Gå til innhold

Jobb i psykiatrien - hvordan?


altflyter

Anbefalte innlegg

Nei, blir miljøterapeuter om vernepleiere, sosionomer og evt. sykepleiere

Anonymkode: 3da3b...e88

Det gjelder slett ikke over alt, det er opp til arbeidsgiver om de ønsker kompetansen en barnevernspedagog eller en sosionom har. Min arbeidsplass (i psykiatrisk avdeling) ansetter ikke andre enn sykepleiere eller vernepleiere som miljøterapeuter. På en avdeling i f.eks BUP kan barnevernspedagoger være av større interesse igjen, men som sagt; det er opp til arbeidsgiver.

Anonymkode: c2c21...8f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg finner menneskesinnet veldig spennende og fascinerende. Jeg er veldig glad i mennesker, fikk gode tilbakemeldinger på den gamle jobben min, ble glad i pasientene og strakk meg langt for at de skulle ha det bra.

Jeg følte at det ble veldig mye stell og mindre pasientkontakt på et høyere plan. Det var selvsagt en del, men jeg kunne tenke meg å jobbe med mennesker med et litt større aldersspenn enn jeg kunne på sykehjem, og mer inngående rettet mot psykiatri. Det ble også litt lite variasjon i lidelsene på sykehjemmet. Stell er helt ok, men ikke i så stor grad som der.

Jeg har lyst til å se at jeg kan bidra til at mennesker kan få det bedre, støtte noen på veien til et bedre liv. Være en del av dem som oppmuntrer, hjelper og motiverer. Jeg vet at jeg er flink til  å snakke med og forholde meg til mennesker i vanskelige situasjoner. Jeg ser hele mennesket, bryr meg og syntes det er fantastisk å få lov til å hjelpe.

Jeg tåler mye fra andre mennesker, vet at jeg er flink til å lytte, prate og å jobbe i team... skal jeg fortsette? :) 

Du høres ut som en kommende sykepleierkollega! :tongue: Jeg anbefaler jo så klart sykepleier, selv i psykiatrien kan du komme borti somatikken og det er så fint å ha den i kunnskapen i bakgrunnen. Og med praksisen du har på skolen så får du så masse mer erfaring som er fin å ha i ryggsekken. I tillegg så får du kunnskap om hvordan andre deler av helsenorge fungerer, og du ser og opplever så mye spennende og sterkt! Jeg synes så absolutt du skal vurdere det. Jeg jobber i alderspsyikiatrien by the way! Hva slags pasientgruppe brenner du for?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du høres ut som en kommende sykepleierkollega! :tongue: Jeg anbefaler jo så klart sykepleier, selv i psykiatrien kan du komme borti somatikken og det er så fint å ha den i kunnskapen i bakgrunnen. Og med praksisen du har på skolen så får du så masse mer erfaring som er fin å ha i ryggsekken. I tillegg så får du kunnskap om hvordan andre deler av helsenorge fungerer, og du ser og opplever så mye spennende og sterkt! Jeg synes så absolutt du skal vurdere det. Jeg jobber i alderspsyikiatrien by the way! Hva slags pasientgruppe brenner du for?

Jeg kunne tenke meg å jobbe gjerne innen rusomsorg, men barn og ungdom er også veldig aktuelt for min del. Har tenkt litt på akuttpsykiatri og :) 

Sykepleie har jeg sterkt vurdert, men følte det ble lite psykiatri ut ifra fag/studieplanen. Du er vel litt farget av at du er sykepleier, men hva tror du i så fall er mest relevant av det og vernepleier? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kunne tenke meg å jobbe gjerne innen rusomsorg, men barn og ungdom er også veldig aktuelt for min del. Har tenkt litt på akuttpsykiatri og :) 

Sykepleie har jeg sterkt vurdert, men følte det ble lite psykiatri ut ifra fag/studieplanen. Du er vel litt farget av at du er sykepleier, men hva tror du i så fall er mest relevant av det og vernepleier? 

Det er mye større sjanse for at du skal få psykiatripraksis på sykepleierutdanningen enn på vernepleierutdanningen. Det er ikke mye psykiatri i den teoretiske delen av utdanningen nei, det har du rett i, men det finnes flere muligheter til videreutdanning innen psykiatri/rus om du skulle ønske det i ettertid.

Anonymkode: c2c21...8f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kunne tenke meg å jobbe gjerne innen rusomsorg, men barn og ungdom er også veldig aktuelt for min del. Har tenkt litt på akuttpsykiatri og :) 

Sykepleie har jeg sterkt vurdert, men følte det ble lite psykiatri ut ifra fag/studieplanen. Du er vel litt farget av at du er sykepleier, men hva tror du i så fall er mest relevant av det og vernepleier? 

Der jeg jobber er det i allefall flest sykepleiere, så det er lettere å få jobb i allefall. Snakket med en vernepleier og hun så at hun slet litt forde de lærte mest om miljøtiltak og lite om sykdommen, men så er det mindre miljøtiltak som fokus på sykepleierskolen og da. Har du mulighet til å snakke med en rådgiver? Vil tro begge utdanningene passer deg godt, bare å finne ut hvem som passer deg og dine verdier best :) Men sant, synes vi hadde lite psykiatri i grunn...

