Gå til innhold

Finnes det tall-dysleksi?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg lurte på om det finnes noe form for matematisk dysleksi? Jeg mener ikke å stille et dumt spørsmål, men jeg lurer seriøst på om jeg har noe form for tall-dysleksi. 

Jeg har prøvd å ta opp Matematikk 2P fra VGS i to år nå, og stryker hver eneste gang jeg har eksamen. Jeg har hatt eksamen 3 ganger til nå, og har strøket alle gangene. Jeg prøver hvert halvår, men klarer aldri og forstå de matematiske oppgavene jeg får på eksamen. Jeg har sittet mange timer med matte, har prøvd å ta matte via Sonans og faren min som er veldig god i matte har sittet MASSE med meg. Allikevel så stryker jeg...

Jeg har 4-ere og 5-ere i alle andre fag fra VGS, og klarte så vidt å få en 2'er i Matematikk 1P, men det var etter enormt med strev. Nå må jeg kun bestå 2P for å komme meg videre, men jeg føler meg så hjelpesløs... 

Er det noen som vet noe om dette? Kan jeg ha noe form for tall-dysleksi? 

Anonymkode: 2e96d...10d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har dette...
Og helt ærlig sist gang jeg tok p1+p2, hadde jeg en lærer som nektet å tro at jeg hadde dette..
Tiltross for at jeg la med ett skriv om det..
Hun mente det slik at "Det finnes ikke noen form for tallblindhet, det er latskap og prøver man hardt nok så får man til alt!"
Vel...Når hun skrev på tavlen og ba meg løse oppgaven byttet jeg ufrivillig ut flere av tallene til andre tall.. Fordi jeg trodde det var det som sto....Til slutt ble hun så lei og ba meg dra til optiker igjen for jeg måtte jo ha noe feil med brillene mine...


Legger til:

Jeg kan også si at jeg sliter med å lese tall, f.eks. Mobilnummere, kontonummere, kid (pyton!)
Og jeg ser helst at folk skriver mobilnummer til meg som : 11 22 33 44, istedet for 11223344, for da går øynene mine i kryss :(
Nå ser jeg : 11223344, som 1122233344, eller glemmer ett tall...Var fordelig for meg å jobbe i post i butikk, rett og slett fordi jeg måtte både dobbel og trippelsjekke kontonummere,kid og pakker :fnise:

 

Endret av Chibi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har dette...
Og helt ærlig sist gang jeg tok p1+p2, hadde jeg en lærer som nektet å tro at jeg hadde dette..
Tiltross for at jeg la med ett skriv om det..
Hun mente det slik at "Det finnes ikke noen form for tallblindhet, det er latskap og prøver man hardt nok så får man til alt!"
Vel...Når hun skrev på tavlen og ba meg løse oppgaven byttet jeg ufrivillig ut flere av tallene til andre tall.. Fordi jeg trodde det var det som sto....Til slutt ble hun så lei og ba meg dra til optiker igjen for jeg måtte jo ha noe feil med brillene mine...

Såpass...

Tusen takk for svar! 

Jeg kom over denne i linken du ga meg: http://www.dysleksiforbundet.no/no/rettigheter+rad/dyskalkuli/Kjennetegn+på+dyskalkuli.9UFRnO4R.ips

Jeg er nesten litt skjelven, fordi ALLE punktene passer meg på en prikk. Av 18 kjennetegn, kjenner jeg meg GODT igjen i hvertfall 16-17 av de. Det økonomiske = meg på en prikk. Jeg har alltid slitt med økonomi. Kjennetegn på det poetiske og hukommelsen av skrevne ord = meg på en prikk. Det er så mange punkter i den listen jeg kjenner meg igjen i, at jeg kan nesten ikke tro det selv!

