Gå til innhold

Har mer lyst til å feire jul med foreldrene mine enn med samboer og barna hans. Kan jeg gjøre det?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ja jeg kan reise hjem og komme tilbake hit i romjula og være med samboer på nyttårsaften isteden. Heller det enn å være her julaften og reise hjem i romjula. Det er liksom julaften og lille julaften som er det viktigste for meg. Romjula kan jeg i nøden gi fra meg til fordel for samboer og barna hans. Siden venner og familie treffer jeg rundt julaften og lille julaften uansett. 

Men jeg tror fortsatt ikke at barna hans bryr seg om jeg drar. De har tross alt faren sin sammen med seg. Og det er jo han de er glad i og bryr seg om. Hva jeg gjør, spesielt når barnet mitt ikke er her uansett, tror jeg de driter i så lenge de har pappaen sammen med seg. 

Nei det er litt vanskelig. Den eneste jeg skuffer her er jo samboeren. Og han kommer jo over det. Det er jo ingen krise om vi er par kvelder ikke er sammen. Vi er jo sammen resten av året, omtrent døgnet rundt. 

 

Anonymkode: c6f51...403

Dette forholdet kommer nok ikke til å vare. Du virker ikke innstilt på å utvikle en god relasjon til barna hans. Du virker også lite empatisk overfor din samboer. Han ble med deg til din familie i fjor. Du er ikke villig til det samme i år. Og som du skrev, han så skuffet ut. Det skjønner jeg godt. 

Anonymkode: f9054...b3c

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kan prøve å lage nye tradisjoner med dem, men ikke uten barnet mitt. 

Men uansett uten barnet mitt eller ikke...jul uten familien min er ikke optimal. Den beste jula for min del er alle, slik vi hadde det Ifjor. Men jeg skjønner jo at vi ikke kan ha det sånn hvert år. så det er liksom derfor jeg prøver å finne det nest beste...

det betyr ikke at jeg ikke er glad i han. Jeg bare føler ikke det blir det samme uten familie. Jul = familie og slekt. Besøk og kos. Det blir det ikke noe av her. Fordi hans slekt er ikke like imøtekommende og inviterer aldri oss på noe. De er ikke spesielt inkluderende. Jeg bare frykter at vi blir sittende alene hele jula. Dårlig råd har vi også. Blir liksom bare julemat på julaften. Ellers blir det vel kjøttboller og spagetti i romjula. Hva for slags jul er det liksom.. 

Anonymkode: c6f51...403

Da er det faktisk enda større grunn til å bli, mener jeg. Dere kan jo ønske dere penger i gaver av foreldrene deres og så be om å få de på forskudd slik at dere kan kjøpe billetter til å dra til din familie? Og neste gang så må dere selvsagt spare hele året slik at dere får råd til å reise. Har dere mulighet til å kjøre, så er det jo bare å gjøre det.

Anonymkode: 16664...18a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde satt barna først og kanskje reist til foreldre i romjula/nyttår.

Anonymkode: 72978...ffe

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde du vært min samboer, så hadde jeg blitt veldig lei meg om du heller ville reise hjem til mamman din på julaften.

