Gå til innhold

Lykkelig = slank?


Nora-00

Anbefalte innlegg

Må man være slank for å være lykkelig og fornøyd? 

Eller er det lov å være fornøyd og lykkelig selvom man har noen kilo ekstra? Jeg føler at det er lite aksept for kraftige mennesker, og at det er forventet at man skal være misfornøyd og ulykkelig dersom man er kraftig!

Selv har jeg alltid hatt noen kilo ekstra, men det har aldri plaget meg, og jeg har aldri følt at jeg trenger å skamme meg over kroppen min! Jeg er 158cm og ca 90kg, og er rett og slett lykkelig, fornøyd og stolt av kroppen min! Også er jeg så heldig at jeg har en kjæreste som elsker at jeg har noen kilo ekstra, og som er stolt av meg! Han sier at han ikke hadde hatt noe imot om jeg la på meg litt mer, og det er jo deilig å vite! Har ingen planer om å prøve å gå opp i vekt, men stresser ikke for å unngå det heller! 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Lalalala59

Jeg er mest fornøyd med meg selv når jeg er slank, helt klart. Samtidig så er det ikke like viktig for meg nå som jeg har to barn. Prioriterer heller søvn fremfor trening, men liker å være aktiv og passe inn i klærne mine. Å være lykkelig er vel hele pakka tenker jeg, med jobb, familie, venner, livet generelt og ikke bare utseendet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må man være slank for å være lykkelig og fornøyd? 

Eller er det lov å være fornøyd og lykkelig selvom man har noen kilo ekstra? Jeg føler at det er lite aksept for kraftige mennesker, og at det er forventet at man skal være misfornøyd og ulykkelig dersom man er kraftig!

Selv har jeg alltid hatt noen kilo ekstra, men det har aldri plaget meg, og jeg har aldri følt at jeg trenger å skamme meg over kroppen min! Jeg er 158cm og ca 90kg, og er rett og slett lykkelig, fornøyd og stolt av kroppen min! Også er jeg så heldig at jeg har en kjæreste som elsker at jeg har noen kilo ekstra, og som er stolt av meg! Han sier at han ikke hadde hatt noe imot om jeg la på meg litt mer, og det er jo deilig å vite! Har ingen planer om å prøve å gå opp i vekt, men stresser ikke for å unngå det heller! 

 

Nope!

Lykke = slankhet har ingenting å si!

Det går på personlighet :-) 

Har vært supertynn og ville bare bli tynnere.... Ble ikke noe mer lykkeligere.. 

Anonymkode: 5f6b6...bfc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært stor, nå er jeg tynn. Er ikke noe lykkeligere av den grunn.

Anonymkode: 3060d...380

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overhode ikke :) jeg var veldig slank før, men jeg var aldri lykkelig for det. Det er en ting å ha kompleks og en ting å vare ulykkelig pga hvordan man ser ut. Hvis en er ulykkelig pga sitt utseende, er det som regel noe som ligger i grunn :) Depresjon, osv.

Endret av karlakarl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke klart å hatt noen kg ekstra. Men det betyr ikke at man automatisk blir lykkelig, selv om man er slank.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du trenger ikke å få lov til å føle deg glad selv om du er tykk. Veldig fint at du er glad og fornøyd. 

Det at du føler det er lite aksept for "kraftige"(regner med at du mener overvektige her... ) er nok fordi at det finnes folk som dømmer de som er feite.  Men det betyr ikke at alle gjør det. Siden du sier du selv er lykkelig er det bare å ignorere de som kanskje ser ned på deg, eller konfrontere dem. 

Endret av Belbus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det har seg slik at man faktisk er spiseforstyrret så blir man mer lykkelig som slank ja.

Anonymkode: 57dea...54d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trollkarlen

Jeg tror ikke på at du er så lykkelig med den kroppen du har nå. Rett og slett fordi du beskriver 90kg, 158cm høy som "noen kilo ekstra". Det er direkte feil. Nærmere 30kg overvektig er ikke "noen kilo".
Men nei, å være overvektig nekter deg ikke lykke og det å være slank garanterer ikke lykke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke på at du er så lykkelig med den kroppen du har nå. Rett og slett fordi du beskriver 90kg, 158cm høy som "noen kilo ekstra". Det er direkte feil. Nærmere 30kg overvektig er ikke "noen kilo".
Men nei, å være overvektig nekter deg ikke lykke og det å være slank garanterer ikke lykke.

Jeg er ikke ts

Jeg er 160 høy og veier 90 kilo. Og jo, jeg er lykkelig med den kroppen jeg har. Fantastisk lykkelig, faktisk! Tro det eller ei!!

Anonymkode: b5e06...968

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dummeste jeg har hørt. Man MÅ ikke være slank for å være lykkelig, og ingen burde forvente noe av noen når det gjelder til en persons kropp. Jeg er slank som faen og veier bare 43 kg og er 17, men jeg er ikke lykkelig på noen måte fordet

 

Kommer jo selvfølgelig an på hva en person ser på som lykke også da men...

Anonymkode: 4a088...666

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trollkarlen

Jeg er ikke ts

Jeg er 160 høy og veier 90 kilo. Og jo, jeg er lykkelig med den kroppen jeg har. Fantastisk lykkelig, faktisk! Tro det eller ei!!

Anonymkode: b5e06...968

Hvis du beskriver de ~30 kiloene med overvekt som "noen kilo" så kan jeg dessverre ikke tro på det du sier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du beskriver de ~30 kiloene med overvekt som "noen kilo" så kan jeg dessverre ikke tro på det du sier.

Det er akkurat sånne holdninger som er grunnen til at jeg startet tråden... Du mener at det ikke er greit å litt mer enn snittet, og da mener du automatisk at personen det gjelder ikke kan være fornøyd og lykkelig! 

