Gå til innhold

Liten/middels familievennlig hund som kan være med på trening?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi skal skaffe oss hund, men er usikker på rasen. Helse er det viktigste for oss. Jeg vet det varierer, og man kan være uheldig, men vi vil helst ha en rase som er kjent for god helse og lever lenge. 

Den bør også kunne være med på joggetur, tolerere mindre dyr og barn (altså ikke noe sterkt jaktinstinkt). 

Men jeg må kunne løfte den. Ikke bære rundt på den, men kunne bære den en kortere distanse, feks opp en trapp (min venninnes hund er redd trapper... ) Den skal heller ikke være så sterk at den ender med å gå tur med meg på slep. 

Vi er også interesserte i å lære den forskjellige triks og prøve agillity. Vi har hus og en inngjerdet middels stor hage i et rolig område, i by, men med fine turområder i nærheten. 

Jeg har tenkt litt på puddel, men det virker som en del pelsstell. 

Anonymkode: 17b0c...265

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har kun erfaring med Finsk Lapphund, men er utrolig fornøyd med rasen. De blir mellom 40-50cm i høyde, er veldig sosiale hunder som liker alle de møter (rasetypisk), generelt er de kjent for å være lettlærte, kjent for å leve lenge, og må ikke ha mange lange turer men tåler det fint selv om. Eneste minuset med rasen er at de har 2 røyteperioder i året hvor de røyter en god del. Ellers er det lite stell med pelsen, ettersom den er mer eller mindre selvrensende. Rasen brukes mye til blant annet agillity. Ville i alle fall søkt rasen opp og lest litt om den.

Anonymkode: 7b5bb...048

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at den ikke kan være med deg på skikkelig joggetur før den er utvokst (ca. 2 år). :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også en rase jeg har erfaring med, schnauzeren. Dverg og mellom er ganske like, men jeg har dvergvarianten. Den klarer lange fjellturer og er med meg når jeg løper, går fint sammen med barn, og har ikke jaktinstinkt på annet enn smågnagere. Den røyter ikke, og er relativt allergivennlig. Akkurat nå jobber vi med å lære å telle, noe som er gøy for alle de involverte! 

Nå skal jeg komme med noen råd om løpingen, så om du har erfaring med hunder og jogging fra før, kan du bare hoppe over dette avsnittet. Om du vil løpe med hund, er det viktig at den er utvokst først, og at den får god opptrening. Husk at hunden ikke har trent seg opp på samme måte som deg, og at den trenger litt tid. Om du vil ha et eget opplegg, er jeg fornøyd med Pooch25k, som er en hundeversjon av joggeprogrammet C25K. Det kan være en fin start.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har hatt Cocker Spaniel :) Han ble 15 år, og kunne alt det du beskriver :)

Anonymkode: a7312...8b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle anbefaler den rasen de har selv eller ønsker seg selv siden de alltid er det mest perfekte en kan få ;) 

Begynn å sett deg inn i hvor mye du kan gi hunden i form av fysisk og mental aktivitet. 
Hva er mye pelsstell for deg? Hva er passe? 

Ikke velg hund basert på utseendet. Vær bevisst å oppdretter. Ikke kjøp uregistrerte valper fra uregistrerte foreldre. Umulig å finne ut hva som ligger bakover, og lite forutsigbart i forhold til hvilke helseproblemer en kan forvente seg. Lett for oppdretter å slenge ut påstander når det ikke kan etterprøves ;) 

Det andre du nevner er en treningssak. Å velge liten hund for å slippe å henge på slep er bare feil. Alle hunder kan lære og gå i bånd, rett ved foten. Bare hold deg unna flexibånd, og les om trening. Meld deg på kurs. 
Trapper skal du være forsiktig med i starten ja, men frykt for trapper er også en treningssak. 

Og sist men definitivt ikke minst: Spør steder hvor det er kyndige og erfarne hundefolk. Som for eksempel på hunden.no, canis.no, eller hundesonen.no. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har en bichon frise. Hun er med på alt fra fjellturer til skiturer, båtturer, ja kort sagt alt. Det er en pels-hund som MÅ børstes hver eneste dag, grundig. Men hun røyter ikke. Det er enten eller. En hund som krever lite stell krever mye støvsuging og rengjøring i huset. En pelshund krever børsting og klipping. For guds skyld, har du ikke til hensikt å ta pelsstellet seriøst så ikke kjøp en røytefri rase! Det verste jeg ser er flokete bichoner og pudler, fordi eierne trodde en røytehund skulle være lettere. Det er ikke det, man velger pelsstell framfor hundehår i hele huset. 

Anonymkode: 14a35...978

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en bichon frise. Hun er med på alt fra fjellturer til skiturer, båtturer, ja kort sagt alt. Det er en pels-hund som MÅ børstes hver eneste dag, grundig. Men hun røyter ikke. Det er enten eller. En hund som krever lite stell krever mye støvsuging og rengjøring i huset. En pelshund krever børsting og klipping. For guds skyld, har du ikke til hensikt å ta pelsstellet seriøst så ikke kjøp en røytefri rase! Det verste jeg ser er flokete bichoner og pudler, fordi eierne trodde en røytehund skulle være lettere. Det er ikke det, man velger pelsstell framfor hundehår i hele huset. 

Anonymkode: 14a35...978

*RøyteFRI hund, ikke røytehund, jamfør nest siste setning.

Anonymkode: 14a35...978

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv lapphunder, men tenker at de kan bli litt for mye for dere mtp innstinkter og bjeffing.

Jeg tenker noe slikt som schnauzere, men har ingen egen erfaring med rasen. Eller kanskje papilon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...