Gå til innhold

Støttekontakt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest 1anonym2

Jeg har ikke vært støttekontakt, men har jobbet mange år i bolig med mange som har støttekontakt, og kan bare si en ting: skal du bli det, sørg for å være stabil, og ikke slutt etter et år, de trenger noen som er der år etter år, og som ikke bare forsvinner. Viktig å ha en fast dag i uka, så (i hvert fall de innen UH) har noe stabilt å forholde seg til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært støttekontakt i 3 år for samme bruker innen psykisk helse. 

Jeg synes det var veldig kjekt og givende. Vi gikk for det meste turer i skog og mark og/eller på kafe eller andre aktiviteter. Alle har jo ikke like mange timer, brukeren "min" hadde rett på 6 timer i uken, så vi delte det oftest opp i to dager, hadde en fast dag og en dag som vi avtalte etterhvert. 

Hvis det skulle være noe problemer eller noe jeg lurte på så hadde jeg en veileder i kommunen jeg kunne kontakte. Tror jeg hadde rett på en time med veileder i måneden som var betalt. Hadde heldigvis ikke særlig bruk for det ettersom jeg og bruker gikk godt overens. 

Kommunen her har kurs for støttekontakter med forskjellige tema(jeg har kun vært på 2, usikker på hvor ofte de har kursene). 

Bare å spørre om det er noe mer du lurer på, så kan jeg prøve å svare :) 

Anonymkode: ebe40...07e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får man velge bruker? Har ikke lyst på en med veldig mange problemer

må man være sosial person? Jeg er ikke blant dem som snakker mye men kan føre samtaler hvis det er ting og snakke om

Anonymkode: 60379...e87

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fylte ut et skjema hvor jeg fortalte om meg selv, hva jeg likte å gjøre, om jeg har sertifikat og hvordan jeg er som person og aldersgruppe jeg kunne tenke meg at bruker er i. Var inne til samtale og så koblet de meg med en de trodde passet med tanke på begges "ønsker". 

Når det kom til aldersgruppen så skrev jeg 20-35(eller noe sånt) men ble koblet sammen med en på over 40, så de ser ikke så firkantet på foretrukket alder. Det gikk jo fint hos meg :) 

Jeg er ikke den mest utadvente og sosiale personen men som du sier, jeg kan også føre en samtale. I starten var det veldig rart, vi var jo to fremmede, bruker som var over 40 og jeg i midten av 20-årene. Men det løste seg relativt rask etter vi hadde truffet hverandre noen ganger. Veileder var med på første møtet selvfølgelig. 

Hvis det skulle vise seg at det ikke klaffer, så har du en oppsigelses tid på en måned(varierer kanskje fra kommune til kommune). Snakk med veileder så kommer dere nok til en enighet. :) 

Jeg var som sagt innenfor psykisk helse, du kan også søke om å være for en med funksjonstap(tror jeg) eller psykisk utviklingshemming. Jeg trivdes godt innenfor psykisk helse. Bare husk at du ikke er en behandler av noe slag, så ikke grav i personens problemer og sett grenser for hvor mye du vil vite om bruker begynner å fortelle. 

Jeg synes absolutt du burde melde seg som støttekontakt. Det er litt rart i starten men veldig kjekt. :) Mange som drar god nytte av tilbudet og det er mangel på støttekontakter. 

Anonymkode: ebe40...07e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får man velge bruker? Har ikke lyst på en med veldig mange problemer

må man være sosial person? Jeg er ikke blant dem som snakker mye men kan føre samtaler hvis det er ting og snakke om

Anonymkode: 60379...e87

Sikker på at du ikke er en av dem som ønsker å bli støttekontakt - fordi du har behov for en selv?

Anonymkode: 7056c...5b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sikker på at du ikke er en av dem som ønsker å bli støttekontakt - fordi du har behov for en selv?

Anonymkode: 7056c...5b2

Ja det er jeg helt sikker på

tenker det kan være postivt og ha med seg, skal søke phs

Anonymkode: 60379...e87

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er jeg helt sikker på

tenker det kan være postivt og ha med seg, skal søke phs

Anonymkode: 60379...e87

Dersom din eneste motivasjon for å være støttekontakt er at det er noe som kan være kjent å ha med seg, så synes jeg helt ærlig at du skal droppe det. Etter min mening må man være interessert i å være det for at det skal funke. Det er ikke en jobb, men et oppdrag, og hovedpoenget er ikke at du skal tjene penger, men at du skal bidra til at bruker får en meningsfull fritid og etter ønske kan delta på (sosiale) aktiviteter. Jeg tror også at det ganske raskt kan bli både tungt og føles trått å være støttekontakt dersom man ikke er særlig interessert i å være det.

Anonymkode: dc6ca...377

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...