Gå til innhold

Studere i Oslo


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Til neste år er jeg ferdig med videregående og skal til høsten ut i videre studier. Jeg har bestemt meg for å rikke meg i fra hjembyen og nedover til Oslo slik at jeg får oppleve storbymiljøet og ikke minst møte nye mennesker.
Jeg er fremdeles litt usikker på hva jeg skal gjøre. Per idag står ØKAD på BI øverst på ønskelisten, men jeg vil veldig gjerne høre om andre retninger. Er litt redd for å ikke passe inn på BI ut i fra hva "ryktene" sier så er det bare vestkantsfolk der. Og jeg kommer jo fra en by i Nord.
Hvis du har studert i Oslo, hva har du studert og var du fornøyd med skolen, lærerer etc?

Anonymkode: 209d0...7e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Veldig mange ensomme studenter i Oslo pga at det er så mange studenter og studiemiljøet blir ikke like "tett og familiært". Spesielt på universitetet med store forelesningsklasser. Vil tro det er tettere miljø hvis du velger økad på høgskolen da :) meeen hvis jeg kunne valgt på nytt ville jeg heller studert i en litt mindre by, feks Kristiansand, Bergen eller Trondheim :) 

Anonymkode: 81498...f95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner flere fra Finnmark som har studert i Oslo og de har hatt det kjempefint. BI har drikkekulturen til Alta så der passer du nok bra inn. Bare ikke finn på å ha på deg sekk!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil si at trivselsnivået er helt avhengig av hvordan du gjør den selv. Under fadderuken er det lett å bli kjent med folk, og du bør tørre å ta kontakt. Det blir nok ensom uansett hvor du flytter da du flytter vekk fra familie, men jeg vil tro det er flere muligheter i Oslo enn andre steder fordi det er mange her. 

BI har ikke så mange vestkant-folk som de aller fleste tror. Skolen har utrolig mange elever som kommer fra hele landet, med forskjellig bakgrunn, så ikke vær redd for å ikke passe inn. Nå går jeg på siv.øk. på BI, men vet at foreleserne tvers over linjene er ekstremt flinke og dyktige. Jeg har dessverre ikke andre enn VGS lærere å sammenlikne med, men etter det jeg har opplevd gir BI forelesere motivasjon og lyst til å dukke opp på forelesningene. På Øk.Ad. er det ofte rundt 600 studenter på første året så forelesningene kan virke veldig upersonlige, men du blir vandt til det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke bare vestkantfolk på BI Nydalen. Studentene kommer fra alle kanter av byen. De aller fleste kommer fra østlandsområdet, som Akershus, Buskerud og Oppland osv.. Men er også noen som deg, som kommer lenger fra (Stavanger, Bergen, Trondheim..)

Anonymkode: f9d7f...707

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært student i flere byer i Norge, og Oslo er nok den mest "ensomme". Samtidig er det hva du gjør det til, som noen andre her sier. Om du er flink til å engasjere deg enten på studiet eller i en forening er det mange venner og morsomme minner å hente, men det er lett å falle utenfor og bli sittende litt alene.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...