Gå til innhold

Kan skolen kreve 100% oppmøte?


Knirke

Anbefalte innlegg

Jeg går på en norsk høyskole, og vi har endel obligatoriske oppgaver, lab'er og simulatortimer. Greit nok det, jeg skjønner godt at skolen får flere studenter igjennom på den måten, sikrer kvaliteten osv osv.

MEN. Jeg begynte å steile en smule da en av lærerne sa at han etter jul kommer til å stille krav om 100% oppmøte i hans simulator-timer. Kun legeerklæring er godkjent fravær, og uten 100% oppmøte får man altså ikke gå opp til eksamen (20 studiepoeng, dvs ganske omfattende fag). Jeg er frisk nok, jeg møter alltid opp til alle timene ellers, men jeg kunne tenkt meg å reise en tur til Syden i Januar sammen med familien. Jeg jobber i alle ferier ellers i året, så muligheten byr seg ikke når som helst. Jeg har gode karakterer og tror ikke en uke fravær kommer til å skade studieløpet mitt på noe vis.

Spørsmålet er: Har skolen lov til å kreve 100% oppmøte? Det er snakk om 6 timer med simulator i uken, fordelt på to dager. Simulatoren er et dataprogram på en helt vanlig PC, på et helt vanlig datarom,  som er tilgjengelig hele døgnet alle dager, så det er ikke sånn at det er en begrenset ressurs. 

PS: Dette står i studieplanen som ligger på nett: exercises are compulsory, only absences for a medical or court attendance will be accepted.

Endret av Knirke
siste setning
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan du ikke bare sykemelde deg og så dra til syden? De har sikker tikke lov til å kreve fult oppmøte men du får et helvette hvis du krangler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror dessverre de har lov til det. Vi har også en del obligatoriske forelesninger, og om vi er borte må vi ta det igjen med et arbeidskrav (disse har vi to forsøk på, så det skal mye til for at man ikke får gå opp til eksamen). Du kan jo høre om dette er en mulighet for deg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt er det lov. Vi hadde fag på min skole hvor vi strøk om vi ikke møtte opp. Er det krise og man er syk, så er det jo greit. Da får man legeerklæring. Voksne mennesker må da klare å komme seg på skolen. Krav eller ei... det er uansett veldig lurt å møte opp på alt. 

Dette er ikke vgs lenger vet du...

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er ganske vanlig. Har hatt flere fag på universitetet hvor det har vært krav om 100 % oppmøte. Du får prioritere det som er viktigst for deg. 

Anonymkode: b724d...576

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan du ikke bare sykemelde deg og så dra til syden? De har sikker tikke lov til å kreve fult oppmøte men du får et helvette hvis du krangler.

Ingen kan sykemelde seg selv.

En sykemelding skrives ut av behandlende lege.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

- det å kvalifisere seg og få disse studiepoengene er vel viktigere enn en sydentur - så "get over it" 

 

Syns i grunnen det er helt supert at man stiller krav på denne måten, egentlig burde det vært mer av det overalt i høyere utdanning for å sikre kvaliteten på flere plan.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen kan sykemelde seg selv.

En sykemelding skrives ut av behandlende lege.

Potet pottit. Jeg går til legen, sier jeg er syk, og dikterer en sykemelding som hun signerer og stempler og gir til meg. Det kaller jeg å sykemelde meg. Psykologer er ikke leger, de kan også stemple og signere sykemeldingene dine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte å si. Det hender foreleserene velger å være litt greie, så om du snakker med foreleser nå, så kan det jo hende h*n gjør et unntak :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Potet pottit. Jeg går til legen, sier jeg er syk, og dikterer en sykemelding som hun signerer og stempler og gir til meg. Det kaller jeg å sykemelde meg. Psykologer er ikke leger, de kan også stemple og signere sykemeldingene dine.

Javel.

Deg om det. Nå studerer jo TS, men for folk i jobb så betyr det at man med overlegg og mot bedre vitende bedrar sin arbeidsgiver.

Resultatet av slik bedragervirksomhet blir fort at det innføres karensdager og de som ikke bedrar sin arbeidsgiver ender med økonomisk tap dersom de blir syke eller har en kronisk sykdom.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Javel.

Deg om det. Nå studerer jo TS, men for folk i jobb så betyr det at man med overlegg og mot bedre vitende bedrar sin arbeidsgiver.

Resultatet av slik bedragervirksomhet blir fort at det innføres karensdager og de som ikke bedrar sin arbeidsgiver ender med økonomisk tap dersom de blir syke eller har en kronisk sykdom.

Høyskolen får betalt av TS ikke omvendt. Kravene er helt urimelig: hva med begravelser eller å bli nedsnødd på hytta? Det finnes utallige akseptable grunner til å drite i å gå på jobb, de samme burde gjelde på studier. Jeg har aldri vært sykemeldt og har aldri tenkt til å være sykemeldt så for meg kunne de godt innført hundrevis av karensdager. Folk bruker mine skattepenger siden de er bakfull og/eller lat? Nei det ser jeg ikke poenget i.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går på en norsk høyskole, og vi har endel obligatoriske oppgaver, lab'er og simulatortimer. Greit nok det, jeg skjønner godt at skolen får flere studenter igjennom på den måten, sikrer kvaliteten osv osv.

