Gå til innhold

Skaffe hund, men hvilken?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi er et ektepar uten barn som skal skaffe oss hund. Men vi er litt i stuss på hvilken. 

 

Vi ønsker ikke en som er større enn ca 5 kg. Vi bor i leilighet, men med tilgang til stor plen og gode turmuligheter blant annet. Den må være allergivennlig, da noen i familien er allergikere (Vet at de kan reagere selvom.) Og helst være forholdsvis lett å trene. Pelsstell spiller ingen rolle, det er noe jeg liker å pusle med. Fint om de er noenlunde aksepterende overfor barn fra 5 år og oppover, men dette vil vi eventuelt trene på. Jeg har selv hatt hund før, men det er så lenge siden at dette kan nesten sees på som førstegangshund. Vil helst ha en "renraset", altså ikke type maltepoo, chiweenie osv. da en ikke alltid vet hva en får der.

Alle forslag mottas med takk! Og gjerne også forslag til pålitelige, ærlige oppdrettere. 😊

Anonymkode: 14123...a26

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvor mye tid kommer dere ti å bruke på fysisk aktivitet hver dag? Hva slags aktiviteter vil dere gjøre med hunden? Hva med mental aktivisering (sporsøk, lydighetstrening, osv)? Ønsker dere en hund med mye vaktinnstinkt? Er det viktig å kunne ha hunden løs?

Anonymkode: f7aac...f1d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva med en bichon frise

Det er en rase vi ikke har vært innom. Har sett litt på yorkie og malteser. Så skal føye denne til listen over de vi skal undersøke nærmere 😊

Anonymkode: 14123...a26

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med Cairn Terrier?

Litt mer enn 5kg og er ikke spesielt letrent, men en fantastisk hund på alle andre områder. En liten lojal kompis. Trives både med mye tur og å ligge på sofaen om det regner ute. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest hockeyfrue

Jeg vil anbefale Yorkshire Terrier. Vi har en Yorkie, og vi er superfornøyde! Hun er storfornøyd med tre turer om dagen (en om morningen, en midt på dagen og en på kvelden), hun er allergivennlig, hun trenger ikke stor plass, og hvis vi holder pelsen hennes kort er det også minimalt med pelsstell. 

Vi har ikke angret et sekund på at vi kjøpte oss en Yorkie, hun er verdens skjønneste, snilleste hund. Hun elsker mennesker og kos, bjeffer så og si aldri, og er lett å trene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med Puddel? Den minste heter toypuddel og er under 5 kg, noen nede i 2 kg. De er smarte, vennlige, allergivennlige, liker mennesker og andre dyr og lette å dressere.

Pelsstellet blir det man gjør det til, de kan klippes helt korte eller ha lengde på pelsen.

Anonymkode: 54ec6...318

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye tid kommer dere ti å bruke på fysisk aktivitet hver dag? Hva slags aktiviteter vil dere gjøre med hunden? Hva med mental aktivisering (sporsøk, lydighetstrening, osv)? Ønsker dere en hund med mye vaktinnstinkt? Er det viktig å kunne ha hunden løs?

Anonymkode: f7aac...f1d

Den vil få minimum 2 timer tur hver dag. Vi liker også å gå i fjellet. Vi ønsker en selskapshund til kos og tur, mental trening tenker vi mer "vanlig" lete ette godbit, osv. Og helst litt lydighetstrening. Å kunne ha hunden løs er greit men ikke nødvendig. Helst ikke så mye vaktonnstinkt.

Anonymkode: 14123...a26

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med Cairn Terrier?

Litt mer enn 5kg og er ikke spesielt letrent, men en fantastisk hund på alle andre områder. En liten lojal kompis. Trives både med mye tur og å ligge på sofaen om det regner ute. 

Dessverre ikke aktuell da familiemedlemmer reagerer på denne rasen..

