Gå til innhold

Får raskt melkesyre i lårene.


Alvea

Anbefalte innlegg

Jeg trener tungt tre dager i uken og nå har jeg lagt inn ei økt der jeg løper ei mil på mølla i tillegg.

Men jeg sliker veldig på styrketreningene da jeg kjenner melkesyren komme allerede i oppvarmingen. F.eks allerede etter 10 airsquats så svir det noe jævlig i lårene og jeg får nesten krampe. 

F.eks dagen etter trening og jeg skal på Ikea og skal gå opp trappene der så svir det godt i lårene, hehe.

Hvorfor er det slik? Hva kan jeg gjøre for å forbedre dette?

Føler meg ikke overtrent så har liten tro at det er derfor. Begynte med to økter i uken og økte til tre når stølheten ga seg. Når stølheten ga seg etter tre økter så la jeg inn ei løpeøkt. Og jeg ønsker å legge inn en andre løpeøkt etterhvert. Men det er så plagsomt å få melkesyre så raskt som jeg får. Årsak?  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De tre harde øktene jeg har i uken er Tabata. Dette er gruppetimer og det er 10 minutter oppvarming. Kan jo kanskje løpe veldig rolig 10 minutter før gruppetimen starter, kan prøve det neste gang. Men oppvarmingen på timen starter alltid med rolig jogg og så er det rolig gående utfall, airsquats osv og det er her melkesyren allerede kommer. Pluss dynamisk tøying eller hva jeg skal kalle det, her svir det også i lårene. Avslutter oppvarmingen med litt mer internitet på løpingen + burpees. 

Tabatatimene er harde og etter ei økt er jeg gjennomvåt av svette, men føler meg i god form og føler ikke at jeg trener for hardt. Har minst to døgn mellom hver økt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Melkesyre finnes ikke, slutt å lese pseudovitenskap.

Hva er det du snakker om??

Anonymkode: 53eaf...ca9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva er det du snakker om??

Anonymkode: 53eaf...ca9

"

Lactic acid does not exist in the blood. As soon as it is produced, the substance thought to be lactic acid disassociates into lactate and hydrogen (More on lactate and hydrogen below). A lactate analyzer measures the concentration of lactate (a useful fuel) in the blood.

"
Melkesyre har ikke den effekten folk innbiller seg at den er. Gamle bøker påstår en årsakssammenheng som ikke eksisterer. Slikt skjer når man ikke forstår forskjellen mellom kausalitet og korrelasjon.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dårlig form?

Anonymkode: b0315...958

Det vil jeg ikke si. Jeg er både sterkt og har god kondisjon føler jeg. Men kan jo prøve å ta det roligere noen økter for å se om det har effekt :)

"

Melkesyre har ikke den effekten folk innbiller seg at den er. Gamle bøker påstår en årsakssammenheng som ikke eksisterer. Slikt skjer når man ikke forstår forskjellen mellom kausalitet og korrelasjon.

Men hva er den smerten jeg føler da? Uansett hva man kaller det så er jo problemet der enda. Få får smerter i lårene av å gå opp ei trapp. 

Hvis du trener mye og sliter med at du er sliten: tren mindre.

 

Sliten er jeg ikke, det er kun snakk om smerter i lårene. Jeg har jo økt treningen gradvis og startet med to økter i uken og nå har jeg fire. Men skal prøve å ta det roligere for å se om det har effekt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vil jeg ikke si. Jeg er både sterkt og har god kondisjon føler jeg. Men kan jo prøve å ta det roligere noen økter for å se om det har effekt :)

Men hva er den smerten jeg føler da? Uansett hva man kaller det så er jo problemet der enda. Få får smerter i lårene av å gå opp ei trapp. 

Sliten er jeg ikke, det er kun snakk om smerter i lårene. Jeg har jo økt treningen gradvis og startet med to økter i uken og nå har jeg fire. Men skal prøve å ta det roligere for å se om det har effekt. 

Du er ikke sliten, men skriver her en tråd om hvor sliten du blir.

 

Javel:p fatigue akkumuleres over tid, og kanskje du ikke får nok søvn, ikke spiser nok osv. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er ikke sliten, men skriver her en tråd om hvor sliten du blir.

 

Javel:p fatigue akkumuleres over tid, og kanskje du ikke får nok søvn, ikke spiser nok osv. 

Jeg blir jo sliten etter en en treningstime, men mener selv jeg lar det gå nok tid mellom hver økt. Kroppen bør jo ha kommet seg etter to døgn (som er det korteste spriket mellom øktene)? 

