Gå til innhold

Gavekort på mat fra NAV. En kassadames opplevelse


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvis folk bruker slike kuponger til biff til 500 kr, brus, snop og røyk så trenger de dem ikke enkelt og greit?   Er det bare for hvem som helst å gå å skaffe seg slike kuponger?  Virker nesten slik!

Regner med de må vise kvitteringer på det de kjøper, slik at NAV kan se hva som blir kjøpt og foreta nødvendige grep vis ordningen blir misbrukt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis folk bruker slike kuponger til biff til 500 kr, brus, snop og røyk så trenger de dem ikke enkelt og greit?   Er det bare for hvem som helst å gå å skaffe seg slike kuponger?  Virker nesten slik!

Det er nødhjelp, så hvis du virkelig trenger det så får du også det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nødhjelp, så hvis du virkelig trenger det så får du også det. 

Da kan det ikke kalles nødhjelp.  Man er ikke i nød når man kjøper indrefilet og brus. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kan det ikke kalles nødhjelp.  Man er ikke i nød når man kjøper indrefilet og brus. 

Tull. Hvis jeg hadde sultet i en uke hadde jeg kjøpt indrefilet og pils, men siden de ikke lar deg kjøpe pils hadde jeg tatt takke med brus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kan det ikke kalles nødhjelp.  Man er ikke i nød når man kjøper indrefilet og brus. 

Du, siden de ikke får kjøpt tobakk/alkohol for rekvisisjonene, så kjøper de matvarer som de selger videre for å få penger til tobakk og alkohol. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk en periode på dagpenger og måtte delta på et sånt økonomikurs. Vet dere, det er de mest bortkastede timene jeg har opplevd! Jeg har god styr på økonomien i utgangspunktet med tenkte at det kanskje kunne være noen tips å snappe opp så jeg møtte opp med et åpent sinn. I fire timer sto det en dame og viste en powerpoint presentasjon som viste at matvarer var dyrere på bensinstasjon enn i butikken. No shit Sherlock... Hun viste ikke bare frem to matvarer, men omtrent hele sortimentet tror jeg. Videre fortalte hun at det lønte seg å kjøpe ting på salg og ikke på fullpris. Shock. Kjøpte man en genser på HM så betalte man mindre enn for en Ralph Lauren genser. 

Flere reiste seg opp og dro halvveis i kurset. De som satt igjen tror jeg ble kunn av underholdningsverdien i at dama trodde deltagerne var 3 år gamle. Det er kort og greit noe av det teiteste jeg har vært med på.

Anonymkode: cf4f6...73c

Nav-kurs i et nøtteskal det;)

Anonymkode: 5e10e...f91

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er faktisk lov til å gjøre dumme økonomiske valg selv om man lever på NAV. 

Anonymkode: 2f0d4...05a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Livets harde skole, eller hva? 4000 kr etter husleie er betalt er da veldig overkommelig. Studenter lever gjerne på langt mindre, og dette er lån. Det later til at det er du som ikke har en økonomisk sans. 4000 kr i måneden ikke nok i lommepenger for en 18-åring? Jeg gir meg enda over... Telefonregning er ikke en formue. Etter telefonregning og busskort er betalt kan du likevel sitte igjen med over 3000 kr igjen. Det er ikke rart at NAV reagerte da du klarte å bruke opp dette til neste utbetaling. Enkelte mennesker forstår ikke at forbruk forutsetter inntekt/midler og evner ikke til å tenke langsiktig. 

Hvorfor jobbet du ikke? 

 

 

Anonymkode: 5e9d9...723

Hvis du leser teksten min en gang til. Jeg falt ut av skolen, måtte ty til nav da jeg ikke fikk jobb på ett blunk. Plana vel ikke akkurat at jeg skulle slutte på skolen heller, så noen jobb hadde jeg vel ikke søkt på da. Jeg ble 18 år ca 2 mnd etter jeg skrev meg ut av skolen og søkte livsopphold hos nav så fort jeg ble 18 år. Da jeg fikk penger fra nav og var 18 år og bodde hjemme skulle min mor ha 1500,- AV 4000, da satt jeg igjen med 2500 og tlf regning på ca 500,- , busskort for ungdom fra ruter ,-490. Der satt man igjen med 1500,- som jeg da brukte på mat til meg selv og evt annet smått hvis jeg var ute og mor lurte på om jeg kan kjøpe med etterannet. Og noe gikk vel til klær. 

Så kom ikke her å skriv før DU lærer deg å lese!

Anonymkode: e7371...ad3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tull. Hvis jeg hadde sultet i en uke hadde jeg kjøpt indrefilet og pils, men siden de ikke lar deg kjøpe pils hadde jeg tatt takke med brus.

Da har du ikke sultet!   Folk som har vært skikkelig sultne har bedre vett!

Endret av DreamOn
Skrivefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har du ikke sultet!   Folk som har vært skikkelig sultne har bedre vett!