Anonymkode: 14123...a26

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vil anbefale Yorkshire Terrier. Vi har en Yorkie, og vi er superfornøyde! Hun er storfornøyd med tre turer om dagen (en om morningen, en midt på dagen og en på kvelden), hun er allergivennlig, hun trenger ikke stor plass, og hvis vi holder pelsen hennes kort er det også minimalt med pelsstell. 

Vi har ikke angret et sekund på at vi kjøpte oss en Yorkie, hun er verdens skjønneste, snilleste hund. Hun elsker mennesker og kos, bjeffer så og si aldri, og er lett å trene. 

Har hørt mye positivt om rasen, men også at hannhunder kan være stri? Har noen med allergi reagert på henne? 😊

Anonymkode: 14123...a26

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ville jeg definitivt sett på Pudler, som en over her skrev! Dvergpudler blir vanligvis mellom 3 og 7kg. De er veldig lettlærte, røyter ikke, og har generelt et veldig godt lynne. De har også jevnt over god helse og lever lenge. De krever en del pelsstell, regelmessig børsting og klipping, men dere kan lett minimere dette ved å holde den kortklipt.

Anonymkode: f7aac...f1d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Papillon eller dvergpuddel, lett å trene, ikke mye pelsstell. Puddel er nok mest allergivennlig. Går lange turer og bra helse.

Anonymkode: a10b8...dd9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest hockeyfrue

Har hørt mye positivt om rasen, men også at hannhunder kan være stri? Har noen med allergi reagert på henne? 😊

Anonymkode: 14123...a26

Hannhundene vet jeg ikke så mye om, vi har kun hatt tisper. De Yorkie hannhundene jeg kjenner til er rolige og snille, men jeg vet jo ikke hvordan de er å trene opp osv. Nei, broren min og moren til samboeren min er begge allergiske, men de reagerer ikke på henne i det hele tatt :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ville jeg definitivt sett på Pudler, som en over her skrev! Dvergpudler blir vanligvis mellom 3 og 7kg. De er veldig lettlærte, røyter ikke, og har generelt et veldig godt lynne. De har også jevnt over god helse og lever lenge. De krever en del pelsstell, regelmessig børsting og klipping, men dere kan lett minimere dette ved å holde den kortklipt.

Anonymkode: f7aac...f1d

Alle dvergpudler jeg har møtt har vært utrolig kjipe og sære. Mens toypudler og kongepudler derimot, er litt mer livlige og sosiale. 

Anonymkode: 1503f...754

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil anbefale deg en pomeranian. Jeg har en og det var min første egne hund etter jeg flyttet for meg selv. Litt usikker på allergi og slikt, men har hørt at noen reagerer på de og andre ikke så du burde vurdere å besøke en først hvertfall og være med den noen timer. Jeg er helt forelsket i den rasen! De er veldig søte, men det aller beste er personligheten. Den kan gå lange turer, men kan også nøye seg med små turer. Vår hund er veldig snill og rolig og lite pellstell. Pleier å børste gjennom pelsen en gang i uken. pommer er lett å ta med seg når man skal bort også. De kan bjeffe litt når det ringer på, det gjør vår, men ikke ellers. Og hun går veldig fint i sammen med andre dyr vi møter på tur, både hunder og katter. Det er veldig mye personlighet for en så liten hund og jeg syntes de er enkle å trene!  min er voksen og veier ca 2 kg og har aldri hatt noen problemer med helsa heller, vært frisk og fin og er en sprek hund! Pommer kan fint passe for barn over 5 år og oppover så lenge de vet at man skal behandle hunden med respekt (det gjelder alle raser) men at små barn løfter den og plutselig mister er dårlig så barnet burde være såppas stor at den skjønner at hunder ikke er leketøy og at man ikke skal drive å løpe rundt med de når de bærer hunden. Lær ungen respekt for hunder så tror jeg det skal gå bra!! vår pomme elsker barn og hun pleier å leke med tantebarna mine på 2 og 4 år:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...