Gå til innhold

Gavekort på mat fra NAV. En kassadames opplevelse


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

For noen år siden jobbet jeg i kassen på Rema 1000. Selv om det er noen år siden så ser jeg ikke bort i fra at dette fortsatt gjelder den dag i dag. 

Det har seg slik at det er noen som får gavekort av nav som er øremerket til mat og drikke. Helt fantastisk synes jeg.

Vi har strenge retningslinjer fra nav om hva de får bruke de pengene på, altså røyk, snus og alkohol er ikke lov. Pengene skal brukes på matvarer. De fleste gjorde dette og fikk svært mye mat for pengene sine og litt godteri, brus og potetgull var helt forståelig at de brukte litt penger på. 

Men noen episoder i kassen var rett og slett ubehagelige. Noen kjøpte kun DYRE matvarer og da snakker jeg mat som jeg ikke hadde råd til å spise selv. Alt var merkevarer! Dyre biffer, mye dyre ferdigretter osv. Greit folk må jo få velge selv hva de skal spise, men jeg tenker at det matbudsjettet på 2000 kr er ment for å vare ei viss tid. Kunne ikke se for meg at det han kjøpte kunne vare i mer enn ei uke. Det toppet seg med at han skulle ha røyk for de restrerende pengene. Jeg sa at det måtte han kjøpe utenom for jeg fikk ikke lov å ta det på gavekortet. Han reagerte med å bli forbannet, ikke sint, men rett og slett forbannet. Endte med at jeg måtte tilkalle sjefen min for jeg ble rett og slett redd der jeg satt. En stor voksen forbanet mann sto over meg og forlangte røyk. Sjefen prøvde også å forklare at han måtte kjøpe røyken utenom da gavekortet var øremerket drikke og matvarerer. For å si det enkelt, endte med at han fikk med seg to røykpakker. Var flere kunder som hadde begynt å komme til å virket som sjefen bare ville avverge at opptrinnet eskalerte ytterligere med publikum.

Altså, det var ikke bare en episode jeg opplevde slik. Det var flere. 

Hva med å ha økonomikurs, budsjettlæring for de vanskeligstilte før de gir de 2000 kr som de skal handle for? Jeg er veldig for denne ordningen, men det blir helt feil når pengene går unna på ei uke. Få mennesker har et matbusjett på 2000 kr i ei uke. Det hadde vært mye mer økonomisk for nav å hatt kurs i økonom og pengebruk tenker jeg. 

Anonymkode: 1fa5c...a43

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva med å ha økonomikurs, budsjettlæring for de vanskeligstilte før de gir de 2000 kr som de skal handle for? Jeg er veldig for denne ordningen, men det blir helt feil når pengene går unna på ei uke. Få mennesker har et matbusjett på 2000 kr i ei uke. Det hadde vært mye mer økonomisk for nav å hatt kurs i økonom og pengebruk tenker jeg. 

Anonymkode: 1fa5c...a43

De som trenger et slikt kurs vil ikke få med seg noe. De som ikke trenger det vil sitte der og gjespe. I tillegg betyr det mer russerer på noe som ikke er høyeste prioritet. Tanken er god! Jeg skjønner hva du mener og hvordan du tenker. Men som du selv har lagt merke til, de som trenger noe slikt er også de som ikke vil forstå noe av et slikt kurs.

Anonymkode: 29801...aeb

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som trenger et slikt kurs vil ikke få med seg noe. De som ikke trenger det vil sitte der og gjespe. I tillegg betyr det mer russerer på noe som ikke er høyeste prioritet. Tanken er god! Jeg skjønner hva du mener og hvordan du tenker. Men som du selv har lagt merke til, de som trenger noe slikt er også de som ikke vil forstå noe av et slikt kurs.

Anonymkode: 29801...aeb

Jo, du har vel egentlig rett der. Kunne vært et frivillig kurs da? Og kun satt opp når det var mange nok påmeldte?

For det blir vel også feil og stramme inn på hvilke matvarer de får kjøpe også. Jeg mener jo at folk må få spise hva de måtte ønske. Men samtidig blir jeg veldig provosert når de får spise langtidsmørnet biff fra gilde flere dager i uken og dyre frokostblandinger til 40 kr pakken. Flere brusflasker til 30 kr flasken når andre dødelige med stram økonomi tar til takke med billigbrus til 10-15 kr flasken. Mener man må handle ut i fra økonomien. Men dette er vel vanskelig å få til i praksis. 