Fordi du mener at det er feil... Hva er det med folk som tror at sin egen oppfatning av ting er det eneste rette, og at det gjelder for alle andre?

Selvom du ikke hadde likt å ha noen kilo ekstra, så finnes det faktisk oss som trives med det, og aksepterer og er stolte av kroppen, selvom man er litt større! Det finnes faktisk mennesker som synes stort er flott, selvom du ikke syns det!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes bare det er kjempebra om du er lykkelig som du er! Så lenge helsa er i behold og du ikke hindres i noe, så drit i hva andre måtte synes. 

Jeg er like høy som deg og rundt 35 kg lettere, midt på normalvekt og slank, og skal innrømme jeg foretrekker å være her jeg er. Et problem mindre, når jeg selv ser det som et problem (liker å være veldig aktiv, lett, rask og myk, og blir misfornøyd med speilbildet om jeg er større, men det er meg). Men lykkelig? Nei. Å være tynn hindrer deg ikke i å miste de du elsker i dødsfall, det garanterer verken jobb eller venner, eller god helse eller økonomi, osv. Tynnhet beskytter deg ikke mot sånne ting, det som betyr noe. 

Anonymkode: 07ac7...9b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som en som har vært alt fra syltynn til topptrent til feit, vil jeg si jeg trivdes best som gladfeit. Det å ikke konstant passe på hva jeg puttet i meg og det å kunne skeie ut med junk når det passet meg er herlig. Jeg sverger også på at det å lav fettprosent gjør noe veldig negativt med psyken.

Endret av MajorasMaske
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Trives best og har det generelt bedre når kroppen er i topp form, ja. Ingen tvil om det. Men har aldri vært en person som lever på dietter eller nazi-slanker meg. Har ikke vært overfokusert på kroppen. Men når jeg er slank og sterk så betyr det at det meste blir lettere å gjøre, jeg har mer energi, er mer aktiv og føler mer en mestringsfølelse, som er knyttet til styrke og aktivitet + fordelen ved å se bra ut. Jeg spiser ikke like mye når jeg er veldig opptatt med andre ting. Å være slank/fit/sterk har med mye mer å gjøre enn om man er attraktiv eller ikke, attraktivitet er en bi-effekt og signal om alt det andre positive som kommer med at man er sunn og sterk. 

I dag driver mange på å imiterer en sunn livsstil med å trene kroppen på treningsstudio, jojo/nazi-slanke seg og bli brun i solarium, og fokus er å være attraktiv/selvverdi istedenfor å leve et sunt og aktivt liv, som naturlig gir det samme fysiske resultatet. 

Så lykken kommer av livsstilen, ikke bare av kroppen.

Anonymkode: ee675...33b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Honeyblossom

Jeg er lykkeligere når jeg er slank, ja. Perioden av livet mitt hvor jeg ikke var det vil jeg helst bare vil glemme. Hadde det ikke noe godt med meg selv og jeg gikk glipp av mye sosialt på grunn av den utrolig dårlige selvfølelsen min. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må man være slank for å være lykkelig og fornøyd? 

Eller er det lov å være fornøyd og lykkelig selvom man har noen kilo ekstra? Jeg føler at det er lite aksept for kraftige mennesker, og at det er forventet at man skal være misfornøyd og ulykkelig dersom man er kraftig!

Selv har jeg alltid hatt noen kilo ekstra, men det har aldri plaget meg, og jeg har aldri følt at jeg trenger å skamme meg over kroppen min! Jeg er 158cm og ca 90kg, og er rett og slett lykkelig, fornøyd og stolt av kroppen min! Også er jeg så heldig at jeg har en kjæreste som elsker at jeg har noen kilo ekstra, og som er stolt av meg! Han sier at han ikke hadde hatt noe imot om jeg la på meg litt mer, og det er jo deilig å vite! Har ingen planer om å prøve å gå opp i vekt, men stresser ikke for å unngå det heller! 

 

Nei, man må ikke være slank for å være lykkelig og fornøyd :) 

Det er akkurat det samme med penger, man blir ikke lykkelig jo mer man har, noen mennesker forstår etterhvert at det er andre ting i livet som teller mer. Det samme gjelder for kropp og hva man veier. 

Ved å påpeke feil hos andre fremhever man også seg selv dersom man ligner mer på idealet. Man er egentlig redd og usikker på seg selv. Det er lettere å leve et liv som man har blitt fortalt er riktig, enn et liv som man må finne ut av selv. Så lenge man trener, er tynn, spiser korrekt, har de rette klærne, utdannelse osv så tror man at man er "safe"... Det er en feig måte å leve på, man skylder seg selv mer enn det.. 

Du høres ut som en flott ung kvinne, heldiggrisen kjæresten din som har en så flott og naturlig jente som deg.  :klem1:

Endret av Coolaid
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke på at du er så lykkelig med den kroppen du har nå. Rett og slett fordi du beskriver 90kg, 158cm høy som "noen kilo ekstra". Det er direkte feil. Nærmere 30kg overvektig er ikke "noen kilo".
Men nei, å være overvektig nekter deg ikke lykke og det å være slank garanterer ikke lykke.

Her kom fordommene ganske raskt til syne. Direkte feil ? Hvem er du som kan fortelle at noen andres kropp eller vekt er "direkte feil" ? Du vet ingen ting om trådstarter. Du utelukker også feks at man kan være i god fysisk og psykisk form med "noen kilo for mye". Når du skriver at ts er 30 kg overvektig anerkjenner du automatisk en standard. Basere du utsagnet ditt på bmi så anerkjenner du denne metoden. Vi vet i dag at bmi kun er veiledende og slår ut feil i mange tilfeller. 

Du setter mennesker i bås, kun basert på vekt og høyde. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...