Gå til innhold

Hjelp til utdanningsvalg, veterinær eller farmasøyt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei,

Dette er min situasjon:

Jeg har meget gode karakterer, og kan velge ganske fritt over hvilke studier jeg skal begynne på. Jeg elsker dyr, og det var alltid veterinær jeg ønsket å bli når jeg var liten. Jeg er interessert i kjemi, biologi og fysikk. Jeg er i midten av 20-årene og ønsker å begynne på et studie til høsten. På grunn av tidligere diverse studier har jeg nå 5,5 år igjen med støtte fra lånekassen. Dvs at det siste året på veterinærstudiet ikke vil bli dekket og jeg må finne en alternativ måte å spe på inntekten. Feks spare de neste fem årene og jobbe ekstra mye det siste året. Jeg er også interessert i farmasiutdanningen, det inneholder mye kjemi og biologi, og det virker som det er et ganske sikkert arbeidsmarket der ute. Problemet mitt er at jeg ikke klarer å bestemme meg. Jeg har gått i flere år å tenkt på hva jeg skal gjøre resten av livet, men synes det er en veldig vanskelig beslutning å ta... (Har selvfølgelig jobbet samtidig).

Er det noen av dere som har et godt tips, råd, eller har noen tanker rundt utdanningsvalgene? Ja, jeg vet at man må velge det som hjertet forteller deg, men jeg er et allsidig menneske og vet at jeg kan trives med mye forskjellig og at flere typer arbeid kan passe meg. Vi er utrolig privilegerte her i Norge som kan studere det vi ønsker, og jeg håper jeg tar et riktig valg til slutt.

Beklager et litt lang og rotete innlegg :)

Anonymkode: e0a63...189

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du er garantert jobb som farmasøyt og det er ett fint yrke.

Som veterinær tror jeg du får en mer variabel jobb. 

Hadde jeg vært deg ville jeg valgt veterinær siden du er så glad i dyr.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har mange muligheter på veterinær også. Du kan bli veterinær for "store dyr" eller bruksdyr, vet ikke helt hva man klassifiserer det som. Man kan og f.eks. få jobb i mattilsynet og sikkert i departementet og. 

 

Personlig ville jeg blitt lege eller rett og slett tatt en master i kjemi eller biologi, heller enn farmasi. 

Anonymkode: 57bfb...83e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner flere veterinærer som virkelig har slitt med å få seg en jobb etter endt utdannelse til tross for at de har gått ut med gode karakterer. Ha det i bakhodet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kjenner flere veterinærer som virkelig har slitt med å få seg en jobb etter endt utdannelse til tross for at de har gått ut med gode karakterer. Ha det i bakhodet...

Kan jeg spørre hvilken retning de har spesialisert seg i, og om de bor i storby eller i distriktene? :)

TS

Anonymkode: e0a63...189

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har mange muligheter på veterinær også. Du kan bli veterinær for "store dyr" eller bruksdyr, vet ikke helt hva man klassifiserer det som. Man kan og f.eks. få jobb i mattilsynet og sikkert i departementet og. 

 

Personlig ville jeg blitt lege eller rett og slett tatt en master i kjemi eller biologi, heller enn farmasi. 

Anonymkode: 57bfb...83e

Hvorfor ville du heller hatt en master i biologi/kjemi enn å være farmasøyt? :) Det hadde vært fantastisk å studere biologi også, men jeg ønsker ikke å bli lærer.

TS

Anonymkode: e0a63...189

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg spørre hvilken retning de har spesialisert seg i, og om de bor i storby eller i distriktene? :)

TS

Anonymkode: e0a63...189

Hest. En udannet i Norge, en i Danmark og en i Polen (tror jeg..........). To av dem bor i mellomstor by (ca 40-50,000 innbyggere) men med andre store byer i nærheten og stort hestemiljø. Hun siste har akkurat fått seg jobb in the middle of nowhere en plass, hun bor egentlig i Oslo. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du virkelig elsker dyr så vet ikke jeg om det er så lurt å bli veterinær? Jeg hadde i alle fall aldri klart det. Du må gjerne avlive, se dyr lide og ha det vondt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo veldig forskjellige yrker mtp fremtiden. Hvordan ser du for den en dag på jobb om 10 år?

Anonymkode: 98361...2a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg spørre hvilken retning de har spesialisert seg i, og om de bor i storby eller i distriktene? :)

TS

Anonymkode: e0a63...189

Uavhengig av spesialisering er det vanskelig å få jobb med mindre du er villig til å bosette deg hvor som helst, evt flytte rundt og ta vikariater på ulike steder. 

Anonymkode: 27c8a...ef4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...