Gå til innhold

Låse seg inn hos eks samboer for hente egne ting?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg trenger litt hjelp her.
Det ble slutt med meg og x'en for 6 mnd siden. Jeg flyttet ut og tok med meg tingene, med unntok av noen få saker.
Disse har jeg prøvd å få tilbake, men eksen nekter å gi det til meg eller la meg hente det!!!
Jeg har fortsatt nøkkel; si at jeg låser meg inn og henter tingene mine, KUN mine ting selvfølgelig.
Hva er det verste som kan skje? Han kan sikkert anmelde meg for innbrudd, men kan han det da; det er jo mine ting. Som han nekter å gi tilbake? Og jeg har nøkkel..
Og vil i så fall en anmeldelse gå særlig langt?

Anonymkode: 573ab...336

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan bli anmeldt for innbrudd så ikke gjør det. Dumt og havne i strafferegisteret for bagateller. Er det dyre ting? Du kan jo høre med politiet om de kan være behjelpelig. 6 mnd er lang tid. Kanskje på tide og komme seg videre og la eksen få nøkkel tilbake......

Anonymkode: 6b881...7a6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kommet meg videre, men tingene er jo mine... De er ikke spesielt dyre, men har sentimental verdi.

Jeg er enig at det er dumt å havne i strafferegisteret for det, men vil politiet i det hele tatt bry seg om en sånn sak? Jeg henter bare mine egne ting som han har nektet å gi fra seg? 

Anonymkode: 573ab...336

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke sikkert de vil prioritere en sånn sak men kanskje gi råd hvordan du kan få tilbake tingene dine. Jeg fraråder deg på det sterkeste og låse deg inn uansett hvordan du ser på det. Du har bare ikke lov til det. Av og til må man bare lukke døra bak seg og komme seg videre. jeg hadde selv en samboer som aldri henta tingene sine. Kom nesten 1år etterpå og ville ha det. Jeg hadde da kastet det. Det var hans egen feil at tingene ikke ble henta. 

Anonymkode: 6b881...7a6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde gjort det på et tidspunkt jeg visste han ikke er hjemme. Hvis det er ting som ligger nedpakket eller lite synlig, så tar det sikkert en stund før han merker det. Syns det er rart om noen ville gått til politiet med det, men det finnes jo mange syke mennesker..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ting som har affeksjonsverdi bør man jo få med seg på første flyttelass...

Hva har du gjort mot han, siden han nekter deg å hente tingene..?

Husker han at du fortsatt har nøkkel? Hvis du foreslår å låse deg inn mens han er på jobb for eksempel, og hente tingene, samt legge nøkkelen på et smart sted, vil han synes det er greit? Evt. at han setter en eske med alt utafor døra, og så legger du nøkkelen et sted uten å gå inn.

Er han fortsatt vrang, ville jeg bedt polisen om råd.

Anonymkode: 7b61f...90b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For og snu det litt. Hadde du likt hvis eksen hadde låst seg inn flere mnd etter bruddet? Tviler på det. Jeg hadde anmeldt på flekken. Husk at får du noe på rullebladet kan det slå ut både når du skal søke jobb og evnt hvis du søker visum til enkelte land. Er det verd det?

Anonymkode: 6b881...7a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For og snu det litt. Hadde du likt hvis eksen hadde låst seg inn flere mnd etter bruddet? Tviler på det. 

Anonymkode: 6b881...7a6

Altså, hvis jeg hadde NEKTET han og få tilbake tingene sine og han hadde kommet og hentet dem så kunne jeg jo ikke akkurat sagt noe på det? Jeg hadde sikkert klikka, men hva skal jeg gjøre, gå til politiet og si "eksen min låste seg inn for å hente sakene sine som jeg har nektet han å få tilbake, jeg vil anmelde"? Joa.. men det er jo så latterlig at politiet kan vel ikke bry seg? med mindre jeg stjeler andre ting, noe jeg virkelig ikke har tenkt til...

Anonymkode: 573ab...336

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skjønner det fremdeles ikke. Du kan ikke låse deg inn selv bare for og hente dine ting det er ulovlig.

