Gå til innhold

Ville det ikke vært bedre om man droppet gaver til voksne i jula


Gjest Gjest_Obi-Wan Kenobi

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg syns ikke det, rett og slett fordi jeg er frivillig barnløs, og jeg har ikke lyst på jul etter jul der jeg må kjøpe gaver til åtte-ti barn og ikke få noe tilbake selv. Greit nok at ikke det skal handle om å alltid få noe tilbake, men et sted går grensa, egentlig.

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig.  Vi dropper gaver til de voksne som har barn, og gir til ungene.  Blir mye pakker uansett og vi voksne har det meste selv ☺

Anonymkode: c561c...b61

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes det hadde vært veldig trist, men i min familie er vi veldig glad i å gi gaver til hverandre, og mange av oss er i etableringsfasen og/eller har dårlig råd, så da er det hyggelig å gi hverandre litt ting, så i min familie har det aldri vært tema.

Vi har heller ingen barn i familien så da hadde det blitt en jul uten en eneste gave..

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker som deg TS,i hvert fall nesten. Blir helt absurd å kjøpe masse dyre greier til voksne folk. Ting som folk som regel ikke trenger. Man tvinges nærmest til å ønske seg noe dyrt bare fordi familien forventer det. Så da finner man pånoe man ønsker seg..som man ikke trenger. Også må man kjøpe noe dyrt tilbake..

Så vi har informert om at vi kun kommer til å bruke småpenger på de voksne. 2-300kroner per pers. Også kliner vi heller til mer til ungene. Synes min foreldregenerasjon (de som er 60 nå) er helt patetiske. Shoppe shoppe shoppe..ønske seg, forbruke..de er som små barn. Jula for meg er ro og fred, lys, god mat, litt vin, tur i snøen, bål, gløgg, julemusikk, film..avslapning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg syns ikke det, rett og slett fordi jeg er frivillig barnløs, og jeg har ikke lyst på jul etter jul der jeg må kjøpe gaver til åtte-ti barn og ikke få noe tilbake selv. Greit nok at ikke det skal handle om å alltid få noe tilbake, men et sted går grensa, egentlig.

Samme her! I "vår" familie har den eneste familien med barn bestemt at vi kun skal gi gaver til barn, ikke voksne. Hva fører det til? At jeg fortsatt må kjøpe inn og slepe med meg gaver til tusenvis av kroner, uten å få noe som helst tilbake. Foreldrene til ungene derimot slipper å kjøpe en eneste gave.

Jeg syntes det er toppen av frekkhet. Hvor mye penger og tid bruker ikke jeg på bursdagsgaver, julegaver, dåpsgaver, konfirnasjonsgaver og alt i mellom? Hvor mange helger går ikke til å feire ymse milepæler for "Chrisander-Julius" og "Sjalotte-Sjanell"? Så gidder ikke mor og far å krøke seg ned på polet for å kjøpe ei flaske vin til 120,- som jeg kan få på julaften en gang. 

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 Begynner ikke ungene da å lure på hvorfor det bare er dem som får julegaver?

 Det ville i alle fall barna gjort innenfor min familie.

 De ville jo selvfølgelig ha lagt merke til at de sitter med en hel haug med gaver.

 Samtidig som de voksne ikke sitter med noen gaver i det heile tatt...

Anonymkode: 9832a...f20

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er hyggelig å få og gi gaver. Men jeg gir alltid bort gaver som de ønsker seg og jeg vet de trenger. Jeg har akkurta flyttet inn i ny leilighet, og ønsker meg for eksempel servise fra Rosendal og La Creuset, og så videre. Dette er absolutt nyttige ting som kan vare i flere tiår, hvis man behandler det riktig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt uenig. 

Etter å ha tilbrakt julen i fjor med min søsters 3 barn, ble jeg skremt over de gigantiske haugene med julegaver til barna. Mesteparten var "kina-plast-greier". 

Heller begrense gavemengden til barna, - og gi hyggelige, gjennomtenkte små gaver til de voksne.  Trenger ikke koste mange kronene dersom man legger litt vilje og interesse i gavekjøpene. 

Jeg er forresten også frivillig barnløs, og setter stor pris på gjennomtenkte gaver fra andre voksne. Hjemmelaget godis, en flaske vin, krydder, god håndkrem m.m.