Anonymkode: 1fa5c...a43

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde de tenkt som deg kan det vel hende de ikke hadde havnet på Nav i utgangspunktet :) 

Men jo, skulle gjerne hat biff te middag hver dag jeg å! :D

Anonymkode: 6536c...10e

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Jeg tipper at de som ikke forstår at en matkupong på 2.000 kr skal vare en måned, og bøller seg til røyk i butikken, ikke helt har utbytte av økonomikurs. Det skorter rett og slett på evnen til å forstå.

Jeg synes imidlertid at det var tragisk at han fikk bøllet seg til røyk, hadde det ikke vært bedre å be han forlate butikken uten noen matvarer, samt advart mot at han ikke fikk komme igjen dersom han fortsatte å oppføre seg slik? 

Ellers kunne man jo sperrer disse kortene for visse PLU koder - f.eks at røyk og alkohol ikke gikk å slå inn. Dette kan man jo løse ved elektroniske kuponger. Siden det er NAV som gir ut kortene kunne jo også de ha gått gjennom med klienten hva som var kjøpt og gitt råd om hvordan bli mer økonomisk. Det siste her burde selvsagt være frivillig - f.eks hvis man sa seg villig til å ta i mot økonomisk rådgivning. 

Men elektroniske kuponger med sperring for alkohol og røyk burde være intet problem i 2015.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Dersom noen faktisk har veldig stram økonomi, så burde brus og søtsaker virkelig ikke være på handlelisten i det heile tatt. Hvis man er litt tørst, så kan man fint drikke vann for å slukke tørsten. Det er overhodet ikke nødvendig å drikke brus, juice eller saft, hver eneste gang man er tørst....

Anonymkode: e1c41...aca

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noe så nedverdigende som å komme i kassa og måtte betale med matkuponger... Noen har ikke økonomisk sans -avhengig av NAV eller ei. Noen kan ikke bare kjøpe billig mat som pasta osv. Om folk vil bruke alle pengene sine på dyr biff, så får de da for pokker meg få lov til det! Hvis de vil kaste det bort på røyk og heller sulte, ja, så får det leve med det. 

Anonymkode: 2f0d4...05a

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe så nedverdigende som å komme i kassa og måtte betale med matkuponger... Noen har ikke økonomisk sans -avhengig av NAV eller ei. Noen kan ikke bare kjøpe billig mat som pasta osv. Om folk vil bruke alle pengene sine på dyr biff, så får de da for pokker meg få lov til det! Hvis de vil kaste det bort på røyk og heller sulte, ja, så får det leve med det. 

Anonymkode: 2f0d4...05a

Men da går de jo bare sosialen nok en gang og får presset ut mer penger. De må jo ha mat, de kan jo ikke sulte. Ingen bør sulte. 

Anonymkode: 1fa5c...a43

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men da går de jo bare sosialen nok en gang og får presset ut mer penger. De må jo ha mat, de kan jo ikke sulte. Ingen bør sulte. 

Anonymkode: 1fa5c...a43

Jeg har gått mye sulten jeg, pga lave nav-utbetalinger. Og jeg er ikke spesielt dårlig med økonomi.

Anonymkode: 2f0d4...05a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at dette er virkelig ikke din business. Når folk først får matkuponger fra Nav er de under rimelig hard økonomisk kontroll fra Nav sin side, og da kan de får prioritere som de vil. Så dersom de ønsker å spse biff i tre dager og sulte resten av uka er det deres rett. Det er jo ikke slik at det påvirker nivået på stønaden totalt, så det påvirker ikke oss andre på noe som helst vis. 

Når man får kuponger fra Nav er det også spesifisert hva de kan brukes på, så jeg hadde heller ringt politiet enn å la noen bølle til seg varer de ikke har krav på. Kupongene skal kun brukes på mat og hushold, som sjampo, vaskemidler ol, da de vanligvis bare gies som nødhjelp, eller til folk som mangler økonomisk sans totalt. 

