Gå til innhold

Leie ut rom - erfaring?


pappar

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg og kjæresten min skal leie ut et rom i leiligheten vår nå. Det er en bekjent som skal leie, så det er heldigvis ingen fremmed person. Likevel må jeg si jeg er litt usikker på hvordan dette kommer til å bli. Hva er deres erfaring med å leie ut rom? Mister man alt privatliv? Må man ha "regler" for når man skal vaske klær osv? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Herr Heftig

Den gode nyheten er at dere kan kaste ut personen når som helst bare fordi dere ikke kommer over ens.

Den dårlige er at dere leier ikke ut et rom. Dere leier ut et rom + fellesarealene. Hvis du skjønner hva jeg mener,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det som plager meg... om jeg må rydde opp etter personen, ikke kunne slappe av i  sofaen sammen med kjæresten min alene, plutselig finne en fremmed jente på badet søndag morgen (hvis han har tatt med noen hjem)😂 osv. tankene mine er i en veldig negativ bane. Det er ikke sikkert det blir såå ille. Men jeg gruer meg. Jeg er veldig privat av meg. Trenger en del alenetid osv. Er nok ikke den rette "kollektiv-personen". 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje du kan ha med forbehold om at om det ikke fungerer så må han se seg om etter ny plass?

Anonymkode: 9175f...793

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye du må dele de andre arealene med han kommer vel helt an på hvordan rommet han leier er. Hvis han bare har plass til seng og klær på rommet sitt, må dere selvfølgelig regne med at han bruker de andre arealene like mye som dere. 

Min erfaring (som leieboer i leiligheter som med-boere har eid) er at man tjener mye på å ha snakket om dette. Ha klare regler og forventninger når det gjelder både rydding, vasking og bruk generelt, og følg disse. Du må nok bare finne deg i at ikke alt blir akkurat sånn som du vil ha det (kanskje han ikke vasker like nøye som deg, eller kanskje han ikke henger opp ny dorull når den forrige er tom etc), men sånn er det vel i ethvert samboerskap. Har man klare regler å forholde seg til, så har man også noe å vise til hvis man vil ta opp noe man syns er for dårlig. Det blir i alle fall garantert dårlig stemning hvis man ikke har uttrykt tydelig og klart hva man forventer av de man bor med, men går rundt og irriterer seg over ting som kunne vært løst hvis man hadde en avtale i bunn. 

Husregler og faste plikter er veien å gå! 

Anonymkode: 8f27f...e64

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den gode nyheten er at dere kan kaste ut personen når som helst bare fordi dere ikke kommer over ens.

Den dårlige er at dere leier ikke ut et rom. Dere leier ut et rom + fellesarealene. Hvis du skjønner hva jeg mener,

Det skal svært mye til for å kunne kaste ut en leieboer. 

Til TS; les husleieloven. Den gjelder selv om man leier ut til noen man kjenner. 


https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1999-03-26-17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vær streng på hvordan ting skal være fra dag 1!

hvis du ikke gir tydelige beskjeder så kommer han til å tro at alle tingene du irriterer deg over, men ikke sier, er helt greit. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en venninne boende annenhver helg en periode (i skilsmsse).

det var nesten slutten på vårt vennskap!

Hun satte opp vinduet på badet om morgenen da hun var ferdig (vidt gap vinterstid og så gå ifra) og så luftet hun stua.

Så når jeg og barna sto opp etter henne var det iskaldt i huset.

Hun fylte kummen på kjøkkenet med oppvask, inkludert brødristeren. Pluss mer

Høres ikke ut som store ting, men hun ble veldig fort i veien! Det er rart, i sitt eget hjem, at ting er anderledes enn du er vant til. Bittelitt i alle rom endres, liksom..

Må tikke anonym her ;)

Anonymkode: 5704d...e09

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakk med vedkommende om hva du forventer av regler og sånt. Skriv en kontrakt hvor du lister opp alle regler dere har blitt enige om på forhånd - om vask, tilgang til bad og kjøkken, besøk, osv. En venninne leide ut et rom i sin leilighet til en student og hadde typ sånne regler i kontrakten - ingen røyking inne, begrenset med besøk og ingen overnatting av fremmede, fri tilgang til kjøkken og bad, men studenten hadde egen kjøleskap for oppbevaring av mat, alle rydder og vasker etter seg, alle lagde mat til seg selv, annenhver helg lagde de felles mat (enten studenten for alle eller venninna mi for alle). Det er fort gjort å ødelegge et forhold på grunn av slik småtteri. 

Anonymkode: 9e2e0...d3a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viktig med regler, men det er viktig å huske på at kameraten også må kunne føle seg hjemme. Reglene dere setter opp må derfor være som man bør forvente i en slik setting og ikke legge altfor store begrensninger. Ryddeliste er sikkert lurt. La vaskingen gå på rotasjon mellom dere tre. Stilletid må man respektere. Oppvask skal inn i oppvaskmaskin og skittentøy i skittentøyskurv eller inn på eget rom.

Å begrense besøk f.eks. synes jeg ikke er like greit, så lenge stilletiden overholdes. Skjønner at fremmede damer på badet kan være slitsomt, men det er en del av å kunne leve fritt. Eller hvis han vil ha besøk av venner fra utlandet eller et annet sted i landet som blir en uke. 

Vær tydelig, ha "normale" regler, vær fleksibel og forbered deg på store endringer. Eller la vær å leie ut.

Anonymkode: ce41a...69f

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viktig med regler, men det er viktig å huske på at kameraten også må kunne føle seg hjemme. Reglene dere setter opp må derfor være som man bør forvente i en slik setting og ikke legge altfor store begrensninger. Ryddeliste er sikkert lurt. La vaskingen gå på rotasjon mellom dere tre. Stilletid må man respektere. Oppvask skal inn i oppvaskmaskin og skittentøy i skittentøyskurv eller inn på eget rom.

