. Det får så være, ingen tradisjoner varer evig. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva med å ta et nesten likt navn, som Ronald? Det må de vel gå med på?

Anonymkode: f025d...7b1

Det likner litt mye på Donald. 

Anonymkode: ecf6a...ddd

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ron? Men, på en måte er det nesten kult: Niklas Ronny, William Ronny, Vetle Ronny, jeg smiler litt ved tanken (ikke på en ekkelt måte). Siden det er oppkalling, så går det jo, det er i det minste høyst orginalt! Tror ingen småbarn blir kallt Ronny nå til dags, uansett sosioøkonomisk klasse. Sønnen dins generasjon vil ikke forbinde det med noe som helst i dem ene eller andre retningen, det er Liam, Marcus og Lucas som blir pøblene i klassen. Nathaniel Maximillian, der har du et belastet navn nå, Ronny? Sikkert oppkalt etter en bestefar. 

Anonymkode: 57bc2...7e8

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her. Ja, ingen kaller ungen sin Ronny lenger, uavhengig av sosioøkonomisk status. Enig i at Liam, Nathaniel er de nye "Ronny" navnene, men likevel, alle på min alder forbinder Ronny med lav sosioøkonomisk status. Men vi skal uansett ha et solid og norsk fornavn til gutten, og vi er begge godt utdannede (han er realfagslektor og jeg er helsesøster). 

Anonymkode: f40f4...cc6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ronny lar seg kanskje ikke helt kombinere med det du ser for deg, den skjønner jeg - men kan dere velge et annet i samme gate liksom uten å ta hele navnet. Tenker Roy, Ron, Raymond - William Roy Hansen - compromise liksom?

Endret av Carrot
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ronny hadde jeg ikke gått med på, om det så kun var på papiret. Ronald... Vel, da tenker jeg bare på Ronald McDonald. Et sted går grensen, liksom ;)

Men hva med å heller kalle opp etter forbokstav eller mellomnavn?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å kalle opp etter bestemor i stedet? Altså kona til Ronny. Hvis hun f eks heter Kristin - kall ungen Kristian osv.

Eller - kall opp etter noen i din familie. 

Eller - kall opp med forbokstav. Robin, Robert, Runar, Rasmus, Ruben.. 

Anonymkode: 5dab3...c7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...