Gå til innhold

røykere på jobb.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har dere noen regler for hvor mange pasienter en ansatt kan ha maks? Isåfall så kan du si når ansatte går ut for en røyk at du har ikke muligheten til å overvåke andre pasienter i tillegg pga du ikke har lov å ha fler. Da hviler ansvaret på den som går ut.
Uansett så kan det hende du er opptatt med noe, har mer enn nok med å passe på en pasient slik du ikke får oversikt over røykernes pasienter. Om det da skulle skje noe med røykernes pasienter så er det vel røykeren som må stå ansvarlig fordi h*n gikk ut (uten å ha et NØDVENDIG ærend). 
Er dette pasienter som trenger kontinuerlig tilsyn og at dette tilsynet reduseres når noen tar seg en røyk, så skriver du avvik. Skriv nøyaktig hva som skjedde og at du som undertegnede hadde ansvar for andre pasienter og dermed ikke muliget å ta over tilsynet for andre ansatte. 
Når det gjelder pauser for en kort toalett-tur så bør du ta dette opp med leder. Kan du gå fra pasienten i 2 minutter for å gå på do? Må en annen evt ta over og sitte hos pasienten kontinuerlig mens du er på toalettet? Finnes det evt noen løsninger på dette? Man skal få gå på do når man må selvsagt. Så ikke godta at man får gå på do i et spesielt tidsrom for da tar noen over din pasient osv. 

Må legge til: Vær tydelig på at du ikke har sjans å ha tilsyn til andres pasienter når de går ut for å røyke. Ikke nikk til at du kan se til dem. For har du sagt ja så er det ditt ansvar. Man må selv vite hvor grensen går, hvor mange man maks kan ha tilsyn til samtidig, vite at kompetansen din ikke rekker til alle pasientene ekstra du må passe på mens andre er ute for å røyke. Vær derfor konsekvent og si nei. Så får de ta ansvaret selv om de går ut eller finne en annen løsning.
Må legge til enda mer: Man skal ikke røyke i uniform. Dette er klær man går rundt med hos syke pasienter som tåler mindre enn oss friske. Røykelukt kan f.eks. gi kvalme og ubehag hos noen. 
Dersom dere bruker egne klær, som gjøres noen steder, så vet jeg ikke helt hvordan det skal gjøres. Da må arbeidsgiver komme med retningslinjer. Retningslinjene for å røyke i egne klær, i uniform osv bør nok uansett gjennomgås på din arbeidsplass. 

Her må jeg bare si snakk om å gjøre seg upopulær om man gjør dette. Nettopp fordi som du også skriver noe om hun må ha andre til å passe sin egen pasient når hun skal på toalettet. Skal regler om maks antall pasienter plutselig opphøre da? Setter de regler på dette gjelder det i alle situasjoner så ingen god løsning. Da kan de faktisk ikke hjelpe til om hun eller kollegaer skal på toalettet eller spise, for da er det jo ikke lov. 

 

Men selvsagt røykerne her bør få tilsnakk, helt ok å røyke men de må virkelig skjerpe seg og hjelpe til hvis de skal forvente at andre skal se etter deres pasient når de er ute. 

Anonymkode: a9faf...832

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De som røyker på jobben min har ca 6 røykepauser fra kl 08-12 helt sykt. Kaffe og røyk er viktigst, virker det som. En gang måtte heg på toalettet (har en jobb hvor jeg ikke bare kan gå fra) da sier kollegaen min "kan jeg bare ta en 5 min først? Skal bare ta en røyk og en kopp kaffe" eh hallo?! Her er røyking et stort problem da det går utover jobben. 

Anonymkode: 44b53...3ed

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neste gang du må passe på en ekstra pasient fordi en av de andre skal ta seg en røyk så sier du: Den er god, da går jeg på do når du kommer tilbake. Gangen etter sier du: Flott, da løper jeg å får meg et raskt knekkebrød når du er ferdig. Problem solved. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som røyker på jobben min har ca 6 røykepauser fra kl 08-12 helt sykt. Kaffe og røyk er viktigst, virker det som. En gang måtte heg på toalettet (har en jobb hvor jeg ikke bare kan gå fra) da sier kollegaen min "kan jeg bare ta en 5 min først? Skal bare ta en røyk og en kopp kaffe" eh hallo?! Her er røyking et stort problem da det går utover jobben. 

Anonymkode: 44b53...3ed

Dette er da ikke mulig. Jeg røyker selv og tar ca 2 røyk i løpet av dagen i tillegg til matpausen. 

Anonymkode: 98fd8...6af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ingen fast pausetid på min jobb,bortsett fra obligatorisk halvtime med mat så folk tar seg en liten pause I ny og ne når det passer dem,men det skal ikke dra ut da. Er snakk om å ta seg en kjapp røyk,hente kaffe og sitte ned 10 min o.l

er ganske rolige forhold på arbeidsplassen store deler av året men har oppgang sep/okt slutten av nov til ut des og apr/mai og da er det ikke mange småpauser I ny og ne☺

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...