Gå til innhold

Barnehage


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Får baby januar/februar. Ser at barnehagefristen er 1.mars. Søker man før det så man kan ha en sjangs til å få barnehagepass før sept 2017? Eller er det sånn at om man søker nå så kan man få plass sept 2016- så må man svare nei på det (syns det er alt for tidelig) og da mister man mulighet til å få barnehageplass senere (altså  noen måneder senere som er ønskelig). 

Ble litt rotete forklart det her, men håper noen kan noe om dette! 

Anonymkode: 8ed17...dbf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fikk baby i januar for snart to år siden, søkte barnehageplass så snart vi fikk personnummeret. Om vi hadde fått tilbud om plass i fra august/september hadde vi takket ja og heller betalt for plassen frem til permisjonen var ferdig i januar. Vi fikk ikke plass ved hovedopptaket, men var veldig heldige som fikk plass fra januar når permisjonen var over. Jeg tok jevnlig kontakt med barnehagene vi hadde søkt i (særlig den hvor vi hadde prioritet pga jobb) og sa ifra om at vi ville ha plass fra når som helst hvis det skulle bli noe ledig. Om dere ikke har mulighet til å være hjemme, få plass hos dagmamma, få hjelp av familie eller slikt ville jeg søkt så fort som mulig når babyen er født og dere får personnummer. Svarer dere nei risikerer dere å ikke få plass i det hele tatt før året etter. Takk heller ja og avtal med barnehagen at plassen ikke tas i bruk før xx dato. 

Anonymkode: 4ebc8...534

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk baby i januar for snart to år siden, søkte barnehageplass så snart vi fikk personnummeret. Om vi hadde fått tilbud om plass i fra august/september hadde vi takket ja og heller betalt for plassen frem til permisjonen var ferdig i januar. Vi fikk ikke plass ved hovedopptaket, men var veldig heldige som fikk plass fra januar når permisjonen var over. Jeg tok jevnlig kontakt med barnehagene vi hadde søkt i (særlig den hvor vi hadde prioritet pga jobb) og sa ifra om at vi ville ha plass fra når som helst hvis det skulle bli noe ledig. Om dere ikke har mulighet til å være hjemme, få plass hos dagmamma, få hjelp av familie eller slikt ville jeg søkt så fort som mulig når babyen er født og dere får personnummer. Svarer dere nei risikerer dere å ikke få plass i det hele tatt før året etter. Takk heller ja og avtal med barnehagen at plassen ikke tas i bruk før xx dato. 

Anonymkode: 4ebc8...534

Tusen takk for godt svar!! Man kan altså takke ja og ikke la barnet begynne før noen måneder senere? Barnehagene kan ikke nekte deg å starte senere selv om man har fått plass og takker ja? 

Anonymkode: 8ed17...dbf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for godt svar!! Man kan altså takke ja og ikke la barnet begynne før noen måneder senere? Barnehagene kan ikke nekte deg å starte senere selv om man har fått plass og takker ja? 

Anonymkode: 8ed17...dbf

Det spørs hvor du bor. I Oslo mener jeg at det ikke er lov?

Anonymkode: b8f30...682

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for godt svar!! Man kan altså takke ja og ikke la barnet begynne før noen måneder senere? Barnehagene kan ikke nekte deg å starte senere selv om man har fått plass og takker ja? 

Anonymkode: 8ed17...dbf

Her hvor jeg bor er det ikke et problem ihvertfall. Kjenner flere som bor andre steder i landet som også har løst det slik uten problemer. Jeg ville ringt se aktuelle barnehagene og spurt hvordan de stiller seg til det.

Anonymkode: 4ebc8...534

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan søke på barnehageplass når som helst på året, men for å være med på hovedopptaket (som er da de fleste får plass) så må man ha søkt før 1. mars.  Husk at dere ikke har garantert plass før september 2017.

Som andre skriver så må du ta kontakt med barnehagen for å høre om det er mulig å betale for plassen uten å bruke den.  Det er ikke alle som tillater dette.  Om det er grei dekning der du bor så kan du heller søke om plass fra f.eks november, eller når dere faktisk ønsker det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg aner ikke om det er god dekning her. Bor på Romerike :) Noen som vet det?

Anonymkode: 8ed17...dbf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...