Gå til innhold

Hvordan foregår en operasjon?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Skal operere fot snart, gruer meg. Hvordan foregår dette? Er dagkirurgi, om det har noe å si. Hvor lang tid tar det før du sovner av narkose? Er redd alle nåler, kan jeg få noe som beroliger meg? Er redd for veneflon.

Anonymkode: bfa96...e8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du får sprøyte med narkose og så gjelder det å sovne pent  og våkne igjen og ikke få allergisk reaksjon.

 

Anonymkode: e693d...da8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får sprøyte med narkose og så gjelder det å sovne pent  og våkne igjen og ikke få allergisk reaksjon.

 

Anonymkode: e693d...da8

Allergisk reaksjon skjer så og si aldri. 

Anonymkode: 50edf...442

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mest sannsynlig så er det dagkirurgi. Da får du beskjed om når du skal møte opp, så får du informasjon og snakker med kirurgen. Så får du noen tabletter, er som regel smertestillende som skal virke etter operasjonen om den ikke varer i mange timer. Om du ønsker beroligende så må du si i fra på forhånd. 

Når du kommer inn på operasjonsstua så blir det satt veneflon, og når alt er klart så får du narkosen gjennom veneflonen og det gis oksygen på maske (ikke alltid det blir gjort). Så våkner du opp på post.op. Der får du smertestillende om du trenger det og de passer på deg til du er klar for å dra hjem. Kirurgen kommer også innom for å fortelle om ev funn/ hvordan operasjonen gikk. 

Anonymkode: 32a1b...83a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margit Spat

Du kan fortelle på sykehuset at du gruer deg/er nervøs/er engstelig for nåler, og spørre om du kan få noe beroligende. Ofte får man beroligende tabletter før narkose uansett, men jeg vet ikke om det er ulik praksis avhengig av hva slags operasjon man skal ha. Har ikke operert fot eller bein, så derfor kan jeg ikke dele erfaring med akkurat det. Derimot har jeg erfaring med narkose.  Jeg har hatt tre ulike operasjoner med narkose, både dagkirurgi og med overnatting. Min erfaring med sykehuspersonell er at de vil at pasienten skal ha det så godt som mulig, og at de gir beroligende, og smertestillende for den del, så fremt det er medisinsk forsvarlig. 

Når du kommer på sykehuset, får du som regel tildelt en seng på dagkirurgen. Det er trolig der du vil få forberedelser til operasjonen: kirurgen (+ evt også sykepleier) som vil snakke litt med deg, eventuelle beroligende og smertestillende tabletter, og hvis du skal ha veneflon, kan det hende du får den også der (noen ganger blir den satt på operasjonsstua). Du vil kanskje også få  sykehusantrekk som du skal ha på deg. Når det er klart, blir du kjørt til operasjonsstua, der anestesilegen vil sette narkosen

Jeg har fått narkosen gjennom veneflon alle gangene, og det tror jeg alle får. Med en beroligende tablett først, håper jeg det går bra med deg også. Man kjenner veneflonen som et stikk når den settes, men hvis man holder hånden i en rolig posisjon, så gjør den ikke vondt der den sitter. Man kjenner heller ikke smerte når det settes medikamenter i veneflonen. Noen ting kan føles varmt eller kaldt, men jeg har aldri følt at det er vondt. Ved de narkosene jeg har hatt, har jeg fått oksygen fra maske samtidig som narkosen blir satt. Mens du er i narkose holdes det overvåkning over hjerterytme og blodtrykk.  

Når selve narkosen settes tar det ikke mange sekundene før man sovner. En av gangene ble jeg bedt om å telle bakover fra ti. Tror jeg kom til åtte :fnise: Da jeg våknet etter narkosene mine ante jeg ikke at jeg hadde vært «borte» eller hvor lenge. Mine narkoser har vart fra 20 min til 4 timer. Jeg var redd for å bli kvalm, og har alltid fortalt om det på sykehuset. Derfor har jeg fått kvalmedempende medisiner hver gang, og jeg har aldri følt meg uvel etterpå. 

