Gå til innhold

Hva er galt med meg?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er en jente i 20-årene. Jeg har nettopp flyttet til storbyen, og bor sammen med kjæresten min. Jeg tok påbygg til videregående skole i fjor, noe som var veldig stressende ettersom jeg la et veldig stort press på meg selv om at det kun var akseptabelt å få seksere. Mot slutten av skoleåret brøt jeg sammen noen ganger, og kunne gråte i flere timer uten kontroll. Målet mitt med påbygg var å få gode nok karakterer til å komme inn på profesjonsstudiet i psykologi, noe jeg ikke fikk.

Nå har jeg startet på universitetet likevel, og jeg tror det går litt bedre. Jeg har i hvertfall ikke like stort press på meg selv til å få bra karakterer. Likevel er det slik at jeg ofte får tilbakefall med gråtetokter. En periode i sommer prøvde jeg å skrive opp hver gang jeg gråt, noe som ble ganske ofte. Det er slik at jeg egentlig har det veldig bra, er jeg glad så er jeg glad og tenker at livet virkelig ikke er så verst og jeg har mye å være takknemlig for. Likevel kan jeg uten grunn begynne å gråte og ikke klare å slutte om kveldene. Da kommer også tanker om at jeg er så verdiløs og at jeg ikke klarer å oppnå noe, og jeg får lyst til å skade meg selv. Nylig tok en venninne av meg selvmord, noe som skremte meg veldig for jeg har selv tenkt på det. Når alt er bra har jeg ikke lyst til å ta selvmord, og kan ikke engang forstå hvorfor jeg har tenkt på det, men når det ikke går bra virker det som den eneste utveien.

Men det skjer som regel bare en gang i uken, pluss minus, og ellers har jeg det jo bra, så jeg tror ikke det er depresjoner. Jeg vet ikke. Kjæresten min synes jeg burde oppsøke psykolog, men jeg føler det på en måte blir et nederlag, samtidig som jeg ikke syns jeg trenger det. Jeg vet ikke.

Er det noen som har vært i en lignende situasjon eller som vet hva som er galt med meg?

Anonymkode: 938c6...77c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjære trådstarter,

 

Vi ønsker ikke å vurdere og tolke ordbruk når det kommer til vanskelige livssituasjoner hvor vi opplever at man befinner seg i en sårbar tilstand, og det er umulig for oss å vite hva den enkelte legger i ordene som brukes. Vi kan ikke vite om det er en generell følelse av å ville dø - i den forstand at man er nedbrutt og sliten, og ønsker å slippe - eller om det involverer en tanke om selvmord hvor man ønsker å utføre en handling som fører til døden for den som utfører det.

 

Vi ønsker på ingen måte å tabubelegge de følelsene du har, men vi må stenge denne tråden med bakgrunn i det ovennevnte, samt at vi ikke har mulighet til å overvåke tråden din og vite hva slags kompetanse som ligger bak svarene du vil få. Du kan lese mer om hvorfor vi har denne regelen her.

 

Jeg vil oppfordre deg til å heller ta kontakt med Mental Helse, som er en telefon- og netttjeneste for alle som trenger noen å snakke eller skrive med noen om livets utfordringer. Du kan ringe til dem døgnet rundt på 116 123 eller benytte deg av nettsiden deres. Her vil du treffe mennesker som du kan prate med og få råd av, og du kan ta kontakt som anonym.

 

 

Lykke til videre,

Tekola, admin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...