Anonymkode: 6b881...7a6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, det hadde jeg gjort! Tviler at dette vil får rettslige konsekvenser for deg. I så fall trekker han seg selv med, siden har nekter deg dine eiendeler. Å besitte disse mot din vilje er tyveri.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kan ikke anmeldes nei. Ved å ikke kreve inn nøkkelen har eksen gitt deg tilgang til boligen. Man blir ikke dømt for å låse seg inn med nøkkel så sant den ikke er stjålet.

Anonymkode: f1a74...0ea

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd å bare troppe opp på døra ? Ta med noen, feks foreldrene dine eller hvem som helst eller noe som setter han helt ut? Er ikke sikker han våger å si nei da  

 

Jeg syns ikke man bare kan låse seg inn i andres bolig. Jeg hadde aldri låst meg inn uten lov hos bekjente for å hentet noe jeg hadde glemt selv omjeg visste hvor nøkkelen var. Med lov kunne jeg gjort det, men aldri uten avtale. Det blir for rart!

Anonymkode: 2076b...27f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Blondie65

Gjør som foreslått: tropp opp på døren, be om å få tingene. Ha med et eller to vitner. Dersom han nekter, har du en politisak.

Nøkkelen kan du beholde til du har fått tingene dine, og du kan fortelle politiet at du har nøkkelen dersom de skal bidra med å ta seg inn for å hente tingene.

Hab har ikke lov å nekte deg dette, så han er jo på gyngende grunn her. Faren er at han har kvittet seg med dette, og det er derfor du ikke får det. Hvorfor har du ventet så lenge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Allerede i første avsnitt så var det to begreper som en kan sette spørsmålstegn ved. Husk at TS har bodd i denne boligen, og det er litt forskjell fra å ta seg inn i hvilket som helst hjem.

Jeg tror med stor grad av sikkerhet at politi- og påtalemyndighet hadde blåst av en slik sak. Og i motsatt fall kan TS nekte for at hun har vært i leiligheten. Påstand mot påstand i en fillesak, de har viktigere ting å bruke ressurser på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

For at det skal være innbrudd må man bryte seg inn, og det gjør man ikke hvis man har nøkkel.

Anonymkode: da964...e79

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis ikke han eksplisitt har nektet deg å bruke nøkkelen, og du kun henter dine egne eiendeler vil han neppe komme noen vei, selv om du beveger deg i gråsonen. Du har tross alt fått utlevert en nøkkel, og med den lov til å bruke den. Han kan neppe vise til noen skriftlig tidsbegrensning, og det blir ikke som en husvert som har nøkkelkopi, det er mye strengere.

Merker jeg er nysgjerrig på hva slags eiendeler som er verdt bryet. Det må uansett være bare dine, ikke noe dere har disponert felles.

At han har nektet å komme med hennes eiendeler betyr bare at han ikke gidder levere dem. Har han i det hele tatt sagt at du ikke får hente dem selv? Hvis han bare har sagt at han gir deg dem aldri, utelukker det bare at du kan forvente å få dem levert.

Endret av Kamikatze
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For at det skal være innbrudd må man bryte seg inn, og det gjør man ikke hvis man har nøkkel.

Anonymkode: da964...e79

Ikke helt riktig. I følge straffeloven 1902 22 mai nr.10 andre del kap. 13 §147 så er det straffbart å  ta seg inn i et hus når man ikke er berettiget til å være der selv om man har rett nøkkel. Jeg vil si at når man har gått fra hverandre og eventuelle kontrakter/eller lignende er skrevet om så er man ikke berettiget til å låse seg inn. I tillegg vil det bli regnet som tyveri om hun tar noe som bare er delvis hennes jmf. §257. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt klart straffbart, smålig og idiotisk. Dersom han ikke gir deg tilbake dine gjenstander uten ugrunnet opphold tar du saken videre, dette bør du informere han om. Dersom eierforholdet til tingene blir bestridt er du shit out of luck med mindre du kan sansynliggjøre at det er dine ting. Dersom en rettssak koster mer enn tingene dine bør du bare kjøpe nye ting og ta dette som en lærdom at man ikke skal hensette gjenstander med sentimental verdi hos andre. Gjenstander med sentimental verdi bør alltid oppbevares på dertilegnet sted, dvs ikke hos eksen din. Har han fått seg nye dame eller noe siden du så desperat vil ha oppmerksomheten hans?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...