Anonymkode: 4a202...559

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Herr Heftig

Kanskje det kunne vært sånn at de som var vedlig dårlige fikk "ukelønn" i stedet for "månedslønn".

Ellers kan det hende at denne fyren jobbet svart som håndtverker (eller noe i den duren) ved siden av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 2Bhonest

 

Dersom noen faktisk har veldig stram økonomi, så burde brus og søtsaker virkelig ikke være på handlelisten i det heile tatt. Hvis man er litt tørst, så kan man fint drikke vann for å slukke tørsten. Det er overhodet ikke nødvendig å drikke brus, juice eller saft, hver eneste gang man er tørst....

Anonymkode: e1c41...aca

Du verden! Hvem anser du som mottaker for det innlegget? 3 åringer?

Endret av 2Bhonest
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tragisk at folk i kassa faktisk er så naive at de tror folk med "matkupong" lever av luksusmat! Narkomane og alkoholikere selger biff og indrefilet til en brøkdel av butikkpris, for å skaffe seg kontanter til rus. Enig i at kunder, med eller uten NAVekort, som lager kvalme, bør kastes på dør, og nektes adgang en stund.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg gikk en periode på dagpenger og måtte delta på et sånt økonomikurs. Vet dere, det er de mest bortkastede timene jeg har opplevd! Jeg har god styr på økonomien i utgangspunktet med tenkte at det kanskje kunne være noen tips å snappe opp så jeg møtte opp med et åpent sinn. I fire timer sto det en dame og viste en powerpoint presentasjon som viste at matvarer var dyrere på bensinstasjon enn i butikken. No shit Sherlock... Hun viste ikke bare frem to matvarer, men omtrent hele sortimentet tror jeg. Videre fortalte hun at det lønte seg å kjøpe ting på salg og ikke på fullpris. Shock. Kjøpte man en genser på HM så betalte man mindre enn for en Ralph Lauren genser. 

Flere reiste seg opp og dro halvveis i kurset. De som satt igjen tror jeg ble kunn av underholdningsverdien i at dama trodde deltagerne var 3 år gamle. Det er kort og greit noe av det teiteste jeg har vært med på.

Anonymkode: cf4f6...73c

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg oppfatter dette som én lett og én vanskelig problemstilling. 

En person som oppfører seg truende og forsøker å tiltvinge seg noe han ikke har rett, på - ikke nøl med å kontakt politi eller sikkerhetsvakter.

Personer som får matkuponger fra NAV er i utgangspunktet i en svært vanskelig situasjon og har gjentatte ganger vist at de ikke kan styre penger godt nok til å få beløpet i hånda. Svært få av disse vil være motivert for å delta på økonomikurs, obligatorisk eller frivillig, eller kunne nyttiggjøre seg dette. Mange av disse vil også ha problemer med impulskontroll og nettopp være troende til å oppføre seg truende når de ikke får det de vil ha - og ha vanskelig for å forholde seg til at de ikke får kjøpe røyk og alkohol. Når man er langt ute og langt nede vil man også kunne bli litt likegyldig, og enten raske med seg det første og beste uten å tenke på pris, eller forsøke å muntre seg opp med noe fint og dyrt. Å fordele utbetalingene ukesvis vil i teorien kunne avhjelpe noe, men noe av grunnen til at man "sløser", er dårlig selvtillit, og en følelse av at andre heller ikke stoler på dem, så å gjøre det enda mer tydelig at man ikke fortjener tillit, vil kunne forsterke følelsen av å ikke være "verdig", som igjen får mange til å gi enda mer blaffen. Mangel på fremtidshåp og tendensen til å ikke tenke framover vil også kunne forsterkes ved kortere periodiske utbetalinger. Det er en ond sirkel og jeg misunner ikke de som jobber på NAV.

2000 kroner er forresten mitt månedlige matbudsjett og jeg lever flott på det, men jeg planlegger grundig; det meste av det jeg kjøper er dritbillige basisvarer, og jeg ser alltid etter gode tilbud.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tragisk at folk i kassa faktisk er så naive at de tror folk med "matkupong" lever av luksusmat! Narkomane og alkoholikere selger biff og indrefilet til en brøkdel av butikkpris, for å skaffe seg kontanter til rus. Enig i at kunder, med eller uten NAVekort, som lager kvalme, bør kastes på dør, og nektes adgang en stund.

