Gå til innhold

Tre venninner på lengre reise


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi er tre venninner på 21 og 22 år, som ønsker å dra på en lengre reise i løpet av våren. Ser for oss ca. to-tre måneder hvor vi reiser rundt i feks. Asia eller Afrika for å høste opplevelser for livet. 

Ingen av oss har noe særlig kunnskap om dette, og først og fremst lurer vi egentlig på hvor mye en slik reise pleier å koste? Skjønner at det kan variere, men sånn omtrentlig? Vi må jo først og fremst finne ut av om vi har råd til dette :) 

Håper noen kan svare oss! 

Anonymkode: d28b1...1ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Typen og jeg skal ta en måned i asia neste sommer. 
Vi har satt opp budsjett ved å 

- sjekke kostnaddene på flybilletter
- sjekke ut kostnaddene på overnattinger
- vaksine, reiseforsikrings utgifter ( noen vaksiner må tas opptill 6 mnd før avreise, greit å sjekke dette ut fort ) 
- diverse utgifter i forkant som, gode sko, ( vi backpaket i europa i convers en sommer, DÅRLIG AVGJØRELSE ). skikkelig sekk koster. trenger dere sovepose? plaster, hodepinetabbeletter, rensesalve o.l, blir fort mange tusen her om du skal ha skikkelige saker ) 
- Hvor mye koster maten i landene dere skal reise i. sjekk internett. 
- lommepenger. skal dere ta surfe kurs et sted, eller lignende,  så koster slikt peng, og det koster fort mer enn lommepengene. 
- en buffer konto slik at vis det skjer noe så har dere penger til å reise hjem igjen! Uforutsette ting skjer. Vær forberedt på det! Og ha reise forsikring som dekker hjem reise om det skjer noe alvorlig. 

Det finnes mange som lager slike turer for en, de koster endel, men da slipper du unna mye planlegging. Hadde ei venninen som drog på en slik 3 mnd tur og de brukte 100 tusen hver totalt på den turen. Flybillettene tror jeg var 20-30 av de totalt 100. 

Håper dere får en kjekk tur da :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Typen og jeg skal ta en måned i asia neste sommer. 
Vi har satt opp budsjett ved å 

- sjekke kostnaddene på flybilletter
- sjekke ut kostnaddene på overnattinger
- vaksine, reiseforsikrings utgifter ( noen vaksiner må tas opptill 6 mnd før avreise, greit å sjekke dette ut fort ) 
- diverse utgifter i forkant som, gode sko, ( vi backpaket i europa i convers en sommer, DÅRLIG AVGJØRELSE ). skikkelig sekk koster. trenger dere sovepose? plaster, hodepinetabbeletter, rensesalve o.l, blir fort mange tusen her om du skal ha skikkelige saker ) 
- Hvor mye koster maten i landene dere skal reise i. sjekk internett. 
- lommepenger. skal dere ta surfe kurs et sted, eller lignende,  så koster slikt peng, og det koster fort mer enn lommepengene. 
- en buffer konto slik at vis det skjer noe så har dere penger til å reise hjem igjen! Uforutsette ting skjer. Vær forberedt på det! Og ha reise forsikring som dekker hjem reise om det skjer noe alvorlig. 

Det finnes mange som lager slike turer for en, de koster endel, men da slipper du unna mye planlegging. Hadde ei venninen som drog på en slik 3 mnd tur og de brukte 100 tusen hver totalt på den turen. Flybillettene tror jeg var 20-30 av de totalt 100. 

Håper dere får en kjekk tur da :) 

Tusen takk for mange tips!! Hvor mye mindre koster det om man ikke bruker sånne som lager turer? :) 

Anonymkode: d28b1...1ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange faktorer som spiller inn. F.eks hvordan har dere tenkt til å bo? 
Dere kan bo gratis ved å registrere dere på sofa sørfe sider. Da bor dere hos private mennesker som lar dere sove på sofaen / gjesterommet. Dette er en ypperlig måte å møte lokale mennesker på, men du kan jo møte noen litt mindre hyggelige mennesker også... Gjør grundig undersøkelser på hvem disse menneskene er.