Ønsker deg masse lykke til!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har operert ett par ganger, har sprøyteskrekk.
Jeg sa ifra om det og sa at jeg ønsket å sove før de stakk meg med noe. Og at alt som sitter fast inni huden min skal fjernes før jeg våkner opp. Under en av legetimene før operasjonen så fikk jeg legen til å sjekke armene mine. Altså hvilken arm er lettest å sette ei nål inni. Så tok jeg på embla krem, kjøper på apotek reseptfritt (bedøvende krem) på den hånden.
Man har jo 50/50 for å velge rett arm, to ganger tok jeg "feil". Sa da at de skulle bruke den hånden med kremen på, og når jeg sov så fikk de gjøre hva fader de ville.  

Null problem. 

En gang våknet jeg opp med en veneflon i foten..
Da var den en sykepleier som hadde glemt å fjerne den før jeg våknet. Jeg var jo helt utav det, så jeg ropte "Gi meg narkose, ellers så hopper jeg utav vinduet, også ringe jeg VG og sier at du torturerte meg".
Også gråt jeg en skvett. Husker ikke det selv, men fikk høre det av mamma senere :fnise:
Dette var da etter at de ble oppdaget og fjernet, så jeg la merke til det lenge etterpå... 

Anbefaler deg å ha noen med deg under oppvåkningen, for gud du kan si og gjøre mye rart! 
En gang så gråt jeg, fordi ene mannen som jobbet der var så kjekk, og trynet hans rørte meg (sa jeg). Også ropte jeg etter han og sa "du fortjener en rose fordi du er så pen, men jeg har ikke rose" også hylgråt jeg fordi jeg ikke hadde en rose, så jeg tilbød han en snus som plaster på såret. 
Jeg var helt utav det, og husker det ikke selv. Men mamma filmet meg og fortalte meg alt det rare jeg sa. 
En annen gang så hylgråt jeg, fordi jeg ble fersket i å snuse sekunder etter jeg våknet. Jeg ba på mine knær om at sykepleieren ikke skulle sladre til sjefen sin. Også skyldte jeg på mamma, for det var hun som smuglet inn snusboksen og hun kunne betale boten for hun har så mye penger.. igjen, husker det ikke selv. 
Jeg tok også en halv snusboks i munnen for å skjule bevisene, endte opp med at jeg kastet opp fordi jeg svelget en snus. 

Jeg måtte også tisse sekunder etter at jeg våknet opp. Kjekke mannen med det pene ansiktet trillet sengen til toalettet, for jeg nektet å tisse i en balje ved sengen. Så sa han at døren måtte stå på gløtt i tilfelle jeg falt om.
Så midt under tissepausen så krøp jeg på gulvet, med buksa under knærne og tok hodet ut døren og sa "jeg har ikke besvimt enda altså, bare tisser" også krøp jeg tilbake og gjorde meg ferdig. Jeg ropte også "NÅ TISSER JEG! Jeg har ikke falt om altså, bare tisser".
Søsteren min sto like ved og døde av latter. Lar meg aldri glemme den hendelsen heller, og mamma har sagt at hun skal fortelle den historien i bryllupet mitt og begravelsen min. 

Skal operer igjen snart, og gruer (men gleder meg litt) til hva jeg kommer til å si og gjøre. 
Det er verst er ikke sprøytene, naroksen, operasjonen etc. Men alt det dumme og flaue tingene du sier og gjør :P 

Anonymkode: d054f...26c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Margit Spat

Vær obs på at det ikke er sikkert at du får ha med noen på oppvåkningen. Jeg har ikke fått det på mitt lokalsykehus. Når jeg har våknet fra narkose har jeg vært ganske «glad-brisen» og temmelig pratsom, men ikke i nærheten av AB over :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe å være redd for! Du får narkose og så blir du ganske svimmel, og så våkner du og alt er over. Det er litt forskjellig hvordan man reagerer på narkose, men narkose brukt i dagkirurgi pleier å være ganske mild. Når jeg har hatt dagkirurgi har jeg bare vært litt svimmel og trøtt når jeg våknet, men dette gikk over i løpet av en halvtime og så følte jeg meg helt normal igjen.

Anonymkode: 3916d...704

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...