Gå til innhold

Osmose og diffusjon


lovelife61

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har en framføring imorgen og etter framføringa skal læreren stille noen spørsmål.

Vi fikk en liste med rundt 5o spørsmål og jeg har skrevet ned svaret på alle, men det er tre spm jeg sliter med. Har biologi 1 forresten. 

 

1. Hvordan er plasmamembranen bygget opp?

2. Hva er Osmose?

Jeg har sånn halvveis svar på osmose, men klarer ikke å formulere det. Her er det jeg har:

Osmose er en prosess som fører til utjevning av forskjellen i konsentrasjon mellom to løsninger ved at det oppløste stoffet diffunderer fra den svakere til den sterkere oppløsningen.  Vannet flytter seg for å utjevne konsentrasjonen av et eller annet stoff.

Er dette riktig? Og kan noen være så snill og formulere et for meg slik at det blir sagt veldig lett.

3.Hvordan er diffusjon forskjellig fra osmose?

På dette spørsmålet har jeg litt, men trenger formulering. Vet ikke om det er riktig, men her er det jeg har:

Selve molekylene flytter seg = diffusjon.      

Diffusjon = konsentrasjonsforskjell. Vandrer for å utjevne konsentrasjonsforskjellen. Eks: O2 og Co2 i lungeblærene.

I diffusjon flytter cellene på seg, men i Osmose flytter vannet på seg?

 

 

Kan noen være så snill og hjelpe meg? Hvis jeg har riktig svar, kan dere hjelpe meg med å formulere setningene. Vil helst ha korte svar på 1-2 setninger. Hvis det er feil svar, kan dere si svaret?

 

 

Tusen takk på forhånd!!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvordan plasmamembranen er bygget opp står garantert i boken din, ta en ekstra kikk.

Du blander sammen diffusjon og osmose. Definisjonen du har på osmose, passer bedre på diffusjon. Osmose er når stoffer utjevner seg over en membran. Eksempel på diffusjon: et stoff sprer seg rundt hele innsiden av cellen slik at det blir lik konsentrasjon overalt. Eksempel på osmose: et stoff beveger seg over en membran for å utligne konenstrasjonsforskjeller på hver side av membranen, f.eks. innsiden og utsiden av en celle.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville skrevet det slik:

Ved osmose strømmer det vannmolekyler gjennom cellemembranen, fordi det er konsentrasjonsforskjeller av stoffer mellom innsiden og utsiden, og som ikke slipper gjennom cellemembranen.

Ved netto diffusjon forflytter stoffer seg fra områder med høy konsentrasjon til områder med lav konsentrasjon av stoffet, som et resultat av molekylenes tilfeldige bevegelser. 

Man kan si det slik at osmose er "vikaren" til diffusjon.Altså, om ikke diffusjon virker, så blir det osmose istedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan plasmamembranen er bygget opp står garantert i boken din, ta en ekstra kikk.

Du blander sammen diffusjon og osmose. Definisjonen du har på osmose, passer bedre på diffusjon. Osmose er når stoffer utjevner seg over en membran. Eksempel på diffusjon: et stoff sprer seg rundt hele innsiden av cellen slik at det blir lik konsentrasjon overalt. Eksempel på osmose: et stoff beveger seg over en membran for å utligne konenstrasjonsforskjeller på hver side av membranen, f.eks. innsiden og utsiden av en celle.

Men diffusjon kan også skje f.eks mellom lungekapillærene og alveolene fordi kapillærene har en vegg som er svært gjennomtrenglig for små molekyler. 

Anonymkode: 199ad...2c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men diffusjon kan også skje f.eks mellom lungekapillærene og alveolene fordi kapillærene har en vegg som er svært gjennomtrenglig for små molekyler. 

Anonymkode: 199ad...2c9

Men disse vil da ikke bevege seg over selve plasmamembranen til disse cellene, men forbi cellene,er det ikke så?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...