Au. Jeg var så naiv. Takk for opplysning.

Jeg gikk en periode på dagpenger og måtte delta på et sånt økonomikurs. Vet dere, det er de mest bortkastede timene jeg har opplevd! Jeg har god styr på økonomien i utgangspunktet med tenkte at det kanskje kunne være noen tips å snappe opp så jeg møtte opp med et åpent sinn. I fire timer sto det en dame og viste en powerpoint presentasjon som viste at matvarer var dyrere på bensinstasjon enn i butikken. No shit Sherlock... Hun viste ikke bare frem to matvarer, men omtrent hele sortimentet tror jeg. Videre fortalte hun at det lønte seg å kjøpe ting på salg og ikke på fullpris. Shock. Kjøpte man en genser på HM så betalte man mindre enn for en Ralph Lauren genser. 

Flere reiste seg opp og dro halvveis i kurset. De som satt igjen tror jeg ble kunn av underholdningsverdien i at dama trodde deltagerne var 3 år gamle. Det er kort og greit noe av det teiteste jeg har vært med på.

Anonymkode: cf4f6...73c

Uff da.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Au. Jeg var så naiv. Takk for opplysning.

Livet er en eneste laaang skolebenk. :fnise:

Har blitt praiet av alkoholikere på vei inn i butikk også, som lurte på om jeg var interessert i å få handlelista til halv pris. Indrefiletselgere er enda mer "sketchy" da fileten ofte ikke er blitt betalt i det hele tatt. Det er ikke uten grunn enkelte blir utstyrt med kort, og ikke får pengene rett på konto, som nok er det vanligste.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tipper at de som ikke forstår at en matkupong på 2.000 kr skal vare en måned, og bøller seg til røyk i butikken, ikke helt har utbytte av økonomikurs. Det skorter rett og slett på evnen til å forstå.

Jeg synes imidlertid at det var tragisk at han fikk bøllet seg til røyk, hadde det ikke vært bedre å be han forlate butikken uten noen matvarer, samt advart mot at han ikke fikk komme igjen dersom han fortsatte å oppføre seg slik? 

Ellers kunne man jo sperrer disse kortene for visse PLU koder - f.eks at røyk og alkohol ikke gikk å slå inn. Dette kan man jo løse ved elektroniske kuponger. Siden det er NAV som gir ut kortene kunne jo også de ha gått gjennom med klienten hva som var kjøpt og gitt råd om hvordan bli mer økonomisk. Det siste her burde selvsagt være frivillig - f.eks hvis man sa seg villig til å ta i mot økonomisk rådgivning. 

Men elektroniske kuponger med sperring for alkohol og røyk burde være intet problem i 2015.

Jeg ser ikke hvorfor det skal være butikkansatte som må ta konfliktene når folk på NAV ikke får viljen sin. Her er det i så fall NAV som burde gjennomføre stikkontroller hos de som er vanskeligstilte, det bør ikke være opp til de som jobber i butikken å nekte andre å handle lovlige varer (utover aldersgrensebegrensningen på øl og tobakk).

Var ikke en gang klar over at det deles ut slike kort, det høres ut som et rimelig håpløst system som kan sette butikkansatte i mange farlige situasjoner. Jeg syntes NAV burde være anstendige nok til å spare dem for det da de allerede håndterer nok aggressive "ordinære kunder", og så kommer psykisk syke og potensielt veldig farlige mennesker som er under NAV i tillegg.

Å sperre kassen for PLU-kodene til øl og tobakk vil bare gjøre situasjonene enda farligere. Greit nok at det ikke er mulig å slå det inn slik at butikken har en slags ryggdekning i forhold til NAV, men en person som er så psykisk syk at h*n er aggressiv og truende for å få viljen sin vil sannsynligvis ikke vise forståelse for at det ikke er mulig å slå inn på kassa likevel. Joda, den butikkansatte kan kontakte vekter og/eller politi, men er de et stykke unna så tar det tid før de kommer og i mellomtiden kan det bli svært farlig for den ansatte. Å ofre den ansattes helse, eller i verste fall liv, høres ut som en dårlig ide bare fordi man skal håndheve NAV's prinsipper. Et av de viktigste virkemidlene i slike situasjoner er nemlig å la aggressoren tilsynelatende få viljen sin. Man slår det inn på kassa, sørger for at vedkommende kommer seg ut av butikken og dermed ringer man politi. Det er en grunn til at politiet anbefaler deg å ikke leke helt ved f. eks. ran. og at man heller skal kontakte dem etter at gjerningsmennene har forlatt åstedet. En psykisk syk person under behandling kan utgjøre en minst like stor trussel som en ordinær raner. 