Å begrense besøk f.eks. synes jeg ikke er like greit, så lenge stilletiden overholdes. Skjønner at fremmede damer på badet kan være slitsomt, men det er en del av å kunne leve fritt. Eller hvis han vil ha besøk av venner fra utlandet eller et annet sted i landet som blir en uke. 

Vær tydelig, ha "normale" regler, vær fleksibel og forbered deg på store endringer. Eller la vær å leie ut.

Anonymkode: ce41a...69f

wow..du er jammen rund i kantene😃 enig i at vi ikke kan ha for strenge regler, da blir det jo ikke noe koselig for han å bo her. Jeg tenker at man rydder opp etter seg, vasker etter seg på kjøkkenet...ja, det vanlige. Vasking eller tar jeg, for da vet jeg at det blir gjort skikkelig😁

MEN, besøk i en uke?! Aldri i livet! Vi leier ut til HAN, ikke han + venner. Da måtte de ha betalt mer i leie i så fall. Men nei, det holder med 3 pers på 65 kvm 😉

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal svært mye til for å kunne kaste ut en leieboer. 
Til TS; les husleieloven. Den gjelder selv om man leier ut til noen man kjenner. 


https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1999-03-26-17

men vi har ingen kontrakt. Det er en såpass nær bekjent at det har vi ikle sett behov for. Liker personen veldig godt, så om det ikke skulle fungere, så tror jeg ikke han blir boende når han ikke er ønsket

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er egentlig viktigere å ha kontrakt når det er en kompis!

Kompisen har fort helt andre "intimgrenser" i forhold til å ta seg til rette hos dere enn en fremmed leieboer ville ha. 

Lag en liste med husordensregler, og så sier dere noe lett om at "dette er jo selvfølgeligheter, så den trenger du jo egentlig ikke. Men bare sånn for ordens skyld..."

Vær OBS på at det ikke skal bli din jobb å vaske rundt to karer som sitter sammen og glor på tippekampen og koser seg! 

Ha pratet igjennom det med roller og rolleforståelser. I hvert fall med din samboer. 

Ha en regel på at hvis enten du eller din samboer kjenner at det blir tungt å ha han i hus, så skal ordningen avsluttes uten diskusjon! Ikke la det bli to mot en her, og at du er den tapende part! 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok du kan si hadet til privatlivet, ja. Hvis dette er en venn av dere, så er det jo litt unaturlig at han sitter på rommet mens dere sitter på stuen. Det blir jo til at når dere bor en vegg i mellom, så er dere sammen hver dag. Man treffes ikke neste fredag, liksom. Tror heller jeg ville hatt en fremmed som leieboer. Da hadde det vært mer naturlig å ha litt tid for seg selv. Og klart han må få ha gjester. Hadde ikke du gjester da du bodde på hybel? I tillegg er det lettere å si fra om ting som ikke er helt greit, når man ikke skal være redd for å bli "uvenner". At to venner flytter sammen i en leilighet er helt annet. Da er de mer likestilte, og det blir et kollektiv. Her er det en venn som flytter inn i en leilighet som et par eier. Da blir det mer unaturlig.

Anonymkode: e148b...478

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes litt synd på deg og det som kommer..særlig når det er en kamerat..ser for meg at han og typen din blir sittende i sofaen og spille playstation eller hva de leker med i dag, mens du er forventet å rydde opp rotet etter dem.

Kan jo være at disse er seriøse kjernekarer da..men huff..

Anonymkode: d9337...6cf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

MEN, besøk i en uke?! Aldri i livet! Vi leier ut til HAN, ikke han + venner. Da måtte de ha betalt mer i leie i så fall. Men nei, det holder med 3 pers på 65 kvm 😉

Seriøst? Ikke lov å ha besøk, når man leier? Har du fortalt dette til han? Hvor mye skal han liksom betale for å liste seg rundt å være gjest i deres hjem? 

Anonymkode: 5675d...056

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seriøst? Ikke lov å ha besøk, når man leier? Har du fortalt dette til han? Hvor mye skal han liksom betale for å liste seg rundt å være gjest i deres hjem? 

Anonymkode: 5675d...056

unnskyld? Jeg skriver at ingen skal bo der i EN UKE?! Det er ikke det samme som å ikke ha besøk på dagen/kvelden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes litt synd på deg og det som kommer..særlig når det er en kamerat..ser for meg at han og typen din blir sittende i sofaen og spille playstation eller hva de leker med i dag, mens du er forventet å rydde opp rotet etter dem.

Kan jo være at disse er seriøse kjernekarer da..men huff..

Anonymkode: d9337...6cf

kjæresten min er ikke sånn. Han bidrar like nye hjemme som meg. Så sånn blir det heldigvis ikke ☺

Men hehe, jeg angrer litt på at jeg noen sinne sa ja. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en venninne boende annenhver helg en periode (i skilsmsse).

det var nesten slutten på vårt vennskap!

Hun satte opp vinduet på badet om morgenen da hun var ferdig (vidt gap vinterstid og så gå ifra) og så luftet hun stua.

Så når jeg og barna sto opp etter henne var det iskaldt i huset.

Hun fylte kummen på kjøkkenet med oppvask, inkludert brødristeren. Pluss mer

Høres ikke ut som store ting, men hun ble veldig fort i veien! Det er rart, i sitt eget hjem, at ting er anderledes enn du er vant til. Bittelitt i alle rom endres, liksom..

Må tikke anonym her ;)

Anonymkode: 5704d...e09

La hun brødristeren i kummen? :klo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...