Gå til innhold

Hvordan lager du kaffe?


Gjest Ennasus

Anbefalte innlegg

Hei :)

Har akkurat begynt å "like" kaffe :P Så nå lager jeg helt vanlig kaffe fra trakter, eller sånn pulver-bland-ut-selv greie, tilsetter 2 suketter og en halv bit med kokesjokolade (som er 2 gram :P)

Hvordan lager dere deres? :) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Svart kaffe fra trakter. Liker middels eller mørkbrente kaffebønner. Kverner selv. Ikke sukker, melk eller annet tull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :)

Har akkurat begynt å "like" kaffe :P Så nå lager jeg helt vanlig kaffe fra trakter, eller sånn pulver-bland-ut-selv greie, tilsetter 2 suketter og en halv bit med kokesjokolade (som er 2 gram :P)

Hvordan lager dere deres? :) 

 

Her er mange varianter: Hvordan liker du kaffen din? (Min KG-tråd :lillesky:  )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjemme bruker jeg enten coop mørk og fyldig (koker vann i vannkoker, og bruker deretter presskanne.) eller pulverkaffe, nescafe brasero.
På skolen går det i nescafe dolce gusto (grande eller "den typen som er rød) :ler: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Svart kaffe. Er svak for svensk mørkbrent kaffe så det er en av de tingene som alltid blir med på 'Harry-lasset' :ler:

Lager kaffe enten i Moccamaster'n, i presskanne eller jeg mekker en kanne espresso i min ganske nye og veldig gammeldagse espressokanne

Om noen nå lurer på hvor mange kaffebokser som befinner seg i skapet når jeg veksler mellom så ulike malingsgrader så er svaret 'Ja'.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svart som natta! :sprettoy:

60 g kaffe pr.liter vann.Helst Ali, Kjeldsberg eller nymalt fra kafé. Melitta filter, hvite for best smak. Helt rent vann som har rent i vasken litt før jeg heller den oppi en karaffel som jeg heller i kolben til Moccamasteren. Man skal ikke bruke kolben til å helle, for da kan det komme kafferester i systemet. Slå på trakteren, vent og nyt.

Ellers har jeg Nespresso-maskin som jeg bruker fra tid til annen om jeg vil ha en liten kopp asap. Har også presskanne, men bruker den så og si aldri. Kokekaffe er supergodt, men det er litt styrete og forbeholdt tur.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En uanstendig dose sukker, en liten dæsj pulverkaffe av billigste sort, varmt vann via kaffemaskina (er det senseo den heter tro, sånn med puter) og en uanstendig mengde melk. Sukker og melk med kaffe :P 

Har jeg gjester tar jeg fram finkaffen, dvs ali frokost puter som maskina bruker :P

Jeg har en trakter, som mangler kolbe, og jeg drikker uansett lite kaffe.

Anonymkode: 69e1a...4c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badebuksa

1 liter vann og 3.. Nei var det 5?.. Skjeer med pulver. Tipper gjestene mine ikke liker kaffen jeg lager. Jeg drikker nemlig ikke selv så bryr meg ikke om hva det smaker, vet ikke hva det skal smake heller annet enn kattepiss. 

Kjøper dog fair trade kaffe.  En jeg kjenner holdt på å sette kaffen i halsen (!) da jeg skulle ha selskap og tok med fair trade kaffe fra butikken. "Det smaker jo dritt", fikk jeg høre. Måtte kjøpe Evergood.  Samme faen det vel, skal en drikke sånt får det være fair trade. Dette er noen år sida altså, men bare en liten oppfordring til alle kaffedrikkere!  (Uten at jeg vet noen som helst om Evergood sine sertifiseringer pr idag).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

mokkakanne og en italiensk kaffe som heter Mako. Drikker den svart til hverdags og med en liten skvett varm melk til søndagsfrokost.

Anonymkode: 5942d...77f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svart kaffe fra trakter, eller fra en aeropress. Bruker også espressomaskinen min, Ranchilo Silvia,regelmessig, både til espresso og kaffedrikker med melk i. Og om sommeren lager jeg kaldbrygget kaffe, DET er digg det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kjeldsbergs frokostkaffe er favoritten på trakteren for tiden. Tre måleskjeer kaffe (posen holdes lukket med poseklemme) og en halv liter vann fra rent litermål. Drikkes svart, eller med litt melk jeg varmer kjapt på komfyren samtidig. God kaffe trenger ikke søtning :sikle: 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sånn skikkelig kaffemaskin, slik som kverner bønnene etterhvert. Så jeg fyller bare på friskt vann, og trykker på knappen. Enklere blir det ikke. Drikker kaffen svart. Bare det ekstrakt-skvipet vi har på jobb jeg bruker melk i.

Foretrekker fransk-brent bønner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lady Mondegreen

Jeg har egen kvern, så jeg kjøper alltid hele bønner, noen ganger dyre, andre ganger billige, som regel midt imellom. Jeg bruker én skje à ca. 6 gram per dl kaffe, og tilbereder enten i presskanne eller luftpresse, alt ettersom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 liter vann og 3.. Nei var det 5?.. Skjeer med pulver. Tipper gjestene mine ikke liker kaffen jeg lager. Jeg drikker nemlig ikke selv så bryr meg ikke om hva det smaker, vet ikke hva det skal smake heller annet enn kattepiss. 

Kjøper dog fair trade kaffe.  En jeg kjenner holdt på å sette kaffen i halsen (!) da jeg skulle ha selskap og tok med fair trade kaffe fra butikken. "Det smaker jo dritt", fikk jeg høre. Måtte kjøpe Evergood.  Samme faen det vel, skal en drikke sånt får det være fair trade. Dette er noen år sida altså, men bare en liten oppfordring til alle kaffedrikkere!  (Uten at jeg vet noen som helst om Evergood sine sertifiseringer pr idag).

Ta 6 måleskjeer per liter så får du gjester som  liker kaffen din ;)

Om morningen starter jeg med kapselmaskinen

Anonymkode: e023f...8fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...