Min mann bor også langt "hjemmefra", og de har sterke juletradisjoner i hans familie. Min familie er nok litt mer laidback i forhold til slikt, vi har feiret jul på mange ulike måter opp gjennom årene, med ulike konstellasjoner av tanter/onkler/søskenbarn, ikke samme mat og opplegg hvert år liksom. Så mannen min syns sikkert det har vært rart å være her med oss, men det har aldri vært et tema at han skulle reise hjem alene. Den tanken har aldri falt meg inn heller, selv om jeg skjønner når jeg leser innlegget ditt TS at det sikkert kunne vært fristende for han. Han er veldig hjemmekjær. Nettopp derfor er jeg så glad for at han alltid har satt meg og ungene først, det er det som er å være en familie. Så bit det i deg og vær med samboeren din, om du ønsker å satse på han :-)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en egosentrisk holdning du fremviser her TS. Når du ikke får det som du vil så bare lar du andre i stikken? Hvorfor har dere ikke ordnet det sånn at dere kunne hatt barna deres der samtidig, så hadde alle vært der? Når man blir voksen, er man også nødt til å innse at ting forandrer seg. Da kan man ikke alltid feire jul med mamma og pappa. Hva skal du gjøre, den dagen de er borte? Bare sitte å sture over at julene som kommer ikke blir som før? Det å skylde på at du ikke kan lage mat, er bare feil, for kan du lese kan du lage. Det å lage ribbe er jo kjempeenkelt så lenge man har en god oppskrift. Jeg skjønner godt dersom samboeren din blir sur, for det du planlegger her, er absolutt ikke redelig gjort. Da burde du ikke involvert deg i en "mine-dine-våre"-relasjon dersom det er sånn du egentlig føler det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er fryktelig egoistisk av deg, TS. Jeg savner også feiringen hos mine foreldre når som jeg er blitt voksen og har fått familie, men hva så? Nå er det opp til oss å skape egne tradisjoner, ikke kun bry oss om oss selv og dra fra mann og barn til fordel for komfort hos mamma og pappa. 

Nei, du bør ikke dra hjem, spesielt ikke når du ser at mannen din blir skuffet. Skam deg.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selvsagt er det IKKE egoistisk av deg å dra. Samboeren din og ungene har jo hele familien sin rundt seg så de lider ingen nød. Samboeren og ungene vil være der resten av året også. Familien din derimot ser du nesten aldri. 

De her inne som mener TS burde bite tenna sammen og mistrives på julaften ene og alene fordi hun er samboer burde virkelig skamme seg. Herregud så slemme dere er!

Her hvor jeg bor er det ikke engang normalt å feire jul sammen om man ikke er gift og har fellesbarn. Alle har vi ulike tradisjoner og selv om dere ditsjer slekta i høytidene for en dere har bodd sammen med noen måneder er det ikke sagt at det er det eneste riktige måten å gjøre det på. En måte og feire på er ikke mere riktig enn en annen. Deres måte å feire på er ikke noe mal for resten av Norge.

Anonymkode: bba9a...9ae

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt er det IKKE egoistisk av deg å dra. Samboeren din og ungene har jo hele familien sin rundt seg så de lider ingen nød. Samboeren og ungene vil være der resten av året også. Familien din derimot ser du nesten aldri. 

De her inne som mener TS burde bite tenna sammen og mistrives på julaften ene og alene fordi hun er samboer burde virkelig skamme seg. Herregud så slemme dere er!

Her hvor jeg bor er det ikke engang normalt å feire jul sammen om man ikke er gift og har fellesbarn. Alle har vi ulike tradisjoner og selv om dere ditsjer slekta i høytidene for en dere har bodd sammen med noen måneder er det ikke sagt at det er det eneste riktige måten å gjøre det på. En måte og feire på er ikke mere riktig enn en annen. Deres måte å feire på er ikke noe mal for resten av Norge.

Anonymkode: bba9a...9ae

Jeg mener ikke at hun bare skal sitte og mistrives, men se positivt på det og gjøre en innsats selv for at det skal bli en flott julaften. Tenker du overhodet ikke på mannen som ble skuffet da hun ville feire jul et annet sted? Når han selv feiret jul med TS og barnet hennes i fjor?

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir ikke enig med meg selv om hva jeg skal mene om dette jeg. På den ene siden, så ser jeg absolutt ditt poeng. Er fryktelig glad i jul med familien selv. Får ikke julestemning uten de faste tradisjonene. Samtidig er det noe i måten du skriver på som gjør at man kanskje får litt ekstra sympati for mannen. Det går litt på det du sier om at hans familie kanskje ikke er av typen som er nære eller stiller opp. Og at han blir alene med to barn. At han ble lei seg. Og at de har dårlig råd og må derfor ty til spaghetti. Det hadde vært noe annet om han hadde fullt av planer, og du visste at de kom til å kose seg masse... Men du vet på et vis at det ikke er tilfelle, og dermed rømmer du skipet liksom. Det er ikke så veldig lojalt.