Anonymkode: 37570...db8

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg oppfatter dette som én lett og én vanskelig problemstilling. 

En person som oppfører seg truende og forsøker å tiltvinge seg noe han ikke har rett, på - ikke nøl med å kontakt politi eller sikkerhetsvakter.

Personer som får matkuponger fra NAV er i utgangspunktet i en svært vanskelig situasjon og har gjentatte ganger vist at de ikke kan styre penger godt nok til å få beløpet i hånda. Svært få av disse vil være motivert for å delta på økonomikurs, obligatorisk eller frivillig, eller kunne nyttiggjøre seg dette. Mange av disse vil også ha problemer med impulskontroll og nettopp være troende til å oppføre seg truende når de ikke får det de vil ha - og ha vanskelig for å forholde seg til at de ikke får kjøpe røyk og alkohol. Når man er langt ute og langt nede vil man også kunne bli litt likegyldig, og enten raske med seg det første og beste uten å tenke på pris, eller forsøke å muntre seg opp med noe fint og dyrt. Å fordele utbetalingene ukesvis vil i teorien kunne avhjelpe noe, men noe av grunnen til at man "sløser", er dårlig selvtillit, og en følelse av at andre heller ikke stoler på dem, så å gjøre det enda mer tydelig at man ikke fortjener tillit, vil kunne forsterke følelsen av å ikke være "verdig", som igjen får mange til å gi enda mer blaffen. Mangel på fremtidshåp og tendensen til å ikke tenke framover vil også kunne forsterkes ved kortere periodiske utbetalinger. Det er en ond sirkel og jeg misunner ikke de som jobber på NAV.

2000 kroner er forresten mitt månedlige matbudsjett og jeg lever flott på det, men jeg planlegger grundig; det meste av det jeg kjøper er dritbillige basisvarer, og jeg ser alltid etter gode tilbud.

I teorien høres det jo lett ut å kontakte vekter og/eller politi, men i virkeligheten så er det ikke sikkert disse er rett ved butikken. I virkeligheten tar den en ansatte en stor risiko når h*n konfronterer aggressoren med at h*n ikke får kjøpe røyk, og det er jo nettopp den manglende impulskontrollen som gjør situasjonen farlig. Før man vet ordet av det kan det gå fra ordkløyveri til fysisk vold som setter den ansattes liv og helse i fare. Sånn sett må dette være NAV's eget ansvar fullt ut. Jeg forstår at heller ikke NAV-ansatte setter pris på slike situasjoner, men nå er det en gang NAV som faktisk er den som skal ha kompetansen og ressursene til å følge opp slike saker, ikke uskyldige tredjeparter som for eksempel butikkansatte. 

Anonymkode: 37570...db8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det kunne vært sånn at de som var vedlig dårlige fikk "ukelønn" i stedet for "månedslønn".

Slik er det allerede, Nav har mulighet til å porsjonere ut pengene til livsopphold som de vil. Ned til 200 kr annenhver dag, som er det mest ekstreme tilfellet jeg har sett. 

Jeg ser ikke hvorfor det skal være butikkansatte som må ta konfliktene når folk på NAV ikke får viljen sin. Her er det i så fall NAV som burde gjennomføre stikkontroller hos de som er vanskeligstilte, det bør ikke være opp til de som jobber i butikken å nekte andre å handle lovlige varer (utover aldersgrensebegrensningen på øl og tobakk).

Anonymkode: 37570...db8

Butikken har sagt ja til å være med på dette da. Rekvisisjonen skrives ut til en lokal dagligvare, som får refundert pengene hos Nav, og har sagt ja til å ta dette ansvaret. Høres dog ut som opplæringen har vært så-som-så der TS jobbet. 

Anonymkode: 4a202...559

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...