Ære være dem som vil jobbe med rus, det hadde ikke jeg taklet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du burde først ta en passende utdanning. Feks sykepleier eller helsefagarbeider. Så kan du fordype deg i psykiatri etterpå. Tar du helsefagarbeider utdanningen kan du gå fagskolen etterpå..som er 1-2 kvelder i uka i 2 år

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TS; Jeg har erfaring som ufaglært i helsevesenet gjennom 10 år. 

Det du må finne er de såkalte "boligene". Hold deg langt unna private boliger og institusjoner da de betaler luselønn, forventer masse av deg, pluss at det kan være regelrett farlig. Skjønt, risiko er dog relevant å tenke på i enhver jobb innen psykiatri. Erfaringmessig er det likevel veldig sjeldent noe skjer, og da ofte ikke de mest alvorlige hendelsene. Det er jo risiko i mange yrker - f-eks bensinstasjonsansatte kan bli ranet, noe man ikke blir på en bolig.

Sikt deg inn på en kommunal bolig ute i en av bydelene, eller tilsvarende i kommunen din. Som noen har nevnt tidligere så får du ikke noe annet enn maksimalt fast helg om du er heldig. Men jeg har jobbet slik i åresvis, selv med boliglån, bil og barn. Du har 15-30% fast,med masse helge/kveldstillegg og etterhvert bra ansienitet, så håver du fort inn en 7-8000 i mnd netto for 5 vakter. Og er du ringevikar på ett par tre steder så kan du fint dekke inn 100% jobb. Jobber du i flere kommuner samtidig kan du jobbe mer enn 100%

Lønna er rå spør du meg. Ufaglært, litt ansientet og du tjener 190-200 i timen før tillegg. Det man gjør er sosialt samvær, spille kort, se tv, kanskje lese en bok om det er lite folk i fellesområdet. Prate litt med kollega, spise mat, gjøre i stand mat til de som bor der (om man har fellesmåltider), hjelpe til med litt praktiske gjøremål, handle kanskje..sånne ting. Det er alltids noe å gjøre, men kommer man fra en vanlig jobb så er det snålt å ha såpass frihet i arbeidsdagen. Det er litt opp til deg selv hvor engasjert du er, men ett av målene med miljøarbeid i psykiatri er at de som jobber i små stillinger/ekstra skal utgjøre et slags snitt av befolkningen, så boligene er interessert i både studenter, yngre, eldre, kvinner, menn, folk som har andre jobber, gjort forskjellige ting etc. Det er ofte gjennomtrekk av både ekstravakter og faste ansatte i små stillinger, men det er ofte mange spennende kollegaer. 

Absolutt en bransje jeg anbefaler for ufaglærte, da man i motsetning til mange jobber hvor man er utbrent etter én dag, faktisk går ut døra med mer energi enn når man kom inn. Perfekt ved siden av studier, selvstendig arbeid eller rett og slett bare som eneste inntektskilde. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der jeg jobber er det i allefall flest sykepleiere, så det er lettere å få jobb i allefall. Snakket med en vernepleier og hun så at hun slet litt forde de lærte mest om miljøtiltak og lite om sykdommen, men så er det mindre miljøtiltak som fokus på sykepleierskolen og da. Har du mulighet til å snakke med en rådgiver? Vil tro begge utdanningene passer deg godt, bare å finne ut hvem som passer deg og dine verdier best :) Men sant, synes vi hadde lite psykiatri i grunn...

Ære være dem som vil jobbe med rus, det hadde ikke jeg taklet!

Ja, man må holde seg unna rus og psykiatri.

Man må sikte seg inn på "oppbevaringsboligene", altså der hvor kronikerne bor. Der får man absolutt best og tryggest arbeidsmiljø selv om det innimellom kan være lav til moderat action. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, man må holde seg unna rus og psykiatri.

Man må sikte seg inn på "oppbevaringsboligene", altså der hvor kronikerne bor. Der får man absolutt best og tryggest arbeidsmiljø selv om det innimellom kan være lav til moderat action. 

Alle har ulike interessefelt. Har man interesse for å jobbe med å hjelpe rusavhengige gjør man det ☺ ikke alle det passer for, men de som faktisk liker det bør absolutt jobbe med det slik at det er folk som bryr seg på jobb. Alle kan ikke jobbe I disse boligene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle har ulike interessefelt. Har man interesse for å jobbe med å hjelpe rusavhengige gjør man det ☺ ikke alle det passer for, men de som faktisk liker det bør absolutt jobbe med det slik at det er folk som bryr seg på jobb. Alle kan ikke jobbe I disse boligene.

Snakket om hva som var enklest/minst farlig og mest forutsigbart. Om du liker jobbe med narkomane så er det fint også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes også barnevernspedagoger som jobber i psykiatrien, men de får vel bare tittel som assistent/miljøarbeider eller noe lignende. 

Anonymkode: aaa47...ebf

Nei, det gjør vi ikke. Vi jobber som miljøterapeuter og får samme lønna som sykepleier, vernepleier m.m. Selv om vi ikke kan gi medisiner.

Anonymkode: 9ccd8...537

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det gjør vi ikke. Vi jobber som miljøterapeuter og får samme lønna som sykepleier, vernepleier m.m. Selv om vi ikke kan gi medisiner.

Anonymkode: 9ccd8...537

Hvorfor kan dere ikke gi medisiner? Selv jeg som ufaglært tar et sånt kurs annethvert år så kan jeg gi medisiner. Kan ikke dosere ut, men kan gi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...