Gå til innhold

Bytte spesialist lege jeg har null tillit til!


Vattenflaska

Anbefalte innlegg

Jeg er pasient på en gastromedisinsk poliklinikk og vil bytte spesialist lege. Grunnen er at jeg ikke føler tillit til den legen jeg har idag. Hvordan går jeg frem? Har jeg rett på å få skiftet lege? :sukk:Føler ikke jeg blir tatt på alvor, og er stor mangel på kjemi når jeg møter opp hver 6. måned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vil tro spesialisten har mer peiling enn deg, selv om du ikke er enig med vedkommende. Det er mulig å be om å bytte lege, men da må du regne med ventetid. Du kan også regne med at den neste legen du får, er enig med den første legen. 

Anonymkode: 33c20...6cf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil tro spesialisten har mer peiling enn deg, selv om du ikke er enig med vedkommende. Det er mulig å be om å bytte lege, men da må du regne med ventetid. Du kan også regne med at den neste legen du får, er enig med den første legen. 

Anonymkode: 33c20...6cf

Ja spesialisten har mer peiling enn meg om min tilstand. Men det hjelper ikke om jeg føler meg utrygg med legen. Har møtt andre leger der mens min lege har vart på ferie og de har jeg følt meg trygge med.. :sukk:

Hvem kontakter jeg for å få skiftet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil tro spesialisten har mer peiling enn deg, selv om du ikke er enig med vedkommende. Det er mulig å be om å bytte lege, men da må du regne med ventetid. Du kan også regne med at den neste legen du får, er enig med den første legen. 

Anonymkode: 33c20...6cf

Din naive tulling. Vet du hva kjemi er for noe? Eller er du en sånn som er så utvannet at du har "kjemi" med alt og alle?

Anonymkode: df730...e4c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja spesialisten har mer peiling enn meg om min tilstand. Men det hjelper ikke om jeg føler meg utrygg med legen. Har møtt andre leger der mens min lege har vart på ferie og de har jeg følt meg trygge med.. :sukk:

Hvem kontakter jeg for å få skiftet?

Kontakt med fastlegen, drøft dette med han. De fleste fastleger som er gode nok å ha vil forstå at ditt psykiske ve og vel er like viktig som det fysiske. Han kan henvise deg til noen andre. Ta gjerne med navn på vikarene du likte.

Anonymkode: df730...e4c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kontakt med fastlegen, drøft dette med han. De fleste fastleger som er gode nok å ha vil forstå at ditt psykiske ve og vel er like viktig som det fysiske. Han kan henvise deg til noen andre. Ta gjerne med navn på vikarene du likte.

Anonymkode: df730...e4c

Husker ikke navnene på de, men det var hvert fall menn, og min spesialist lege er kvinne.. Skal ringe fastlegen på mandag, takk! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det bør gå an å få byttet.

Leger er bare folk de og, noen er faktisk grenseløst ubrukbare!

Anonymkode: a1a8d...719

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker ikke navnene på de, men det var hvert fall menn, og min spesialist lege er kvinne.. Skal ringe fastlegen på mandag, takk! :)

Høres ut som om du mener at menn er bedre leger enn kvinner, men satser på at jeg misforstår:opplyser: 

Ulike leger har ulike ansvarsområder på poliklinikkene, selv om alle er spesialist i gastro. Så om du får videre oppfølgning hos en annen lege avhenger av om tilstanden din faller innenfor et område hvor det er flere som arbeider enn kun denne som du ikke trives med. Fastlegen kan sikkert gi råd, som andre sier :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Din naive tulling. Vet du hva kjemi er for noe?

Læren om stoffene, hvordan de kan fremstilles, hvilke egenskaper de har og hvordan de reagerer med hverandre.

Anonymkode: 1d181...514

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som om du mener at menn er bedre leger enn kvinner, men satser på at jeg misforstår:opplyser: 

Hun husker ikke navnene på de bra vikarene, men vet at de er menn... Var det eneste jeg leste ut av det hun skrev.

Bare prøv å bytte, TS. Nesten 100% sikker på at det går fint.

Anonymkode: a1a8d...719

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette tror jeg du er best tjent med å la ligge, for din egen del. Du er tydeligvis pasient på en større avdeling/sykehus, da har du også sannsynligvis bosted i en større by. Det du kan gjøre da er å be om å få komme til enspesialist utenfor sykehuset. 

Å ta dette opp på avdelingen vi føre til at du blir den vanskelige pasienten ingen ønsker å ha noe med å gjør, fordi du er misfornøyd med den kollegaen du nå har som lege. Du må huske på at leger ikke er venner eller familie og noe er av den oppfatning enda, som man hadde for 30 - 40,år siden.....

Anonymkode: b1bc8...27f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting til, det at du poster dette under forbrukerspørsmål og ikke under kropp og helse, viser at du ikke helt forstår forholdet lege/pasient. Kanskje er det der hovedprobĺemet ditt ligger?

Anonymkode: b1bc8...27f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting til, det at du poster dette under forbrukerspørsmål og ikke under kropp og helse, viser at du ikke helt forstår forholdet lege/pasient. Kanskje er det der hovedprobĺemet ditt ligger?

Anonymkode: b1bc8...27f

Herregud da... Folk henger seg opp i alt her om dagen :bond:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kan be om å få bytte spesialist (dette gjør du selv ved å kontakte avdelingen). Men det kan bli vanskelig, de det er mangler på spesialister innen svært mange fag. 

Anonymkode: e45bb...bca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette tror jeg du er best tjent med å la ligge, for din egen del. Du er tydeligvis pasient på en større avdeling/sykehus, da har du også sannsynligvis bosted i en større by. Det du kan gjøre da er å be om å få komme til enspesialist utenfor sykehuset. 

Å ta dette opp på avdelingen vi føre til at du blir den vanskelige pasienten ingen ønsker å ha noe med å gjør, fordi du er misfornøyd med den kollegaen du nå har som lege. Du må huske på at leger ikke er venner eller familie og noe er av den oppfatning enda, som man hadde for 30 - 40,år siden.....

Anonymkode: b1bc8...27f

Synes det er skremmende at du bygger opp under fryktkultur og forteller pasienter at de bør passe seg for å klage for da kan de få svi. Helsepersonell skal opptre og gjøre sin jobb på en profesjonell og service-innstilt måte, slik de er betalt for. De er ikke betalt for å sitte der å like eller mislike mennesker, det kan de gjøre på fritiden sin.

Det har vært mange pasienter som ikke har blitt tatt på alvor og som har endt opp med alvorlig sykdom, og noen har strøket med. Så om en pasient merker at h*n ikke blir tatt på alvor, så er h*n i sin fulle rett til å søke hjelp hos noen andre. For øvrig er det mange leger som ikke liker hverandre på samme avdeling, så det går nok greit å bytte.  

Anonymkode: d9209...29e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ringe avdelingen og spørre om du kan bytte. Men da er det mulig du må vente lenger på neste time. Helt umulig er det ikke å bytte, men det kan hende du får et nei først. Da får du forklare hvorfor.

Anonymkode: 1358e...c97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...