Gå til innhold

Avskjedige seg selv?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har hørt at man kan avskjedige ansatte på dagen om det som er blitt gjort/ikke gjort er alvorlig nok. Men kan man gjøre det andre veien? Hørte nylig om noen som sluttet på dagen pga. en kollega hadde rota med kjæresten til denne personen eller noe slikt. Det var i alle fall rent personlig, og ikke forhold ved arbeidsplassen. Kan man gjøre det?:P Hvilke konsekvenser får det?

Anonymkode: 699d1...6ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Man kan gjør det men hvis man ikke følger oppsigelsen kan arbeidsgiver holde igjen lønna vedkommende skulle ha hatt da den bryter en evn kontrakt.

Anonymkode: 25c27...391

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan gjør det men hvis man ikke følger oppsigelsen kan arbeidsgiver holde igjen lønna vedkommende skulle ha hatt da den bryter en evn kontrakt.

Anonymkode: 25c27...391

Så om jeg kommer på jobb i morra, og etter 2 timer sier fuck you og går, så får jeg ikke lønn men ingen andre konsekvenser? :P Hva med leger og sånt da? De kan da vel ikke bare gå?

Anonymkode: 699d1...6ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så om jeg kommer på jobb i morra, og etter 2 timer sier fuck you og går, så får jeg ikke lønn men ingen andre konsekvenser? :P Hva med leger og sånt da? De kan da vel ikke bare gå?

Anonymkode: 699d1...6ec

Du kan bli erstatningspliktig også, kommende an på hva slags jobb du har.  Om du jobber på en stor matbutikk vil det at du går ikke ha så veldig store konsekvenser, men om du jobber alene på butikk, og bare låser døren og går, så kan du bli erstatningspliktig for alle salgene man mistet den dagen.

For at det å gå på dagen skal være lovlig så må det være så grove feil fra arbeidsgiver at det er fare for liv og helse, eller et annet alvorlig lovbrudd.  Helst bør du også ha prøvd å løse det på forhånd også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan bli erstatningspliktig også, kommende an på hva slags jobb du har.  Om du jobber på en stor matbutikk vil det at du går ikke ha så veldig store konsekvenser, men om du jobber alene på butikk, og bare låser døren og går, så kan du bli erstatningspliktig for alle salgene man mistet den dagen.

For at det å gå på dagen skal være lovlig så må det være så grove feil fra arbeidsgiver at det er fare for liv og helse, eller et annet alvorlig lovbrudd.  Helst bør du også ha prøvd å løse det på forhånd også.

Om jeg bare hadde gått så hadde det nok bare blitt mer å gjøre på de andre, ikke tapt fortjeneste eller noe slikt. Men jeg er veldig glad i min jobb så har ikke akkurat tenkt meg noe sted :laugh: Ble bare nysgjerrig :)

Anonymkode: 699d1...6ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...