Gå til innhold

Overreagerte jeg? 3-åring som sparket i seteryggen på teater


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

I dag var jeg på teater og så Putti Plutt Pott. 
Bak meg satt en gutt og sparket rytmisk i seteryggen min, ganske hardt. Først snudde jeg meg og ga ham et smil for å liksom signalisere at jeg merket det ganske godt. Da han fortsatte etter en liten stund, snudde jeg meg igjen og spurte "kan du la være å sparke i setet mitt?" og smilte. 

Moren dultet meg i ryggen og sa "han er tre år, ta deg sammen!". Jeg ble så paff! Var jeg frekk? Har jeg urimelig høye forventninger? Lurer oppriktig altså!

Jeg har nemlig en tre-åring selv og hadde synes det var helt kurant dersom noen hadde bedt henne slutte med noe de fant plagsomt, feks å sparke i stolen deres.

(Ikke visste jeg hvor gammel gutten bak var heller, i og med at det var mørkt og jeg satt med ryggen til. Så for alt jeg visste kunne det vært en seksåring. )

Anyways, gadd selvfølgelig ikke ta dette noe lenger og gjøre noe nummer ut av det. Hadde bare ikke regnet med å provosere noen så innmari :) 

Og så vil jeg jo gjerne realitetsorienteres om nivået på standarden min :) 

Anonymkode: df66e...cdf

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg syns det er helt greit å si ifra, og syns moren overreagerte. Man kan ikke la barnet gjøre som de vil hele tia. 

Anonymkode: ac2a0...fb1

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde bedt morenom å ryke og reise og sagt at han ville få høre det ganske mye skarpere om han fortsatte.

Anonymkode: 31547...785

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, du overreagerte ikke. Foreldre skal irettesette barna når de holder på slik, og unnskylde den det gjelder. 

Folk flest aksepterer at barn kan være uregjerlige, men det er provoserende når foreldre ikke engang forsøker. 

Anonymkode: 53a09...43e

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, du overreagerte ikke.

Moren overreagerte ! Hu skulle jo ikke snakket slik til deg. Hun skulle passet på at barnet sluttet. Hvis du visste at moren prøvde så hadde eventuelle uhell irritert deg mindre også

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde bedt morenom å ryke og reise og sagt at han ville få høre det ganske mye skarpere om han fortsatte.

Anonymkode: 31547...785

Kunne nok jeg og gjort om jeg hadde hatt en drittdag. Men den reaksjonen er veldig overdrevet da.

Anonymkode: 3d89c...f64

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne nok jeg og gjort om jeg hadde hatt en drittdag. Men den reaksjonen er veldig overdrevet da.

Anonymkode: 3d89c...f64

Nei vet du hva. Når barnet tilnoenstikker å sparker hardt i stolen min over lang tid og moren blir sint på MEG når jeg sier ifra fordi hun selv ikke greier det, da kan hun reise dit peppern gror

Anonymkode: 31547...785

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest FruPotter

Opplever dette hele tiden på bussen, men de mødrene jeg har sett har ikke gjort noe som helst... Har bare sittet der og latt barna sparke i setene, rive i håret til personen foran, osv... Altså da er det på tide å sette ungen på plass. Synes nå jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det med foreldre som reagerer sånn? En 3-åring kan da vel også lære seg litt folkeskikk!

Opplevde det samme på flyet en gang. Passasjeren ved siden av med hadde en unge bak seg som sparka i seteryggen hans. Han snudde seg og ba høflig om ikke barnet kunne la være, hvorpå faren svarte "Han er bare et barn!". Mannen ved siden av meg ga seg heldigvis ikke og sa klart fra at man likevel kunne oppføre seg, selv om man var et barn. Barnet sluttet å sparke.

Anonymkode: 90eae...fbd

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes ikke du overreagerte. Jeg hadde gjort akkurat det samme selv. Tipper at moren ble flau over at du påpekte barnets dårlige oppførsel. Kanskje hun reagerte med den frekke kommentaren fordi du påpekte en "svakhet" ved barnet hennes som hun selv ikke har klart å kontrollere.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest supernova_87

Det idiotiske er jo at moren ikke tok tak i det selv. Det skal mye til for at hun ikke merket det, men er vel enklere å la barna være en pest og en plage for alle, enn å ta tak, vil jo bare ha en liten pause, må skjønne. :fart2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her fortjente faktisk moren skarpt tilsnakk om hennes mangel på barneoppdragelse. Du har også betalt for billetten din, og det er faktisk ikke noen andres problem at hun ikke har kontroll på ungen sin. Plager barnet andre er det forelderens ansvar å få barnet til å slutte, evt. ta med barnet ut dersom det ikke kan oppføre seg. Jeg har faktisk opplevd å være den som måtte sitte i et flysete i flere timer med en unge som sparket hardt i seteryggen min. Jeg turte ikke si i fra, og syntes det er helt utrolig at det finnes foreldre som er så uansvarlige at de ikke får barnet til å slutte med slik oppførsel pronto. Dersom man lærer barnet at det er ok å oppføre seg som en egoistisk liten pøbel, hvordan tror de egentlig ungen kommer til å oppføre seg når h*n blir større? 

Anonymkode: 288eb...3c3

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opplever dette hele tiden på bussen, men de mødrene jeg har sett har ikke gjort noe som helst... Har bare sittet der og latt barna sparke i setene, rive i håret til personen foran, osv... Altså da er det på tide å sette ungen på plass. Synes nå jeg.

Og grunnen til at du kun har sett de mødrene er sannsynligvis at du ikke legger merke til alle mødrene som faktisk får barnet sitt til å sitte rolig. Ikke på noe tidspunkt er det greit at barn sparker i ryggen, står i setet, lugger uten at forelderen gjør noe med det. De fleste foreldre gjør dette automatisk og da legger man heller ikke merke til barna på samme måten. Men det er litt for mange som lar barna herje på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her! 
Puh, nå ble jeg litt lettet. Var så revet mellom å være litt fornærmet og samtidig engstelig for å ha vært frekk mot en liten gutt, liksom! Har jo en treåring selv og dersom opinionen hadde ment jeg var urimelig, ville jeg jo blitt usikker på om jeg er for streng med min egen :) 
Da legger jeg det bak meg, og nøler heller ikke med å gi beskjed neste gang noen gjør noe lignende! 

 

 

Anonymkode: df66e...cdf

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...