Søvn får jeg nok av, men kan hende jeg ikke spiser nok da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"

Melkesyre har ikke den effekten folk innbiller seg at den er. Gamle bøker påstår en årsakssammenheng som ikke eksisterer. Slikt skjer når man ikke forstår forskjellen mellom kausalitet og korrelasjon.

Der kan du se, da lærte jeg noe nytt i dag også... Har alltid tenkt på melkesyre og laktat som det samme, men ser nå at det ikke er tilfelle. Laktat er et produkt av melkesyre. +1 til deg.

Anonymkode: 53eaf...ca9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vil jeg ikke si. Jeg er både sterkt og har god kondisjon føler jeg. Men kan jo prøve å ta det roligere noen økter for å se om det har effekt :)

Men hva er den smerten jeg føler da? Uansett hva man kaller det så er jo problemet der enda. Få får smerter i lårene av å gå opp ei trapp. 

Sliten er jeg ikke, det er kun snakk om smerter i lårene. Jeg har jo økt treningen gradvis og startet med to økter i uken og nå har jeg fire. Men skal prøve å ta det roligere for å se om det har effekt. 

Vi som trener aktivt løping og sykling omtaler dette som "stinne lår". Du opplever da det du omtaler som "smerter" i lårene. Lårene føles som fulle av melkesyre bare du går opp en liten trapp. Dette er altså et resultat av mye trening i løpet av en begrenset periode. Det er da tid for en rolig periode for å la kroppen bygge opp overskudd. Hvis du ikke er overtrent bør dette gi seg i løpet av 2-3 dager. 

Anonymkode: 53eaf...ca9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg blir jo sliten etter en en treningstime, men mener selv jeg lar det gå nok tid mellom hver økt. Kroppen bør jo ha kommet seg etter to døgn (som er det korteste spriket mellom øktene)? 

Søvn får jeg nok av, men kan hende jeg ikke spiser nok da. 

Ok, jeg forstår ikke helt problemstillingen jeg da. Ettersom du mener du har nok tid mellom øktene og at du skal bli like sliten som du blir. 

 

Hva er da problemet om ting er som de skal?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 2Bhonest

Du er ikke sliten, men du er ikke helt restituert etter forrige økt.

Jeg hadde samme symptomer i sommer etter litt for mye sykling. Alt kjentes bra ut under sykling, men på kveldene og dagene så var det vondt.
Jeg begynte med restitusjons-drikker med høyt innhold av proteiner. Etter en ukes tid, så var smertene borte. Om det var placebo eller noen annen ceboeffekter vet jeg ikke, men det koster ikke så mye å drikke en liter styrk-melk om dagen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde ærlig talt at tre økter i uken med minst to døgn restitusjon var nok, men feil kan man ta. Får ta noen ekstra hviledager for å se om det blir forbedring. Synes bare det er kjipt da jeg er godt trent og føler meg i mer enn nok form for tre økter i uken, derfor økte jeg til fire ;p 

Styrk skal jeg teste :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg trodde ærlig talt at tre økter i uken med minst to døgn restitusjon var nok, men feil kan man ta. Får ta noen ekstra hviledager for å se om det blir forbedring. Synes bare det er kjipt da jeg er godt trent og føler meg i mer enn nok form for tre økter i uken, derfor økte jeg til fire ;p 

Styrk skal jeg teste :) 

Du trenger flere økter ikke færre. Du får sannsynligvis nok proteiner fra kostholdet uten styrk. Har du prøvd recovery runs? Du løper så sakte at det nesten er ubehagelig sånn type 6-8km/min. De er fantastiske for dagene mellom treningsøkter, så slipper man sitte på ræva hele tiden. De passer også fint på morgenen eller før sengetid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger flere økter ikke færre. Du får sannsynligvis nok proteiner fra kostholdet uten styrk. Har du prøvd recovery runs? Du løper så sakte at det nesten er ubehagelig sånn type 6-8km/min. De er fantastiske for dagene mellom treningsøkter, så slipper man sitte på ræva hele tiden. De passer også fint på morgenen eller før sengetid. 

Erfaring har du plenty av....

don_t_argue_with_idiots_by_memeopolyse-d

Anonymkode: 02002...3b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sliter med det samme. Jeg er i god form og løper masse, men bare jeg går opp en bratt bakke kommer "syra" i beina med en gang. Selv om jeg ikke har trent på flere dager og er restituert. Det samme gjelder sykling, eller hvis jeg bare sitter på huk et halvminutt.

Også ved styrketrening er dette et problem, men der er jeg mindre trent. Jeg klarer ikke holde armene 90 grader ut fra kroppen i ett minutt engang..

Lurer på hva som er årsaken..? Dårlig genetikk, rett og slett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...