Gå til innhold

Utrygt å dra til Istanbul nå?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Ville i utgangspunktet forholdt meg til myndighetenes råd fremfor hva vi anonyme på en nettside har inntrykk av. Ambassaden i Tyrkia sier dette om sikkerhetssituasjonen. Altså at Istanbul ikke er innenfor området man advarer mot, men at man helst bør styre unna demonstrasjoner og store samlinger av folk.

Tyrkia er preget av en del interne stridigheter, selv om det strengt tatt er lite sannsynlig at du merker noe særlig til det. Hvis det er terror man frykter er det vel i så fall IS og deres meningsfeller som er noe å tenke på, for de "vanlige" kampene i Tyrkia er gjerne mellom grupperinger som ikke har noe spesielt imot oss vestlige. Kuridiske nasjonalister er interessert i å ta tyrkere, hvis de først skal ta noen, og tyrkiske nasjonalister som ønsker kurderne vondt har heller ikke noe problem med deg og meg. Hvis det er nedskytingen av det russiske flyet du har i bakhodet når du spør kan du i hvert fall slappe av. Putin er heller ingen trivelig type, men det er absolutt ingen fare for at Russland går militært løs på Tyrkia og skader turister.

Jeg hadde ikke hatt problemer med å reise til Istanbul rent sikkerhetsmessig. Nå vil jeg virkelig ikke dra dit, mye fordi jeg har så stor avsmak for Erdogan at jeg ikke ønsker å besøke et Tyrkia under ham, men det har altså ikke med sikkerhet å gjøre. Faren for å bli utsatt for noe er nok ikke særlig annerledes enn den pleier. Men følg de offisielle reiserådene.

Anonymkode: e8551...a42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er ikke i det hele tatt farlig. Jeg var på Takshimet square når det var homodemonstrasjoner der. Var dritfett å se på, politiet har pansrede busser med vannkanoner på taket. 

Dog bør du være forsiktig i trafikken, som i alle andre land blir langt flere personer skadet og drept i trafikken i Tyrkia enn av terrorisme. Pass på at Taxiene du sitter på i er nyere enn 2004 og at du bruker sikkerhetsbelte (i 2004 kom teknologi så bilen blir knust isteden for fører og passasjer). Husk også på at trafikkulturen er annerledes, og at du må være forsiktig når du krysser veien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...