Selvsagt har jeg ikke sultet, selv når jeg er idiot nok til å drikke opp alle pengene mine og har glemt kredittkortene i en jakke jeg ikke finner kan jeg jo bare invitere meg selv på middag hos noen. Finnes det virkelig folk uten venner som spiser middag regelmessig?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du leser teksten min en gang til. Jeg falt ut av skolen, måtte ty til nav da jeg ikke fikk jobb på ett blunk. Plana vel ikke akkurat at jeg skulle slutte på skolen heller, så noen jobb hadde jeg vel ikke søkt på da. Jeg ble 18 år ca 2 mnd etter jeg skrev meg ut av skolen og søkte livsopphold hos nav så fort jeg ble 18 år. Da jeg fikk penger fra nav og var 18 år og bodde hjemme skulle min mor ha 1500,- AV 4000, da satt jeg igjen med 2500 og tlf regning på ca 500,- , busskort for ungdom fra ruter ,-490. Der satt man igjen med 1500,- som jeg da brukte på mat til meg selv og evt annet smått hvis jeg var ute og mor lurte på om jeg kan kjøpe med etterannet. Og noe gikk vel til klær. 

Så kom ikke her å skriv før DU lærer deg å lese!

Anonymkode: e7371...ad3

Det der var ikke informasjon som kom i det første innlegget ditt, så det er ikke akkurat sånn at folk ikke kan å lese, det er heller at du ikke er så flink til å formulere deg på folkvis. Uansett så bør du være takknemlig istedet for å kjefte på NAV når du er en dropout fra skolen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da satt jeg igjen med 2500 og tlf regning på ca 500,-

Telefonregningen er helt hinsides. Naturligvis blir det lite penger til mat og andre nødvendigheter hvis du flotter deg med slike ting. La være å ringe og skrive, så koster det ingenting å ha telefon!

Anonymkode: d53fb...85b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du leser teksten min en gang til. Jeg falt ut av skolen, måtte ty til nav da jeg ikke fikk jobb på ett blunk. Plana vel ikke akkurat at jeg skulle slutte på skolen heller, så noen jobb hadde jeg vel ikke søkt på da. Jeg ble 18 år ca 2 mnd etter jeg skrev meg ut av skolen og søkte livsopphold hos nav så fort jeg ble 18 år. Da jeg fikk penger fra nav og var 18 år og bodde hjemme skulle min mor ha 1500,- AV 4000, da satt jeg igjen med 2500 og tlf regning på ca 500,- , busskort for ungdom fra ruter ,-490. Der satt man igjen med 1500,- som jeg da brukte på mat til meg selv og evt annet smått hvis jeg var ute og mor lurte på om jeg kan kjøpe med etterannet. Og noe gikk vel til klær. 

Så kom ikke her å skriv før DU lærer deg å lese!

Anonymkode: e7371...ad3

Mener du virkelig at en som dropper ut av skolen (dette er et valg du har tatt), ikke studerer, ikke har en utdanning, ikke jobber og ikke bidrar til samfunnet skal ha like mye lommepenger og matpenger som vi som har fullført skolen, fullført en utdanning, stått på hardt for å få jobb og bidrar til samfunnet hver dag? Du har urealistisk høye forventinger til hvor mye du skal få gratis bare fordi du tilfeldigvis bor i Norge. I mange andre lang ville du vært på gata uten utdanning og jobb. Hvorfor skal man i det hele tatt gidde å studere når du som gjør ingenting får like mye lommepenger som studentene tar opp i lån hver måned?

Anonymkode: ff385...dc4

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det der var ikke informasjon som kom i det første innlegget ditt, så det er ikke akkurat sånn at folk ikke kan å lese, det er heller at du ikke er så flink til å formulere deg på folkvis. Uansett så bør du være takknemlig istedet for å kjefte på NAV når du er en dropout fra skolen. 

Hehe er det mulig. Det første innlegget mitt skrev jeg bare kjapt og enkelt om min opplevelse da jeg mottok rekvisisjon. Og jo en Anonym bruker kan ikke ha lest ordentlig igjennom når hen ment jeg satt igjen med 4000,- etter 1500,- er betalt til leie. Når jeg kun fikk 4000,-. 

Når jeg da søkte om nødhjelp til alt fra klær og tannlegeregningen ble det avslag. Det nav kunne tilby meg var da rekvisisjon 2 ganger i mnd på 1800,- som kan bruker på en Rema 1000. Som jeg fikk istedet for penger. Fordi nav mente jeg var narkoman! Jeg har aldri rørt noe utenom alkohol. Så jeg valgte å sende en klage. Så ja etter mye om og men fikk jeg tilslutt penger inn på konto igjen.

Jeg måtte skrive mitt første innlegg da bedrevitende skriver om ting de faktisk ikke aner. Og til de som spør om hvem som kan få det så er det generelt folk som går på nav. Så alle på nav kan få det på en måte.

Anonymkode: e7371...ad3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Keikolina

Ser for meg dette gavekortet: Et gullkantet brev med gullskrift med snirklete bokstaver. Nav Gratulerer med at du også denne måneden står uten jobb. Og vi feirer det med gavekort på 2000 kr for innsatsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Telefonregningen er helt hinsides. Naturligvis blir det lite penger til mat og andre nødvendigheter hvis du flotter deg med slike ting. La være å ringe og skrive, så koster det ingenting å ha telefon!