Hvordan går man frem for å eventuelt teste seg for dette? Kan man ha delvis tall-dysleksi (eller dyskalkuli)? Jeg tror i alle fall ikke at jeg bytter om på tall osv, men jeg kan jo ikke være helt sikker (siden det står at man sjeldent er klar over det selv). Jeg har en tendens til å ta ting fort til meg, men glemmer som regel det viktigste. F.eks dagen før eksamen så satt jeg med mange oppgaver jeg mestret sammen med faren min, men på eksamen glemte jeg alt jeg hadde lært... Det er skikkelig ille, faktisk.

Jeg har slitt siden barneskole-alder, og bestod ungdomsskole-matten såvidt.

Hvordan var det for deg? Hva fikk deg til å tenke at du hadde dette? Og hvordan endte det for deg med matten? 

Hilsen TS :)  

Anonymkode: 2e96d...10d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såpass...

Tusen takk for svar! 

Jeg kom over denne i linken du ga meg: http://www.dysleksiforbundet.no/no/rettigheter+rad/dyskalkuli/Kjennetegn+på+dyskalkuli.9UFRnO4R.ips

Jeg er nesten litt skjelven, fordi ALLE punktene passer meg på en prikk. Av 18 kjennetegn, kjenner jeg meg GODT igjen i hvertfall 16-17 av de. Det økonomiske = meg på en prikk. Jeg har alltid slitt med økonomi. Kjennetegn på det poetiske og hukommelsen av skrevne ord = meg på en prikk. Det er så mange punkter i den listen jeg kjenner meg igjen i, at jeg kan nesten ikke tro det selv!

Hvordan går man frem for å eventuelt teste seg for dette? Kan man ha delvis tall-dysleksi (eller dyskalkuli)? Jeg tror i alle fall ikke at jeg bytter om på tall osv, men jeg kan jo ikke være helt sikker (siden det står at man sjeldent er klar over det selv). Jeg har en tendens til å ta ting fort til meg, men glemmer som regel det viktigste. F.eks dagen før eksamen så satt jeg med mange oppgaver jeg mestret sammen med faren min, men på eksamen glemte jeg alt jeg hadde lært... Det er skikkelig ille, faktisk.

Jeg har slitt siden barneskole-alder, og bestod ungdomsskole-matten såvidt.

Hvordan var det for deg? Hva fikk deg til å tenke at du hadde dette? Og hvordan endte det for deg med matten? 

Hilsen TS :)  

Anonymkode: 2e96d...10d

Vel, jeg har vært mye hos BUP i ungdommen jeg :)
Jeg slet veldig med mattevansker (ja, jeg kan ha skrivefeil også, men den er jeg egentlig bare sløv på!)
det beste er egentlig å prate med lege og få han/hun til å henvise deg til noen som kan hjelpe deg i voksen alder.
Du får bruke  ekstra hjelpemidler på eksamen + mer tid om man trenger dette.
Altså jeg...Jeg husker alle reglene, de er ikke noen problem..
Men når jeg får en oppgave foran meg, så skjønner jeg bare ikke hvordan jeg skal regne det ut..Tiltross for at jeg kan formelen.

Og det verste er slike korte historier "Ole har 4 epler og gir en til Lise, han selger to, hva kostet bilen?"
Det å trekke ut det viktigste i en oppgave og finne ut svaret med det. Det er bare gresk fordi jeg ser ikke hva som er det viktigste i den oppgaven.

Jeg har enda ikke bestått matte..:/ Og jeg kommer meg ikke videre før jeg gjør det heller..
Det som er rart er at...
Jeg sliter ikke med økonomi, det går helt fint og jeg kan fint sette meg ned med budsjett også og regne på hva jeg har å bruke i måneden..
Jeg kan også forstå helt fint med diverse måleenheter også.  Både til medisinbruk og matlaging..
Er bare det man lærer på skolen som virker så ulogisk for meg...



Jeg vet desverre ikke hvem du tar kontakt med nå som du er i voksen alder, men håper du finner ut av det :)



 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...