Gå til innhold

oppsett router til utleie, kabel fra egen router


cecilieUK

Anbefalte innlegg

hei,

har skrevet et par poster tidligere pga problemer med signalstyrke og oppsett av fler routere/extendere i huset. mmen nå en ny utfordring.

vi har en utleiedel. tidligere har vi testet om de fikk bra nok signal via vår extender. fungerte dårlig. har derfor krøpet rundt huset med en kabel fra vår router som er trukket inn i nettleia. der skal vi sette opp en gammel router vi har. men hva heter dette? ønsker å finne en lett forståelig guide på nettet jeg kan prøve å følge.. når utleia får denne type internett, vil det fungere slik at det virker som to helt separate tilkoblinger, slik at vi ikke får til å se hverandre sine printere og andre nettverksdelte duppeditter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vanskelig å gi råd uten å vite hvor teknisk man er, men jeg kommer til å anta at dere ikke er særlig tekniske siden du spør.

Ikke helt lett heller åå følge alle begrepene du bruker (hve mener du med å "trekke en kabel inn i nettleia"?

Det finnes muligheter for å sette opp trafikken til å bare gå visse veier, dette vil i deres tilfelle bety at utleiedelen kun ser internett.

Dette krever dog utstyr som har denne muligheten og litt teknisk innsikt.

Det letteste (ikke mest elegante) vil være et slikt oppsett:

 

router.png

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig å gi råd uten å vite hvor teknisk man er, men jeg kommer til å anta at dere ikke er særlig tekniske siden du spør.

Ikke helt lett heller åå følge alle begrepene du bruker (hve mener du med å "trekke en kabel inn i nettleia"?

Det finnes muligheter for å sette opp trafikken til å bare gå visse veier, dette vil i deres tilfelle bety at utleiedelen kun ser internett.

Dette krever dog utstyr som har denne muligheten og litt teknisk innsikt.

Det letteste (ikke mest elegante) vil være et slikt oppsett:

 

router.png

skjønner det ikke er lett å forstå "inn i nettleia " når jeg mener "inn i utleia" ;)

nå har jeg trykka og plugga litt. Forteller under hva jeg har gjort,og kom gjerne med kommentarer.

1. Plugget strøm i utleieruteren.dlink.

2. Plugget nettverkskabel fra ruteren til pc.

3.gikk til default ipadresse 192.168.0.1

4. Slo av dhcp og endret ipadresse til 192.168.1.2 ("hovedrouter" har 192.168.1.1)

5. Lagret innstillinger og router restartet. 

6. Ethernetkabel ble plugget fra pc og inn i hovedrouter. Da ser oppsettet ut som på bildet ditt.

7.på pc søkte jeg etter nettverk dblink og fikk koblet til usikret

8. Gikk på ipadresse 192.168.1.2

9. Hylte av glede for at innlogging til dblink kom opp.her krasja det sist jeg prøvde. Lekte med nytt nettverksnavn wpa-personal passord samt satte passord for router admin login.

Ikke at jeg har noe på vårt nettverk å skjule men greit om vi noen gang setter opp en mediaserver med musikk eller sånt..

Per i dag har vi sonos og en trådløs printer.

Jeg trykka rundt på utleie-ruteren uten å forstå så mye men kom over "access control". Kan se ut til at jeg nå har satt opp en regel for at utleieruteren ikke skal få tilgang til ipadressen til sonos og sonos bridgen vi har. Fant også ipadressen til trådløsprinteren vår som jeg la inn. Har dette noe for seg? Blir bare forvirra når jeg prøver å teste. Med pcen min har jeg koblet på utleierouteren. Går til en nettside for test av utskrift. Får opp printeren..

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt usikker på igjen om jeg henger helt med.

I mitt eksempel har jeg 3 routere, har du det?

Hvorfor du fjerner dhcp og sette adressen statisk skjønner jeg heller ikke helt.

Og hvorfor bruker du usikret nettverk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...