Gå til innhold

barn og grønnsaker


Gråtass

Anbefalte innlegg

Har en datter på 3 år.  Sliter med å få i henne grønnsaker.  Hun får alltid servert på asjetten de grønnsakene vi har til middag (=hver dag). Vi oppmuntrer til å smake,krever ikke at hun skal spise opp. Vi har hatt dårlig suksess siden sommeren. Hun liker Smothie i squeeze poser (.f.eks Ellas),rør fremdeles ikke den vi lager selv  (aldri gjort). Rå grønnsaker som snacks fenger ikke ,litt kokte,gratinerte eller stekte ikke heller. Tips til å få i henne viktige  vit? Spiser kylling og litt fisk.Glad i potetmos (lager fra  bunnen.Prøvd å blande i grønnsaker -blir gjennomskuet hver gang). Hun tar Omega 3 fisk hver dag. 

Hun har Vært kresen på mat siden vi innførte fast føde. Eks.  Plukker ut pasta selv med kjøttsaus, plukker ut risen fra gryteretter, nekter fremdeles å smake på div supper,har det jevnlig,vurderer å slutte med prøving snart......kan maule agurk,alt annet er ekkelt. Vi har variert kost også med grønnsakene. Har vurdert å gi henne vit tilskudd for å få i henne noe-men selv kommer ut igjen. Vi har måltider sammen,alle rundt bordet og snakker om dagens hendelser mer enn maten. Hun jan fint få å legge seg til kvelden uten mat om middagen et dårlig. Sier hun ikke er sulten -jeg er motstander av tvang. Hun er 103 cm lang og veier i underkant av 15 kg. Alltid vært tynn og lens ifht til helstasjons målinger.

Hvordan få henne til å bli glad i grønnsaker?

Endret av Gråtass
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ta tiden til hjelp? Legg maten på asjetten hennes og ikke gjør noe mer ut av det.

Anonymkode: 1497a...3fc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange sier også at det helper å la barna være med å plukke ut grønnsakene på butikken, være med å skjære opp, lage til osv. Kan det være noe å prøve?

Anonymkode: 0187a...f2e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver at hun er glad i smothie poser, men ikke det dere lager selv. Gleder der også frukt? Hvis ikke så kunne du forsøkt å lage fruktdisken og ha litt grønnsaker oppi.

Og hva med supper? Masse deilige supper du kan lage med grønnsaker. Bruk stavmikser for å få riktig konsistens. 

Ellers tror jeg må å fortsette å tilby og alltid legge på tallerken, men kanskje uten å oppfordre til å spise det. Bare la ddet ligge på tallerken uten å gjøre noe utav det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min gutt på 1,5 har hatt en litt kresen periode. For å i det hele tatt få i ham grønnsaker, har vi laget en del moste supper og tilsatt finrevne grønnsaker i sauser (til pasta f.eks). I tillegg tilbudt hele grønnsaker. Og latt ham være med på matlaging, typisk ved at han får putte grønnsaksbitene oppi gryta før de skal koke/stekes. Nå har det begynt å løsne, uten at jeg vet om det har.vært tilfeldig eller hva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sånn er husets 2-åring også. Nekter plent å røre frukt, spiser kun grønnsaker som er ihjelkokt i supper. Da spiser han til gjengjeld relativt masse. Kan det være noe? Vi lager tomatsuppe, fiskesuppe, kyllingsuppe, linsesuppe. Av og til har vi laget en miks av ratatouille og kjøttsaus som pastasaus. Det pleide også å funke, helt til han oppdaget at bare pasta var bedre ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to jenter, den ene hater grønnsaker (hun kan strekke seg til gulrøtter og mais. Dog, teller mais?) mens hun andre spiser absolutt alt av grønnsaker. Rosenkål er favoritten. 

Må si jeg undres over hvorfor det er sånn! Begge har samme utgangspunkt, et variert kosthold som er rikt på grønnsaker, jeg har alltid hatt mye grønnsaker helt fra de begynte med fast føde. 