Anonymkode: d53fb...85b

For noen år siden kunne telefonregninga bli så høy ja, idag ringer vi jo gratis. Der er noen år siden jeg gikk på nav ikke sant. 

Anonymkode: e7371...ad3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hehe er det mulig. Det første innlegget mitt skrev jeg bare kjapt og enkelt om min opplevelse da jeg mottok rekvisisjon. Og jo en Anonym bruker kan ikke ha lest ordentlig igjennom når hen ment jeg satt igjen med 4000,- etter 1500,- er betalt til leie. Når jeg kun fikk 4000,-. 

Når jeg da søkte om nødhjelp til alt fra klær og tannlegeregningen ble det avslag. Det nav kunne tilby meg var da rekvisisjon 2 ganger i mnd på 1800,- som kan bruker på en Rema 1000. Som jeg fikk istedet for penger. Fordi nav mente jeg var narkoman! Jeg har aldri rørt noe utenom alkohol. Så jeg valgte å sende en klage. Så ja etter mye om og men fikk jeg tilslutt penger inn på konto igjen.

Jeg måtte skrive mitt første innlegg da bedrevitende skriver om ting de faktisk ikke aner. Og til de som spør om hvem som kan få det så er det generelt folk som går på nav. Så alle på nav kan få det på en måte.

Anonymkode: e7371...ad3

Hvorfor mener du at du har krav på så mye i lommepenger? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hvordan er det egentlig mulig å opparbeide seg ein telefon-regning på hele 500 kroner hver måned?

Med kontantkort så behøver man bare å fylle på minimum femti kroner i løpet av ett år. Man sitter jo selvfølgelig ikke å surfer på svindyre internett, i alle fall dersom man ikke har noe fast arbeid.

Anonymkode: e1c41...aca

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noen år siden jobbet jeg i kassen på Rema 1000. Selv om det er noen år siden så ser jeg ikke bort i fra at dette fortsatt gjelder den dag i dag. 

Det har seg slik at det er noen som får gavekort av nav som er øremerket til mat og drikke. Helt fantastisk synes jeg.

Vi har strenge retningslinjer fra nav om hva de får bruke de pengene på, altså røyk, snus og alkohol er ikke lov. Pengene skal brukes på matvarer. De fleste gjorde dette og fikk svært mye mat for pengene sine og litt godteri, brus og potetgull var helt forståelig at de brukte litt penger på. 

Men noen episoder i kassen var rett og slett ubehagelige. Noen kjøpte kun DYRE matvarer og da snakker jeg mat som jeg ikke hadde råd til å spise selv. Alt var merkevarer! Dyre biffer, mye dyre ferdigretter osv. Greit folk må jo få velge selv hva de skal spise, men jeg tenker at det matbudsjettet på 2000 kr er ment for å vare ei viss tid. Kunne ikke se for meg at det han kjøpte kunne vare i mer enn ei uke. Det toppet seg med at han skulle ha røyk for de restrerende pengene. Jeg sa at det måtte han kjøpe utenom for jeg fikk ikke lov å ta det på gavekortet. Han reagerte med å bli forbannet, ikke sint, men rett og slett forbannet. Endte med at jeg måtte tilkalle sjefen min for jeg ble rett og slett redd der jeg satt. En stor voksen forbanet mann sto over meg og forlangte røyk. Sjefen prøvde også å forklare at han måtte kjøpe røyken utenom da gavekortet var øremerket drikke og matvarerer. For å si det enkelt, endte med at han fikk med seg to røykpakker. Var flere kunder som hadde begynt å komme til å virket som sjefen bare ville avverge at opptrinnet eskalerte ytterligere med publikum.

Altså, det var ikke bare en episode jeg opplevde slik. Det var flere. 

Hva med å ha økonomikurs, budsjettlæring for de vanskeligstilte før de gir de 2000 kr som de skal handle for? Jeg er veldig for denne ordningen, men det blir helt feil når pengene går unna på ei uke. Få mennesker har et matbusjett på 2000 kr i ei uke. Det hadde vært mye mer økonomisk for nav å hatt kurs i økonom og pengebruk tenker jeg. 

Anonymkode: 1fa5c...a43

Hva tror du skjer når kortet med de 2000 er tomt? 

Da får man et nytt. 

Anonymkode: ecb3b...a6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hvordan er det egentlig mulig å opparbeide seg ein telefon-regning på hele 500 kroner hver måned?

Med kontantkort så behøver man bare å fylle på minimum femti kroner i løpet av ett år. Man sitter jo selvfølgelig ikke å surfer på svindyre internett, i alle fall dersom man ikke har noe fast arbeid.

Anonymkode: e1c41...aca

Den tiden jeg var avhengig av NAV, var det helt vanlig med ca 500 kr i måneden for mobil. Og jeg satt ikke kjempemye i telefonen. 

Anonymkode: 2f0d4...05a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...