Men, det jeg tenker er svært essensielt her, er egentlig hans forhold til jul. Altså, hvis han egentlig ikke er en sånn som synes det er så viktig egentlig, så kan jeg jo forstå at du ikke prioriterer å være der du er hele resten av året. For deg betyr jo jul med familie og venner hjemme tydeligvis utrolig mye. Og for å snu det på hodet, så hadde det jo vært egoistisk om typen slo seg på bakbena fordi han vil at du skal holde deg hjemme. Hva har han gjort for at du skal få lyst til det? Er det ditt ansvar at dere kommer i julestemning? Og dessuten, mye av kosen med jul ligger jo i forberedelsene. Dere kan jo dra på marked, teater, skøyter, aketur, lage pepperkaker etc i hele desember. At du drar hjem nå betyr jo ikke at du svikter alt dere har, eller at dere ikke kan ha det fint sammen. Frem til dere evt har felles barn, så tenker jeg det er helt greit å feire hver for seg egentlig.

Mener ikke å si at han ikke har rett til å bli lei seg. Han hadde kanskje sett for seg noe annet. Men samtidig, det er han som er far til barna. Og de er ikke hennes barn. Mange mener at man blir en familie automatisk ved at hun blir sammen med en som har barn. Jeg synes ikke det nødvendigvis er slik i praksis, selv om det i teori er veldig greit om det ble slik. Det er mye vi ikke vet her. Kanskje hun ikke har god kjemi med barna. Kanskje de vil trives best alene med pappaen? Kanskje de kan bruke hele resten av året på å knytte bånd, ikke akkurat julaften?

Anonymkode: c687b...2c7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt er det IKKE egoistisk av deg å dra. Samboeren din og ungene har jo hele familien sin rundt seg så de lider ingen nød. Samboeren og ungene vil være der resten av året også. Familien din derimot ser du nesten aldri. 

De her inne som mener TS burde bite tenna sammen og mistrives på julaften ene og alene fordi hun er samboer burde virkelig skamme seg. Herregud så slemme dere er!

Her hvor jeg bor er det ikke engang normalt å feire jul sammen om man ikke er gift og har fellesbarn. Alle har vi ulike tradisjoner og selv om dere ditsjer slekta i høytidene for en dere har bodd sammen med noen måneder er det ikke sagt at det er det eneste riktige måten å gjøre det på. En måte og feire på er ikke mere riktig enn en annen. Deres måte å feire på er ikke noe mal for resten av Norge.

Anonymkode: bba9a...9ae

Måten du skriver på får det til å høres ut som at din måte er den eneste rette. Du kommer sikkert fra ei frafkøtta bøgd der kristendommen råder og det er fy skam å leve i synden uten å være gift, typ amish. 

Anonymkode: d8d08...8ab

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måten du skriver på får det til å høres ut som at din måte er den eneste rette. Du kommer sikkert fra ei frafkøtta bøgd der kristendommen råder og det er fy skam å leve i synden uten å være gift, typ amish. 

Anonymkode: d8d08...8ab

Jeg bor i Oslo. Men jeg ser du følte deg truffet, og bra er det. Kanskje du på den måten klarer å slutte å være så slem (som du også er i innlegget jeg siterer). 

Får du noe ut av å sitte anonym å være stygg mot folk over nett egentlig? 

Anonymkode: bba9a...9ae

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor i Oslo. Men jeg ser du følte deg truffet, og bra er det. Kanskje du på den måten klarer å slutte å være så slem (som du også er i innlegget jeg siterer). 