MEN. Jeg begynte å steile en smule da en av lærerne sa at han etter jul kommer til å stille krav om 100% oppmøte i hans simulator-timer. Kun legeerklæring er godkjent fravær, og uten 100% oppmøte får man altså ikke gå opp til eksamen (20 studiepoeng, dvs ganske omfattende fag). Jeg er frisk nok, jeg møter alltid opp til alle timene ellers, men jeg kunne tenkt meg å reise en tur til Syden i Januar sammen med familien. Jeg jobber i alle ferier ellers i året, så muligheten byr seg ikke når som helst. Jeg har gode karakterer og tror ikke en uke fravær kommer til å skade studieløpet mitt på noe vis.

Spørsmålet er: Har skolen lov til å kreve 100% oppmøte? Det er snakk om 6 timer med simulator i uken, fordelt på to dager. Simulatoren er et dataprogram på en helt vanlig PC, på et helt vanlig datarom,  som er tilgjengelig hele døgnet alle dager, så det er ikke sånn at det er en begrenset ressurs. 

PS: Dette står i studieplanen som ligger på nett: exercises are compulsory, only absences for a medical or court attendance will be accepted.

Klart at du må møte opp. At familien skal på ferie i januar er ikke skolens problem. Ei heller at du jobber i ferier. Hvordan tror du det er i arbeidslivet ellers da? Hvis ikke skulle du tatt et annet fag med mye selvstudier, for eksempel Jus.

Voksenlivet består ikke av å vrake å velge som man vil....desverre.

Men, 100% oppmøte er ekstremt uansett. 95% eller noe hadde vært akseptabelt synes jeg.

Endret av Onar
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Høyskolen får betalt av TS ikke omvendt. Kravene er helt urimelig: hva med begravelser eller å bli nedsnødd på hytta? Det finnes utallige akseptable grunner til å drite i å gå på jobb, de samme burde gjelde på studier. Jeg har aldri vært sykemeldt og har aldri tenkt til å være sykemeldt så for meg kunne de godt innført hundrevis av karensdager. Folk bruker mine skattepenger siden de er bakfull og/eller lat? Nei det ser jeg ikke poenget i.

Å bli innsnødd på hytta er vel ingen akseptabel grunn? Dette har litt med å se på værmeldingen...man drar vel ikke fra hytta direkte på jobb? Hvem skal skrive en slik innsnødd erklæring

Anonymkode: d75da...567

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å bli innsnødd på hytta er vel ingen akseptabel grunn? Dette har litt med å se på værmeldingen...man drar vel ikke fra hytta direkte på jobb? Hvem skal skrive en slik innsnødd erklæring

Anonymkode: d75da...567

Det norske samfunnet et basert på tillit. Har du noen gang hørt om noen som leverer en begravelsesattest til arbeidsgiver? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart at du må møte opp. At familien skal på ferie i januar er ikke skolens problem. Ei heller at du jobber i ferier. Hvordan tror du det er i arbeidslivet ellers da? Hvis ikke skulle du tatt et annet fag med mye selvstudier, for eksempel Jus.

Voksenlivet består ikke av å vrake å velge som man vil....desverre.

Men, 100% oppmøte er ekstremt uansett. 95% eller noe hadde vært akseptabelt synes jeg.

Strengt tatt er det ikke noe "problem" for skolen at jeg ikke er der. Jeg utfører ikke noe arbeid, og jeg får ikke betalt for å møte opp, slik jeg ville på en arbeidsplass. Så nei, det er ikke sammenlignbart... Det går ikke an å søke ferie fra skolen heller, slik man gjør fra en jobb. I arbeidslivet har man rett til ferie. Studenter har ikke den muligheten, spesielt ikke oss som ikke lengre får støtte fra Lånekassen og er nødt til å jobbe for maten.

Jeg vet et og annet om voksenlivet, ellers takk, iom at jeg er 33 og ikke 19. Og en av de tingene er at jeg ikke er det minste grann mindre skikket for en fremtidig jobb, fordi jeg var borte fra skolen i én uke (som går fint an å ta igjen). 

Uansett.. Spørsmålet mitt er om det er lov til å kreve 100% oppmøte, men det er tydeligvis ikke noen her som vet noe om det:lete:

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Uansett.. Spørsmålet mitt er om det er lov til å kreve 100% oppmøte, men det er tydeligvis ikke noen her som vet noe om det:lete:

 

Jo. Det har du fått svar på. Opptil flere ganger til og med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo. Det har du fått svar på. Opptil flere ganger til og med.

Ja, uten noen som helst referanser, så troverdigheten er deretter... :huh: Men greit, jeg får ta en tur på kontoret og snakke med skolen. Om jeg dropper ut så er det jo skolen som taper på det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, uten noen som helst referanser, så troverdigheten er deretter... :huh: Men greit, jeg får ta en tur på kontoret og snakke med skolen. Om jeg dropper ut så er det jo skolen som taper på det

Hva slags referanser er det du ønsker? Hva er det du mener skal regulerer dette? Du har jo selv sitert studieplanen. Så lenge kravet ikke står i strid med den eller emneplan så har de selvsagt rett til å kreve 100% oppmøte. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, uten noen som helst referanser, så troverdigheten er deretter... :huh: Men greit, jeg får ta en tur på kontoret og snakke med skolen. Om jeg dropper ut så er det jo skolen som taper på det 

Å, er det skolen som taper på det? Kanskje en liten sum. Men det er du som taper på dette...og hvis faget/utdannelsen er så litr verdt for deg så skjønner jeg ikke hvorfor du går på skole...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...