Det som jeg har gjort er iallefall å alltid ha et variert utvalg av grønnsaker. Alt fra rene grønnsaker til middagsmaten, gratinerte grønnsaker som tilbehør, bruker grønnsaker i f.eks pastasaus, serverer grønnsaker med dipp som snacks. Men som sagt, det funket bare på den ene, og den andre er grønnsakmotstander på sin hals. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to jenter, den ene hater grønnsaker (hun kan strekke seg til gulrøtter og mais. Dog, teller mais?) mens hun andre spiser absolutt alt av grønnsaker. Rosenkål er favoritten. 

Må si jeg undres over hvorfor det er sånn! Begge har samme utgangspunkt, et variert kosthold som er rikt på grønnsaker, jeg har alltid hatt mye grønnsaker helt fra de begynte med fast føde. 

Det som jeg har gjort er iallefall å alltid ha et variert utvalg av grønnsaker. Alt fra rene grønnsaker til middagsmaten, gratinerte grønnsaker som tilbehør, bruker grønnsaker i f.eks pastasaus, serverer grønnsaker med dipp som snacks. Men som sagt, det funket bare på den ene, og den andre er grønnsakmotstander på sin hals.  

Er vel smaksløkene som er forskjellige? Mhp at alt er under utvikling så smaker mat faktisk forskjellig.

Jeg har ikke erfaring, men bland inn egg i maten. Egg generelt har alt av næringsstoffer, proyeiner etc som man trenger. Så sørg for å ha dette i :)

Alternativet er å.la.de gå.sultne, blir de sultne nok spiser de. Såklart ikke hele tiden. Mener også å ha lest at barn må.smake maten 10 15/ganger før de liker maten (voksne for såvidt også).

 

 

Anonymkode: fd069...d5e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel smaksløkene som er forskjellige? Mhp at alt er under utvikling så smaker mat faktisk forskjellig.

Jeg har ikke erfaring, men bland inn egg i maten. Egg generelt har alt av næringsstoffer, proyeiner etc som man trenger. Så sørg for å ha dette i :)

Alternativet er å.la.de gå.sultne, blir de sultne nok spiser de. Såklart ikke hele tiden. Mener også å ha lest at barn må.smake maten 10 15/ganger før de liker maten (voksne for såvidt også).

 

 

Anonymkode: fd069...d5e

Egg bruker jeg masse :) Begge jentene er glade i egg, så går mye av det ila uka. Mulig det ville vært mest økonomisk å kjøpe et par høner...

Grønnsakshateren sulter ikke, da grønnsaker er et tilbehør til maten. Og siden hun tolererer gulrøtter så sørger jeg alltid for å ha det som tilbehør i tillegg til alt det andre av grønnsaker.

Eldste mi er voksen nå, hele 18 år (hjelpes!!), så hun har definitivt smakt mange ganger men liker det fortsatt ikke. Har en mistanke om at grønnsaker ikke er noe hun vil bruke penger på den dagen hun flytter hjemmefra.

Men, selv om hun ikke spiser noe særlig til grønnsaker og frukt (frukt spiser hun ikke i det hele tatt, hun har helt siden hun var baby kastet opp av frukt) så har hun ingen mangler (var nettopp og tok blodprøver over noe annet), alle referanseverdiene hennes var helt super, både mtp jern og andre vitaminer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vente til hun selv har lyst til å spise/smake på grønnsaker kanskje.... Ting det ofte er mye fokus på (evt. mas), blir ofte valgt bort er min erfaring.

Anonymkode: 7477d...70a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om dere fortsetter å servere grønt tror jeg det vil løse seg med tiden. I mellomtiden hadde jeg prøvd å snike inn grønnsaker der det går, for ekstra vitaminer. Drikker hun juice? I såfall kan du kjøpe en juicepresse og lage egen juice. Bland gulrot i appelsinjuicen, brokkoli i eplejuice osv. Ikke like bra som grønnsaker da det mangler fiber, men vitaminer får hun i alle fall. I hjemmelagde kjøttkaker og kjøttboller kan du tilsette løk, hvitløk, gulrot, søtpotet osv. Samme i fiskekaker. Finrasp grønnsakene eller mos dem med stavmikser, så merkes det ikke. Most blomkål kan blandes i potetmosen. Da ser man det ikke på fargen, noe som ofte er viktig for barn. Det finnes masse oppskrifter på sjokolademousse laget på avokado. Har ikke prøvd det selv, men det kan jo være en ide til en sunnere dessert. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...