Får du noe ut av å sitte anonym å være stygg mot folk over nett egentlig? 

Anonymkode: bba9a...9ae

Nå har jeg ingen interesse av å leite etter dine innlegg, men finner det forunderlig at DU kaller meg stygg. Se hva du selv skriver, anonymt sådan. Snakk om å kaste stein når du selv sitter i glasshus. 

Anonymkode: d8d08...8ab

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ts. Ta deg sammen. Fu er i en ny livssituasjon. Tilpass deg. Neste jul får du datteren med deg igjen

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tydeligvis må man være på vakt hvem man innleder et forhold med er man single med barn. Gjelder begge to. 

Anonymkode: 1c6ff...aaf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

han har to barn så de blir tre. Pluss at foreldrene hans mulig kommer på besøk på julaften. Så han blir jo ikke alene.

TS 

Anonymkode: c6f51...403

hvorfor er du da redd for at dere blir alene i jula da??

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

hvorfor er du da redd for at dere blir alene i jula da??

Ts vil kose seg i jula å ikke være nødt til å spise samme kjipe maten som samboeren og hans barn. Mat ala spaghetti...

Anonymkode: d8d08...8ab

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

HERREGUD! For en tråd og så mye fiendtlige svar!! Det er ikke vanlig (utifra hva jeg vet) å bli sammen med noen og glemme familien sin "der hjemme". Det er en kabal som skal gå opp og alle skal ha noen og feire med. I mitt tilfelle har jeg to fantastiske foreldre som må sitte alene i jula uten foreldre, søsken, barn og barnebarn, hvis jeg ikke drar til de. Mine stebarn har sin far og besteforeldre og onkler og grandtanter og grandonkler og feire med, som de har hatt annet hvert år. TS har flyttet langt fra sin familie og savner de, jeg forstår deg så godt TS!!

Mine stebarn ser jeg annen hver uke hele året, mine foreldre ser jeg en helg i mnd, SÅKLART skal jeg feire jul med mine foreldre. Og jeg blir der fra flere dager før jul til flere dager etter jul. Mine foreldre som alltid har vært der for meg skal ALDRI trenge å feire jul alene. Og mine stebarn har sin familie, fra før jeg kom inn i bilde. De lider ingen nød. De vet at jeg er glad i dem selv om jeg feirer jul med mine foreldre. 

Så dra hjem til familien din TS, med god samvittighet! Alle her får det til å høres ut som om du etterlater mann og stebarn i nøden. Men han har familien sin, det har ikke du. Han kan mest sansynlig dra til foreldrene sine i jule, eller de komme til ham. Å skape en jul. Hva gjorde han før du flyttet inn? Satt alene med spagetti og barna? 

Og de som ikke har flyttet langt vekk fra familien sin vet ikke hva det betyr, de har ingenting de skulle ha sakt. Ikke døm andre før du har gått i deres sko!

ingen har sagt at ts skal glemme egen familie. Men de fleste par jeg kjenner feirer annenhver jul med hennes og hans familie sånn at det blir likt for begge. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hør TS - følg hjertet ditt :) drit i alle andre.. Å elske noen, er å ønske dem det beste. Hvis det hadde vært helt greit for deg om samboeren din hadde dette ønsket for seg og barnet uten at du ble såret er det selvsagt helt greit for deg..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hør TS - følg hjertet ditt :) drit i alle andre.. Å elske noen, er å ønske dem det beste. Hvis det hadde vært helt greit for deg om samboeren din hadde dette ønsket for seg og barnet uten at du ble såret er det selvsagt helt greit for deg..

Eller vi kan snu på flisa. Hvis ts elsker sin samboer så unner hun ikke han å bli sittende i denne situasjonen alene. Også hadde hun selvsagt vært glad for at samboer ble med henne hjem ifjor da hun hadde sin datter, og hun gjør det samme for han i år når han har barna sine. 

Anonymkode: d8d08...8ab

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...