Gå til innhold

Jeg får ikke melk :(


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er på dag 13 og klarer bare pumpe ut drøye 30 ml i gangen og når baby dier, blir hun aldri mett og må ha mme. Jeg ammer og pumper så mye jeg kan, drikker vørterøl og tar dagene med ro...Har tatt keisersnitt. Er det noe håp?

Anonymkode: f02ae...a43

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor vørterøl? Jeg ville snakket med legen, noen på Home And Away hadde samme problemet en gang, de fikk noen piller som løste problemet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Babyen får ut mer enn pumpen. Hvor lenge dier babyen?

Anonymkode: c497a...01a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville kontaktet ammepoliklinikk dersom det finnes der du bor. Evt kontaktet helsestasjonen for å høre om de har ammehjelper du kan få time til. 

Babyen får ut mer enn ei pumpe vil, så la babyen die så ofte som mulig og så lenge hun vil. Det er ikke alle som får ut noe særlig med hjelp av pumpe, selv om de har mer enn nok melk. Hvis det er treg utdrivning kan kanskje Syntocinon nesespray hjelpe. Det er også mulig at en Afipran-kur i samråd med ammehjelp/lege kan være løsningen, men ta det opp med fagpersonell.

I mellomtiden; spis og drikk godt (se konkrete tips på ammehjelpen.no), sov og hvil når du kan (gjerne med babyen), ha hud mot hudkontakt med den lille og la resten av verden klare seg selv for et par dager. 

Anonymkode: 98133...244

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun dier i ca 10 min på hvert bryst og da er de "tømt" og hun blir kavet og begynner å skrike etter mer. Helt umulig å fortsette å legge henne til pga hun blir lei av at det ikke er mat der - så må jo gi erstatning så hun blir mett. Hvis jeg kun skal la henne være på puppen, blir hun jo ikke mett og jeg må sitte i timevis med henne der...

Anonymkode: f02ae...a43

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De første ukene/månedene sitter man faktisk i timevis og ammer. Det er helt normalt og også nødvendig for å få etablert en god melkeproduksjon. 

Anonymkode: 78728...85b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det skjønner jeg ikke hvordan man skal overleve. Konstant amming og kun det timesvis i strekk? Da supplerer jeg heller med mme faktisk. 

Anonymkode: f02ae...a43

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skjønner jeg ikke hvordan man skal overleve. Konstant amming og kun det timesvis i strekk? Da supplerer jeg heller med mme faktisk. 

Anonymkode: f02ae...a43

Du skal selvfølgelig ikke amme i timesvis i strekk. Du kan eeventuelt prøve en halvtime per bryst, per måltid. Legg henne ofte til en periode, det kan øke produksjonen :) 

Men ja, det er vanlig amming tar en del timer av døgnet den første tiden. Etterhvert blir det mindre, da baby spiser mer effektivt. 

Anonymkode: 92c19...02c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor vørterøl? Jeg ville snakket med legen, noen på Home And Away hadde samme problemet en gang, de fikk noen piller som løste problemet.

Du bidrar i det minste med humor til tråden da, det skal du ha for! :fnise:

 

TS: oppsøk ammrpoliklinikken og gi deg selv en grense for hvor lang tid du skal gi det før du eventuelt finner andre løsninger, feks at delamming blir en permanent løsning.

Endret av Frøken Vims
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å amme i timesvis er ikke uvanlig. Så har man økedagene.....og tar man seg ikke tid på disse økedagene går man i en litt ond sirkel. Jo mer du ammer jo mer melk produserer du. 

Om du orker, sett deg godt til rette i en god stol, ha vann, godsaker snacks frukt og fjernkontrollen innen rekkevidde, ikke avtal noe den dagen.  la barnet die så mye det orker. Slike økedager kommer innimellom og variert hvor ofte. Ikke la andre påvirke deg med spørsmål som "har du nok melk?" og annet tull. Kjenn på deg selv og kjenner du at det blir stress så gi mme i tillegg.

Nesespray hjalp meg første gangen sammen med ørepropper når svigermor og andre kom og spurte om det var nok melk. De mener det bare godt, men en nybakt mor suger tvil til seg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun dier i ca 10 min på hvert bryst og da er de "tømt" og hun blir kavet og begynner å skrike etter mer. Helt umulig å fortsette å legge henne til pga hun blir lei av at det ikke er mat der - så må jo gi erstatning så hun blir mett. Hvis jeg kun skal la henne være på puppen, blir hun jo ikke mett og jeg må sitte i timevis med henne der...

Anonymkode: f02ae...a43

Ville prøvd nesesprayen jeg altså, må ikke inn til lege, bare ring og si ifra. Kan hende hun blir "lei" av å kjempe etter 10 min hvis utdrivningen er treg. Og om hun får mme på flaske er hun litt vant derfra å ikke måtte jobbe noe særlig for maten. Det tar litt tid å etablere ammingen skikkelig, og det innebærer at man i starten ofte ikke gjør annet enn å amme. Når produksjonen er på plass blir ting litt lettere. Men snakk med jordmor/barnepleier/ammehjelp, alt etter hvilket tilbud som er der du bor, og be om hjelp. De kan observere ammesituasjonen og komme med konkrete tips som passer for deg og din baby. 

Anonymkode: 98133...244

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Runforit

Jeg har hatt nok melk hele veien, men de første 6 ukene så gjorde ikke baby noe annet enn å spise så og si konstant 24 timer i døgnet. Jeg bodde i sengen og på sofaen og lå bare med mini på puppen i perioder. Det var dødsslitsomt og økedøgnene var et mareritt, MEN de første 6 ukene er de tøffeste og det var jeg veldig forberedt på. La ingen planer og tok time for time, dag for dag. 

Er veldig viktig at du følger babyen rytme og dier så ofte og lenge som baby ønsker. Det er essensielt for melkeproduksjonen og spesielt nattammingen. For meg var samsoving gull for da slapp jeg å våkne, kunne bare koble baby til puppen og sove videre.

Når jeg ville øke produksjonen fordi jeg ville pumpe og ha ekstra melk så har jeg brukt havregrøt med kanel og honning, Kloster ammete og en stor munnfull maltextrakt hver morgen og kveld. Da spruter melken og jeg pumper rundt en halv liter om dagen.

Du skal selvsagt gi MME om baby ikke får nok melk, men vet du det eller bare tror du det? Går vekta opp. Har baby mange våte bleier?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...