Anonymkode: 6fc24...49b

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns man heller skal lære barna at de også kan gi bort gaver. Da mener jeg ikke ting som koster penger, men ting de for eksempel lager på juleverksted o.l.

Jeg tror ikke barn heller har vondt av å kjenne på gleden av å gi og ikke bare få.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det synes jeg ikke. Vi pleier å feire jul sammen med minde foreldre og søsken, og der er det bare jeg som har barn. Og jeg har bare ett. Skal alle sitte på julekvelden og se på at bare han åpner gaver? Det blir jo som enda en bursdag. Og hvilket signal gir det han? Han er verdens midtpunkt, og å tenke på andre, glede seg over hva andre får og vente på tur, det er ikke så nøye.

Faktisk begynte jeg og han å pakke inn gaver til de andre i går, og han syntes det var fantastisk moro. Skrev på navnet sitt selv og gledet seg sånn til mottakerne skulle åpne gavene. Herlig å se stjernene i øynene hans pga gleden ved å gi!

Anonymkode: 44554...63b

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Samme her! I "vår" familie har den eneste familien med barn bestemt at vi kun skal gi gaver til barn, ikke voksne. Hva fører det til? At jeg fortsatt må kjøpe inn og slepe med meg gaver til tusenvis av kroner, uten å få noe som helst tilbake. Foreldrene til ungene derimot slipper å kjøpe en eneste gave.

Jeg syntes det er toppen av frekkhet. Hvor mye penger og tid bruker ikke jeg på bursdagsgaver, julegaver, dåpsgaver, konfirnasjonsgaver og alt i mellom? Hvor mange helger går ikke til å feire ymse milepæler for "Chrisander-Julius" og "Sjalotte-Sjanell"? Så gidder ikke mor og far å krøke seg ned på polet for å kjøpe ei flaske vin til 120,- som jeg kan få på julaften en gang. 

Jeg syns ikke det, rett og slett fordi jeg er frivillig barnløs, og jeg har ikke lyst på jul etter jul der jeg må kjøpe gaver til åtte-ti barn og ikke få noe tilbake selv. Greit nok at ikke det skal handle om å alltid få noe tilbake, men et sted går grensa, egentlig.

I vår familie får bare barna, med unntak av barnløs voksen - der får den barnløse gave av de barna som h*n har gitt gave til(foreldrene kjøper ;))

Anonymkode: bc8dc...43d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes det er hyggelig å få og gi gaver. Men jeg gir alltid bort gaver som de ønsker seg og jeg vet de trenger. Jeg har akkurta flyttet inn i ny leilighet, og ønsker meg for eksempel servise fra Rosendal og La Creuset, og så videre. Dette er absolutt nyttige ting som kan vare i flere tiår, hvis man behandler det riktig.

Helt vanlig bestikk og servise er vel også veldig nyttige saker, som varer minst like lenge som disse fisefine greiene som du ønsker deg til jul. I tillegg kommer pris-forskjellen, selvfølgelig...

Anonymkode: 9832a...f20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg elsker å kjøpe gaver! Om jeg ikke skulle kjøpt gaver til foreldre, søsken, besteforeldre, voksne venner o.l. hadde det ikke vært noe moro for min del. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns ikke det, rett og slett fordi jeg er frivillig barnløs, og jeg har ikke lyst på jul etter jul der jeg må kjøpe gaver til åtte-ti barn og ikke få noe tilbake selv. Greit nok at ikke det skal handle om å alltid få noe tilbake, men et sted går grensa, egentlig.

Enig.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Da jeg var liten så elsket jeg å gi bort gaver. Utrolig gøy å få ja, men selv da så føltes det feil å ikke gi noe. Så barn er ikke alltid bare glad i å ta i mot, men ha gleden av å gi også. Tror ikke jeg var den eneste der :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Helt vanlig bestikk og servise er vel også veldig nyttige saker, som varer minst like lenge som disse fisefine greiene som du ønsker deg til jul. I tillegg kommer pris-forskjellen, selvfølgelig...

Anonymkode: 9832a...f20

Hvis jeg ønsker meg "fisefine" ting, så skal jeg få lov til å ønske meg "fisefine" ting

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker å gi gaver uansett om det er barn eller voksne! :) Bekjente som har barn kjøper jeg ikke gaver til, men deres barn får alltid noe av meg, de setter som regel pris på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...