Du kan bruke Airbnb, der leier du rom / hus av private personer ( veldig fornøyd med med det ). Da betaler du langt mindre enn på hotell og du har stort sett mye finere rom enn om du sov på sovesaler o.l. 

sovesaler. Det er hoostels ( tror ikke jeg skrev det riktig ). Sove saler. der sover det kansje 10 - 20 stykker i samme rom. Stort sett unge folk som er på reise, slik som deg selv. Også en ypperlig måte å bli kjent med mange mennesker, men endel tyveri. Og du deler bad med alle disse folka... for meg er det en dealbreaker. 

Du kan også bo på hotell, men da blir det fort veldig dyrt.. Spørs hvor mye luksuss dere skal ha. 

Så mange faktorer utenom dette også. Typisk turist atraksjoner er dyrt. Hvor mange slike skal dere på? Skal dere reise lokalt med tog / buss, eller bare fly og taxi? 
skal dere spise ute, lage matpakke, skal dere shoppe? Hva turen koster avhenger jo veldig av hva du skal på turen. 

Dere burde sette av en dag til å se på flybilletter, hvor dere kunne tenke dere å dra, hva dere vil oppleve der, og avgjøre hvor billig er dere villige til å bo. Så legger dere sammen, og plusser på en buffer :) 

Gi gjerne en lyd på hvor dere ender opp å reise. Spennende å høre! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan anbefale Mellom-Amerika. Her er ikke avstandene alt for store og du får opplevd mye i løpet av et par-tre måneder. Jeg reiste alene og var der i rundt to måneder. Det gikk fint, til tross for at dette var fin første backpackingtur alene. Litt usikker på hvor mye jeg brukte før og under turen, men vil tippe cirka 70-80 000 kroner, inkludert vaksiner, reiseutstyr, flybilletter, hosteller/hoteller, mat, drikke, aktiviteter og alle andre kostnader. Jeg startet turen min i Cancun, Mexico og fortsatte videre til Belize. Deretter reiste jeg gjennom Guatemala, Honduras, El Salvador, Nicaragua, Costa Rica og Panama. Traff mye folk underveis, både lokale som jeg fikk bo hos og andre backpackere som jeg reiste rundt med. Bodde på noen få hostels i løpet av turen, og opplevde aldri å dele rom med mer enn tre personer. Det var forsåvidt greit, men skal ærlig innrømme at jeg foretrekker et privat rom :)

Noen ting jeg anbefaler før dere legger ut på en tur som dette: 
- Invester i en skikkelig sekk, gjerne med hjul. 
- Pugg spansk før dere reiser hvis turen går til Latin-Amerika
- ta med minst to bankkort fra ulike banker, feks et vanlig debitkort fra deres vanlige bank, samt et kredittkort fra en annen bank. Jeg fikk store problemer med mine to kort fra Danske bank underveis da jeg skulle ta ut penger i minibank. BankNorwegian-kortet mitt reddet turen. Selvsagt mindre problematisk når dere er tre personer som reiser sammen. 
- Regntøy av en viss kvalitet, samt vanntette sko.
- LonelyPlanet-bok eller lignende. Og lag en midlertidig reiserute på forhånd. Sjekk hvilke steder dere vil innom og ikke tenk på at dere må innom flest mulig land på denne turen. Jeg kunne fint vært en måned i Guatemala dersom jeg hadde hatt mulighet til det. 
- Et bedre kamera enn mobilkameraet, evt. også et GoPro.
- iPod. 


Opplevelsene jeg sitter igjen med vil jeg ta med meg gjennom resten av livet. Har blant annet svømt med haier, skilpadder og piggrokker i azurblått hav, dykket i The Great Blue Hole, hoppet 140 meter i strikk, lært meg å surfe, sett to vulkanutbrudd og overnattet utendørs ved en aktiv vulkan, bodd i trange hus med lokalbefolkning som ikke snakker et ord engelsk, overnattet alene på en paradisstrand, spist all slags rar mat og blitt kjent med folk fra hele verden. 

Anonymkode: ddb83...4f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...